پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:01:44 - یکشنبه 25 تیر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شوراى نگهبان نبض نظام و ضامن ادامه حیات اسلامى
شوراى نگهبان، عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مومنین است و در حقیقت، نبض نظام اسلامى به‏ شمار مى‏ رود.

به گزارش “صبح رابر”؛ اسفند ۵۸ بود که امام خمینی (ره) شش فقیه شورای نگهبان را انتخاب کرد و این شورا اولین جلسه خود را در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ تشکیل داد.شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی از مهم‏ترین نهادهای حکومتی به حساب می‌­آید که در این یادداشت به اهمیت شورای نگهبان از نظر مقام معظم رهبری پرداخته شده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

   نبض نظام‏

شوراى نگهبان، عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مومنین است و در حقیقت، نبض نظام اسلامى به‏ شمار مى‏رود.(۱۲/۳/۱۳۶۸)

شوراى نگهبان، نقطه تضمین و تأمین براى نظام اسلامى است.(۱۴/۱۱/۱۳۷۴)

شوراى نگهبان دستگاهى است که قانون اساسى ما، آن‏را وسیله تضمین حقانیت این نظام قرار داده است. اگر شوراى نگهبان نمى‏بود و نباشد یا تضعیف بشود یا کار خودش را انجام ندهد، حرکت اسلامى این نظام زیر سؤال خواهد رفت، زیرا حرکت نظام، بر اساس قوانین است. اگر قوانین، اسلامى بود، نظام ما اسلامى است.(۱۱/۷/۱۳۶۹)

  ضامن ادامه حیات اسلامى نظام‏

مسأله شوراى نگهبان در قانون اساسى کشور ما، یک مسأله بسیار مهم و بزرگ و منحصر به فرد است. هم وظیفه تشخیص موافقت قوانین مجلس با شرع مقدس و با قانون اساسى، بسیار وظیفه بزرگى است که اگر این وظیفه نباشد، ادامه اسلامى‏بودن و شرعى‏بودن حکومت به‏ وهیچ ‏وجه تضمین ندارد – این، آن نقطه حساسى است که تضمین ‏کننده ادامه حیات اسلامىِ این نظام است – هم وظیفه تفسیر قانون اساسى، بسیار وظیفه سنگین و بااهمیتى است؛ آن‏جایى که اصلى از اصول قانون اساسى به دلیلى مورد ابهام قرار مى‏ گیرد، نظر شوراى نگهبان فصل ‏الخطاب است و اعتبار نظر شوراى نگهبان، هم‏ وزن اعتبار اصل قانون اساسى است. این، خیلى مطلب مهمى است.(۲۰/۴/۱۳۸۶)

 مانع انحراف از دین و قانون اساسى‏

شوراى نگهبان در مجموعه تشکیلات نظام جمهورى اسلامى، مثل بقیه دستگاه ها نیست که بگوییم ارگانها و تشکیلات مختلفى هستند، بعضى مهم‏ترند، بعضى کم ‏اهمیت‏ ترند، این هم یکى از آن‏ها، نه، شوراى نگهبان مثل بعضى از پدیده ‏هاى یک نظام، مانند قانون اساسى ، وضع ویژه‏اى دارد. شوراى نگهبان تشکیلاتى است که اگر خوب باشد و درست کار کند، این نظام دیگر خطر انحراف از دین نخواهد داشت، این چیز کمى نیست، این چیز قابل مقایسه‏ اى با چیزهاى دیگر نیست.(۱۴/۱۱/۱۳۷۴)

مانع انحراف نظام از اسلام و قانون‏

شوراى نگهبان مانع این است که نظام اسلامى از خط دین و اسلام و هم‏چنین از خط قانون اساسى، که این در درجه دوم اهمیت است، اما این هم خیلى اهمیت دارد؛ منحرف شود. قانون اساسى ستون فقرات نظام است، در حقیقت مرکز اصلى سلسله اعصاب نظام است، معیار و ضابطه است و شوراى نگهبان نمى ‏گذارد که دستگاههاى کشور از قانون اساسى منحرف بشوند، نمى‏گذارد که قوانین مخالف قانون اساسى تصویب و اجرا بشود. چنین دستگاهى که این همه اهمیت دارد، باید ابهت و اقتدار و تکریم و حرمتش حفظ بشود.(۱۴/۱۱/۱۳۷۴

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب