پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:20:33 - یکشنبه 1 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مقام زن از منظر امام خمینی (ره)
زنان از نظر اسلام، نقش حساسى در بناى جامعه اسلامى دارند و اسلام، زن را تا حدى ارتقا مى‏ دهد که او بتواند مقام انسانى خود را در جامعه بازیابد و از حد شى‏ء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدى مى ‏تواند در ساختمان حکومت اسلامى مسؤولیت ‏هایى (را) به‏ عهده بگیرد.

به گزارش “صبح رابر”،از جمله مسائل مهم تعالیم اسلام که غربی ها در خیال خود آن را مغایر حقوق بشر یافته اند، به فرموده امام خمینی (ره) شرافت زن مربی جامعه بودن است نه ملعبه دست سیاست بازانی بودن که در غرب طمعه ای بنام تساوی حقوق زن و مرد را بیان می کنند.

  شرافت زنان‏

مع‏ الأسف زن در دو مرحله مظلوم بوده است؛ یکى در جاهلیت که زن را مثل حیوانات، بلکه پایین ‏تر از او (مى‏ شمردند). دیگر در دوره شاه سابق و شاه لاحق؛ به اسم این‏که زن را مى‏ خواهند آزاد کنند، به زن ظلم‏ ها کردند و از آن مقام شرافت و مقام انسانیت به مرتبه یک حیوان فرو کشیدند. زن را مثل یک عروسک درست کردند، در صورتى که زن یک انسان است و مربى جامعه.(صحیفه امام، ج ۷، صص ۳۳۷ و ۳۴۰)

 تأثیر صلاح و فساد زنان‏

صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان آن‏ جامعه سرچشمه مى‏ گیرد. (صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۲۵) اگر زن‏هاى انسان‏ ساز از ملت‏ها گرفته شود، ملت‏ها به شکست و انحطاط کشیده خواهند شد.(صحیفه نور، ج ۱۱، ص ۲۵۳)

  زن؛ به‏ عنوان انسان، نه یک شى‏ء

زن نباید ملعبه دست جوان ‏هاى هرزه شود، زن نباید مقام خودش را منحط کند و خداى ناخواسته بزک‏ کرده بیرون بیاید و در انظار مردم فاسد قرار گیرد. زن باید انسان باشد، زن باید تقوا داشته باشد.(صحیفه نور، ج‏۱۱، ص‏۲۵۴) اسلام نمى‏ خواهد که زن به ‏عنوان یک شى‏ء و یک عروسک، در دست ما باشد، اسلام مى ‏خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او، انسانى جدى و کارآمد بسازد.(صحیفه نور، ج ۴، ص ۱۰۴)

 این مقام زن نیست‏

همه قوانین اسلامى براى صلاح جامعه است. آن‏ها که مى‏خواهند زنها را ملعبه مردان و ملعبه جوانهاى فاسد قرار بدهند، خیانتکارند. زنها نباید گول بخورند، زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک‏ کرده بیرون برود؛ با سر باز و لخت! این مقام زن نیست؛ این عروسکِ بازى است، نه زن.(صحیفه نور، ج ۶، صص ۲۹۹ – ۳۰۲)

 فعالیتهاى اجتماعى با حفظ عفت‏

امروز خانم ها باید وظائف اجتماعى و وظائف دینى خودشان را عمل بکنند و عفت عمومى را حفظ بکنند و روى آن عفت عمومى، کارهاى اجتماعى و سیاسى را انجام بدهند، نه مثل سابق.(صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۶۹)

زنان از نظر اسلام، نقش حساسى در بناى جامعه اسلامى دارند و اسلام، زن را تا حدى ارتقا مى‏دهد که او بتواند مقام انسانى خود را در جامعه بازیابد و از حد شى‏ء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدى مى ‏تواند در ساختمان حکومت اسلامى مسؤولیت ‏هایى (را) به‏ عهده بگیرد.(صحیفه نور، ج ۳، ص ۱۰۱)

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب