پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:47:03 - پنجشنبه 12 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کمبود گروه خونی AB منفی در استان کرمان/مشارکت ۵ درصدی بانوان در اهدای خون
مدیر کل انتقال خون استان کرمان گفت : حدود ۸۰ درصد مردم دارای گروه خونی مثبت هستند و به همین دلیل در گروه های خونی منفی کمبود بیشتری احساس می شود و در کرمان کمبود گروه خونی AB منفی بیشتر احساس می شود .

به گزارش “صبح رابر”؛ روح الله میرزایی مدیر کل انتقال خون استان کرمان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان اظهار داشت : مردم استان کرمان در اهدای خون مشارکت بالایی دارند ولی انتظار می رود همان طور که مشارکت آن ها در فصول گرم سال پرشور است و کمبودی وجود ندارد در فصول سرد هم مراجعاتی برای اهدای خون وجود داشته باشد .

وی گفت : الحمدالله در استان کرمان تا مادامی که مردم در مراکز انتقال خون حضور پیدا می کنند ما شاهد کمبود فراورده های خونی نیستیم و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد .

کمبود گروه خونی AB منفی در استان کرمان

مدیر کل انتقال خون استان کرمان با اشاره به این که در سطح دنیا تنها حدود ۲۰ درصد مردم گروه خونی منفی دارند ، یادآور شد : حدود ۸۰ درصد مردم دارای گروه خونی مثبت هستند و به همین دلیل در گروه های خونی منفی کمبود بیشتری احساس می شود و در کرمان کمبود گروه خونی AB منفی بیشتر احساس می شود .

میرزایی خاطر نشان کرد : یک فرد برای اهدا خون باید شرایط بسیار متنوع داشته باشد بنابراین پزشک پایگاه اهدای خون معمولا با یکسری سوال ها از اهداکننده ها ممکن است یک فرد را از اهدای خون معاف کرده و یا به فرد اجازه اهدای خون را بدهد .

وی یکی از شرایط اهدای خون را سن فرد دانست و افزود : فرد اهدا کننده باید دارای سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال و همچنین دارای تابعیت ایرانی باشد و بیماری خاصی هم نداشته باشد .

مدیر کل انتقال خون استان کرمان تشریح کرد : انتظار ما از مردم استان کرمان این است که در هنگام اهدای خون با پزشک پایگاه صادق باشند و در صورت داشتن بیماری به پزشک خبر دهند تا با این اهدا به خود و گیرنده خون ضرر نرسانند .

میرزایی ادامه داد : اکنون در شهرستان کرمان ۲ مرکز اهدای خون واقع در بلوار ۲۲ بهمن و میدان مشتاق هستیم و همچنین دارای پایگاه های اهدای خون در شهرستان های رفسنجان ، سیرجان ، بم و جیرفت می باشیم .

مشارکت ۵ درصدی بانوان در اهدای خون

وی مشارکت بانوان در اهدای خون را بسیار کم بیان کرد و گفت : علارغم این که بانوان در بسیاری از فعالیت های اجتماعی از مردان جلوتر بوده و حضور پرشور و پررنگی دارند اما متاسفانه در اهدای خون فقط مشارکت ۵ درصدی دارند ؛ در حالی که مصرف خون زنان در بیمارستان ها حدود ۵۰ درصد می باشد بنابراین ما از هم استانی های خود و مخصوصا بانوان تقاضا داریم که در اهدای خون مشارکت پرشوری داشته باشند .

مدیر کل انتقال خون استان کرمان در رابطه با اهدای سلول های بنیادی نیز اظهار کرد : اخیرا سازمان انتقال خون متولی این امر شده است و در ایران اهدا کنندگان سلول های بنیادی کم می باشند و برخلاف ذهنیت برخی از افراد پروسه انتقال سلول های بنیادی نیز همانند پروسه اهدای خون می باشد و تنها تفاوت آن در مصرف دارویی است که اهدا کننده باید چند روز قبل از اهدای مصرف کند تا سلول های بنیادیش زیاد شوند و بعد همانند پروسه اهدای خون توسط دستگاه از دست فرد خون گرفته می شود.

اهدا کنندگان سلول های بنیادی در ایران کم هستند

میرزایی بیان کرد : وسایل جداکننده سلول های بنیادی یکبار مصرف می باشند و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه برای اهداکنندگان وجود ندارد زیرا این اهدا عوارضی به همراه ندارد و افرادی که برای اهدای خون به پایگاه ها مراجعه می کنند با راهنمایی همکاران ما می توانند از همان خون اهدایی خود قسمتی را برای آزمایش سلول های بنیادی قرار دهند .

وی با بیان این که اکنون اهدای سلول های بنیادی در شهرستان کرمان انجام می شود ،افزود : افرادی که برای اهدای سلول بنیادی به پایگاه های انتقال خون مراجعه می کنند تنها ۱۰ سی سی خون از آن ها گرفته می شود و در آینده نزدیک هم اهدا کنندگان شهرستان های سیرجان و رفسنجان می توانند این اهدا را انجام دهند .

 

استان کرمان نزدیک به ۶۰ درصد اهدا کننده مستمر دارد

 

مدیر کل انتقال خون استان کرمان در ادامه عنوان کرد : استان کرمان نزدیک به ۶۰ درصد اهداکننده مستمر دارد و این اهداکنندگان سالیانه حداقل ۲ بار خون اهدا می کنند لذا به دلیل شناخته شدن و دارا بودن سطح کیفیت و سلامت خون مطمئن تر هستند به همین دلیل این افراد برای سازمان افراد ویژه ای می باشند و باید برای جذب آن ها تلاش کرد .

میرزایی ابراز داشت : مردان به عنوان اهدا کنندگان مستمر می توانند در سال ۴ بار و زنان ۳ بار خون اهدا کنند لذا از همه هموطنان درخواست می شود که به جمع اهداکنندگان مستمر بپوندند .

وی در پایان گفت : یکی دیگر از فرآورده های این سازمان اشعه دیده می باشد که این دستگاه برای یکسری موارد خاص استفاده می شود بنابراین ما این آمادگی را داریم که این دستگاه را برای تمام بیمارستان ها و پزشکان جهت خدمات رسانی ارائه دهیم .

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب