پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:17:36 - شنبه 18 آذر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی امید کشاورزان در سرما یخ می زند/خسارت میلیاردی غول سرما به ریشه اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان+تصاویر
سرمای بی‌سابقه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان موجب سرمازدگی و یخبندان وسیع محصولات کشاورزی شده و خسارت زیادی را به بخش کشاورزی این شهرستان‌ها تحمیل کرده است.

به گزارش“صبح رابر“؛ به نقل از  رودبار ما،از جنوب کرمان به عنوان بزرگترین گلخانه طبیعی کشور یاد می شود. وضعیت آب و هوایی در شهرستانهای جنوبی استان کرمان به گونه ای است که طرحهای استمرار کشت محصولات کشاورزی استراتژیک در این منطقه در فصول سرد سال اجرا می شود و نیاز کشور را از واردات محصولاتی مانند سیب و پیاز که تا چند سال قبل باید از کشورهایی نظیر پاکستان وارد می شد را از بین برده است.

عدم تنطیم بازار مناسب در فصل برداشت محصول مثنوی هفتاد من غمبار این سالها در جنوب کرمان است، هر ساله علاوه بر این مشکل تغییرات جوی و طبیعت هم با این کشاورزان یار نیست.

سرمای بی‌سابقه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان موجب سرمازدگی و یخبندان وسیع محصولات کشاورزی شده و خسارت زیادی را به بخش کشاورزی این شهرستان‌ها تحمیل کرده است.

امیدمان در سرما یخ زد

یکی از کشاورزان خسارت دیده از سرمای پاییز در گفتگو با خبرنگار رودبار ما درحالی که آشوبی در دلش برپا بود، گفت: ماشین خود را فروختم و پول آن را برای کشاورزی هزینه کردم اما غول سرما در یک شب تمام امیدم را خشکاند تا همچون سال های گذشته فقط متضرر باشم.

وی بیان داشت: تنها منبع درآمد و معاش بیش از ۸۰ درصد مردم در این منطقه ،مستقیم و غیرمستقیم ،وابسته به کشاورزی است و وقتی کشاورزان و یا بعبارتی بهتر بگوییم سربازان خط مقدم و پیشگامان اقتصاد مقاومتی در این منطقه شکست بخورند یعنی عملا دیگر اقتصاد و بازار و همه چیز این منطقه هم تحت شعاع آن شکست خورده است.

سرما بیش از ۵۰ درصد مزارع سیب زمینی جنوب کرمان را نابود کرد

سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این رابطه گفت: سرما بی سابقه چند روز اخیر به چهار هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: در مجموع سرما بین ۳۰ تا ۵۰ درصد به مزارع کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرده است.

خسارت ۱۲۰میلیارد ریالی به مزارع شهرستان رودبارجنوب

ناوکی رئیس شورای کشاورزی شهرستان رودبارجنوب در حاشیه بازدید از مزارع این شهرستان گفت: در پی سرمای بی سابقه چند شب گذشته در این شهرستان متاسفانه خسارات سنگینی به بخش کشاورزی رودبار به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت به مزارع سیب زمینی ،خیار سبز ،پیاز وذرت وارد آمده است،اظهار داشت: بر این اساس کارشناسان جهاد کشاورزی بیش از ۱۲۰میلیارد ریال خسارت به مزارع شهرستان رودبار وارد شده است.

 

وی درادامه افزود: تقاضا دارم از مدیریت ستاد بحران استان که نسبت به بررسی دقیق تر خسارات به عمل آمده بررسی کنند و بتوانند با پرداخت کمک های بلاعوض و تسهیلات با درصد پایین خسارات را جبران کنند.

علی ای حال،۲۳۶ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی در جنوب استان کرمان است که از این مقدار ۹۰ هزار هکتار باغی و ۱۴۶ هزار هکتار زراعی می باشد.

سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید می شود.

جنوب کرمان متشکل از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و رودبار جنوب است.

انتظار می‌رود مسوولان بخش کشاورزی جنوب کرمان و وزارت جهاد کشاورزی با نگاه ویژه به عمق خسارات سرمازدگی در این منطقه، کشاورزان و باغداران را در جبران خسارت یاری کنند.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب