پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

14:01:36 - پنجشنبه 23 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پروژه حمله آمریکا به سوریه یک جنگ روانی،ادراکی و استراتژیک است/بازی آرایش جنگی ترامپ با فعال کردن گسل غرب گرایان در ایران و عقب نشینی از منطقه و برجام
کارشناس مسائل بین الملل گفت:دولت ترامپ با بازی آرایش جنگی می خواهد گسل غرب گرایان در ایران را فعال و یک جنگ ادراکی را در صحنه داخلی ایران به منظور وادار کردن کشور به عقب نشینی از منطقه و اصلاح برجام، ایجاد کند.

به گزارش “صبح رابر”؛ رضا سراج کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه در اخبار شاهد نوعی صف آرایی از جانب دولت ایالات متحده آمریکا علیه سوریه  هستیم، اظهار کرد: این سوال برای مخاطبین پیش می آید که آیا آمریکا واقعا می خواهد که به سوریه حمله نظامی داشته باشد یا خیر؟

 

 

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه این طرح پیش از آنکه آرایش جنگی باشد؛ یک جنگ روانی،ادراکی و استراتژیک است، عنوان کرد: این مسئله یک آرایش روانی، رسانه ای و ادراکی است و احتمال اینکه ترامپ به سوریه حمله کند بسیار کم است و بیشتر ترامپ به سوژه سازی نیاز دارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه ترامپ از این سوژه سازی روانی و ادراکی چند هدف دارد، ابراز کرد: در خصوص هدف اول می توان گفت با توجه به اینکه در صحنه های میدانی سوریه با پاکسازی غوطه شرقی شاهد تفوق دولت سوریه و نیروهای متحدین هستیم ؛بنابراین آرایش جنگی را به این معنا که ترامپ بخواهد این برتری و پیروزی های میدانی دولت سوریه و متحدین را در کشور متوقف کند در حال شکل دادن است.

 

 

سراج با اشاره به هدف دوم گفت: شاهد یک اقدام و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به حریم هوایی سوریه بودیم و چند نفر از مستشاران نظامی ایران هم در آن حمله به شهادت رسیدند.

 

 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:آمریکایی ها به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل و  رژیم صهیونیستی از اقدام متقابل ایران به شدت هراسان و این آرایش جنگی برای ممانعت از پاسخ متقابل ایران علیه اسرائیل نیز میتواند باشد.

 

 

وی تصریح کرد:از طرف دیگر در صحنه معادلات راهبردی پیرامون منطقه غرب آسیا، دولت آمریکا به دلیل عدم حضور موثر در منطقه، توزان راهبردی خود را از دست داده است و با آرایش جنگی بیشتر می خواهد در معادلات راهبردی، قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد.

 

 

سراج در خصوص ابعاد بین المللی این موضوع ابراز کرد: آمریکایی ها بازی روانی روسیه هراسی را راه انداخته اند و با این بازی بیشتر به دنبال دوشیدن اروپایی ها هستند و همانگونه که ترامپ کشورهای عربی و به ویژه عربستان را با جریان خروج آمریکا از سوریه دوشیدند.

 

 

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد:در صحنه دیگر دولت ترامپ با بازی آرایش جنگی که بیشتر به یک بازی پلی استیشن شباهت دارد تا یک واقعیت میدانی؛می خواهد گسل غرب گرایان در ایران را فعال  و یک جنگ ادراکی را در صحنه داخلی ایران به منظور وادار کردن کشور به عقب نشینی از منطقه و اصلاح برجام، ایجاد کند که ردپای این جنگ ادراکی را در روزنامه های غرب گرا در ایران شاهد هستیم.

 

 

سراج با بیان اینکه دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا دو پرونده مطرح انتخابات آمریکا و فضاحت های اخلاقی دارد، عنوان کرد:رئیس جمهور آمریکا به منظور سرپوش گذاشتن بر این دو پرونده و با توجه به اینکه بنا است گزارش پرونده انتخابات وی در روزهای آینده منتشر شود؛ بنابراین ترامپ با سوژه سازی جنگ روانی سعی دارد تا آدرس دیگری را به مخاطبان آمریکایی دهد تا پرونده های او مورد توجه افکار عمومی قرار نگیرد.

 

 

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: در نتیجه این آرایش جنگی پیش از آنکه به منظور نظامی باشد؛ یک طرح جنگ روانی، استراتژیک و ادراکی است و حتی اگر اقدام نظامی محدود و نقطه ای هم در سوریه از طرف آمریکا صورت بگیرد؛باز هم یک آرایش جنگی نیست و آن هم بیشتر پیوست طرح عملیاتی یاد شده و جنگ ادراکی است.

 

 

 

تهیه و تنظیم:سیروئی نژاد

انتهای پیام/م

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب