پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:24:50 - سه شنبه 24 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جاذبه‌های گردشگری و بی‌بدیل رابر
شهرستان کوهستانی رابر که در غرب استان کرمان واقع شده از جویبارها، چشمه‌سارها و جاذبه‌های گردشگری متعدد بی‌بدیل و بکر برخوردار است.

به گزارش “صبح رابر”؛ شهرستان کوهستانی رابر که در غرب استان کرمان واقع شده از جویبارها و چشمه‌سارهای بسیاری برخوردار و دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است، طی این گزارش به معرفی برخی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌پردازیم.

*آبشار آبسر

این آبشار در دره‌ای عمیق در شمالی‌ترین بخش ارتفاعات بحر آسمان در جنوب شرقی روستای سیدمرتضی از توابع بخش هنزاء شهرستان رابر واقع شده است، فاصله این آبشار تا روستا در حدود هفت کیلومتر است و دسترسی به آبشار از طریق جاده هنزاء – رابر که جاده فرعی امامزاده سیدمرتضی محسوب می‌شود و از طریق این جاده خاکی که در حدود دو کیلومتر مانده به روستای سیدمرتضی واقع شده، امکانپذیر است.

این آبشار که ارتفاع آن به حدود ۳۰ متر می‌رسد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی رابر واقع شده است بر دیواره‌های سنگی جریان دارد و برخورد جریان آب با این تخته‌سنگ‌ها موجب شدت بخشیدن به صدای آب شده و حرکت آب در لایه‌های گل‌سنگ، خزه و گیاهان مسیر تصویر بی‌بدیلی را رقم می‌زند و ادامه حرکت آب در بستر رودخانه و از لابه‌لای تخته سنگ‌های بزرگ بر جلوه آبشار افزوده و بر همین اساس موجب مشابهت آن با آبشار راین شده است.

*دره کوهستانی عشق‌آباد

در بخش شمالی شهرستان رابر و در دامنه‌های جنوب‌غربی رشته کوه‌‌های لاله‌زار، دره‌ای تماشایی به نام عشق‌آباد وجود دارد و با برخورداری از شیب ملایم با حرکت جریان آب اشکال بدیعی را پیش چشم تماشاگر به نمایش می‌گذارد.

انتهای این دره که با گل‌های وحشی و عطر پونه درآمیخته است همراه با سقوط آب خنک و زلال از قله‌ کوه‌های لاله‌زار بر دیواره‌های سنگی آبشار جالبی را به‌وجود آورده است.

جریان آب ابتدا حدود پنج متر فرو ریخته و سپس ده‌ها متر بر شیب صخره‌های پایین‌دست پخش می‌شود و سپس با سرعت قابل توجهی پس از برخورد با تخته‌سنگ‌های مسیر با عبور از لابه‌لای پوشش خزه‌ها و دیواره‌های سبز و رسیدن به انبوه پونه‌ها به بستر رودخانه ریخته شده و جریان شورانگیزی را به تصویر می‌کشد.

طراوت و صدای ریزش آب در انتهای این دره و رایحه مدهوش‌کننده گل‌ها و گیاهان وحشی این دره را سرشار از هدیه‌های ناب طبیعت کرده است.

*دیزنگماه

منطقه دیزنگماه که در مجاورت بخش آبدر یکی از بخش‌های دهستان سیه‌بنوئیه واقع شده که خود از چند آبادی تشکیل شده است و عبارتند از دیزنگماه، آبدر و دیمموییه، اما این منطقه با وجود برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فرآوان ناشناخته مانده است.

منطقه خوش آب‌وهوای دیزنگماه از نظر موقعیت مکانی بین مناطق چهرن و اشکان قرار دارد که از شمال به منطقه لاله‌زار و از جنوب به سیه‌بنوئیه محدود شده است.

*روستای غار جواران

 روستای جواران در ۱۰ کیلومتری شرقی شهرستان رابر و در چهار کیلومتری سمت چپ جاده رابر– جیرفت واقع شده است، زلال چشمه سارها، باغ‌های گردو، استخرهای آب و چشم‌اندازهای این منطقه چون دره‌های لبریز از زیبایی است.

 در دیواره‌ کوه‌های مشرف به روستای جواران که دامنه‌های غربی کوه «تنگ» را شامل می‌شوند دهانه بزرگ غاری خودنمایی می‌کند واگر به این غار سر بزنید در کاوش هر چند کوتاه، حس خاصی توأم با دلهره و هیجان تمام وجود شما را فرا می‌گیرد.

*روستای چِهرن

روستای چهرن از توابع شهرستان رابر محسوب می‌شود و در دل دامنه کوه‌های لاله‌زار واقع شده و دسترسی به این روستا از طریق شهرستان رابر به روستای ننیز، جاده روستای گنجان و سپس جاده خاکی روستای چهرن امکانپذیر است.

چهرن، روستایی است که به‌عنوان منطقه ییلاقی ایل آیینه‌ای تلقی شده و این ایل که در منطقه مذکور سکونت دارند بخشی از جعمیت عشایر شهرستان رابر محسوب می‌شوند.

این روستا دارای طبیعتی بسیار بکر و عالی با دامنه کوه‌های پوشیده از برف و چمن‌زارهای وسیع است و پوششش طبیعی منطقه شامل درختان گردو، زردآلو، صنوبر است از دیگر محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به سیب‌زمینی، گندم، جو و حبوبات اشاره کرد.

در فاصله‌ای کمتر از دو کیلومتر و در بخش شمالی این روستا مسیر رودخانه‌ای وجود دارد که از ارتفاعات کوه‌های لاله‌زار جریان می‌یابد و پس از حدود هزار متر پیمودن مسیر به تنگه کوچکی وارد و از پس تنگه مذکور آبشاری نمایان می‌شود که پس از صعود و قرار گرفتن در بلندای آن، آبشار دیگری با ارتفاعی حدود سهمتر خودنمایی می‌کند که به فاصله حدود ۲۵ متر از آبشار اولی قرار دارد.

در میانه فاصله بین این دو آبشار منطقه‌ای بس بی‌بدیل از سرسبزی و طروات ایجاد شده است که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

منبع : فارس

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب