پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:47:04 - جمعه 8 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برجام سندى محکم از بدعهدیها وبى اعتمادى به آمریکاست
یک سال پیش در چنین روزهایى بود که روند اجرایى شروع شد و مسؤولین دولتى وعده‏ هاى زیادى براى گشایش اقتصادى کشور به مردم دادند. امروز که یک سال از اجراى این تعهد بین ‏المللى مى‏ گذرد، هنوز تغییرات ملموس و محسوسى در زندگى مردم مشاهده نمى‏ شود و تحریم‏ هاى جدیدى نیز در این دوره علیه ایران در آمریکا تصویب شده است که در عمل منجر به نقض برجام شده است.

به گزارش “صبح رابر” رشدوتوسعه نظام اسلامى درابعادمختلف به‏ ویژه دردستاوردهاى علمى پیشرفته نه تنها کشور را ازوابستگى به دنیاى زورگویان مستقل مى ‏کرد بلکه انقلاب اسلامى وحکومت دینى براى دنیاى تحت ظلم استکباربه الگویى تبدیل مى شد که می‏توان دربرابرنظام سلطه ایستاد ومستقل بود.

اگرچه دسترسى به فناورى هسته ‏اى از سال‏ها قبل از انقلاب اسلامى در ایران پیگیرى می شدوکشورهاى غربى حتى آمریکا اقداماتى درخصوص راه‏ اندازى برخى مراکز هسته‏‏ ای در ایران انجام داده بودند، لکن پیروزى انقلاب باعث شد از نظر غربى‏ ها نه تنهاعلم هسته ‏اى به درد ایران نمى‏ خورد بلکه داشتن این تکنولوژى خطرناک هم بود. بنابراین با بهانه‏ هاى واهى به‏ دنبال از بین بردن این دستاوردعلمى از کشور شدند. فلذا در سال ۸۲ با بهانه‏ جویى و اظهار نظرات مغرضانه‏ اى از سوى آمریکایى‏ ها باعث باز شدن پرونده‏اى شد که تا سال ۹۲ توسط آقایان روحانى، لاریجانى و جلیلى پیگیرى شده و نتیجه آن مذاکرات آلماتى ۲ شد. اگرچه از انتهاى دولت دهم راهى بامحوریت مذاکرات در موضوع هسته‏ اى به پیشنهاد آمریکا گشوده شد، اما رهبر معظم انقلاب با‏ تدبیر دقیق و هوشمندانه این‏ راه را در جهت حذف منافع حداکثرى رد نکردند و راهى براى مذاکرات غیررسمى باز شد تا در مذاکرات رسمى ثبت خواسته‏ هاى خود را حداکثرى نگه داریم. متاسفانه با آغاز دولت یازدهم این دولت تمام مسیر سابق را کنار گذاشته و هم‏چنین با کنار گذاشتن ۱+۵ خود را در برابر آمریکا قرار داده و با آن مذاکره را آغاز کرد که در نهایت منجر به توافقى بنام «برجام» در سال ۱۳۹۴ شد. یک سال پیش در چنین روزهایى بود که روند اجرایى شروع شد و مسؤولین دولتى وعده‏ هاى زیادى براى گشایش اقتصادى کشور به مردم دادند. امروز که یک سال از اجراى این تعهد بین ‏المللى مى‏ گذرد، هنوز تغییرات ملموس و محسوسى در زندگى مردم مشاهده نمى‏ شود و تحریم‏ هاى جدیدى نیز در این دوره علیه ایران در آمریکا تصویب شده است که در عمل منجر به نقض برجام شده است.

  انجام کارهاى عجولانه، بى توجهى به ظرفیت‏هاى داخلى واعتمادبه دشمن

به فرمایش رهبر معظم انقلاب ما چیزى را از دست نمى‏ دهیم و دستاورد این برجام بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود است، بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود کف جامعه است و باید هویت نامشروع آمریکا و بدعهدى این دولت جنایتکار روشن شود.

– این‏که گفته شد خزانه کشور خالى است و گره زدن آب خوردن مردم وحتى ازدواج جوانان به مذاکرات بسته است و اظهاراتى اینچنین باعث این شد که ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نیاز تبدیل کردیم و این مسیر با اشکالات جدى ادامه پیدا کرد.

– ازجمله کارهاى اشتباه یک جریان سیاسى این بود که در قالب مذاکرات با آمریکا از ظرفیت‏هاى موجود در طرف مقابل استفاده نکردند و خود را نیازمند ارتباط با آمریکا معرفى کردند.

– این‏که کلیات متن اصلى واولیه برجام درپاویون فرودگاه آن هم باعجله‏ اى که یکى ازمقامات مى‏ خواست سفرخارجه برودویکى دیگردرقم سخنرانى داشت ودونفردیگرمتن رادرفرودگاه دیده بودند وسریع امضاکردندتابعداجزئیات رامطالعه کنندویااین‏که طى ۲۰ دقیقه برجام درمجلس تصویب مى‏شود.

– متاسفانه ما در مذاکرات روى متن آمریکایى‏ها مذاکره کردیم؛ عدم استفاده از گسل‏هاى میان ۶ کشور در روند مذاکرات یکى از مشکلات روند گفت‏ وگوها بود فلذاچنین اشتباهاتى باعث شد تا ما در نقشه راه آمریکا وارد شدیم و سایرکشورهاى حاضردرمذاکره نیز اعلام کردند که برجام سندى آمریکایى است و ما فقط درباره آن اعلام نظر کردیم که این با منطق انقلاب اسلامى مغایر بود.

– رئیس جمهورى به آقاى ظریف دستور داد که از ظرفیت‏هاى حقوقى برجام در جهت بدعهدى آمریکا استفاده کند و تیم مذاکره‏ کننده بروند و کمیسیون مشترک تشکیل شود. باتوجه به سیرى که در مفاد ۳۷۳۱ برجام و تیم ارشد مذاکره ‏کننده؛ ادامه راه شکایت وجود ندارد جز این‏که شکایت مبتنى بر ماده ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ کل قطعنامه‏ ها و ششگانه ۱۹۲۹ باشد که بیان مى ‏کند کل تحریم ‏هاى قبل برگردد.

– ادعاى برخى‏ ها مبنى بر این‏که برجام سایه جنگ را از سر ایران برداشت، این دیدگاه از اساس غلط است، چراکه دشمنان به اذعان خودشان توانایى مقابله نظامى باایران راندارند، واگردشمنان ذره‏اى به نتیجه جنگ دربرابرمااطمینان داشتندهرگزلحظه ‏اى درحمله نظامى به ایران اسلامى درنگ نمى ‏کردند.

– یکى از ایرادات وارد بر نحوه مذاکره در برجام این است که این مذاکرات صورت‏جلسه ندارد و بعداً صدایش درمى‏ آید. چراکه وزارت امور خارجه هیچ صورت مذاکراتى از برجام ثبت نکرده است و کسانى‏که عضو تیم مذاکره بودند به کمیسیون ویژه برجام گزارش دادند که ما نه‏ تنها صورت مذاکرات نداریم بلکه از روند پیشرفت مذاکرات نیز مطلع نیستیم وفقط تعدادى دست‏ نوشته با مداد ثبت کرده ‏ایم.

  چه داشتیم چه بدست آوردیم‏

در آغاز کار دولت مستقر قریب ۲۰ هزار سانتریفیوژ در کشور کار مى ‏کرد که حالا حدود ۵ هزار تا بیشتر نیست! آن روز اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنى مى‏کردیم و حالا حدود ۳ درصد! آن روز۸۰۰. ۱۱ کیلو اورانیوم غنى‏ شده داشتیم و آن‏را با کیک زرد تبادل کردیم. و حالا ۳۰۰ کیلو (که ظاهرا و پنهانى توافق شده ۲۰۰ کیلو بشود!) آن روز سى تن آب سنگین داشتیم و امروز. . . !؟

حدود ۱۱ هزار سانتریفیوژ نطنز خود را به ۵۰۶۰ رساندیم. تعداد سانتریفیوژهاى فردو را از نزدیک به ۵. ۳ هزار به ۱۰۴۴ رساندیم. کوره و قلب رآکتور اراک را خارج کردیم و درون حفره‏ هاى آن بتن ‏ریزى کردیم، به‏ شکلى که هم به اذعان دشمن و هم فرمایش آقاى صالحى و ظریف، الى الابد قابل بازگشت نیست. پروتکل الحاقى را هم داوطلبانه به ‏اجرا گذاشتیم. همه تعهدات را انجام دادیم، محدودیت‏هاى هشت‏ سال تا ۲۵ سال هم که تا ۳۲ سال قابل تمدید است به‏ جان خریدیم و پذیرفتیم تا در مقابل آن چه چیزى بدهند؟

امروز عمده تحریم ما، تحریم بانکى و مالى است که غالباً تحریم بانک‏هاى بزرگ دنیا، سر جاى خود است. آمریکا به‏ ظاهر روى کاغذ مى‏ گوید تحریم نیست، ولى با تمدید قانون ISA یعنى هرکسى با ایران معامله کند پدرش را درمى ‏آورند. بانک ‏هاى بزرگ دنیا کار اقتصادى مى‏ کنند و از حمل‏ ونقل پول درصد کمى گیرشان مى‏ آید، ولى سایه سنگین آمریکا روى سرشان است. الان قادر به مدیریت منابع مالى خود در خارج از کشور نیستیم. حتى امروز نفت خود را با دلار هم بفروشیم، محدودیت معامله با دلار برداشته نشده است. امروز که فروش نفت ما بالاست باز هم نمى‏ توانیم با دلار پول خود را بگیریم. براى این‏که تحریم‏ هاى مالى، بانکى سرجاى خود است. بله، ارتباطاتى با بانک‏هاى کوچک محلى دایر کردیم. مسؤولان مى‏ گویند اگر الان این مشکلات هست، چون چندسال از مکانیزم‏ها و نرم‏افزارهاى بانک‏دارى در دنیا عقب هستیم.

نگاه‏هاى مشترک و دوگانه آمریکایى‏ هابه برجام‏

اولین گروه برجام را دستاوردى براى خود مى‏ دانند و تمام تلاش شان صیانت از آن است چون به این باورند که هم صنعت هسته‏ اى ما را محدود کرده‏ اند و هم این صنعت محدودشده را در مسیرى قرار داده‏ اند که ماحصلش بتواند در کنار بهره‏ مندى از منابع سرشار انرژى کشورمان ما را در آینده‏اى نه‏ چندان دور به کشورى بالاجبار مستعمره خود تبدیل کنند.

گروه دوم نیز به این‏ راضى نیستند و به ‏دنبال شکستن برجام هستند، آن‏ها به‏ دلیل روحیه استکبارى که دارند به‏ دنبال شکستن برجام هستند؛ عده‏ اى در آمریکا اظهار مى‏ کنند که باید برجام را بازبینى کنیم و هدفشان این است که حداقل‏ هایى را هم که در برجام وجود دارد، هیچ‏ چیزى را به‏ عنوان جایگزین و مبدل به ایران ندهند و یک شرمندگى بزرگ را براى ایران در اذهان جهانیان به تصویر بکشند.

نگاه تیم جدید دولتمردان آمریکا به توافق هسته‏ اى

یکى از موضوعاتى که ترامپ به کرات در زمان تبلیغات انتخاباتى خود به آن اشاره مى‏ کرد توافق هسته‏ اى ایران و آمریکا بود. به‏ع نوان نمونه وى در سخنرانى خود در اجلاس سالانه کمیته روابط عمومى آمریکا و اسرائیل (آیپک) طى اظهارنظرى جنجالى نقض عهد دولت خود را آشکار و اعلام کرد اولویت نخست کاری‏اش پس از پیروزى در انتخابات ریاست جمهورى آمریکا، لغو توافق هسته‏ اى با ایران خواهد بود.

در این جلسه که بسیارى از بانفوذترین چهره‏ هاى صهیونیست حضور داشتند ترامپ از برنامه خود براى برچیدن صنعت هسته ‏اى ایران سخن به میان آورد و برجام را یک فاجعه براى آمریکا و اسراییل دانست‏.

امروز نیز رئیس جمهور جدید آمریکا در سالگرد اجراى توافق برجام، در اظهارنظرى صریح، توافق هسته‏اى ایران و ۱+۵ را یکى از احمقانه‏ ترین توافقاتى خواند که تاکنون شاهد آن بوده است.

گزینه پیشنهادى وزارت‏خارجه تیلرسون که در جمع اعضاى مجلس سنا آمریکا براى کسب راى اعتماد خود صحبت مى‏ رد با اشاره به مخالفت خود با برجام گفت: در صورتى که من تأیید شوم، پیشنهادم که هم‏ راستا با نظر رئیس ‏جمهور منتخب است، بازنگرى کامل در توافق هسته اى و توافقات جنبى آن است.

گزینه پیشنهادى ترامپ براى تصدى وزارت خارجه هم‏چنین از درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا براى بازنگرى کامل در توافق هسته‏ اى ایران و ۱+۵ خبر داد و طى سخنانى مداخله جویانه گفت:ایران نباید غنى ‏سازى داشته باشد و مواد هسته‏ اى هم نباید در ایران ذخیره شوند.

هم‏چنین نامزد تصدى ریاست سازمان جاسوسى آمریکا چندماه پیش در یادداشتى نوشته بود: این توافق ما را در معرض خطر فزاینده قرار مى‏ دهد. منتظر عقبگرد از این توافق فاجعه ‏بار باشید.

اقداماتى که از مسؤولان انتظاراست‏

دولت باید به‏ دلیل نقض برجام توسط آمریکایى‏ ها و بدعهدى‏هاى این کشور در سطح جهانى براى آمریکا رسوایى درست کند و سایر کشورها نیز از تجربه ما استفاده کنند اما دولت مى‏خواهد ما را از حداقل خود نیز محروم کند. امیدواریم با توجه به آنچه امروز درصحنه برجام رخ‏داده است؛ دولت لااقل مواجهه حرفه‏اى و دقیق‏ترى با موضوع برجام داشته باشد و رسوایى آمریکا را در دستور کار قرار دهد تا حداقل التیامى براى مردم باشد و روزنه‏ اى براى بهتر شناختن آمریکا در منطقه و جهان شود نه این‏که عوامل دولتى دنبال بزک کردن آمریکا باشند و اوضاع را به شرایطى تبدیل کنند که ماحصل آن این باشد که واقعیت تلخ از دسترس مردم دور بماند.

امیدواریم دولت به توانمندى‏ هاى داخلى تکیه کند و برجامى را که مفادش را بیش از تعهداتمان در آن اجرا کردیم را به یک نتیجه‏اى برساند و حداقل تعهداتى را که آمریکایى‏ها داده ‏اند براى ملت ایران بگیرند. از طرفى هم مسیرى را برویم تا این عبرت‏ها ثبت و ضبط شود.

آمریکایى‏ ها که برجام را به‏ طور مکرر نقض کرده‏ اند فراتر از این نقض مکرر اصلش را مبتنى بر یک زیاده ‏خواهى و حرکت مستکبرانه از بین ببرند و اصل برجام را زیر پا بگذارند. درحالى که آمریکا امروز در هر موضعى نقض برجام کرده است اما عملاً و رسماً این‏ را اعلام کند که البته خیلى دور از ذهن و عقل است ولى چون دشمنان ما احمق و مستکبر هستند، البته این شرایط بهترین وضعى است که ما از این تنگناى موجود رهایى پیدا کنیم چون ما دیگر از مشکلات فشار تحریم در سال ۹۲ و ۹۳ عبور کرده بودیم و این بر اساس آمار بانک مرکزى و بانک جهانى است.

تحریم به ما کارگر نیفتاده بود هرچند حداقلش هم براى ملتمان ظالمانه بود اما این تحریم ظالمانه براى ملت ما سختى‏ هایش را ایجاد کرد ولى ما از منافع ایجاد زمینه دور زدن تحریم‏ ها بهره نبردیم. لذا یا آمریکایى‏ ها باید بشکنند و یا ما در داخل به‏ صورت مرحله ‏اى اموراتى را دنبال کنیم که برایمان قابلیتى ایجاد شود و همزمان با ایجاد قابلیت و مجاب کردن افکار عمومى جهانى شرایطى ایجاد مى‏ شود که گام‏ به‏ گام به حقوق هسته‏ اى خود بازگردیم و آن بند ۳ قانون مجلس شوراى اسلامى را دنبال کنیم. این تنها راه است.

مسؤولان مربوطه مى ‏توانند با تحقیق و توسعه ظرفیت‏ سازى مقدماتى‏ را فراهم کنند و در کنارش نیز این‏ رایزنى‏ها و روشنگرى‏ها را انجام دهند تا اگر روزى تصمیم گرفتیم که ماده ۳ قانون مجلس را عملیاتى کنیم، ما را در موضع متهم ننشانند و بگویند شما در موضع متهم نشستید و مجبور شویم از خسران کنونى نیز بیشتر هزینه کنیم

 

 

تحریم هاى بانکى همچنان لغو نشده رکود و بیکارى بیداد مى ‏کند

یکى از اساسى‏ ترین و اصلى ‏ترین مشکلات مردم در حال حاضر مشکلات و معضلات اقتصادى است که در بین این مشکلات، معضل بیکارى به‏خ صوص دانش ‏آموختگان دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالى در راس قرار دارد و در این بخش فرصت‏هاى جدید شغلى به میزان نیاز جامعه ایجاد نشده و بدتر از آن این‏که به ‏دلیل رکود فراگیر و خانمان‏ برانداز، فرصت‏هاى شغلى موجود نیز روز‏به ‏روز در حال از بین رفتن است. برخى مسؤولین چنان‏چه از اتاق‏ هاى دربسته و از پشت ماشین ‏هاى شیشه دودى بیرون رفته و به میان مردم بیایند به ‏خوبى از این مشکلات آگاه خواهند شد.

امروز طبق آمار رسمى مرکز آمار ایران ۳میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار رسمى و طبق آمارهاى غیر رسمى ۵ تا ۷ میلیون بیکار در کشور وجود دارد. درصورتى که ناکارآمدیهاى مدیریتى، اجرایى و اقتصادى برطرف نشود، و اقتصاد مقاومتى و حمایت از تولید به‏ عنوان کانون اصلى آن، مورد توجه قرار نگیرد و هم‏چنین رکود عمیق و فراگیر متوقف نشود، نمی‏ توان امید چندانى به حل معضل بیکارى داشت.

این روزها هفت ه‏اى نیست که جمعى از کارگران که ماه‏هاست حقوق دریافت نکرده‏اند، به‏ خاطر عدم دریافت ماه‏ها حقوق و دستمزد و یا نگرانى از بیکارى و از دست دادن شغل، مقابل ساختمان‏هاى مجلس شوراى اسلامى، ریاست جمهورى و استاندارى‏ها و… تجمع صنفى نداشته باشند. چه کسى باید به فریاد این کارگران برسد. از آن‏سو برخى مدیران دولتى با دریافت حقوق‏هاى نجومى و افسانه‏اى، آه و ناله و فغان مردم و کارگران را درآورده و بلند کرده‏ اند. متاسفانه دولت هم در برخورد با مدیران نجومى که باید بسزاى اعمال نادرستان در غارت بیت‏ المال برسند، نه تنها همکارى نمى‏ کند، بلکه چنین افرادى را مورد حمایت قرار داده و حتى به‏ عنوان ذخیره انقلاب از آن‏ها یاد مى کند.

دولت اصلاح همه امور مردم و اقتصاد را طى سه سال و پنج ماه اخیر به نادرستى به برجام ارجاع داد و جامعه را در این زمینه شرطى نمود؛ برجام هم که با بدعهدى آمریکایى و عدم برداشتن همه تحریم‏ها در بهبود زندگى آحاد مردم تأثیرى نداشت. مهم‏ترین سرفصل برجام که مى‏تواند در زندگى مردم تحول ایجاد کند، وعده برداشتن تحریم‏هاى بانکى بود که تا امروز از کانال سیستم بانکى امکان مبادلات بین ‏المللى با سایر کشورها براى مردم، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان پدید نیامده است. کدام عامل اقتصادى غیردولتى و مستقل و مردمى در کشور وجود دارد که معتقد است تحریم‏هاى بانکى که اتفاقا جزو تحریم‏ هاى هسته‏ اى هم بوده برطرف شده است؟

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب