پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:08:53 - یکشنبه 21 خرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازسازی و مقاوم سازی حرمین سامرا و کاظمین آغاز شد
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: کار تجیز کارگاه، آماده کردن نیروی متخصص، نقشه‌بردار، خرید و انتقال مواد و ابزار مورد نیاز و کار ژئوتکنیکی جهت بازسازی مناره حرم امامین جوادین (علیهم السلام) در حال انجام است.

به گزارش”صبح رابر”؛ به نقل از ناب نیوز؛ علی مهاجری در جمع خبرنگاران افزود: مطلع شدیم که مناره شرقی باب‌المراد در حرم کاظمین به دلیل مشکلات فنی مقداری کج شده و به سمت دو گنبد امامین جوادین علیهم السلام نشست پیدا کرده و خطر ریزش آن قطعی است.

وی اظهار کرد: معتقدیم با شرایط موجود مانند حرم سیدالشهدا علیه السلام در کربلا اگر اتفاقی برای این مکان‌ها نمی‌افتد به خاطر بحث تقدس و معنویت حاکم بر آن‌هاست و گرنه از لحاظ فنی وقتی به این بناها نگاه می‌کنی، همه‌ی این‌ها خط قرمزهایی دارند که تقریبا از آن خطوط عبور کرده‌اند و در شرایط عادی مناره‌ای که کج شده نباید سرپا بایستد.

مجری طرح مقاوم سازی حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام خاطر نشان کرد: مذاکراتی توسط تولیت کاظمین با گروه مشاوران پروژه‌های کربلا و دیگر گروه‌ها انجام و جلساتی به طور مکرر برگزار شده و در این رابطه پیشنهاد تیم مشاورین کربلا پذیرفته شده است.

مهاجری افزود: با اعلام جزئیات طرح، ما آمادگی اجرای پروژه‌ی مقاوم سازی مناره حرم امامین جوادین (علیهم السلام) داریم.

DASImage2574

وی ابراز کرد: تولیت حرم امامین جوادین (علیهم السلام) از آقای پلارک رییس ستاد بازسازی کشورمان تقاضا داشتند مبنی بر اینکه طبق بررسی‌ها تیم کنونی فعال در پروژه‌ی کربلا به لحاظ دقتی که در کار دارند، طرح حرم امامین جوادین(علیهم السلام) را هم انجام دهند.

مهاجری افزود: متعاقب این امر، به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان که متولی پروژه‌ی کربلاست، انجام پروژه‌ی حرم کاظمین ابلاغ و به دنبال آن جلسه‌ای برگزار شد و زمین و امکان انتقال لوازم مورد نیاز را درخواست نمودیم.

وی گفت: در حال حاضر زمین برای تجهیز کارگاه و استقرار نیرو، تحویل شده و همچنین تیم نقشه‌بردار در حال کار و نقشه‌برداری است و به زودی یک گروه ژئوتکنیکال به درخواست پرفسور قهرمان معروف به پدر خاک ایران، با تیم و تکنیک به محل خواهند رفت و آخرین ریز اطلاعات در مجموعه‌ی منهای صفر و آخرین وضعیت خاک و زمین نهایی می‌شود.

مهاجری با اشاره به این که با تکمیل کار تحقیقات، مطالعات و طراحی به زودی کار عملیاتی را در محل کاظمین شروع خواهیم کرد، افزود: این پروژه چند بخش دارد که همه‌ی آن‌ها لزوماً در محل پروژه نیست.

وی گفت: ابزار مورد نیاز از جمله سازه‌ی فلزی که کار ساپورت گلدسته را انجام می‌دهد در کرمان ساخته می‌شود.

مهاجری تصریح کرد: طبق بررسی که انجام دادیم با اولین اقدام ممکن است به علت سست بودن مناره، شاهد ریزش آن باشیم و چون می‌خواهیم اصل مناره به علت تاریخی و سنتی بودن حفظ شود، ان شاءالله با ساپورت لازم کار مقاوم سازی را انجام می‌دهیم.

وی ابراز کرد: با جدیت و همت بچه‌های کرمان نادرترین و فنی‌ترین پروژه‌ها در کربلا در دست اقدام است و این مهم به اعتراف همه کسانی که از چهار گوشه دنیا آمده و بازدید کرده‌اند، بیان شده است.

مهاجری اظهار امیدواری کرد با توجه به سوابق فوق ان شاءالله به زودی این پروژه را هم بتوانیم با موفقیت عملیاتی کنیم.

مسئول پروژه لاغر و مقاوم سازی ستون‌های اطراف ضریح و حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام افزود: البته کار تجیز کارگاه که ۲۵ درصد از کل کار است، شروع شده و در حال آماده کردن نیروی متخصص، نقشه‌بردار و خرید و انتقال مواد و ابزار مورد نیاز هستیم و کار ژئوتکنیکی در حال انجام است.

وی طراحی را بخش اساسی پروژه دانست که به دنبال آن با اعزام تیم مشاوره زمینه برای کار مجری فراهم می‌شود.

مهاجری اظهار کرد: این‌ها مجموعاً ۴۵ الی ۵۰ درصد از اصل پروژه و بخش مهم کار است که در حال اجرا می‌باشد.

عسکریین

وی گفت: در سامرا هم ابلاغی مشابه کاری که در کربلا در حال انجام است داده شده و اتفاقی که در سامرا افتاده دقیقا مشابه اتفاقی است که در کربلا افتاده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان افزود: در سامرا نیز به لحاظ بالا آمدن سطح آب زیرزمینی و سست بودن ستون‌ها و قدمت بنا، مقاومت ساختمان کاهش یافته است و در آن جا هم کار مقاوم سازی را انجام می‌دهیم.

مهاجری خاطر نشان کرد: قرار است هر کاری که در کربلا انجام می‌شود، با کیفیت و گستردگی بیشتر در سامرا انجام شود که البته انفجاری که قبلا در این حرم رخ داده موجب سستی بنای حرم شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان افزود: در سامرا هم نقشه‌بردار کار را انجام داده و تیم مشاوره هم کار را شروع کرده و محاسبات در حال انجام است.

وی گفت: یکسری اطلاعات مقطعی لازم است که در اختیار مشاور قرار دهیم و تا مشاور بستر کار را فراهم نکند، ما عملاً نمی‌توانیم کار را شروع کنیم.

مهاجری ابراز داشت: به محض اینکه اعلام آمادگی شود، تجهیز کارگاه انجام و کار شروع می‌شود و سعی می‌کنیم ان شاءالله هر سه پروژه(کربلا، کاظمین و سامرا) را با افزایش نیرو و امکانات به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب