پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:49:52 - شنبه 23 دی 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خدمت ناخواسته فیلترینگ به جمع شدن بساط مشاغل غیر مجاز تلگرامی/ کانال های خرید و فروش مواد مخدر، عتیقه و اسلحه هم جزء مشاغل تلگرامی هستند؟
مسدود شدن تلگرام بساط این گونه فعالیت ها را جمع کرده است؛ اگر قرار است فضای تلگرام رفع فیلتر شود، مسئولان باید توجه داشته باشند که تلگرام تنها زمینه رشد مشاغل مجاز را فراهم کند و نظارت جدی بر روی کسب و کارهای غیر مجاز شود.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از  خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بروز اغتشاشات اخیر در تهران و تعدادی از شهرستان های کشور در بستر تعدادی از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، این شبکه های اجتماعی فیلتر شدند.

حقیقیت این بود که تلگرام بستر بسیاری از جرم ها در کشور شده بود که تا کنون مدیر آن حاضر به همکاری با ایران نشده و از همین رو انتظار می رفت مانند سایر کشور ها این شبکه اطلاع رسانی فیلتر شود اما تا کنون مسئولان تن به فیلتر شدن این فضا نداده بودند.

در این میان بسیاری از فعالان عرصه اقتصاد، فناوری و رسانه ای کشور ابراز نگرانی کرده اند که با فیلتر تلگرام بسیاری از مردم که شغلشان در تلگرام بوده است از کار بیکار می‌شوند؛ هرچند مسئولان مدعی آمار درستی از میزان کسب و کارهای اینترنتی ندارند.

مهدی صرامی، کارشناس فضای مجازی در این خصوص گفته است: در حال حاضر آمارهای بسیار ضد و نقیضی از ۹هزار نفر تا چند میلیون نفر در خصوص افراد شاغل درتلگرام منتشر شده است. وی همچنین این آمار ضد و نقیض را نقد کرده و می گوید: اگرچه آمارهای مختلفی از شاغلین در این فضا منتشر می شود اما هیچ اشرافی بر نحوه عملکرد و نوع شغل آنها دیده نمی‌شود. در حال حاضر هر کس مجبور شده است بر اساس نیاز خود آمارهایی را ارائه کند و این نشان می دهد که کار عقلانی در این فضا صورت نگرفته است.

شاید کسب و کارهای اینترنتی در کنار شغل های دیگر توانسته بودند در شرایط رکود تا حدی مردم را راضی نگه دارند اما ازآنجایی که این کسب و کارها ثبت نشده اند نظارت درستی بر آنها صورت نگرفته است و شاید تلگرام فیلتر فرصتی را برای وزارت خانه های مربوطه ایجاد کند که به اوضاع نا به سامان کسب و کار های تلگرامی رسیدگی کنند.

به عنوان مثال در میان مشاغل تلگرامی به راحتی دیده شده است که کانال هایی آزادانه به فروش مواد مخدر می پردازند؛ این فروش در کنار وجود میلیون ها سیم کارت بی نام و نشان و یا حتی هزاران کانال و گروه در تلگرام به راحتی صورت می گیرد تا جایی که ساقی ها دیگر ترجیح می دهند به صورت مجازی فعالیت کنند.

Image result for ‫کانال های خرید و فروش مواد مخدر‬‎

روند کار این کانال ها به شکلی است که فرصت های جدیدی را پیش روی توزیع کنندگان مواد مخدر گذاشته و به راحتی می توانند جنس خود را به دست مشتری برسانند بدون اینکه در ملاً عام حاضر شوند.

 

خرید و فروش مواد در کانال های تلگرامی به راحتی آب خوردن!!

فروش مواد مخدر

در ایام امتحانات هم فروش سوالات امتحانی از طریق تلگرام رونق زیادی پیدا می کند؛ کانال های مختلفی وجود دارد که پایان هر ترم نمونه سوالات امتحان نهایی را به فروش می رساند اما عده ای دیگر در خلاء نظارتها اقدام به فروش خود سوالات امتحان نهایی می کنند. هرچند بارها از سوی سازمان سنجش عوامل فروش شناسایی شده اند اما روند کار این کانال ها متوقف نشده و رشد قارچ گونه ای هم داشته اند.

Image result for ‫کانال های خرید و فروش مواد مخدر‬‎

فروش امتحانات نهایی

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی کشوری در حالی مطرح است که معدل دانش‌آموزان در این آزمون، تاثیر ۲۵درصدی قطعی در کنکور سراسری دانشگاه‌ها در سال آینده دارد و مبنایی برای قبولی بین همه دانش‌آموزان متقاضی ورود به دانشگاه‌های کشور است.

از طرف دیگر تلگرام بستری برای این کسب و کار مجرمانه شده و کسانی که به این کانال ها دسترسی داشته و یا اینکه هزینه خرید سوالات را دارند می توانند در امتحانات نمره خوبی کسب کنند.

قاچاقچیان و فروشندگان غیرمجاز اسلحه چند وقتی بود که از کف خیابان‌ها به فضای مجازی کوچ کرده‌ بودند؛ فروش اسلحه و مهمات یکی دیگر از مشاغل غیر مجاز تلگرام بود که امنیت کشور را نیز به خطر انداخته بود؛ تلگرام بستری برای فروشندگان اسلحه های غیر مجاز شده بود و از همین رو با مسدود شدن فضای تلگرام فروش این اسلحه ها نیز متوقف شد.

عتیقه و نحوه یافتن آثار باستانی یکی دیگر از کسب و کارهای غیر مجاز تلگرامی بود؛ کانال‌های مختلف تلگرام به محل مناسبی برای تبلیغ و فعالیت فروشندگان و خریداران غیرمجاز عتیقه جات و آثار باستانی تبدیل شده است. در این کانال ها انواع لوازم مربوط به کشف آثار باستانی، کشف سکه های طلا و … دیده می شد که باعث افزایش میزان حفاری های غیر مجاز برای یافتن عتیقه شده بود و در نتیجه آثار باستانی بیشتری به صورت قاچاق از کشور خارج شده بود.

با این حال مسدود شدن تلگرام بساط این گونه فعالیت ها را جمع کرده است؛ اگر قرار است فضای تلگرام رفع فیلتر شود، مسئولان باید توجه داشته باشند که تلگرام تنها زمینه رشد مشاغل مجاز را فراهم کند و نظارت جدی بر روی کسب و کارهای غیر مجاز شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب