پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:18:17 - دوشنبه 28 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقوع سونامی بیکاری و تعطیلی برخی کارخانجات استان با وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات اقتصادی
در حالی که در چهار سال گذشته عملکرد اقتصادی دولت منهای صفر بوده است و تعداد دریافت کنند گان بیمه بیکاری از ۱۵۰۰ نفر به ۳۶۰۰ نفر رسیده است و اکثر معادن استان کرمان به تعطیلی گراییده اند و تعداد ۳۲۵ واحد صنعتی استان در سال ۹۵ به صورت رسمی لغو پروانه بهره برداری گردیدند ، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درابتدای سال ۹۶ با سفری که به استان کرمان داشت در جمع خبر نگاران از ایجاد اشتغال ۳۵۰۰ نفری نام می برد که ان هم وعده ای دیگر است که در سال ها ی بعد باید تحقق پیدا کند و به نظر نمی رسد بعد ازگذشت یک دوره چهارساله دیگر رئیس جمهور وقت و وزیر وقت آن را دروغی بزرگ نخواند .

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در حالی که دولت قرار بود در ۱۰۰ روز مشکلات اقتصادی را حل کند اما بعداز گذشت چهار سال از آن وعده عملکرد اقتصادی دولت منهای صفر بوده است  و تعداد دریافت کنند گان بیمه بیکاری از  ۱۵۰۰ نفر به ۳۶۰۰ نفر رسیده است و اکثر معادن استان کرمان به تعطیلی گراییده اند و تعداد ۳۲۵  واحد صنعتی استان در سال ۹۵ به صورت رسمی لغو پروانه بهره برداری گردیدند .

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درابتدای سال ۹۶ با سفری که به استان کرمان داشت در  جمع خبر نگاران  از ایجاد اشتغال ۳۵۰۰ نفری نام می برد که ان هم وعده ای دیگر است که در سال ها ی بعد باید تحقق پیدا کند و به نظر نمی رسد بعد ازگذشت یک دوره چهارساله دیگر رئیس جمهور وقت و وزیر وقت آن را دروغی بزرگ نخواند .

از ابتدای سال ۹۲ که با تعطیلی کارخانه ۵۰ ساله کرمان به نام سفال مساک آغاز گردید این دوره چهار ساله با تعطیلی کارخانه های خودرو سازی بم  کرمان چون راین خودرو که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی معرفی شده بود و کارخانه های مواد شوینده و دیگر واحد های تولیدی یکی پس از دیگری رقم خورد واکنون  که به پایان دوره ۴ ساله رسید باید پرسید این اشتغال در کجا ایجاد شده و خواهد شد و این  وعدهای شکوفایی اشتغال آیا وعده ای برای ۴ سال آینده نیست  ؟ در زیر به انتشار اخباری می پردازیم که دراین ۴ سال دل کرمانی ها را به درد آورد و بهشت معادن را به جهنم بیکاری بدل ساخت .

 

کارخانه ۱۵ ساله ام تا پایان اسفند ۹۳  تولید کننده مواد شوینده بود که اکنون دو سال به طور کامل ، راکد شده است 

 

شهرکی مدیر عامل شرکت مواد شوینده پاکزاد در کرمان گفت : واحد تولیدی ۱۵ ساله ام از ابتدای سال ۹۴ راکد گردیده است و نیازمند یک سرمایه گذار هستم تا مرا از درگیر  شدن  در  راه های پر پیچ و خم بانک ها رها سازد و زمینه ساز اشتغال  ۲۰ نفره در پاکزاد گردد و به صورت شراکتی با وی کار خواهم کرد .

شهرکی مدیر عامل شرکت مواد شوینده پاکزاد در خصوص واحد راکد شده اش گفت : سال ۱۳۷۰۰ از اصفهان به کرمان آمدم و در یکی از خیابان های این شهر مغازه پخش مواد شوینده و غذایی را تاسیس کردم با توجه به اینکه تمام مواد شوینده را از دیگر استان ها خریداری می کردیم ، به  این فکر افتادیم که خودمان واد گردونه تولید این مواد شوینده و بهداشتی شویم.

وی با بیان اینکه به دنبال حذف هزینه حمل و نقل از دیگر شهرها برای خرید مواد بودیم به فکر راه اندازی یک واحد تولید افتادیم ، گفت : یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی شماره یک که نیمه کار بود را خریداری کردیم ان را به اتمام رساندیم  و ماشین الات مورد نیاز  و مجوز های خرید مواد اولیه ، این واحد را  با دو کاربری  تولید ظروف و مواد شوینده  ر اه اندازی نمودیم.

مدیر عامل کارخانه شوینده پاکزاد افزود : سال ۷۵ اولین واحدی که راه اندازی کردیم ، حاوی خط تولید مواد شوینده و ظروف  پلاستیک بود ،  اما بعد از مدتی که کار کردیم اداره نظارت و بهداشت به ما اعلام کرد که نباید در یک واحد تولیدی دو نوع محصول تولید نمودو تجمیع آن مخالف اصول استاندارد است  ، لذا این امر سبب شد تا در سال ۸۰ واحد نیمه کاره دیگری را خریداری کرده و آن را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد : در سال ۸۰ این واحد دوم نیز آماده شد لذا هر دو واحد با ۴ میلیارد سرمایه اولیه و دو مورد تسهیلاتی که از بانک های صادرات و صنعت و معدن دریافت نمودیم با دو خط تولید مجزای مواد شوینده و ظروف پلاستیکی آماد ه بهره برداری گردید  .

شهرکی تصریح کرد : در ابتدا با نماینده شرکت پاکشو که تولید کننده ، محصولات  گلرنگ ،اکتیو و اوه بودند و به کرمان آمدند وارد مذاکره شدیم که سبب شد تا با ما قرارداد ببندند به این صورت که دستمزدی برای این شرکت های تولیدی کار کنیم ، لذا مدت زمان مدیدی برای این شرکت ها کار کردیم و مدتی هم برا ی شرکت کُندر که او هم تولید کننده مواد شوبنده و پاک کننده با نو و آب ث بود کار کردیم  لذا این همکاری ها  تا سال ۹۰ ادامه یافت .

وی ادامه داد : از سال ۹۰ تصمیم گرفتیم که برای خودمان کار کنیم ، اما متاسفانه سرمایه ما به اندازه ای نبود که بتوانیم این فعل را انجام دهیم ، زیرا سرمایه در گردشی نداشتیم که بشود بر روی آن برنامه ریزی کرد لذا در سال ۹۲ با یکی از شرکت ها ی کرمانی به نام شرکت شیمیایی مولکول آشنا شدیم و با وی شریک شدیم به گونه ای که  سرمایه از آنان کار از ما ، به این صورت مدیران شرکت شیمیای مولکول وعده دادند که از بانک تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند و در اختیار ما قرار دهد و ما نیز در قبال این تامین سرمایه ، سود بانکی را بپردازیم و سهمی هم بار این شرکت قراردهیم لذا با سود ۲۴ درصد عملا این حرکت امکان پذیر نبود .

شهرکی افزود : با توجه به اینکه سود تسهیلات کمر شکن بود اما این همکاری صورت گرفت و به مدت دو سال با شرکت شیمیایی مولکول همکاری کردیم اما با نزدیک شدن به پایان سال ۹۳ و اوج  وضعیت بد اقتصادی اعضای این شرکت که برایشان به صرفه نبود تا با ما همکاری کنند ، لذا کار به تعطیلی واحد کشید .

وی اذعان کرد :  از پایان سال ۹۳ به بعد واحد تولیدی پاکزاد خوابید و ما بیکار شدیم و در سال ۹۴ و ۹۵ ما به صورت کامل به حالت  راکد در آمدیم .

مدیر عامل شرکت پاکزاد به مشکلات فرا رو ی این واحد تولیدی اشاره کرد و افزود : با بیان اینکه هر دو واحد تولید ظروف پلاستیکی و تولید مواد شوینده  آماده بهره برداری هستند ، اما در حال حاضر بزرگترین مشکل ما عدم وجود سرمایه در گردش است گرچه کارگروه رفع موانع تولید ۹۶۰ میلیون  تومان سرمایه در گردش برای مان تصوین کرد اما به علت مالیات ۱۸ میلیون تومانی و عدم بروز رسانی امضاهای این شرکت از جرگه دریافت کنند گان تسهیلات خارج شدیم .

شهرکی تاکید کرد : شرکتی که نزدیک به دو سال است راکد شده و هیجچ درامدی نداشته است ، چطور می تواند مالیات ۱۸ میلیون خود را بپردازد لذا امیدواریم این مشکلات و موانع رفع شده و مسائل اندکی آسان تر شود تا بتوانیم از تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی صنایع استفاده نماییم .

وی با بیان این مطلب که آمادگی شراکت با هر ارگانی که سرمایه در گردش ما را تامین کند را  داریم،  افزود : در حال حاضر بزرگترین مشکل ما سرمایه در گردش است و اگر کسی می تواند ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه بیاورد ما نیز این  دو واحد را در اختیار وی قرار می دیهم و به صورت شراکت با یکدیگر کار خواهیم کرد که د رابتدای امر نیاز به جذب ۲۰ مهدنس متخصص داریم تا کار را اغاز نماییم .

وی افزود : برای راه اندازی دوباره واحد نیازمند یک سرمایه گذار هستم تا بتوانم با امید به دنبال خرید مواد اولیه بروم و میزان خرید مواد اولیه ماهیانه است و برای یک ماه نیازمند ۱۰۰ میلیون هزینه خرید مواد اولیه هستم لذا این امر سبب می شود تا دو ماه گذر زمان در تامین مواد اولیه  داشته باشم و البته دو ماه طول می کشد تا مواد به کرمان برسد و یک ماه هم برای تبدیل شدن به محصول  زمان لازم است لذا سود اوری شرکت در یک بازه دوساله شکل خواهد گرفت .

وی ادامه داد :این اطمینان را به سرمایه گذار می دهیم که پاکزاد مشکل فروش محصول ندارد زیرا ما با یک شرکت در کرمان قرارداد داریم و هرچی که  ما تولید کنیم را از ما خریداری می کند اما مشکل این جاست که بار اگر  را امروز بخرد ۶ ماه بعد پول می دهد لذا تا پولی دست ما را بگیرد ۶ ماه به طول می انجامد .

شهرکی  به برند خود اشاره کرد و گفت : از سال ۷۵ تا دو سال پیش نمانام  پاکزاد این واحدتولیدی که در طبقه پر مصرف محصولات شیمیایی بود اکنون راکد شده و این نام آشنا از سبد خرید مردم حذف گردیده در حالی که  توان رقابت با همتایان داخلی اش را از نظر قیمت دارد  و حتی می تواند به نصف قیمت محصولات خود را ارائه دهد .

 

 

یکی از بزرگترین کارخانه های آجر سفال خاورمیانه با قدمتی ۵۰ ساله تعطیل شد / اخراج همه ی کارگران مساک /۲۳خرداد ۹۵

 

رضا شیرانی فر  در این رابطه با تعطیلی بزرگترین کارخانه سفال مساک گفت : امروز بزرگترین و قدیمی ترین کارخانه استان کرمان را به دلیل عدم حمایت مسئولین و دولت تعطیل کردیم.

مدیر عامل مساک در ادامه افزود : این کارخانه از سال ۱۳۴۸ آغاز به ساخت کرده و درسال ۱۳۵۳ به بهره برداری رسیده است .

 یکی از اولین و بزرگترین کارخانه های سفال سازی در جنوب شرق بودیم

 

وی با اشاره به اینکه اولین و بزرگترین کارخانه سفال سازی در جنوب شرق بودیم،  اذعان کرد :در ابتدا با ۴۰۰ نفرکارگر به صورت مستقیم و حدود ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم آغاز به تولید کردیم .

شیرانی با بیان اینکه با بروز انقلاب اسلامی در ایران بین تولیدمان فاصله افتاد، ابراز کرد : بعد از این وقفه چند ساله ، با قدرت شروع به کار نموده و تا قبل از حذف یارانه ها ی تولید با ۶۰ نفر نیروی مستقیم و۱۵۰ نفر غیر مستقیم به فعالیت خود ادامه می دادیم  تا اینکه با مشکل سوخت روبه رو شدیم و عملا کار و تولید سخت تر شد.

مدیر عامل مساک افزود : بعد از پرداخت نشدن یارانه های تولید توسط دولت ، دومین موردی که باعث تعطیلی کارخانه شد احداث خط لوله گاز مجزا برای کارخانه بود ، شرکت گاز هم اعلام کرد برای تامین سوخت کارخانه باید لوله اختصاصی بیاورید که عملا مقدور نبود .

احداث خط لوله گاز مجزا می تواند تولد دوباره برای این کارخانه باشد

 

وی با بیان اینکه پرداخت هزینه نصب خط لوله مجزا برای گاز از وظایف دولت است ،ابراز کرد :در شرایطی که از سوی شرکت گاز اعلام شده بود که باید سه سال در نوبت گاز رسانی بمانیم ، اگر درخواست تسهیلات نموده وهزینه نصب خط گاز این کارخانه را هم خودمان پرداخت می کردیم با شرایط سختی مواجه می شدیم .

شیرانی  افزود: اکنون کارخانه را به حال خود رها کرده ایم زیرا هیچ رغبتی برای حضور در آن نداریم چندی پیش چیزی که بیشتر از همه ما را ناراحت کرد این بود که تعطیلی کارخانه منبع درآمدی برای سارقان شده است زیرا تمام کابل های برق کارخانه  از مس هستند.

مدیر کارخانه مساک اعلام کرد : سارقان از رکود و خلوتی داخل کارخانه استفاده کرده بودند و با تعداد ۶ نفری در روز روشن اقدام به جمع کردن سیم های کابل این کارخانه کرده بودند زیرا کابل های برق این کارخانه از مس هستند لذا منبع درآمدی برای سودجویان شده است ، حال این سئوال مطرح می شود که چرا باید در کار یک کارخانه چنین وقفه ای صورت بگیرد که تمام سرمایه زیر ساختی آن طعمه سودجویان شود و عملا  کارخانه را  به سوی نیستی سوق دهد  .

وی در پایان خاطر نشان کرد : با رکود در بازار ، عدم نقدینگی در دستان مردم و راکد شدن ساخت و ساز سبب شده است که رغبتی برای راه اندازی دوباره و صرف هزینه های میلیاردی برای اجرای خطوط گاز نداشته باشیم .

 

 

تعطیلی بیش از ۷۰ درصد کارخانه های صنایع غذایی کرمان طی سه سال اخیر

 

یکی ا زمدیران متجمع صنایع غذایی استان کرمان گفت : برای رفع مشکلات  اقتصادی و صنعتی هر واحد تولیدی لازم است نشست های تخصصی با حضور دیگر مدیران این عرصه در سطح استان برگزار شودد تا مشکلات تولیدات داخلی به صورت ریشه ای حل شود زیرا در صنایع مختلف مشکلات متفاوت است و نحوه و حل و برخورد با آنها نیز متفاوت تر است .

وی افزود : اگر قرار باشد یک مدیر در حد ۵ یا ۱۰ دقیقه مشکلات خودش را برای مسئولان مطرح کند لازم است  که  در حد دو و نیم تا پنج دقیقه هم مشکلات رفع شود لذا بیان مشکلات هم در کوتاه مدت گره ای را از کار صنعت گران باز نمی کند .

مدیر عامل یک مجتمع صنعتی گفت : اولین مشکلی که در بحث صنایع غذایی وجود دارد عدم توجه مسئولین  و مدیران استان به تولیدات داخلی است لذا به نظر می آید غریب پرستی در کرمان اوج گرفته است و بایدبرای رشد محصولات استان کرمان  این امر کنار گذاشته شود .

وی ادامه داد : اولین مسئله در یک واحد صنعتی بحث مواد اولیه است : اما کرمانی ها به ما و تامین مواد اولیه ما بسیار بی توجهی کردند به طور مثال بی اعتنایی مدیران کارخانه روغن نباتی گلناز برای تامین مواد اولیه واحد های تولیدی کیک و کلوچه کرمان .

این مدیر عامل ادامه در خصوص بی اعتنایی کارخانه گلناز کرمان برای تامین روغن واحدهای  تولیدی ، گفت : ما بارها با کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان حضوری دیدار کردیم و حتی در خواست های خود را از طریق فکس و مکالمه های تلفنی  ارسال کردیم تا شاید این کارخانه به ما روغن بفروشد با شرایط مطلوب که با عدم توجه این کارخانه روبه رو شدیم .

وی افزود : ما روغن کارخانه گلناز کرمان را از تهران توسط یک شخص واسطه ای خریداری می کنیم با قیمت بالاتر + هزینه حمل در حالی که فاصله کارخانه روغن نباتی گلناز با واحد صنعتی ما تنها چند کیلومتر است  لذا در استان کرمان هم دلی و هم بستگی بین تولید کنند ها و خریداران کم رنگ است این کمرنگی سبب می شود که صنایع غذایی وابسطه به هم یکی پس از دیگری تعطیل شوند .

وی ادامه داد : طرح ها و برنامه های مفید و سودمند از سوی وزارت خانه ها اعلام می شوند اما اجرا نمی شوند به طور مثال یک بند ابلاغی در عرصه صنعت و معدن  توزیع میان وعده کیک و شیر به کارگران معادن است ، لذا باید عنوان کنم کدام یک از واحد های صنعتی مس ،گل گهر و …. از کیک ، کلوچه و شیر کارخانه های کرمان استفاده می کنند .؟؟ لذا واحد هایی هم که خریداری می کنند تعدادشان به انگشت های دست هم نمی رسد ، چرا در شرکت مس که ۵۵ هزار شیر، کیک و کلوچه  را در روز نیاز دارند از تبریز خریداری می کنند؟؟  چه فرقی بین محصولات کرمانی و تبریزی وجود دارد ؟؟

وی  عنوان کرد : بیش از ۶۰ درصد واحد های تولیدی در شهرک های صنعتی استان تعطیل شده اند لذا مسئولان کافی است که اندکی وقت گذارده و در این شهرک ها با ماشین یک گردش کوتاه مدت داشته باشند تا از وخامت اوضاع با خبر شوند .

این مدیر توانمند ادامه داد : صنعت کرمان معیوب شده است ،صنعت کرمان مانند یک بیمار است که گاهی بیماری وی تنها یک سرما خوردگی ساده است که با تزریق یک مسکن مانند تسهیلات سرمایه در گردش درمان می شود اما بعضی از واحد های صنعتی استان بیماری سرطان گرفته در حال احتضار است و بعضی از واحدها هم  از شدت بیماری جاخواب شده و در حالت احتضار ، منتظر مرگ هستند  .

وی ادامه داد :در سال گذشته با ۸ کارخانه داخل استان که مبادرت به تولید محصولاتی چون کیک و کلوچه داشته اند  وارد مذاکره شدیم و پیشنهاد دادیم که با هم تعامل کرده و یک پکیج را با یک برند ، اما از محصول چند کارخانه تولید کنیم و به داخل استان و دیگر شهر ستان ها تزریق کنیم درست مثل نان قدس رضوی که او هم همین کار را می کند اما متاسفانه کسی استقبال نکرد و اکنون از آن ۸ کارخانه ، ۶  کارخانه صنایع غذایی در همین استان کرمان تعطیل شدند .

 

 

نیازمند روحیه و تعصب استفاده از محصولت داخل استان هستیم

کارخانه های موفقی چون یک ویک و نان قدس رضوی تنها با یک برند تمام کارخانه های مرتبط را با خود همسو ساخته است و د راین عرصه رشد به سزایی هم داشته اند .

وی ابراز کرد : بانک های استانی هم چندان کمکی به صنعتگران داخل استان نمی کنند ،این د رحالی است که  از بانک ها ی مختلف در شهرستان یزد برای جذب سرمایه  هر هفته به شهرک های صنعتی کرمان مراجعه کرده و بهترین پیشنهادات حمایتی را عنوان می کنند  که با وارد شدن به  امر مذارکره با مدیران عامل کارخانه  ها در خواست می کنند که حساب های واحد تولیدیشان در کرمان را دربان کهای استان  یزد متمرکز کنند .

مدیر یکی از صنایع غذایی کرمان در پایان خاطر نشان کرد : اکثر سرمایه های کرمان در بانک های یزد ذخیره شده و راه را برای تسهیلات سرمایه در گرش همان شهرستان باز می کنند اما در کرمان که در خواست وام می دهی ، در ابتدا بانکداران از وام گیرنده می پرسند چقدر پول برا ی سرمایه داری و چقدر می توانی بلوکه کنی و چقدر قصد داری  تسهیلات در یافت کنی و کرمانی ها را درد امر تولید به چاه می اندازند ، اما از یزد که می آیند هزار و یک وعده می دهند و به تک تک آنها هم پایبند هستند .

 

 

سال هایی  گذشت که کارگران یکی پس از دیگری اعتصاب می کردند و  تنها دلیلشان معوقات حقوق چند ماهه و تعطیلی واحد تولیدیشان بود !

 

 

در سال جاری(۹۴) بسیاری از واحدهای تولیدی و معادن در کشور به بهانه تحریم ،که باعث افزایش قیمت در عرصه های مختلف است ؛با تعطیلی روبه رو شدند و این امر سبب اعتراض و تجمع کارگران این واحدها شده است، در استان کرمان نیز تجمعات مختلفی به ویژه در واحدهای صنعتی و فلزی صورت گرفته ، به گونه ای که روز گذشته نیز اعتراض کارگران شرکت معدن جو در شهرستان زرند کرمان، باعث کشته شدن یکی از کارگران این شرکت شد و به جهت بررسی بیشتر  این ماجرا با مسئولین امر، این حادثه را مورد برسی قرار داده ایم:

ایرانمنش  رئیس اداره تعاون،کار ورفاه اجتماعی شهرستان زرند در گفتگو با سایت کارگران کرمان در رابطه با اعتراض ۴۰۰ کارگر شرکت معدن جو زرند، گفت : این کارگران اخراج شده بعد از تعطیلی معدن در مقابل فرمانداری تجمع کرده و متعاقب آن جلسه ای در خصوص رفع مشکل آنها در اداره کار وتعاون ورفاه اجتماعی برگزار شد.

روی ادامه داد: در رابطه با این رخ داد سریعا جلسه شورای تامین باحضور رئیس اداره کار، کارشناسان تامین اجتماعی ، ۱۰ نفر از کارگران معترض و امیری نماینده مردم  زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ، برگزار شد که مصوب گردید در اولین فرصت لیست بیمه بیکاری کارگران  تهیه شده و به سازمان تامین اجتماعی کل استان ارسال گردد تا ظرف ده روز آینده بیمه بیکاری برای کارگران برقرار شود.

رئیس اداره تعاون زرند: به دنبال راه اندازی دوباره معدن هستیم/۲۸خرداد۹۴

ایرانمنش در ادامه با اشاره به اینکه درخواست دیگر این کارگران ، راه اندازی مجدد معدن است ؛ اظهار کرد : با توجه به جلسه دیروز مصوب گردید تا هفته آینده در استانداری کرمان جلسه ای با حضور مدیر کل تامین اجتماعی ، اداره کار ، صنعت و معدن و دیر عامل شرکت معدن جو برگزار گردد.

وی در خصوص دلایل برگزاری این جلسه ، گفت : هدف  اتمام حجت برای  مدیر عامل شرکت معدن جو  بیدخون هوتکن است که آیا قادر به راه اندازی دوباره این واحد تولیدی هست یا خیر، که اگر نمی تواند، اعلام نظر کند تا به دنبال پیمانکاری متعهد تر برای جایگزینی وی باشیم .

رئیس اداره تعاون شهرستان زرند درخصوص عدم تعهد مدیر عامل این واحد تولیدی ، افزود : عضو هئیت مدیره  شرکت معدن جو  گفته است که کار در این معدن با شرایط فعلی باعث ضرر دادن معدن است و همچنین با توجه به اینکه  نمی توان هزینه ای را پرداخت کرد ؛ لذا معدن را تعطیل کرده ام  و این درحالی است که محصول تولیدی این کارخانه ذغالسنگ است و عملا نمی توان آن را سرخود تعطیل کرد چرا که نیاز استان کرمان و استان های مجاور می باشد لذا به دنبال راه اندازی دوباره معدن هستیم.

عضو هئیت مدیره شرکت معدن جو زرند : دلیل تعطیلی کارخانه پائین بودن قیمت ذغال است/عدم توجیه اقتصادی معدن را به تعطیلی کشاند

عبدالعظیم افروز عضو هئیت مدیره شرکت معدن جو زرند نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت : هر معدن شرایط ویژه خود را دارد و با توجه به اینکه در دوسه سال گذشته ضرر عمده داشته ایم تصمیم بر تعطیلی معدن گرفتیم.

وی در خصوص دلایل ضرر عمده این معدن تصریح کرد : دلیل اصلی قیمت پائین فروش ذغال بوده است؛ این معدن در ابتدای امر با توجه به وسعت و مشکلاتی که در خصوص تامین نیروی انسانی ،هزینه های ساخت وساز برای راه اندازی معدن ، بسیار پر هزینه بود .

این مقام مسئول عدم توجیه اقتصادی را از دیگر دلایل تعطیلی معدن دانست و گفت : به دلیل ضرر زیاد این شرکت در دو سال گذشته و ضربه دو میلیاردی در سال ۹۲ به معدن و با توجه به اینکه مصوباتی هم که از طرف معدن چیان و وزارت خانه برای افزایش قیمت ذغال سنگ صورت گرفت ولی متاسفانه این مصوبات هرگز اجرایی نشد ، و معدن را به تعطیلی کشاند.

افروز در ادامه گفت : عامل اصلی این تعطیلی شرکت ذوب آهن اصفهان است که تنها خریدار ذغال معادن است؛ لذا ما به شرکت ذغال سنگ محصول خود را می فروشیم ، خود شرکت به ذوب آهن اصفهان عرضه می کند، لذا ذوب آهن اصفهان قیمت ها را افزایش نداده است و ترجیحا از ذغال خارجی که ارزانتر است استفاده می کند که این عامل نه تنها باعث تعطیلی واحد معدن جو شد بلکه معادن بابیزون ؛حجتک و اشکیبی ، هم به همین دلیل در سه سال گذشته به تعطیل کشانده است.

فرماندار شهرستان زرند : شرکت معدن جو از قبل اعلام کرده بود که به دلیل قیمت پائین ذغال این واحد تولیدی را تعطیل خواهد کرد

خنجری فرماندار شهرستان زرند نیز در خصوص اعتصاب کارگران معدن جو به خبرنگار کارگران کرمان ؛ گفت :شرکت زغالسنگ معدن جو قبلا اعلام کرده بود ادامه کار با توجه به قیمت پائین ذغال امکان پذیر نیست لذا در سال ۹۳ تعدیل نیرو داشت و از ابتدای امسال نیز فقط با ۳۵۰ نیرو  مشغول به فعالیت بوده که از ابتدای سال نیز با این کارگران قرار دادی بسته نشده است.

این مقام آگاه در ادامه گفت : هدف کارگران این بوده است که این معدن مجددا راه اندازی شود ولی مسئولین و هئیت مدیره این نهاد قادر به راه اندازی مجدد آن نیستند؛لذا روز گذشته کارگران معترض جاده پابدانا را میبندند که متاسفانه یکی از کارگران به اسم محمد میرزایی توسط یک کامیون زیر گرفته وفوت می شود.

خنجری در پایان خاطر نشان کرد : به دنبال پی گیری این موضوع هستیم و مقرر شده است که یکشنبه آینده جلسه ای در خصوص این امر که معدن توسط بخش خصوصی واگذار شود یا مسئولین این معدن جهت راه اندازی دوباره آن اقدام کنند برگزار گردد.

روغن نباتی گلناز کرمان تعطیل و ۷۰۰ کارگر آن بیکار شدند/۲۵شهریور۹۵

 

کارخانه روغن نباتی گلناز بعد از آتش سوزی مرحله دوم به کل ورشکست شد و هر ماه تعدادی از نیروهای خود را تعدیل میکرد گرچه خبرنگار ما بارها با مدیر کارخانه گلناز  تماس تلفنی برقرار کرده بود  اما وی اذعان به ورشکستگی نمی کرد و ابراز می کرد که من هم یک نیرو هستم واینجا کاره ای نیستم وشما با دفتر تهران تماس بگیرید،  دفتر تهران هم دست کمی از مدیر کارخانه نداشت زیرا آنان هم جواب قانع کننده ای نمی دادند .

بعد از ۶ ماه چشم انتظاری سایت کارگران برای پاسخگویی اقناع کننده  ازسوی مسئولین امر آن هم از  سوژه ای که در ابتدای سال بار ها پیگیر دریافت اطلاعات صحیح و واقعی آن بود امروز این سوژه که مسئولان مرتب آن را تکذیب می کردند ، خودش در مقابل استانداری کرمان  ظاهر شد .

 

photo_2016-09-14_15-31-48

گرچه امروز هیچکدام از مسئولین استانی از استاندار تا بخشدار و فرماندار در کرمان حضور نداشتند اما این تجمع رخ داد حتی مدیر کارخانه نیز از ترس هو کشیدن کارگرانش و بی احترامی به وی از مخفیگاه خود بیرون نیامد وحاضر نشد رودر رو با کارگرانش به حل مشکل بپردازد.
photo_2016-09-14_15-32-21

کارگران که صدای اعتراضشان به گوش مدیران کارخانه نمی رسید  و بعد از  ۶ ماه چشم انتظاری با درب بسته کارخانه روبه رو شدند !! لذا در مقابل استانداری کرمان تجمع کردند اما با گذشت دو ساعت از تجمع مسئولی برای رفع مشکل به حضور انان نشتافت حتی از مدیر ان کارخانه کسی نبود که پاسخ آنان را بدهد  .

گرچه هر روز خبری از تعطیلی  و یا تعدیلی کارگران زیادی در سطح استان به گوش می رسد اما سکوت همه جانبه مسئولین از مدیر کارخانه تا مسئولین استانی شهر کرمان جالب تر از هر چیزی بود.

گویی حضور رحمانی فضلی به کرمان از اعتراض کارگری که ۶ ماه حقوقی دریافت نکرده است و مرتب توسط مدیرانی که روحیه دیکتاتور گونه دارند از کار کنار گذاشته می شوند برای مسئولین استان اهمیتی ندارد، گرچه معاون سیاسی استاندار با نماینده کارگری کارخانه گلناز صحبت کرده بود اما به نتیجه ای نرسیده بودند گرچه گروهی هم قصد داشتند که به جیرفت بروند و با وزیر کشور سخن بگویند اما این کار عملا برایشان مقدور نبود .

یکی از کارگران به خبر نگار ما گفت : نزدیک به ۶ ماه است به کارخانه راهم نداده اند ۱۲ روز دیگر همسرم وضع حمل می کند لذا به دنیال درمان وی بودم که متوجه شدم ۶ ماه بیمه من هم پرداخت نشده است در حالی که کارخانه حق بیمه را از حقوق من کسر می کند لذا با این اوضاع بی پولی و عدم در یافت حقوقی که من دارم چطور مشکلات خود را مرتفع سازم و نوزاد نو رسیده را چطور حمایت کنم .

یک کارگر دیگر اذعان کرد  : شب هنگام به من پیامک زده اند که فردا تعطیل است لذا اگر کارحانه تعطیل است پس چرا نور چشمی ها در واحد تولید کار می کنند اما کارگرها حق ورود ندارند ؟ هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ تومان قبض گاز برای من آمده که توان پرداخت ندارم ، من که ۱۶ سال در این کارخانه کار کرده ام حتی یک نامه بیکاری و یا اخراجی به من نداده اند که اکنون مطالبه ای داشته باشم.

photo_2016-09-14_15-31-04

یکی از مهندسین این واحد تولیدی ادامه داد : من یک مهندس در بخش تولید هستم ومی دانم که در کارخانه چه خبر است در واحد گلناز وقتی خانم مدیر کارخانه ،  معاون وی  باشد و ۲۰ نفر اعضای خانواده و فامیل وی استخدام شوند  چطور می شود با کارگران به عدالت رفتار کرد البته همه میدانند که این مدیر کسی است که کارخانه راه اندازی شود نصف بیشتر متحصنین را قلع و قمع خواهد کرد زیرا ما از مدیران ارشد این کارخانه که با باج گیری و رشوه گیری و با ارائه منصب به فامیل های خود در اوج هستند اخباری داریم که مشخص است سکه ها و گوسفندهای چاق و چله درب خانه های چه کسی فرستاده میشود لذا مشکل این کارخانه با زد و بند همراه است و یکی دو مشکل نیست .

کارگر دیگری ادامه داد : اگر حقوق یک ماه اختلاس کنندگان بانک تجارت به کارخانه گلناز به عنوان سرمایه داده می شد اکنون من کارگر بیکار نمی شدم و  ۶ ماه از کار خود  باز نمی ماندم .چطور من سه فرزند خود را به مدرسه بفرستم درحالی که پول تامین دفاتر و روپوش و هزینه های مدرسه را ندارم لذا امسال تصمیم گرفتم که فرزندانم را به مدرسه نفرستم !!!

یکی از کارگران جوان کارخانه گلناز ادامه داد : کارخانه گلناز بسیار دغل باز است و با طرح نمودن واحد تولیدی خود به فصلی با کارگران خود قرارداد ۱ تا ۱۰ روزه می بندد وحتی از نیروهای خود تعهدنامه محضری می گیرد که اگر کسی در حین کار با دستگاه اتفاقی برایش افتاد باید بگوید که خودش مقصر است حتی اگر بازرسان اعلام کردند که بر عهده کارخانه است بازهم کارگر حق ندارد شاکی شود و در خواست احقاق حق بنماید .

photo_2016-09-14_15-32-00

وی ادامه داد : چند کارگر با شرایط جسمی نامناسب همچنان در کارخانه کار می کنند زیرا دستشان به جایی بند نیست و حتی از بیمه بیکاری هم نمی توانند استفاده کنند زیرا کارخانه اعلام کرده است که نامه بیمه بیکاری به شما نمی دهیم ، حتی نامه اخراج هم نمی دهند تا تکلیف خود را بدانیم نزدیک به ۱۲ سال کار کردیم اما برای ما ۵ سال بیمه رد شده است لذا این رانت خواری ها برای چه کسی بها شده است  .

کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز خاطر نشان کردند :  شرایط بد غذایی{سه نوع غذا درمنوی غذایی کارخانه وجود دارد ،کتلت ،ماکارونی،عدس پلو} ،حقوق نامناسب {پرداخت های بی موقع و نامنظم } ،عدم عقد قراردادهای ثابت و منظم ،عدم ارائه خدمات ،اضافه کاری های اجباری که بدون پرداخت است و عدم دیده شدن تعطیلی در بازده کاری ، حضور موروثی نور چشمی های  مدیر کارخانه در واحد تولید ، ودیکتارتوری بعضی مدیران که کوچکترین تمرد را ضمیمه درج در پرونده قرار می دهد ،  روحیه خفقان در کارخانه و عدم توجه به نیروی کارگر را از بزرگترین مشکلات این واحد تولیدی است .

نماینده کارگری  روغن نباتی گلناز که با معاون سیاسی استاندار صحبت کرده بود به خبر نگار ما  گفت : درگذشته  کارخانه روغن نباتی با سیستم ۲۴ *۱۲ اداره می شد  اما با تدبیر مدیر تولید و وعده های توخالی همه کارگران ۱۲*۱۲ شدند لذا بعد از گذشت ۶ ماه از طرح  خودخواسته مدیر تولید ، نه تنها مدیر تولیدی در کارخانه دیده نشد بلکه با کوچکترین اعتراضی کارگران کارخانه یکی پس از دیگری قلع و قمع می شدند تا امروز که تعداد کارگران اخراجی به ۷۰۰ نفر رسیده است لذا اکنون  ۳ خط تولید کار می کند و شب گذشته کارگران خسته ای که ۸ ساعت سر پا بودند از ایستادن برای اضافه کاری تمرد نموده که منجر شد  تعداد ۲۰ نفردیگر هم اخراج شوند.

وی ادامه داد : در حال حاضر کارگران سه شیفت کار می کنند وماهی یک روز تعطیلی شاید داشته باشند لذا گروهی که عصر کار تا ساعت ۳ عصر تا ۱۱ شب کار می کنیم وبعد هم به ما اضافه کار اجباری هم می دهند و ما از شدت خستگی نمی توانیم بایستیم واز دریافتی اضافه کاری هم خبری نیست و با تمورد روز بعد حق ورود به کارخانه را ه منداریم چه باید کرد : زیرا کارخانه تولید دارد سفارش گرفته وباید با تولید بالا را یک شبه به مشتری  تحویل دهند لذا نیاز به تولید بالا دارند وباید نیروی اضافه داشته باشند نیروها همه بیرون وبعد یک کارگر که ۸ ساعت متمادی کار گرده باید با شیفت شب کاری هم کار کنذ اگر تمرد کرد روز بعدنباید سر کار حاضر شود این اوج بی انصافی است .

photo_2016-09-14_15-32-49

گرچه تماس های ما با  مدیر کارخانه بی حاصل بود لذا  کارگرانی که مدیر کارخانه به مدیر سیاسی استانداری کرمان گفته بود که   خودشان کارخانه را بسته اند به سمت کارخانه گلناز راه افتادند و گفتند اگر ما کارخانه را بستیم برای احیاءآن به کارخانه می رویم لذا همه ی ۷۰۰ نفر به درب کارخانه مراجعه کردند .

photo_2016-09-14_15-32-33

خبر نگار کارگری که به دنبال احقاق حق کارگران و راستی آزمایی مسئولین  بود با کارگران همراه شد تا از کل ماجرا با خبر باشد.

هنگامی که به کارخانه رسیدیم ماموران انتظامی از ورود کارگران به کارخانه ممانعت کردند و گفتند که ما شما کارگران را نمی شناسیم لذا  الان کارخانه تعطیل است شما بروید فردا بیاید حضور کارگران و ترس انتظامات از ایجاد اغتشاش باعث شد مدیر کارخانه  تماس های مکرری گرفته و از مدیران بخواهد که به این روند خاتمه بدهند و کارگران با مقاومت های بسیار به تجمع خود خاتمه دادند گرچه انتظامات به شدت از اتفاقاتی که ممکن بود برای دستگاه های کارخانه بیافتد بیمناک بودند اما تمام تلاش خود را برای خاتمه این امر انجام داد.

 

photo_2016-09-14_15-33-10
تعدیل ۸۵۰ کارگر و دپو ۷ هزار دستگاه خودرو در انبارهای کارخانه  ۲۵/ابان ماه ۹۴

مدیر داخلی کرمان خودرو بیان کرد: در انبار کارخانه کرمان موتور در ارگ بم تعداد ۷ هزار دستگاه خودرو دپو شده اند وحدود ۱۰ هزار پک هم برای تولید آماده تولید هستند که مشتری ندارند لذا ۸۵۰ کارگر را تعدیل شده اند.

در خصوص نشر خبر تعدیل ۷۰۰ کارگر در واحد صنعتی کرمان موتور از روابط عمومی شرکت کرمان موتور برای شفاف سازی مصاحبه ای تلفنی گرفتیم که وی در پاسخ به خبر نگار ما  گفت :درکشور به علت شرایطی که پیش آمده است خیلی ازز کارگران قطعه ساز وخودرو ساز کار خودشان را از دست داده اند واین امری طبیعی است.
حبیب الهی تصریح کرد : این اخبار انتشار یافته را نه تایید و نه تکذیب می کنیم  زیرا در تمام طول سال شرکت های خودروسازی یک سری از کارگرانی را دارند که فصلی هستند ودر هر فصل بر اساس شرایط تعدیل می شوند.
مسئول روابط عمومی کرمان موتور افزود : این واحد صنعتی بزرگ متشکل ازچند واحد تولیدی کرمان خودرو ،راین خودرو و مدیران خودرو است لذا امکان  این هست که  درهر بخشی از این چند واحد صنعتی  تعدیلاتی صورت گیرد اما از کیفیت و تعداد تعدیلی ها  تا به حال اطلاعاتی به دست من نرسیده است.
بعد از این مصاحبه خبر نگار ما قانع نشد  وبه واحد های صنعتی داخلی ارگ بم تماس گرفت .
منوچهری :مدیران خودرو تعدیل نداشته است
محسن منوچهری در خصوص تعدیلی این تعداد کارگر اعلام کرد : به نظر تعداد تعدیلی ها در واحد های صنعتی ارگ بم بیشتر از این تعداد باشد اما مدیران خودرو از این قائده مستثنی شده است ودر این واحد صنعتی تعدیل کارگری نداشته ایم.
بعد از اطمینان از کذب نبودن این مسئله خبر نگار ما از پاننشت وبا دیگر مدیران این واحد های تولیدی تماس حاصل کرد ، دومین مدیری که با خبر نگار ما گفتگو کرد راین خودرو از واحد های تولیدی کرمان موتور بود.
ولیانی: نزدیک به ۳ ماه است با راین خودرو همکاری نمی کنم زیرا به سود نیست
ولیانی درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان گفت : نزدیک به ۳ ماه است که ازهمکاری با کرمان موتور انصراف داده ام.
وی در رابطه با دلیل ترک همکاری با کرمان موتور اذعان کرد : کرمان موتور دفترمرکزی تهران را با تعداد ۱۸۰ نفر تعدیل کرد که درپی آن ۸۰ نفر از کارگران نیز در راین تعدیل شدند لذا بعد از این اتفاق شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت که راین را با حضور هیدت مدیره اداره کند.
وی در ا دامه افزود : بنده به عنوان مدیر این کارخانه شرایط را برای کار مناسب ندانسته و احساس کردم که  همکاری بنده با کرمان موتور چندان هم موثر نیست.
شایان ذکر است : راین خودرو در صنعت خودرو سازی ایران نمونه بارز اقتصاد مقاومتی و کیفیت معرفی شده بودکه این بهم ریختگی نشان از عدم سیاست گذاری وبرنامه ریزی درست مدیرعاملان آن بوده است.
صحبت های نگران کننده ولیانی  با خبر نگار کارگری ، وی را برای شفاف سازی بیشتر برای مردم مسر کرد لذا در ارتباطی تلفنی با مدیر اجرایی کرمان موتور (خودرو) در ارگ  به اوج مشکلات در این تعدیل رساند.
قره داش :۷هزار دستگاه خودرو دپو شد ه اند

قره داش مدیر داخلی کرمان خودرو  در گفتگو با سایت خبری تحلیلی کارگران کرمان اعلام  کرد : تعدیل ۸۵۰ نفر به دلیل افت تولید وعدم فروش در۶ ماهه ابتدای سال جاری بوده است.
وی در ادامه تصریح کرد : ظرفیت تولید کرمان خودرو ۳۰۰ دستگاه در روز می باشد که درحال حاضربه ۱۵۰ دستگاه رسیده است لذا باید فروشی نزدیک به ۵۰ دستگاه داشته باشیم  اما این فروش به ۱۰ دستگاه خودرو در روزهم  نمی رسد.
وی در ادامه اذعان کرد :در انبار کارخانه کرمان موتور در ارگ بم  تعداد ۷ هزار دستگاه خودرو دپو شده اند وحدود ۱۰ هزار پک هم برای تولید آماده داریم که این اصلا به نفع خودروسازان نیست.
قره داش در ادامه افزود : اتمام قرارداد ۸۵۰ کارگر تعدیل شده تا پایان آذر ماه  سال جاری است که با پرداخت کامل حق وحقوق آنان رسما از بدنه خودرو  سازی جدا خواهند شد  و بعد از آن باید از بیمه بیکاری استفاده کنند.
این مدیر خودرو سازی اعلام کرد :  دولت با پرداخت ۶ روزه وام ۲۵ میلیونی اندکی به خودرو سازان (ایران خودرو وسایپا) کمک کرد اما این کمک شامل خودروسازان ارگ بم نشد.
مشرفی: کارگران تعدیل شده خودرو سازی به دنبال کار در بارز هستند
در ادامه این صحبت ها از علی اکبر مشرفی ریاست خانه صنعت ومعدن درخصوص این تعدیلات پرسیدیم که از تعداد این تعدیلات درخودروسازی ارگ بم  ابراز بی اطلاعی کرد اما  اعلام کرد که از واقعیت خبر با اطلاع بوده است.
وی اذعان کرد تعدای از این کارگران  تعدیل شده به کارخانه لاستیک بارز مراجعه کرده اند و درخواست کار کرده اند که درحال حاضر مشغول به کار شده اند .
حال با این اوضاع تورمی ۲۰ درصد  و سیاست های انقباضی دولت باید به این مسئله توجه کرد که آیا این کارگران برای دولت بی ارزش وبی اهمیت تلقی می شوند که با سیاست های نادرست سعی در بر هم زدن تعادل اقتصادی کشور دارند.

 

 

 

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب