پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:14:35 - شنبه 2 اردیبهشت 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از پاسدارى از انقلاب و آرمانهاى آن تا گام‏ هاى محکم در راه سازندگى کشور
در دوم اردیبهشت سال ۵۸ که امام خمینى(ره) فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را صادر فرمودند، هیچ کسى گمان نمى‏ برد روزى فراخواهد رسید که این تشکیلات علاوه بر پاسدارى از انقلاب و آرمانهاى آن، گام در راه سازندگى کشور بگذارد.

به گزارش “صبح رابر“، پس از پایان جنگ تحمیلى، براساس فرمان مقام معظم رهبرى مبنى بر ضرورت بازسازى کشور و به‏ منظور هماهنگى و نظارت بر این حجم وسیع از فعالیت‏ هاى سازندگى، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص)، بازوى اصلى خود در عرصه فعالیت‏هاى سازندگى کشور را تشکیل داده و توان مهندسى سپاه در هشت سال دفاع مقدس را به اجراى طرح‏ هاى عظیم عمرانى و صنعتى سوق داده است.

امروز گستره‏ى وسیعى از فعالیت‏هاى سازندگى و محرومیت ‏زدایى از قبیل سدسازى، ساخت اتوبان و فرودگاه، بازسازى تأسیسات و اسکله‏ هاى بنادر کشور، راه سازى، سازمان دریایى، پروژه‏ هاى کشاورزى و دامدارى، طرح‏هاى آبرسانى و گازرسانى، احداث واحدهاى مسکونى، خودروسازى، تولید قطعات صنعتى، درختکارى و احیاء جنگل‏ها و بازسازى مناطق جنگ‏زده را در بر مى گیرد. در این نوشتار به بخش‏هایى از ماموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در سازندگى کشور و محرومیت‏ زدایى اشاراتى خواهیم داشت.

در دوم اردیبهشت سال ۵۸ که امام خمینى(ره) فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را صادر فرمودند، هیچ کسى گمان نمى‏ برد روزى فراخواهد رسید که این تشکیلات علاوه بر پاسدارى از انقلاب و آرمانهاى آن، گام در راه سازندگى کشور بگذارد.

درطول سال‏هاى دفاع مقدس یگان‏ه اى مهندسى باتوجه به روحیه اعتقادى و مردمى با بکارگیرى امکانات محدود موجود و استفاده از ابتکار وخلاقیت‏ها در امور مهندسى اقدام به احداث خاکریز، راه، پل، سنگر و…. مى‏ نمودند. سه نمونه از آن ابتکارها که در عملیات‏ ها تأثیر تعیین‏ کننده ‏اى داشت، ایجاد جاده هور العظیم به طول ده‏ها کیلومتر، احداث پل شناور خیبر به طول ۱۴ کیلومتر و احداث دو پل عظیم بر روى رودخانه اروند رود به طول ۹۰۰ متر بود.

پس از پایان دفاع مقدس به ‏لحاظ ضرورت‏هاى بازسازى و تکنولوژى، شرایط ویژه‏اى جهت فعالیتهاى مهندسى در مجموعه سپاه ایجاد گردید. در آن زمان خسارات وارد شده به کشور به‏حدى بود که توان بخش دولتى و بخش خصوصى به تنهایى قادر به تعمیر و بازسازى ۱۲۰۰ کیلومتر مرز جنگى در کشور نبودند.

در چنین شرایطى نیاز به مدیریت جهادى براى سرو سامان دادن به وضع کشور بیش از پیش حس مى‏ شد. بر همین اساس هم در سال ۱۳۶۸ به دستور حضرت آیت‏ الله خامنه ‏اى رهبر معظم انقلاب و با حکم محسن رضایى فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مشارکت مهندسى سپاه در بازسازى و سازندگى کشور، با استفاده از تجارب گذشته بخشى از امکانات و منابع انسانى در سازمان مستقلى تحت عنوان قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) سازماندهى و وارد عرصه سازندگى کشور با هدف «آب‏رسانى، صدور نفت و گاز، پروژه‏هاى سدسازى، انتقال آب و نیرو و راه ‏سازى» شد. اگر سپاه در طول جنگ به سنگرسازى، ساخت پل ‏هاى تاکتیکى، خاکریز و… مشغول بود، پس از جنگ مى‏ باید در حوزه‏ هاى وسیع‏ترى از عمران، آن‏هم نه فقط در محدوده مناطق جنگى بلکه در کل کشور، بپردازد.

سپاه پاسداران با توجه به اصل ۱۴۸ قانون اساسى که گفته نیروهاى مسلح در زمان صلح مى‏توانند در امور عمرانى و سازندگى به‏ کار گرفته شوند، در طول زمان قرارگاه نوح، کربلا و کوثر را به ‏عنوان زیر مجموعه‏ هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء براى فعالیت‏هاى خود تأسیس و براى هر یک ماموریت ویژه‏اى تعریف کرد.

   قرارگاه نوح‏

قرارگاه سازندگى نوح یکى از زیرمجموعه‏ هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا است. این قرارگاه مسؤولیت ساخت تونل و سازه ‏هاى زیرزمینى، اجراى پروژه‏هاى صنعت، گاز، پتروشیمى، نفت، شناورسازى و اسکله‏ سازى را بر عهده دارد. این قرارگاه در حوزه دریا احداث بیش از ۱۰۴ کیلومتر انواع موج‏ شکن، دایک و حفاظت ساحلى، احداث بیش از ۵۰ پست انواع اسکله با کاربرى متفاوت اعم از کانتینرى، چند منظوره، صادرات نفت، گاز، گوگرد، LPG&LNG و غیره به طول تجمعى بیش از ۱۰ کیلومتر، بیش از ۲۷۰ کیلومتر شمع‏کوبى انواع شمع ‏هاى فلزى و بتنى در پروژه‏ هاى دریایى، بیش از ۸۸ کیلومتر انواع شمع درجا در پروژه‏هاى دریایى، بیش از ۱۲۰۰۰۰ تن عملیات فلزى و آرماتوربندى در پروژه‏ هاى دریایى را در پرونده خود ثبت کرده است.

در حوزه صنایع گاز، نفت و پتروشیمى، شناورسازى و نصب اسپولهاى ۱۰۰۰ مترى در عمق ۱۰ مترى از تراز آب‏هاى آزاد، طراحى و احداث ۵ واحد آبگیرى با ظرفیت تجمعى ۲۲۵۰۰۰ متر مکعب در ساعت، طراحى و احداث ۱۶ مخزن ذخیره‏سازى، نصب آب شیرین‏کن با ظرفیت ۱۸۰ متر مکعب در ساعت، احداث ۲۵۸ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز، لوله گذارى در بستر خلیج فارس با قطر ۲۴۰۰ میلیمتر و طول ۸۵۰ متر جهت پروژه آبگیر پردیس، ساخت و شناورسازى Basin (سازه بتنى با وزن ۸۵۰۰ تن) با روشى نوین براى اولین‏بار در خاورمیانه در پروژه آبگیر پردیس بخشى از عملکرد این مجموعه سازندگى است.

 قرارگاه کربلا

قرارگاه کربلا در سال ۱۳۶۸، فعالیت خود را آغاز نمود و هم ‏اکنون به‏ عنوان بزرگترین گروه تخصصى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص)، با بهره ‏گیرى از روحیه جهادى، بسیجى و پاسدارى و با توجه به ارزشهاى اسلامى و انقلابى با اقتدار در این مسیر گام برمى‏ دارد.

برخوردارى از ۱۵مؤسسه اجرائى و یک مؤسسه مشاور، بکارگیرى بیش از۱۱۰۰۰ نفر کارکنان متعهد و متخصص، بهره ‏گیرى بیش از ۶۰۰۰ دستگاه انواع ماشین‏آلات سنگین، نیمه‏سنگین، سبک و تجهیزات تخصصى و مدرن و کسب تجربه و دانش حاصل از اتمام بیش از ۷۰۰ پروژه مهم در جاى جاى کشور پهناور جمهورى اسلامى ایران، شرایطى را ایجاد کرده است که قرارگاه کربلا با بیش از دو دهه سابقه، با افتخار و اقتدار در توسعه و آبادانى کشور در گرایش‏هاى حمل و نقل جاده‏اى و ریلى، سد و شبکه، خطوط انتقال، صنایع معدنى و… پیشرو باشد.

این مجموعه با اجراى به‏ موقع و حتى زودتر از موعد واجراى پروژه‏ها فراتر از تعهدات قراردادى و بر محور کیفیت و دانش، تعهد و مسؤولیت ‏پذیرى، رعایت اصول کنترل کیفیت (QC) و ضمانت کیفیت (QA)، توجه ویژه به ایمنى و سلامت ومحیط زیست (HSE)، برنامه‏ ریزى درست و حساب‏شده توانسته علاوه بر ثبت رکوردهاى‏ بى‏نظیر، رضایت مردم و اعتماد کارفرمایان را جلب کند.

احداث راه ‏آهن یزد – اقلید و کاهش ۳۱۱ کیلومترى از مسیر بافق تا شیراز، احداث راه‏آهن سریع‏ السیر قم- اصفهان، ساخت سد مخزنى گاران، پروژه خط انتقال گاز ۳۶ دوم خرم آباد-ملایر بخش کوچکى از عملکرد این قرارگاه است.

 قرارگاه کوثر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامى یکى از وظایف اصلى خود را محرومیت‏ زدایى در کشور تعریف کرده است. بر همین اساس اداره سازندگى معاونت آماد و پشتیبانى، مهندسى و سازندگى ستاد مشترک سپاه با کلیه امکانات و نیروها را به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) منتقل کرد تا از این ظرفیت در آباد کردن مناطق محروم بهره ببرد. بر همین اساس قرارگاه کوثر در قرارگاه سازندگى به ‏عنوان یک قرب میانى شروع به کار کرد. پس از گذشت سه دهه از عمر انقلاب، هنوز فقر و محرومیت در برخى مناطق کشور وجود دارد به ‏طوری‏که نه تنها بسیارى از روستاهاى استانهاى کشور با محرومیت و فقر روبه‏رو هستند بلکه مردم در مناطق اطراف تهران در محرومیت کامل به‏سر مى‏برند و از امکانات اولیه براى زندگى‏ بى‏بهره‏اند. این قرارگاه براى رفع محرومیت دو برنامه را در دستور کار خود قرار داد. اول این‏که با کمک و هزینه دولت، مناطق محرومى را که دولت شناسایى کرده بود و به ‏لحاظ مشکلات جغرافیایى (صعب العبور و بد آب و هوا بودن) و حضور عناصر ضدانقلاب و گروهک‏ هاى شرور، هیچ پیمانکارى حاضر به اجراى پروژه‏ هاى محرومیت‏ زدایى در آن مناطق نبود، قرب کوثر آن‏ها را پذیرفت و پروژه‏ هاى محرومیت ‏زدایى را با جدیت دنبال کرد.

شناسایى و محرومیت‏ زدایى با کمک و هزینه سپاه پاسداران دومین برنامه کارى قرب کوثر در زمینه محرومیت ‏زدایى است. در این مرحله قرب کوثر در تمامى مناطق که قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء(ص) و مؤسسات و شرکت‏ هاى وابسته در آن حضور دارند مشغول انجام پروژه ‏هاى محرومیت‏ زدایى شد.

این قرارگاه تا به امروز ۱۲ هزار و ۹۰۵ پروژه محرومیت‏ زدایى را در کشور اجرایى کرده که از این تعداد تا کنون نزدیک به ۵ هزار پروژه به اتمام رسیده است. سردار سید ضیاء الدین حزنى فرمانده قرارگاه قرب کوثر اصلى‏ترین هدف از اجراى پروژه‏ هاى محرومیت‏ زدایى را رفع فقرو محرومیت در کشور دانسته و گفته: ۷۰ درصد اعتبارات محرومیت‏ زدایى سپاه در راستاى انجام پروژه ‏هاى کوچک و عام المنفعه و فاقد پیچیدگى‏هاى فنى و توسط مردم عادى اجرایى شده است.

وى با بیان این‏که اکثر فعالیت‏هاى سپاه در نقاط دورافتاده اجرایى مى‏شود، گفت: ۹۰ درصد فعالیت‏هاى ما عمرانى و ۱۰ درصد دیگر غیرعمرانى است.

براساس این گزارش، قرب از سال ۶۸ سال تاکنون با رشد شاخص‏ هاى کمى (تعداد کارکنان، حجم بالاى پروژه‏ها، میزان سرمایه) و کیفى (توان فنى و مدیریتى) با ورود به عرصه ‏هاى جدید و پروژه‏هاى پیچیده‏اى که قبلا توسط پیمانکاران خارجى انجام مى‏ شد و هم‏چنین با حضور در مناطق محروم، ناامن و دورافتاده، خدمات چشمگیر انجام داده است.

این قرارگاه با بهره ‏گیرى از ده‏ها گروه اجرایى و شرکت‏هاى تابعه و همکار تا کنون تعداد ۱۸۳۶ پروژه در رشته‏ هاى تخصصى نظیر سد وبند، شبکه آبیارى و زهکشى، ابنیه مسکونى و ادارى، راه و ابنیه، تونل و سازه ‏هاى زیرزمینى، بندر و سازه ‏هاى دریایى، خدمات مهندسى، تاسیسات نفت-گاز و پتروشیمى، مخازن و تصفیه‏ خانه، سازه‏ هاى فلزى ، خدمات صنعتى، حمل و نقل، خطوط انتقال (نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازها و شناورها، معدن و کشاورزى را به اتمام رسانیده و تعداد ۲۸۸ پروژه دیگر را هم در دست اجرا دارد که بخشى از این فعالیت‏ها در مناطق محروم انجام مى‏شود. شاید یکى از مهم‏ترین پروژه ‏هاى قرارگاه خاتم الانبیا، پروژه‏ هاى نفتى عسلویه و پارس جنوبى بود.

در میانه دولت دهم که شرکتهاى بزرگ نفتى همچون توتال فرانسه، شل و… به بهانه‏ هاى واهى و با این دیدگاه که ایران به تنهایى توانایى تکمیل این خطوط را ندارد، از ادامه فعالیت در پروژه‏هاى نفتى ایران سر باز مى ‏زدند، در چنین فضایى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که پیش از این در برخى پروژه‏ هاى بزرگ نفتى وارد شده بود، در اسفند ۸۸، تفاهم‏ نامه ‏اى به ارزش تقریبى ۸۵۰میلیون دلار با شرکت ملى پالایش و پخش فرآورده‏ هاى نفتى براى ساخت سه رشته خط لوله انتقال به طول یک هزار و ۸۱۰ کیلومتر امضا کرد.

هرچند که قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا حرف اول را در کشور در زمینه پروژه ‏هاى ملى مى‏زند اما این مجموعه تلاش دارد در پروژه ‏هایى ورود پیدا کند که بخش خصوصى ناتوان از اجراى آن باشند. بر همین اساس در اردیبهشت سال ۹۰ سردار جعفرى فرمانده کل سپاه، از ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‏ هاى زیر ۱۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: البته اگر پروژه‏اى نیز بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد ولى شرکت‏هاى خصوصى بتوانند آن‏را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‏ها نخواهد شد مگر آن‏که شرکت خصوص بخواهد اجحافى کند که در این صورت سپاه براى ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد. سردار جعفرى به این نکته نیز اشاره مى‏کند که « یکى از راهبردهاى ما که به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و اعمال مى‏شود، این است که ورود سپاه به پروژه‏هاى مختلف، جایى را براى مردم و شرکت‏هاى خصوصى و کوچک، تنگ نکند.»

آمار نیروهاى قرارگاه سازندگى سپاه‏

مدیریت جهادى در سپاه پاسدراران و على الخصوص در مجموعه سازندگى خاتم الانبیا از مهم‏ترین شاخصه‏ هاى سپاه است. مدیریت جهادى در طول ۸ سال دفاع مقدس و بازسازى کشور، مدیریت جهادى در عرصه تقویت توان دفاعى کشور با وجود تحریم‏هاى گسترده، مدیریت جهادى در مقابله با تحریم‏ها با حضور فعال در عرصه عمرانى و زیربنایى کشور که نقش مهمى در توسعه کشور و مقابله با طراحى‏هاى دشمنان داشته، مدیریت جهادى در ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت در میان اقشار جامعه و… ازجمله شاخصه ‏هاى مدیریت جهادى در سپاه است.

جلوگیرى از ایجاد فضاى اشتغال و تبدیل شدن قرارگاه خاتم به یک انحصار جدید در حوزه کار و صنعت یکى از شبهه ‏هاى مطرح‏ شده پیرامون عملکرد سازندگى سپاه است که سردار عبداللهى به آن اشاره کرد: «در ایام دفاع مقدس سپاه نیروهاى مردمى را آموزش مى‏داد و مدیریت نیز بر عهده سپاه بود. امروز هم ما همان روال را دنبال‏ کنیم.»

وى از همکارى ۵ هزار شرکت پیمانکار بخش خصوصى با قرارگاه سازندگى خاتم الانبیا خبر داد و افزود: «قرارگاه سازندگى ۱۳۵ هزار نفر نیرو دارد که از این بین تنها ۲هزار و ۵۶۰ نفر نیروى رسمى هستند و بقیه را نیروهاى مردمى تشکیل مى‏دهند.»

«البته ما نیروهاى وظیفه ‏اى که در دانشگاه‏ها مشغول به تحصیل هستند و نخبه محسوب مى‏شوند -یعنى ویژگى‏هاى مد نظر ما را دارند- شناسایى و جذب مى‏کنیم تا آن‏ها بتوانند در میدان عمل نیز تجربه کسب کنند و بعد از پایان خدمت سربازى بر اساس تقاضاى خود مى‏توانند تبدیل به کادرهاى قراردادى شوند.»

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگى خاتم‏الانبیا(ص)، در میان ۱۳۵ هزار نفر نیروى مشغول به کار در این قرارگاه، بالغ بر ۳۵ هزار نفر در سطح مهندس، فوق‏ لیسانس و دکترى هستند و بقیه نیروها نیز به ‏لحاظ فنى، افراد ماهر و باتجربه محسوب مى‏شوند.

البته این ۱۳۵ هزار نفر به‏صورت مستقیم مشغول به کار هستند و چند برابر این‏ها -بیش از ۵۰۰هزار نفر- در حوزه‏ هاى دیگر مثل پشتیبانى و تدارکات و غیره به ‏صورت غیر مستقیم فرصت شغلى ایجاد شده است.»

تحقق همین مدیریت جهادى و عدم نیاز به شرکتهاى خارجى در شرایط تحریم باعث شد تا در ماه مه ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم‏الانبیاء، شرکت‏هاى زیرمجموعه آن و فرمانده آن رستم قاسمى، تحت تحریم دولت ایالات متحده آمریکا قرار گرفتند. در ۹ ژوئن همین سال نیز شوراى امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ‏اى این قرارگاه و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‏ نام‏ هاى مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‏سازان را به همراه ۴۰ شرکت و مؤسسه ایرانى دیگر، در فهرست تحریم‏ هاى خود قرار داد. بر اساس این قطعنامه دارایى‏هاى این شرکت‏ها در بانک‏ هاى خارجى باید مسدود شود و مسؤولان آن‏ها حق مسافرت بین‏ المللى ندارند.

    سپاه و طرح‏هاى ملى‏

برخى از طرح‏ هاى کلانى را که سپاه در سطح کشور به‏ عهده گرفته و بعضاً جزء طرح‏هاى‏ بى‏نظیر یا کم‏ نظیر مى ‏باشند، عبارتند از:

۱.            ساخت گلدسته‏ هاى مرقد مطهر حضرت امام خمینى(ره)

۲.           احداث سد گتوند خوزستان، بلندترین سد خاکى کشور: سد گتوند علیا در استان خوزستان و ۳۰ کیلومترى شمال غربى شهرستان شوشتر و ۱۲ کیلومترى شهر گتوند واقع گردیده و آخرین سدى است که بر روى رودخانه کارون احداث مى‏گردد. این سد با ارتفاع ۱۸۰ متر و از نوع سنگ‏ریزه‏اى با هسته رسى مى‏باشد.

۳.           ساخت دکل و اسکله بعثت و اسکله شهید باهنر. اسکله بعثت از اسکله‏هاى واقع در پایین‏دست ورودى خلیج فارس در منطقه شهرک بعثت (شهر بعثت) شهرستان ماهشهر واقع است. هم‏چنین اسکله شهید باهنر بندرعباس با ۸/۹ متر آبخور، قرار گرفتن در حومه شهر تجارى بندرعباس و هم‏چنین داشتن ترمینال مسافرى بین‏المللى و داخلى به مساحت سه هزار و ۸۰۰ مترمربع در زمره اسکله‏ هایى است که از موقعیت مناسب و مطلوبى جهت جذب تجار و مسافر برخوردار است.

۴.           ساخت دستگاه حفارى چال موازى‏

۵.           ساخت دستگاه سنگ‏شکن مخروطى هیدوکن‏

۶.           احداث سد کرخه، یکى از بزرگ‏ترین سدهاى مخزنى خاورمیانه و قریب ۳۵ سد و بند انحرافى‏

۷.           احداث ۷۵ هزار هکتار شبکه آبیارى و زهکشى‏

۸.           اجراى ۵۵ کیلومتر تونل با مقاطع مختلف‏

۹.            احداث ۱۴۰۰ کیلومتر راه اتوبان و راههاى اصلى و فرعى همچون اتوبان تهران – ساوه

۱۰.          اجراى بیش از ۴۵ پروژه بنادر، اسکله و سایر سازه‏هاى دریایى‏

۱۱. اجراى ۹۰۰ هزار متر مربع ابنیه ادارى و مسکونى و ساخت ۱۵ پل بزرگ‏

۱۲. طراحى و اجراى بیش از ۲ هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت، گاز و آب در خشکى و دریا تا قطر ۳۰۰۰ میلى‏متر

۱۳. طراحى و اجراى نخستین پروژه آبگیر پالایشگاه‏هاى پارس جنوبى در کشور، فاز ۱۵ و ۱۶ عسلویه‏ یکى از بزرگترین میادین گازى جهان است که در سالهاى اخیر رشد قابل ملاحظه‏اى یافته است.

۱۴.         طراحى و اجراى نخستین مجموعه فیلترهاى پروژه آبگیر در کشور

۱۵. طراحى و اجراى سامانه‏ هاى کنترل مخازن نفت جزیره خارک براى اولین ‏بار در کشور

۱۶. طراحى و احداث بزرگ‏ترین مجتمع بندرى پتروشیمى کشور و جهان در منطقه پارس جنوبى‏

۱۷. ساخت و تعمیر شناورها و دارا بودن مجتمع بزرگ یارد

۱۸. طراحى و ساخت مخازن یک میلیون بشکه‏اى نفت خام‏

۱۹. ساخت اسکله شهید محلاتى و بندر پتروشیمى پارس – عسلویه‏

۲۰. طراحى اسکله شناورهاى فله‏ بر بزرگ‏

۲۱. طراحى و ساخت و تولید ۱۴ نوع از عمده‏ترین ماشین‏آلات کشاورزى‏

۲۲. طراحى و ساخت انواع شناور و قایق‏

۲۳. بازسازى پل خرمشهر و اسکلت لافت‏

۲۴. اجراى سدهاى مهم تبارک و چرى در اصفهان‏

۲۵. اجراى پروژههاى گازرسانى، آبرسانى، مدرسه‏سازى، حمام و خانه‏سازى در مناطق محروم: همچون خط لوله گاز عسلویه به ایرانشهر

۲۶. بازسازى مناطق جنگ‏زده ازجمله خرمشهر و آبادان‏

۲۷. پروژه خط هفتم متروى تهران: نقطه شروع آن از منطقه ۲ شهردارى تهران واقع در میدان باغ فیض آغاز و با طى مسیرهایى از میدان سرو، میدان صنعت، مرکز همایشهاى رازى، بزرگراه شیخ فضل‏اله، بزرگراه نواب، میدان محمدیه و خیابان ۱۵ خرداد وارد محدوده شهردارى منطقه ۱۴ شده و پس از طى مسیر اتوبان شهید محلاتى و خیابان شهید فهمیده با رسیدن به ورزشگاه تختى خاتمه مى‏یابد.

u          سپاه و خودکفایى در فن‏آورى‏هاى علمى و دفاعى‏

سپاه با توجه به نیازهاى انقلاب در عرصه ‏هاى علمى و دفاعى و ارتقاء نظام در بازدارندگى دشمنان و حفظ استقلال کشور، در زمینه‏هاى مختلف ازجمله ابداع و ساخت تسلیحات پیشرفته تا فن‏آورى‏هاى نوین علمى اقدامات مؤثر و چشمگیرى را انجام داده است. برخى از عرصه ‏هاى فن‏ آورى‏هاى دفاعى و علمى عبارتند از:

۱.            ساخت ناوچه،

۲.           ساخت و تولید خودروهاى نظامى،

۳.           تولید موشک‏هایى با برد کوتاه و متوسط و دوربرد همانند موشک شهاب ۳،

۴.           طراحى و ساخت بالگرد شاهد،

۵.           تولید سکوهاى پرتاب موشک،

۶.           تولید هواپیماهاى بدون سرنشین،

۷.           ساخت ۲۲۹۶ قطعه صنعتى مهم،

۸.           ساخت سامانه ‏هاى رادارى،

۹.            تولید قطعه نرم‏ افزارى TMB (قلب حساس موشک)،

۱۰. طراحى سامانه‏هاى نوین نبرد نامتقارن در پدافند هوایى،

۱۱. طراحى و تولید موشک‏ هاى فوق مدرن ضد موشک و رادارگریز،

۱۲. ساخت و آزمایش سریع‏ترین موشک زیرسطحى جهان (حوت)، حوت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد که این میزان ۲۵ کیلومتر از نمونه آمریکایى آن سریع‏تر است و هم‏ اکنون سریع‏ترین موشک زیرسطحى دنیا مى‏ باشد.

۱۳. به‏ کارگیرى سامانه ‏هاى پدافند فوق پیشرفته (Tor.M1)

و ده‏ها فناورى جدید که با همکارى وزارت دفاع، خودکفایى و استقلال کشور در ابعاد گوناگون نظامى و دفاعى براى جهانیان آشکار مى‏گردد.

این‏قدرت بازدارندگى دفاعى سپاه، در برخى مقاطع همچون حضور متجاوزین انگلیسى در آبهاى سرزمینى ایران، باعث واکنش سریع دریادلان سپاهى و نمایش ابهت پوشالى قدرت‏هاى متجاوز خارجى مى‏ گردد.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب