پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:05:47 - سه شنبه 12 اردیبهشت 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وزارت خارجه و وزارت کشور در حادثه میرجاوه مقصر هستند/ با احضار یک سفیر و اخطار به او مشکل حل نمی شود
کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: حادثه تروریستی میرجاوه برای مردم ما قابل تحمل نیست و وزارت خارجه و وزارت کشور در این مسئله مقصر هستند چرا که می توانستند خطوط قرمز و اولتیماتوم جدی به وزارت کشور پاکستان بدهند که از این به بعد اگرعملیاتی از خاک کشور آن ها بر علیه ایران صورت بگیرد برخورد می کنیم.

به گزارش”صبح رابر“؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان مدت مدیدی است که ناامنی و نا به سامانی مرزهای جمهوری اسلامی ایران خصوصا جنوب شرق کشور را تهدید می کند و هر بار جوانان زیادی در این راه جان خود را از دست می دهند و به شهادت می رسند.

در تازه ترین مورد، می توان به حادثه تروریستی میرجاوه در مرز جمهوری اسلامی ایران با کشور پاکستان اشاره کرد که در این حادثه ۹ تن از جوانان غیور ایرانی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

اما آنچه در این بین حائز اهمیت است تکرار چند باره این حوادث تلخ و دردناک است که با توجه به اینکه این اولین حادثه تروریستی نبوده و نخواهد بود این سوال در ذهن ایجاد می شود که چرا مسئولان وزارت خارجه و حتی وزارت کشور اقدام در خور توجهی برای جلوگیری از اقدامات مشابه انجام نمی دهند و تنها به احضار یک سفیر بسنده می کنند.

تا کی باید شاهد قربانی شدن جوانان این مرز و بوم باشیم در حالی که شاید بتوان با تدبیری اندک و خردمندانه جلوی این حوادث را گرفت، برای بررسی این مسئله با سید هادی سید افقهی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه به آن اشاره می شود.

وزارت خارجه می توانست یک توافق نامه امنیتی با پاکستان داشته باشد

سید هادی سید افقهی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این اولین حادثه تروریستی نبود که از خاک پاکستان بر علیه نیروهای های انتظامی و نظامی و مردم عادی مناطق سیستان و بلوچستان صورت می گیرد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه در ادامه مطرح کرد: سوال من این است که چرا وزارت خارجه یک ساز و کار جدی تر از اولین حادثه ای که رخ داد را با مقامات پاکستانی طراحی و خطوط قرمز را برای دولت پاکستان مشخص نکردند؟

سید افقهی تاکید کرد: باید خطوط قرمز برای دولت پاکستان ترسیم می شد و آن ها را تهدید می کردند که اگر یک بار دیگر این اتفاق بیفتد و از خاک آن ها به ما تجاوز شود این حق را داشته باشیم که تروریست های جنایتکار را در خاک پاکستان تعقیب کنیم و به مجازات برسانیم، چرا این اقدامات انجام نشده است؟

وی با اشاره به نفوذ ترکیه در عراق و سوریه به بهانه تامین امنیت مرزهای خود، گفت: کشور متجاوز ترکیه به بهانه تامین امنیت مرزهای خود هم در داخل خاک عراق نفوذ کرده است و هم در داخل خاک سوریه، فقط به این بهانه که تروریست ها از سوریه و عراق وارد ترکیه می شوند ولی ما با وجود تهدید فیزیکی مرزهایمان عملا هیچ اقدامی انجام ندادیم.

کارشناس ارشد مسائل منطقه عنوان کرد: ما نمی خواهیم مانند ترکیه به خاک پاکستان لشکر کشی کنیم چرا که پاکستان کشور دوست و همسایه مسلمان ماست و می خواهیم روابط خوبی با آن ها داشته باشیم اما وزارت خارجه می توانست یک توافق نامه امنیتی با پاکستان داشته باشد.

سید افقهی بیان کرد: اگر پاکستان نمی تواند مرزهای خود را کنترل کند و امنیت را در آن جا حاکم سازد به ما اجازه دهد طبق یک توافق نامه امنیتی و نظامی یک قرارداد تنظیم شود تا ریشه تروریسم که چندین سال است مرزهای ما را تهدید می کند را نابود کنیم.

وزارت خارجه و وزارت کشور در حادثه میرجاوه مقصر هستند

وی با اشاره به تکرار حوادث تروریستی در ایران، تصریح کرد: چندین سال است که این حوادث تلخ و ناگوار تکرار می شود و جوانان ما را شهید کرده و انفجار ایجاد می کنند و حملات تروریستی خود را به راحتی انجام می دهند و به پاکستان بر می گردند و ککشان هم نمی گزد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه تاکید کرد: این مسئله برای مردم ما قابل تحمل نیست و وزارت خارجه و وزارت کشور در این مسئله مقصر هستند چرا که می توانستند خطوط قرمز و اولتیماتوم جدی به وزارت کشور پاکستان بدهند که از این به بعد اگرعملیاتی از خاک کشور آن ها بر علیه ایران صورت بگیرد برخورد می کنیم.

سید افقهی خاطر نشان کرد: این حق را تمام قوانین بین المللی در سازمان ملل و کنوانسیون ها و شورای عالی بین المللی به ما می دهند ولی متاسفانه این کار انجام نمی شود، با احضار یک سفیر و اخطار به او که کاری درست نمی شود و شهدای ما زنده نمی شوند.

دولت یازدهم برای برخورد با تروریست ها اقدام خاصی نکرد

وی ادامه داد: این یک اهمال است که باید یک جایی رفع شود و متاسفانه این دولت این کار را نکرد و دولت قبل هم به صورت جدی این مسئله را دنبال نکرد، خون جوانان ما به ناحق توسط دد منش ترین افراد به زمین می ریزد و دولتی ها فقط با چند تذکر و اخطار می خواهند مسئله را جمع کنند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه در پایان عنوان کرد: سپاه پاسداران، ارتش و نیروی  انتظامی باید وارد عمل شوند و امکانات لجستیکی و رصد و پهباد های بدون خلبان را  در مرزها تقویت کنند چرا که این منطقه خطرناک است چون ان طرف مرز در پاکستان تروریست ها آزادند و به راحتی هر کاری بخواهند انجام می دهند لذا با تقویت استحکامات خود جلوی آن ها را می شود تا حدودی گرفت.

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب