پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:57:55 - جمعه 5 آبان 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قدیمی ترین کتیبه موجود در گنبد جبلیه مربوط به ارتفاعات آبدر اشکان رابر است
یکی از آثار باستانی و تاریخی و دیدنی کرمان گنبد جبلیه است که قدیمی ترین کتیبه موجود در این گنبدمربوط به ارتفاعات آبدر اشکان رابر است.

به گزارش “صبح رابر”، کتیبه مسجد آبدر، این کتیبه یکی از قدیمی ترین کتیبه های موجود در گنبد جبلیه است که مربوط به بنای یاد بود یک مسجد در ارتفاعات شمال شهر رابر آبادی آبدر تپه خمروتی بوده است .

این کتیبه روی قطعه سنگی طبیعی و به خط کوفی حک شده است. کوچکترین سنگ قبر کشف شده در استان کرمان نیز در این گنجینه نگهداری می‌شود.

این سنگ در سال ۱۳۸۳ توسط میرمحمد علی تاج پور مسئول وقت نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بافت کشف و تحویل سازمان میراث فرهنگی استان کرمان شد.

این کتیبه بر روی قطعه سنگی طبیعی  حدودا یک متر در یک متر می باشد و کتیبه آن شامل دو بخش است. یکی نوار حاشیه‌ای و دیگری نوشتار وسط که در یک کادر قرار گرفته است.

حاشیه کتیبه که شروع آن از قسمت پایین گوشه سمت راست است شامل آیه ۱۸ و بخشی از آیه ۱۹ سوره مبارکه آل عمران است.

در پایان کتیبه در قسمت سمت چپ نام متوفی و سال وفات در یک کادر محرابی شکل قرار گرفته است.

به گفته اهالی این روستا آبدر

این کتیبه مربوط به بنای مسجد متعلق به سال ۴۲۵هجری قمری به دستور یحیی بن عبدالله بن یوسف در دوران دیلمیان در تپه موسوم به خمروتی در مزرعه آبدر ساخته شده وبه سنگ عصین ( رعد وبرق) گردون آبدر مشهور بوده واهالی آبدر اعتقاد خاصی به آن داشته اند .هر وقت کسی سنگ را جابجا یا بر عکس میکرده بارانی سیل آسا آبدر را فرا میگرفت.

گنبد جبلیه در سال ۱۳۱۶  ‪  توسط وزارت فرهنگ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال  ۱۳۸۳ پس از مرمت به گنجینه جبلیه (کتیبه‌های تاریخی) تبدیل شد. از کتیبه‌های موجود در این گنجینه می‌توان به کتیبه مسجد آبدر اشکان رابر اشاره کرد.

تپه خمروتی

ارسالی از: جواد شمس الدینی

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب