پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:44:22 - شنبه 8 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عزاداری جوارانی ها با حضور سردار سلیمانی وآئین هایی با قدمتی چند صد ساله
مردم جواران برای ابراز ارادت به ساحت اهل بیت(ع) در مراسم های مختلف سوگواری نظیر محرم حسینی با برگزاری آئین های سنتی آداب ورسوم خویش را سینه به سینه منتقل و حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) را در اذهان زنده می کنند.

به گزارش “صبح رابر”؛ جواران، روستایی زیبادر پنج کیلومتری مسیر رابر به جیرفت است، جاده ای مارپیچی به سمت کوه ماران  منشعب می شود، ورودی روستای جوران درختان  زیبای گردو از هر طرف به نشانه اتحاد  دست به دست  یکدیگر داده  و روی راه  یک تونل  طبیعی درست  کرده اند.با  گذر از میان  آنها عکسهای ۱۷شهیدبزرگوار روستای که از نگاهشان صلابت  و پایمردی می بارد، نام آشنایی بر بلندای دشتی وسیع،خفته در دامان کوهی بلند به نام (ماران)این روستااز روستاهای مهم شهرستان رابر ومرکز دهستانی به نام (جواران)است.
نام جواران پیش تربه باغات این روستا که در طول رودخانه مجاور قرار دارد اطلاق می شودوخود روستا (خانه های روستاییان)را به عنوان(مرجان)می شناختنداما به مرور زمان”نام (مرجان) جای خود را به(جواران) داده وهمگان به مرجان قدیم جواران را می شناسند.
روستای جواران از روستاهای دیرین شهرستان رابر بیش ازهزار نفرجمعیت دارد، نشانه یی از وجود صنایع متعدد در بین مردم این روستا در زمان های گذشته وجود دارد وبرخی از این صنایع از جمله نمد مالی هنوز کم وبیش رواج داردوهمچنین وجود سنگ قبرهایی با قدمت چند صد ساله در آرامستان این روستا حکایت از این دارد که این نقطه از زمان های بسیار دور سکونت گاه مردمان بوده است.
مردم این روستا عمدتأ از دو بخش بومی وعشایر تشکیل می شود. مردمانی  با فرهنگ  اصیل،متدین،انقلابی. ولایت مداروعاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که برگزاری مراسم بسیار باشکوه واستثنایی ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)و وجود خانه ی سادات روستا که نقش زیادی در تبلیغ شعائر دینی وبرگزاری مراسم مختلف دینی دارد از نشانه های اصلی نفوذ وغنای اعتقادات دینی مردم روستا است.
همزمان با مبارزات انقلابی ایران، نوجوانان وجوانان جواران درفعالیت های ضد رزیم شاه شرکت داشتندو با شروع جنگ تحمیلی تعداد زیادی از این عزیزان جهت دفاع از دین،میهن و ارزشهای انقلابی وپاسخ به فرمان امام امت به جبهه ها شتافتند به طوری که نزدیک ۹۰نفر از این اهالی افتخار رزمندگی را کسب کردند.
از این تعداد۱۷نفر به درجه رفیع شهادت نائل شدند۳نفر سالها تجربه زندانهای  بعثی عراق را اندوخته دارندو تعدادزیادی از این عزیزان مدال جانبازی کسب کرده اند.
برنامه های اجرا شده دردهه اول محرم توسط  هیئت های عزاداری جواران از جمله مراسم تعزیه خوانی، مراسم علم بندان ، مراسم شیر خوارگان علی اصغر(ع)، مراسم پرده خوانی ماه در آب، مراسم زیارت مجازی امام حسین (ع)، حرکت هیئت های عزاداری  در قالب سینه زنی وزنجیر زنی به طرف گلزار شهدا وتجدید میثاق با آرمان های شهدا، اقامه نماز جماعت ظهرو عصر در گلزار شهدا روز تاسواء، حرکت  هیئت های عزاداری جواران از جلوی هیئت های خود به سمت میدان امام حسین (ع) وبا هم شدن تمامی هیئت ها در قالب یک هیئت در زیر خیمه امام حسین (ع) و عزاداری و  سوگواری در مدت ۲ ساعت، برپایی نماز ظهر عاشوراء به یاد  نماز ظهر عاشوراءدر میدان امام حسین (ع) و مراسم شام غریبان در مکان گلزار شهدا برگزار شد.

در یکی از  شبهای عزاداری ماه محرم افتخار ما ایرانی ها و رابری ها حضور سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی در جمع هیئت های عزاداری جواران بود که با قدوم خود به این دیار شهید پرور شوروصفای دیگر بخشیدو ارادت خود رابه سرور و سالار شهیدان نشان داد.

سردار سلیمانی ابتدا از خانه سادات که مردم این دیار ارادت خاصی به سلسله سادات دارند دیدن نمود سپس به از هیئت های عزاداری؛ هیئت حسینی شهدای جواران،هیئت عزاداری عباسی جواران و هیئت قمربنی هاشم (ع)جواران دیدن کرد  ودر پایان با استقبال  پرشور وگرم  مردم مواجه شد ومردم با شعارهای خود از سردار تقدیر وتشکر بعمل می آوردند. 

 

 

۷۲e۱e-1 ۶e ۵e ۵۰ ۴ ۳-۱ ۲ ۳۰e-2 ۲۵۸e-1 ۵۱-۱۲۰jpg ۲۳-۳ ۷ ۸۹e

گزارش از پویا

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب