پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:47:11 - یکشنبه 24 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تخریب خانه شهر خط قرمزی برای شورا است/ساختمان شورای شهر برای مردم کرمان نوستالژی است /در حال حاضر هیچ تصمیمی برای تخریب خانه شهر اخذ نشده است
خانه شهر کرمان در سال ۱۳۴۹ توسط معمار کرمانی علی اصغر اصفهانی طراحی شد که وی با به کار بردن انواع مصالح ساختمانی و تزئینی، از قبیل سنگ و کاشی‌های رنگی و شیشه‌های الوان، که در درها و نماهای بنا به کار برده شده، نهایت مهارت و ذوق مهندسی و معماری را عرضه داشته است،که متاسفانه در روزهای اخیر خبرهایی حاکی از تخریب این بنای منحصر به فرد به گوش می رسد.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در اوایل سال ۱۳۴۸ شمسی دولتمردان کرمانی جای خالی مکانی شایسته و درخور در کرمان را برای برگزاری اجتماعات و مراسم‌های عمومی احساس کردند. پس از بحث و مشورت باهنرمندان و سیاسیون قرار شد برای اینکه ساخت این بنا گرفتار مقررات دست و پاگیر نشده و سریعتر ساخته شود کمیته‌ای از بزرگان معتمدین و هنرمندان و شهردار شهر برای نظارت و ساخت این بنا تشکیل شود که پس از فراهم شدن مقدمات کار در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۴۸ مصادف با روز عید سعید فطر سال ۱۳۸۸ هجری قمری کلنگ ساختمان با حضور فتح‌الله معتمدی، استاندار کرمان و باقر پیرنیا استاندار خراسان، که در آن سال‌ها نیابت تولیت آستان قدس رضوی را نیز بر عهده داشت و تصادفاً به منظور سرکشی موقوفات آستان قدس، در استان کرمان، و بازدید از آثار تاریخی گنجعلی‌خان، به کرمان آمده بود، اولین کلنگ ساختمان بنای مزبور در اراضی مؤیدی واقع در شمال شهر به زمین زده شد.

 

 

طراحی و نقشه ساختمان را به مهندس معمار کرمانی علی‌اصغراصفهانی سپردند. وی در تهیه طرح و نقشه ساختمان خانه شهر کرمان، از شیوه تلفیقی معماری سنتی و جدید، الهام گرفته و با به کار بردن انواع مصالح ساختمانی و تزئینی، از قبیل سنگ و کاشی‌های رنگی و شیشه‌های الوان، که در درها و نماهای بنا به کار برده شده، نهایت مهارت و ذوق مهندسی و معماری را عرضه داشته است. ساخت آن را نیز به استاد بنای مشهور کرمان سیدحسین ترابی دادند.

 

 

سرانجام پس از گذشت بیست ماه ساختمان با شکوه و مجلل خانه شهر کرمان با معماری بی نظیر و زیبایش که نماد معماری سنتی و مدرن با تکیه بر معماری اصیل کرمان بود، آماده بهره‌برداری شد و پس از تجهیز سالنها و ساختمان در تاریخ ششم مهر ماه سال ۱۳۵۰ هجری شمسی مطابق با عید مبعث، مراسم افتتاح خانه شهر کرمان با حضور هنرمندان، روحانیون، شخصیتها و بزرگانی چون دکتر احمد ناظرزاده کرمانی ومسئولین شهر برگزار گردید و ساخت این بنا به عنوان ابتکار مردم کرمان به عنوان الگو به دیگر استانها معرفی شد.

 

 

با توجه به قدمت این بنا و معماری منحصر به فرد آن متاسفانه در روزهای اخیر صحبت هایی مبنی برا تخریب این بنا منتشر شده است که برای اطلاع بیشتر از این موضوع گفتگویی را باچند تن از اعضای شورای شهر داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

 

Image result for ‫تخریب خانهشهر استان کرمان‬‎

 

 

در حال حاضر هیچ تصمیمی برای تخریب خانه شهر اخذ نشده است

 

 

حمید روحی، معاون سازمان میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در رابطه با تحریب خانه شهر کرمان اظهار کرد: خانه شهر در سال ۱۳۴۹۹ توسط مرحوم علی اصغر اصفهانی طراحی و با الهام از معماری سنتی و ایرانی ساخته شد و در سال ۵۱ به بهره برداری رسید.

 

 

روحی ابراز کرد:در حال حاضر هیچ تصمیمی برای تخریب این بنا اخذ نشده است و هفته گذشته به دلیل تقاضاهایی که در این حوزه وجود داشت معاون میراث فرهنگی کشور در کرمان تشریف داشتند و بازدیدی از خانه شهر انجام شد و در حضور ایشان تصمیم بر این شد که یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی کشور و کارشناسان وزرارت راه و شهر سازی و مشاور پروژه این بنا مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

عاون سازمان میراث فرهنگی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: در قسمت پشتی خانه شهر ساختمان استانداری ساخته شده است و کل این مجموعه در محوطه پارک شورا قرار دارد و طرح جامع بر روی این پارک دارد که قرار شد مجموعه ای از این کارشناسان برای کلیت این موضوع تصمیم گیری کنند و در صورتی که تصمیم کارشناسی ابلاغ شود کار مورد نظر انجام خواهد شد اما هنوز هیچ تصمیمی برای تخریب آن گرفته نشده است.

 

 

مالک اصلی خانه شهر مردم کرمان هستند/تخریب خانه شهر به بخش تاریخی کرمان خدشه می زند

 

 

کمال جوانمرد، عضور شورای اسلامی شهر کرمان در گفتگو با آرمان کرمان در این خصوص گفت: در سال ۴۸ بحث تاسیس خانه شهر شروع می شود و به مشکلات مالی برمی خورد تا اینکه در سال ۴۹۹ در هفتادمین انجمن شهر وقت کرمان جلسه ای تشکبل می شود و مصوب می شود که هر ماه ۱۵ ریال عوارض آب را از مردم بگیرند تا بتوانند منابع مالی آن را تامین کنند که در مدت ۲۰ ماه و در سال ۵۰ در روز عید مبعث افتتاح می شود.

 

 

جوانمرد افزود: بنابراین پول و منابع مالی آن مستقیما از مردم اخذ شده است و مالک اصلی مردم هستند بنابراین اگر قرار است اتفاقی بیفتند مردم باید نظر بدهند و برای تصمیم گیری باید همه پرسی انجام داد.

 

 

عضور شورای اسلامی شهر کرمان عنوان کرد: بنابراین کسی نمی تواند تصمیم بگیرد که این ساختمان را تخریب کند و یا تغییر کاربری بدهد این بحثی بوده است که کاملا مشخص است.

 

 

Image result for ‫تخریب خانهشهر استان کرمان‬‎

 

 

تخریب خانه شهر خط قرمزی برای شورا است

 

 

جوانمرد اظهار کرد: تقریبا نزدیک به ۵۰ سال از عمر این خانه می گذرد و کارکردهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته است و می توانییم بگوییم این خانه قسمتی از حافظه مردم شهر کرمان است و هویت شهر کرمان و میراث فرهنگی ما است بنابراین تخریب آن به بخش تاریخی کرمان خدشه می زند اما آنچه مسلم است بحث  کاربری این خانه است که در دست شورای شهر است و شورای شهر هم باتوجه به اینکه نماینده مردم کرمان و در خانه آن ها است بنابراین خانه شهر به عنوان پارلمان محلی است و تخریب آن یعنی تخریب خانه مردم و در این قضیه تخریب خانه شهر خط قرمزی برای شورای شهر است و این ننگی است که ما به تخریب خانه مردم تن بدهیم.

 

 

وی بیان کرد: بنابراین ما برای تخریب این خانه وارد مذاکره نمی شویم و توقع داریم زمانی که مسئولین در کوچه های این شهر می گردند و یک آب انبار و  منزل قدیمی را بازسازی می کنند توقع این است که با همین دیدگاه و رویکرد به خانه شهر نگاه شود خانه ای که در مرکز شهر  و در جای مناسبی قرار گرفته است و می تواند به عنوان یک المان و هویت شهر کرمان باشد و نباید یک معماری منحصر به فرد را با دست خود تخریب کنیم.

 

 

عضور شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه اذعان کرد: ما تلاش می کنیم که مسئولین با دیدگاه های ناجوانمردانه به خانه شهر نگاه نکنند و ما معتقذیم این بنا قابلیت ثبت ملی دارد و می توان آن را بهسازی و بازسازی کرد و اگر این کار را هم نمی کنند حداقل آن را تخریب نکنند.

 

 

جوانمرد در پایان خاطر نشان کرد: دز بحث ساختمان استانداری چون خانه شهردر ورودی ساختمان استانداری قرار گرفته است که البته یک تا دوسال به بهره برداری آن مانده است با توجه با رایزنی که با اعضای شورا داشتیم ما حاضریم خانه شهر تخریب نشود و به عنوان ورودی به استانداری جدید وصل شود که یک ارتباط بین سنت و مدرنیته هم است و بحث ما این است که در صورت قرار گرفتن این بنا در ورودی استانداری، تخریب نشود.

 

 

ساختمان شورای شهر برای مردم کرمان نوستالژی است

 

 

محمد یاسین پنجعلی زاده، عضو شورای اسلامی شهر کرمان در گفتگو با آرمان کرمان گفت: با توجه به اینکه  قرار بوده است ورودی استانداری از سمت خانه شهر باشد صحبت هایی مبنی بر تخریب این بنا مطرح شد.

 

 

پنجعلی زاده در ادامه تشریح کرد: صحبت استانداری این است که این مجموعه خراب شود تا آن میدان بزرگی که مد نظرشان است ایجاد شود و با توجه به اینکه ساختمان از نظر نما برای مردم کرمان نوستالژی است، از طرف اعضای شورای شهر و مردم صحبت هایی شد که با یک ساختار خاص این اتفاق بیفتند که اگر قرار است تخریب شود قسمت سوله ها تخریب شود و قسمت ورودی و سمت چپ ساختمان و نمای مدنظر حفظ و ترمیم شود و در آخرین صحبت ها با معاون میراث فرهنگی و  هماهنگی شورای شهر قرار شد تا این بنا تخریب نشود که البته تصمیمات قطعی در این خصوص هنوز اخذ نشده است.

 

 

امیدواریم که مسئولین با بررسی های دقیق، تصمیم مناسبی را برای حفظ و حراست از این بنای ارزشمند و منحصر به فرد اتخاذ کنند.

 

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب