پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:11:10 - شنبه 11 شهریور 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اولین جشنواره گردشگری بومی محلی عشایری در روستای سید مرتضی رابربرگزار شد
اولین جشنواره گردشگری بومی محلی عشایری در روستای گردشگری سید مرتضی رابر در راستای احیاء آداب و رسوم فراموش شده عشایربرگزار شد.

به گزارش “صبح رابر”؛با توجه به سبک زندگی امروز و پیشرفت صنت و تکنولوژی زندگی در دامان طبیعت می تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد، از  آنجایی که زندگی عشایری در بسیاری از شهر نشین ها کمرنگ شده، خود این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند.

در همین راستا جشنواره گردشگری بومی محلی شهرستان رابر در روستای گردشگری سید مرتضی طی ۲ روز علاوه بر برنامه های فرهنگی، بازیهای بومی محلی عشایر این زندگی عشایری را به نمایش گذاشت.

photo_2017-08-31_08-36-06

در دامنه کوههای سرسبز ودرختان بنه امامزاده سید مرتضی سیاه چادرهای عشایری را می بینیم  که زندگی ساده و صمیمی عشایر جدای از آنکه در دل خود سختی‌هایی دارد ولی همیشه این زندگی ساده، دل هر  بیننده را به مهمانی فرا می خواند. طبیعت سرسبز، گوسفندان ایل و بزغاله هاو  نوای زنگوله های این موجودات به همراهی صدای نی نوازی که این زندگی عشایر را با هم می نوازند.

IMG_20170830_104821

 

بوی  کشک و دوغ مشک عشایر، بوی نان محلی تازه ، زیبایی قالیچه ، خورجین وگلیم را شاید روزگاری به خاطر داشته باشید زندگی که در تولید و بهره وری حرف اول را می‌زند. حضور در زندگی عشایری تجربه‌ای زیبا و بیاد ماندنی بوده که می‌تواند آرامشی وصف نشدنی را به گردشگران هدیه دهد.

این را باید یادآور شویم که  مشکلات و برخی کمبودها زندگی این قشر از جامعه را نیز با چالش‌های مواجه کرده و کمر عشایر زیر بار مشکلات خمیده‌تر شده و هر ساله بخشی از این جامعه مولد سکونت در شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ را به کوچ عشایری ترجیح داده‌اند این موضوع به نوبه خود زنگ خطری برای همه است.

photo_2017-08-31_08-42-37

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه رابر از اهداف برگزاری این جشنواره را شناساندن آداب سنن عشایری که فراموش شده، سبک زندگی عشایری، بازیهای بومی محلی و تولیدات عشایر برشمرد و افزود: در کنار این جشنواره نمایشگاه اقتصادمقاومتی را ایجاد کردیم شامل صنایع دستی، محصولات فرهنگی ، طبیعی و آسیب های اجتماعی است.

IMG_20170830_095217

در ادامه گفتگویی کوتاه با برخی از ایل عشایر داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

IMG_20170830_111455

بانوی عشایر سلیمانی از صنایع دستی خود می گوید : خودم استاد قالی دستباف هستم، این قالی گل سرخ اسفندقه با ۶نفر ۴۰ روز بافته شده که هم اکنون ۴۰ سال قدمت دارد انگار تازه بافته شده، انواع آینه دان که نحوه تور بندی آنها فرق می کند در زمان قدیم نخ قالی را از پشم گوسفند تهیه می کریم الان نخ ابریشم می خریم که هر کدام یکماه تا سه ماه بافته شده است.

IMG_20170830_111030

بانو سالاری سنگ های زینتی داشت می گفت: خیلی دوست دارم هنرم را به کسی دیگر یاد بدهم  اما در رابر متاسفانه حمایت نمی شوم .

لیلا سالاری ساکن روستای امامزاده سید مرتضی، سرپرست خانوار است می گوید: همسرم سرطان دارد، مجبورم به نوعی خرج خانواده را به عهده گیرم،  دست به کارهای متعددی زدم از  کیف دوزی، مرغداری  گرفته امامتاسفانه هیچ مسئولی حمایت نکرد همه کارهایم نیمه تمام ماند، بعد کارسنگ های زینتی و قیمتی را  دنبال کردم .

photo_2017-08-31_03-32-25

وی گفت:ما روی  گنجی نشسته ایم که قدرش را نمی دانیم این ها سنگ های اطراف خانه خودمان تقریبا دو تا سه کیلومتر پایین تر جمع آوری کردم و  دستگاهی هم با همکاری رئیس بهزیستی خریدم در رابر کمتر با این هنر آشنایی دارند سه بار هم غرفه در رابر زدم اما هیج استقبال و حمایتی از طرف مسئولین نشدم.

سالاری می گوید : این هنرم را در نمایشگاه اقتصادمقامتی جشنواره گردشگری بومی محلی آوردم تا مردم شهرستان رابر با این کار آشنا شوند در اطراف رابر سنگهای قیمتی از سنگ فیروزه ای ، سنگ شجر، انواع عقیق و سنگهای با ارزشی که نور ازش رد می شود وجود دارد ما روی  گنج بی نظیریم  و خودمان قدر نمی دانیم .

خانم سالاری با بیان اینکه پیشنهاد کار در شهرستان جیرفت داشت افزود: اما من با شرایط  سختی که دارم دو پشت کنکوری دارم و هزینه های رفت و برگشت برایم مشکل است .

photo_2017-08-31_03-32-12

وی با خوشحالی و اشک شوق که در چشمانش موج می زد گفت:  من برای شب حنای عروسی دخترم یک سرویس یشم زدم که ۵میلیون قیمت خورد،  عروسی دخترم واقعا برای خودم یک شور و شوق خاصی بود وقتی کار دست خودم را روی دست دخترم  دیدم یک شادی و شعف در وجودم حس کردم انگار تمام خستگی کارهای  بفروش نرفته ام از بین رفت.

وی گفت: من از مسئولین انتظار حمایت دارم، حتی یک گوشی درستی هم ندارم که بتوانم  کارهایم را داخل کانال  تلگرامی بگذارم و نه می توانم در شهر بزرگی به کارم ادامه دهم .

سالاری از همه کارمندان بهزیستی تشکر ویژه ای کرد که نهایت همکاری را با مددجویان دارند.

photo_2017-08-30_02-38-48

به سراغ غرفه محصولات طبیعی رفتیم، مرد ۳۲ ساله ای که حدود ۶ سال محصولات طبیعی دارد گفت: محصولات طبیعی رابر، کشک، روغن، عسل طبیعی، تخم سفید  شربتی، خاک شیر، مغز بادام کوهی، تخم آفتابگردان، ماش، زیره، قیصی، زردآلو ، آلاله کوهی و انواع گیاهان دارویی است.

IMG_20170830_110415

سلیمان شعبانی بچه جواران غرفه نمد مالی داشت گفت: نمد صنایع سنتی روستای جواران که با وجود مسافران این صنایع دستی رونق یافت،  نمد با پشم گوسفند تولید می‌شود،  برای  زیر انداز و چوپان ها استفاده می شود، نمد خواص زیادی دارد؛ مثلا هیچ گاه منفجر نمی شود و در صورت بافت ویژه، آب در آن نفوذ نمی کند،  تخت نمد برای افرادی که دیسک کمردارند مناسب که  ما تولید می کردیم ولی متاسفانه دولت با ما همکاری نکرد، نمد از تبریز چهار سوی کرمان می فروشند اما سنت قدیمی ما رو به فراموشی است .

IMG_20170830_110427 (2)

وی ادامه داد: ما می توانم این کار انجام  دهیم، من در کرمان سال ۸۷  نفر اول  و در تهران هم  نفر دوم از صنایع  دستی شدم.  مسئولین حرف از نبود  بودجه می زنند در صورتی که همه  صنایع دستی  را احیا می کنند، مسئولین همکاری کنند این صنایع دستی قدیمی را  بتوانیم احیا کنیم.

IMG_20170830_105407 (2)

“دستی ” از صنایع  زمان قدیم که گاهی هم در خانه های قدیمی و زندگی عشایری هنوز از رونق نیفتاده ، صنایع دستی که در همه چیز کارایی دارد زمان  قدیم  بیشتر با همین دستی گندم آرد می کردند .

سلیمانی می گوید: می خواهیم جوانان ما با این صنعت  قدیمی آشنا شوند و بفهمند و قدر بدانند، از زمان پدر و مادرانمان این صنایع  دستی بوده، سفره می بافتیم،  پشم می ریسیدیم، رنگ می کردیم  و دارمی گذاشتیم و می بافتیم .

 

این بانوان عشایر می گفتند: از مادران، مادربزرگان و همسایه ها این هنر دست را آموختند اینجا همه چیز تولید خودشان بود حتی زیر اندازشان که از پوست گوسفند مثل میش درست شده بود و غذاهای محلی مثل اشکنه ، آویشنو، کنگر ماست، قاتوق بنه و انواع نان های محلی تیری ، کلو تاوه سنگی ، نان روغنی.

IMG_20170830_105121 (2)

خانم ۸۰ساله گفت: من مادری نداشتم از همسایه ها هم قالی بافی ، نان پختن( تیری ، ترشی ، کلو تاوه سنگی ، نان روغنی) را یاد گرفتم.

IMG_20170830_095253

خانم محمدی از روستای سید مرتضی نان  تیری می پخت گفت : برای پخت نان تیری  اول آرد را با نمک خمیر می کنم، خمیر شد چانه اش رو سفره می ریزم،  تاوه ام را  گل  و شروع  به  پختن نان  می کنم از مادرم  یاد گرفتم و  نان تیری را خودم همیشه می پزم.

IMG_20170830_104514

کامله سلیمانی از خورجین صنایع سنتی عشایرمی گوید : عشایر، خوراکی ها و لباس هایش را در آن می گذارد روش تهیه اش به این صورت است که نخ از پشم گوسفند تهیه می کنند نخ می ریسند  با رنگ طبیعی مثل رنگ گردو، خیموک از برگ درختان و بنه و روناس رنگ تهیه و نخ ها را رنگ می زنند و دار میگذارند و می بافند و مهره (شروک) برای تزئین آن استفاده می کند.

IMG_20170830_103954

فاطمه سلیمانی از سفره ورکش  صنایع سنتی عشایر می گوید:  سفره ورکش برای اینکه نان ها امن تر و اینکه حشره داخل آن نروداستفاده می کردند ، قدیم ها سفره ورکش داخل پلاس بودند تا از خوردن  حیواناتی مثل سگ محفوظ  بماند.

IMG_20170830_101844 (2)

در گوشه ای دیگر  ریحانه ،فاطمه و مریم و سمانه سرگرم بازی محلی  پنج قل بودند و  می گفتند : نوبتی این بازی انجام می شود بازی بسیار هیجان انگیز و دوست داشتنی است.

IMG_20170830_095038 (2)

پور حسنی از هنرهای دستی معلومین می گفت:  معلولین جسمی حرکتی که حتی تعادل ندارند دست هایش را یکجا ثابت بگیرد معلولین ام اس جسمی و معلولین ذهنی که توانایی یادگیری را داشتند با استفاده از هسته های زردآلو هسته های آلبالو تابلوهایی به شکل  خوشه انگور،  گل و طرح های ترمه و نقاشی روی شیشه و پته های سنتی با رنگ  قرمز  درست کردند.

IMG_20170830_095031

وی ادامه داد: ما  طرح هایی را برای  کسانی که مایلند سرپرستی افرادی را به عهده بگیرند بد سرپرست یا بی سرپرست هستند بعضی ها دوست دارند با نیت های خاص به بهزیستی کمک  کنند؛ درمان معلولین و مسکن معلولین، فرم های مخصوص شان است  ما در این راه راهنمایی شان می کنیم.

IMG_20170830_100202

حجت الاسلام نجم الدینی امام جمعه هنزاء گفت: آیه ۹۶ سوره اعراف در مورد اهل آبادی ها و عشایرکه می فرماید: اگر مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و تقوا می ورزیدند ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و اما (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.

وی افزود: اگر اهل آبادی ها ایمان و تقوا بر می‌گزیدند خدای متعال برکاتش را برای آنها نازل می کند برکات به معنای هر خیر کثیری که نازل شود مثل امنیت، آرامش، آسایش، سلامتی، مال و اولاد همه اینها می تواند برکات باشد و خیر کثیر، قرآن کریم می فرماید اگر ایمان می آوردند یعنی عقایدشان را اصلاح میکردند تقوا می داشتند در رفتار اجتماعی شان نیکو عمل می کرد برکاتشان را نازل می کرد.

امام جمعه هنزاء عشایر را انقلابی و  ولایتمدار خواند و گفت: برکات عشایر اینکه آداب و رسوم خودشان را حفظ کنند  اگرعشایر از آداب و رسوم عشایری بیرون آید برکاتش را کمرنگ می کند.

وی افزود:  عشایراگر نسبت به آداب و رسوم قبل خود بمانند هم ایمان و تقوا دارند هم دررفتاراجتماعی با مردم نیکو سخن و نیکو عمل می کنند .

حجت الاسلام نجم الدینی گفت:  آیات و روایات که به ما درس زندگی میدهد و ما بر اساس آیات قرآن و معصومین(علیه السلام) بتوانیم زندگی خودمان را یک زندگی دینی، انقلابی و اسلامی رقم بزنیم.

وی به عشایر توصیه کرد: آداب و رسوم عشایری را نسبت به فرزندان یاد و تعلیم دهند با وجود فضای شهری، مدارس، دانشگاه و فرزندان از این جاها تحصیل می کنند اما آن آداب و رسوم را  حفظ کنند.

گوشه ای دیگر این جشنواره بازیهای سنتی و محلی که از گذشته های دور  به نسل امروز رسیده است نوجوانان امروز لباس های دیروز اجداد خود را می پوشند تا سنت های محلی شان را در بقچه تمدن خود به نسل فردا منتقل کنند.

عشایر از قدیم یک قشر تولیدکننده و مایه‌ی برکت برای جامعه می باشد و نقش به ‏سزایی در اقتصاد شهرستان رابر ایفا می کند، این روزها برخی از هنرهای دستی و اصیل عشایر رو به فراموشی است با  احیای این  آداب و رسوم می توان نقش مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی ایفا کرد.

IMG_1988 IMG_1975

گفتنی است؛ در این جشنواره همایش بزرگ سبک زندگی قرآنی با حضور حجت الاسلام مهدی دهقان مدیرکل امور اجرائی زکات کشور همراه با زمزمه دعای عرفه پایان یافت.

photo_2017-08-31_07-54-43 photo_2017-08-31_07-41-32

photo_2017-08-31_08-36-06

photo_2017-08-30_02-38-07 photo_2017-08-30_02-34-39

IMG_20170830_095236 photo_2017-08-31_08-45-25 photo_2017-08-31_08-44-53 photo_2017-08-31_08-43-31 photo_2017-08-31_08-41-07 photo_2017-08-31_08-40-52 photo_2017-08-31_08-39-59 photo_2017-08-31_08-39-42 photo_2017-09-01_11-18-25 photo_2017-08-31_08-39-10 photo_2017-08-31_08-30-03 photo_2017-08-31_07-45-16 photo_2017-08-31_07-44-58 (2) photo_2017-08-31_07-42-09 photo_2017-08-31_07-37-18 photo_2017-08-31_07-35-57 photo_2017-08-31_07-32-12 photo_2017-08-31_07-17-40 photo_2017-08-31_06-43-05 photo_2017-08-31_06-43-02 photo_2017-08-31_06-42-51 photo_2017-08-31_06-42-50 photo_2017-08-31_06-42-48 photo_2017-08-31_06-42-45 photo_2017-08-31_06-42-43 photo_2017-08-31_06-42-40 photo_2017-08-31_06-42-37 photo_2017-08-31_06-42-31 photo_2017-08-31_03-47-55 photo_2017-08-31_03-34-02 photo_2017-08-31_03-33-22 photo_2017-08-31_03-32-54 photo_2017-08-31_03-32-18 photo_2017-08-30_02-43-37 photo_2017-08-30_02-42-44 photo_2017-08-30_02-40-46 photo_2017-08-30_02-39-28 photo_2017-08-30_02-39-05 photo_2017-08-30_02-38-48IMG_20170830_113238 (2)IMG_20170830_113223IMG_20170830_112942IMG_20170830_112413IMG_20170830_111310IMG_20170830_111306 (2)IMG_20170830_111059IMG_20170830_110408IMG_20170830_102745 (2)IMG_20170830_105914IMG_20170830_105851IMG_20170830_105407 (2)IMG_20170830_104758 (2)IMG_20170830_104432

hdr

IMG_20170830_102634 (2)IMG_20170830_102615IMG_20170830_102336IMG_20170830_102220IMG_20170830_102213 (2)IMG_20170830_102011 (2)IMG_20170830_101931 (2)IMG_20170830_101844 (2)IMG_20170830_095609IMG_20170830_095050IMG_20170830_095004IMG_20170830_094938 (2)IMG_20170830_094932 (2)IMG_20170830_094858 (2)DSC00758DSC00757DSC00755

 

IMG_20170830_111937

IMG_20170830_094708 IMG_20170830_095056 IMG_20170830_095253 IMG_20170830_101853 IMG_20170830_102004

hdr

hdr

photo_2017-09-01_11-15-53 photo_2017-08-31_08-45-53 (2) photo_2017-08-31_08-45-44 IMG_20170830_103650 IMG_20170830_104824 IMG_20170830_102540 IMG_20170830_103346 IMG_20170830_105858 IMG_20170830_105923 IMG_20170830_111030 IMG_20170830_111045 IMG_20170830_111501 IMG_20170830_111726 IMG_20170830_112416 IMG_20170830_112925 IMG_20170830_112949 IMG_20170830_113524 IMG_2082 photo_2017-08-31_07-44-58 photo_2017-09-01_11-44-38 photo_2017-09-01_11-44-42

انتهای پیام

  1. ناشناس   شهریور ۱۲, ۱۳۹۶  

    ای داد حیف شد که ما نرفتیم خوب بوده ها………….

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب