پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:14:32 - چهارشنبه 4 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سود ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت از افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر
وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مرکز تامین و توزیع ارز، ارزهای زیادی که دارد را به مسافران، دانشجویان، بیماران و … گران تر فروخته است و مبالغی در جیب دولت رفته که دولت میتواند این مبلغ را به عنوان عیدی به مردم پس بدهد.

به گزارش “صبح رابر”؛ حیدر مستخدمین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات شب گذشته روحانی، اظهار داشت: گفتگوی زنده روحانی با مردم آنگونه که باید نتوانست پاسخگوی نیازها و دغدغه های مردم باشد. در انتهای این گفتگو بینندگان نتوانستند نقطه امیدواری از صحبت های روحانی دریافت کنند.

وی با اشاره به این صحبت روحانی که درآمد ارزی کشور مازاد بر مخارج کشور است عنوان کرد: اینکه درآمد ارزی بیشتر از مخارج باشد یعنی عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است؛ به عبارت دیگر وقتی عرضه بر تقاضا پیشی گرفت مفهوم آن کاهش نرخ ارز خواهد بود اما در حال حاضر ما شاهد هستیم علیرغم پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا قیمت دلار همچنان افزایش پیدا می کند.

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه افزایش قیمت اخیر ناشی از عدم مدیریت بازار ارز است تصریح کرد: آقای روحانی توضیحی نداد که چرا با وجود افزایش درآمد ارزی، قیمت دلار افزایش پیدا کرده است و این ناشی از عدم مدیریت عرضه ارز توسط دولت و به ویژه بانک مرکزی است.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه عرضه ارز به صورت انحصاری در اختیار دولت و بانک مرکزی است تصریح کرد: از سخنان روحانی در گفتگو با مردم می توان به راحتی فهمید که اگر دولت تعمدی در افزایش قیمت ارز نداشته است، پس توانایی مدیرت بازار ارز را نداشته و این وضعیت نابه سامان در قیمت دلار نتیجه این عدم مدیریت در این حیطه است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت نیازمند افزایش رقم ریالی ارز است اما اگر دولت این موضوع را رد می کند و می گوید درآمد ارزی کشور بالاست پس بهتر است دولت برای اثبات صداقت خود، درآمد حاصل از افزایش نرخ ارز را که طی این مدت کسب کرده به مردم در قالب یارانه یا هر چیز دیگر به مردم پس بدهد.

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مرکز تامین و توزیع ارز، ارزهای زیادی که دارد را به مسافران، دانشجویان، بیماران و … گران تر فروخته است و مبالغی در جیب دولت رفته که دولت میتواند این مبلغ را به عنوان عیدی به مردم پس بدهد.

مستخدمین حسینی در ادامه گفت: اگر دولت کسری بودجه ندارد، درآمد ناشی از افزایش قیمت ارز را به مردم بدهد چرا که این موضوع می تواند راستی آزمایی سخنان روحانی با مردم باشد و اعتماد از دست رفته مردم به دولت را بازگرداند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر درآمد دولت از به هم ریختن بازار ارز و افزایش قیمت دلار تصریح کرد: دولت در این چند هفته اخیر بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان یا ۳۰۰ هزار میلیارد درامد ناشی از افزایش قیمت ارز داشته است.

وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی در پایان خاطر نشان کرد: درآمد های نفتی کشور بیشتر از کشورهایی است که مورد تحریم آمریکا قرار نگرفته اند مانند هند، چین و کره جنوبی که البته کالاهایی که وارد کشور می شود از طریق بانکهای همین کشورها و البته چین وارد کشور می شود. به عبارت دیگر ارز ناشی از فروش نفت به خزانه نمی آید و خارج از کشور خرج می شود.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب