پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

12:31:07 - شنبه 21 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قنوات، پایدارترین منابع تأمین آب را دریابید!
کارشناس رسمی تامین آب گفت: طرح ملی قنوات در سطح کشور و به خصوص در استان کرمان در شرایط استمرار خشکسالی و کاهش میزان آبدهی منابع تامین کننده آب حائز اهمیت می باشد.

به گزارش“صبح رابر”؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان، حسن اشرف گنجویی کارشناس رسمی تامین آب طی گفتگویی با خبرنگار ما در رابطه با مسائل و مشکلات قنات در کشور به خصوص در استان کرمان اظهار داشت: از آنجائیکه طرح ملی قنوات در سطح کشور و به خصوص در استان کرمان در شرایط استمرار خشکسالی و کاهش میزان آبدهی منابع تامین کننده آب حائز اهمیت می باشد و محورهای ارزیابی و اجرائی عملیات بازسازی و مرمت قنوات، بررسی مسیر سیلاب هائی که از حوالی مادر چاه قنوات می گذرد و برنامه ریزی برای مهار سیلابها از دو جهت اولا مهار سیلابها و جلوگیری از تاثیر تخریبی آنها بر روی قنات و در مرحله دوم ذخیره سیلابها به منظور تغذیه مصنوعی قنوات می باشد.

 

 

وی  امکان ذخیره سازی و یا برنامه ریزی بهینه برای بهره برداری از آب قنوات دره هایی که آب به مصرف کشاورزی نمی رسد همچنین  لای روبی قنواتی که در اثر سیلابها در بخش توان قنات به چاه های میله ای و پاکوره قنات آسیب وارده شده است، بررسی امکان توسعه قنوات در بخش مادرچاه و یابخش توان با نوکنی و احداث دستکهای مناسب،کول گذاری بخش های ریزشی و مسئله دار قنات با رعایت تکنیک های کارشناسی،بررسی امکان انتقال آب قنات در بخش خشکان وسیله لوله بخصوص درقنواتی که طول بخش خشکان زیاد و تلفات آبی افزایش می یابد،اصلاح بخش هرنج قنات را از جمله محورهای ارزیابی و اجرایی عملیات بازسازی و مرمت قنوات برشمرد.

 

 

کارشناس رسمی تامین آب گفت: در ارتباط با بررسی و اجرای موارد فوق الذکر تجارب روستائیان و کشاورزانی که از قنات مالکیت دارند و یا اینکه امور مغنی گری قنات را به عهده داشته اند. ارزنده و مهم می باشد ، و می تواند نقش تعیین کننده ای در احیاء و مرمت قنات داشته باشد.

 

 

اشرف گنجویی با اشاره به اینکه در مورخ ۹۰/۸/۱۴ از وضعیت قنوات ریگان بم بازدید و نتیجه آن را چنین بیان می کند:مشرف به مادرچاه قنوات حجت آباد، دولت آباد، بهترآباد، عباس آباد، ناصرآباد، ناصریه، اکرم آباد، باقرآباد، تقی آباد، محمدآباد، جنت آباد، حسن آباد، شلتوک آباد، دهنو، فتحیه، فردوس، محمودیه، قاسم آباد، رضوانیه، همت آباد، گلزار، سلطان آباد آبشور، علی آباد محمدقاسم خان، حاجی آباد، خاکریز بسیار قدیمی احداث شده که ارزیابی کارشناسی نشان می هد با توجه به وسعت حوزه آبریز ، جهت آبراهه ها و مسیلها بهترین موقعیت را داشته است این خاکریز آب سیلابها را در خود ذخیره و به تدریج سبب افزایش آبدهی قنوات می شده است.

 

 

وی اذعان داشت: از سال ۱۳۷۵ به بعد در بخش بالا دست خاکریز قدیمی ، خاکریزهایی تحت عنوان آبخیزداری به طول بیش از ۳۰ کیلومتر اجرا شده که به دلیل خشکسالی چندین سال دوام یافته اند، ولی در اثر بالا رفتن بارندگی و جاری شدن سیلاب در سال ۱۳۸۹ با توجه به مشکلات ذیل مجموعا در هم شکسته و تخریب شده اند.

 

 

اشرف گنجویی عنوان کرد: تجمع جریانات سیلابی ناشی از تخریب خاکریزها خاکریز قدیمی را هم در بخش هایی تخریب و با جاری شدن بطرف قنوات پایین دست به چاه های میله ای ، کوره قنوات، مادرچاه ها آسیب جدی وارد نموده اند.

 

 

وی متذکر شد: خاکریزها فاقد مطالعات جامعه منطقه بوده  و مصالح بکار برده شده در ساختمان خاکریزها در مجموع رسوبات رودخانه ای بوده اند و همچنین مصالح مصرف شده فاقد کوبیدگی و صرفا وسیله بولدوزر پر شده اند.

 

 

کارشناس رسمی تامین آب خاطرنشان کرد: از آنجائی که خاکریزهای درهم شکسته و تخریب شده بالا دست قنوات هیچگونه تغییراتی در آنها صورت نگرفته با بارندگی و جاری شدن سیلاب مجددا به قنوات پایین دست آسیب وارد می نماید ، برای جلوگیری از این مشکل ایجاب می نماید که با مطالعات جدید نسبت به بازنگری و اجرای اصولی طرح اقدام نمود.

 

 

آرمان کرمان: امید آن داریم که مسئولین این مسائل را جدی گرفته و اقدامات مربوطه را مبذول نمایند.

 

 

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب