پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:56:11 - جمعه 31 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حمله به سوریه و نگرانى آمریکا و غرب ازاستحکام جریان مقاومت در منطقه‏/مصرف کالاى خارجى؛ ضد ارزش است‏
خطیب جمعه رابر با تأکید برحمایت از کالای ایرانی طبق نظر مقام معظم رهبری اینکه، مصرف کالای خارجی که مشابه داخلی دارد یک کار ضد ارزش است گفت:  واردات کالاهایى که در داخل به قدر کافى تولید مى ‏شود، بایستى به‏ صورت یک حرام شرعى و قانونى شناخته شود؛ آنچه در داخل تولید مى ‏شود، از خارج وارد نشود.

به گزارش “صبح رابر”؛ حجت الاسلام صادقی امام جمعه رابر در خطبه های نماز جمعه سوم شعبان؛ با تبریک اعیاد شعبانیه، روز ولادت آقا اباعبدالله الحسین(ع) روز پاسدار و روز باب الحوائج حضرت ابوالفضل العباس(ع)، روز جانباز و ولادت سید الساجدین (ع) و روز تولد فرزند ابا عبدالله علی اکبر(ع)و روز جوان و عید بزرگ نیمه شعبان، ولادت با سعادت حضرت بقیه الله الاعظم(روحی له الفداء ) گفت: در «زیارت جامعه» و یا حتی در « صلوات شعبانیه» یکسری نکاتی وارد شده، که این ادعیه ها  هدف خواندن به تنهایی نیست بلکه کسب معرفت به آن مضامین پر معنایی که تکرار شده است.

وی با تأکید بر اهمیت صلوات شعبانیه، که بهتر است بعد از هر نمازخوانده شودافزود: مجموعه اى از ویژگى هاى امام که، همتایى براى اهل بیت علیهم السلام باقى نمى گذارد را باید مد نظر داشته باشیم.

امام جمعه رابرگفت: ما هر چه به جلو تر می رویم نسبت به ثمرات «زیارت جامعه» و یا حتی « صلوات شعبانیه» فقط  در حرف نفر اولی ام. اما پای عمل که به میدان بیاید،در جامعه امروز می بینیم عقب نشینی کرده اند.

وی،  پیروی از اهل بیت علیهم السلام که نتیجه آن اعتدال دینی ، یاتندروی  و یاکندروی است گفت: در هر سه گروه  می گویند ما پیروامیرالمؤمنین علی بن ابی طالب هستیم که دروغ می گویند. نتیجه طبیعى تندروى، خروج از دین پیامبر صلى الله علیه و آله است و فرجام کُنْدروى، نابودى و هلاکت است.

خطیب جمعه رابرعنوان کرد: معرّفى این سه جریان، تنها در «زیارت جامعه کبیره» نیست ؛ بلکه اهل بیت علیهم السلام در زمان هاى مختلف ، خطر دو جریان تندرو و کُنْدرو در جامعه را گوشزد کرده اند.

وی افزود: در جامعه امروزی می بینید عده ای  در اوایل انقلاب تندروبودند واکنون کندرواند و اعتدالی ها هم  کم شدند با اینکه می گویند:” ولایتمداریم” اما حرف ولایت برایشان اهمیت ندارد.

حجت الاسلام صادقی با بیان روایتی از امام سجّاد علیه السلام که اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله را به کشتى نجات بخشى که در گرداب هاى بى پایان در امان است ، تشبیه فرموده و سپس ، وضعیت دسته هاى گوناگون را چنین توصیف مى فرماید : المُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ ، وَ المُتَأخِّرُ عَنهُم زَاهِقٌ ، وَ اللّازِمُ لَهُم لاحِقٌ .گفت: انسانهای که ادعا دارند در بحث انقلاب و نظام از این سه گروه خارج نیستند؛ پیشى گیرندگان بر اهل بیت، باز ماندگان از آنان و هم گامان با آنان. این بیانگر هجوم موج هاى مختلف فرهنگى ، اجتماعى ، و بروز خطرهایى است که مؤمنان را تهدید مى کند . از این رو ، اهل بیت علیهم السلام کوشیده اند تا سرنوشت مؤمنان را با سرنوشت خود ، پیوند بزنند و آنان را از گرداب حوادث ناشناخته، نجات دهند.

وی افزود: در جنگ نهروان مالک اشتر گفت:۱۰ ضربه شمشیر می خواهد تا معاویه رااز بین ببرم اما امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود : برگردد .ما خودمان را جای مالک اشتر بگذاریم، آیا می توانیم مثل مالک باشیم ، آیاجامعه امروزی مثل مالک اند.

 حجت الاسلام صادقی با تأکید بر اینکه در جامعه امروزی باید مراقب باشند به اسم ولایت مداری در عمل عقب می نشینند تصریح کرد:  انسانهای عرض ورز و مریض؛ کسانیکه در این زمره هستند سرپیچی خودشان را آغاز کردند و همواره ، ساده لوحان گم راه را با خود ، همراه کردند. در این میان ، خطر «مارقین ؛ پیشى گیرندگان» بیش از دیگران بود و هشدارهاى پیامبر صلى الله علیه و آله سبب شد تا واژه «مارق»، که به معناى خروج تیر از کمان است ، به اصطلاحى سیاسى در فرهنگ اسلامى تبدیل شود.

وی با اشاره به آخرین جمله این قسمت از زیارت ، آمده است :وَ المُقَصِّرُ فى حَقِّکُم زاهِق . گفت: مسامحه کنندگان در حقّ شما ، نابود شده اند. حرکت بالنده تعالیم اصلاحى اهل بیت علیهم السلام ، همواره از کوتاهى دینداران ، زیان دیده است. بسیارى از مسلمانانى که به اسلام علاقه اى نیز داشتند ، در زمان لازم ، این دین را یارى نکردند. براى نمونه ، مردم مدینه و کوفه که در عاشوراى سال ۶۱ هجرى ، امام حسین علیه السلام را یارى نکردند ، پس از چندى ، پشیمان شدند و با قیام هاى گوناگون علیه حاکمان وقت ، به مفاسد یزید اعتراض کردند ، در حالى که زمان یارى دین ، سپرى شده بود و حرکت با تأخیر آنان ، سودى نبخشید . تاریخ اسلام ، نمونه هاى فراوانى از تعلّل مسلمانان دارد که نتایج آن ، بسیار زیانبار بوده است .

وی با تأکید بر اعتدال دینى تصریح کرد:تندروى و کُنْدروى ، هر دو نکوهش شده اند و ریشه هر دو جریان ، در نادانى است . سردمداران این دو جریان ، از نادانى مردم ، سود مى جویند و آنان را به سوى خود ، فرا مى خوانند.

امام جمعه رابر گفت: امیر مؤمنان علیه السلام ، در سخنى مى فرماید : نادان را جز افراطگر یا تفریطگر ، نخواهى یافت .و در سخنى دیگر فرموده است :راست گرایى و چپ گرایى ، هر دو گم راه کننده است و راه نجات ، راه میانه است.

وی افزود: اهل بیت علیهم السلام در گفتار و کردار خود ، اعتدال را آموزش مى دهند . آنان ، الگوهاى ماندگارى هستند که در میان مردم زندگی کرده اند . عبارت «و اللّازم لَکُم لاحِق» ، نقش نجات بخش آنان را مى رساند که همراهى با آنان ، سبب رسیدن به مقصد مى شود.

خطیب جمعه رابر در ادامه بیان کرد:  امام على علیه السلام ، راه نجات از گرداب هاى ناشناخته را چشم دوختن به زندگانى اهل بیت علیهم السلام معرّفى کرده و فرموده است : به اهل بیت پیامبرتان بنگرید و راه و روش آنان را در پیش گیرید و پیرو ایشان باشید ؛ زیرا که آنان ، هرگز شما را از راه راست ، بیرون نمى برند و هیچ گاه شما را به نابودى نمى کشانند. اگر آنها نشستند، شما نیز بنشینید و اگر برخاستند، برخیزید و بر ایشان ، پیشى نگیرید که گم راه مى شوید ، و از آنها عقب نمانید که به هلاکت مى افتید.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: از صدر این نظام تا کنون  افرادی می ببینید تندرو بودند؛ کندرو شدند و کندرو بودند؛ تندرو شدند .

وی افزود: نخستین تندروى دینى را یکى از اصحاب پیامبر صلى الله علیه و آله در جنگ حُنَین ، آغاز کرد. او با برخوردى اهانت آمیز ، به چگونگى تقسیم غنائم جنگ ، اعتراض کرد و پیامبر صلى الله علیه و آله او و اصحابش را «مارقین ؛ برون شدگان از دین» ، لقب داد. مطالعه زندگى و شخصیت وى ، نشان مى دهد که ظاهرى متدیّن داشت و عدالت را بیش از پیامبر صلى الله علیه و آله ارج مى نهاد! گزارش این واقعه ، این ادّعا را ثابت مى کند : آن گاه که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله غنیمت هاى نبرد حُنَین را تقسیم کرد، مردى دراز قامت ، با چهره اى گندمگون و کمر خمیده، پیش آمد که نشانِ سجده ، میان دو چشمش بود. پس سلام [ِ جمعى] داد ؛ ولى خطاب به شخص پیامبر صلى الله علیه و آله ، سلام نکرد . آن گاه ، رو به پیامبر خدا صلى الله علیه و آله کرد و گفت: دیدم که با این غنیمت ها چه کردى ! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «چه دیدى؟» .گفت: ندیدم که عدالت بورزى ! پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ، خشمگین شد و فرمود: «واى بر تو! اگر عدالت نزد من نباشد، نزد چه کسى خواهد بود؟» . مسلمانان گفتند: آیا وى را بکُشیم ؟ فرمود: «او را واگذارید. زود است که پیروانى مى یابد که از دین ، خارج مى شوند، چنان که تیر ، از هدف در مى گذرد. خداوند، ایشان را به دست کسى مى کُشد که محبوب ترینِ آفریدگان نزد وى پس از من است». این شخص ، بعدها در زمره سران خوارج قرار گرفت و در نبرد نهروان ، به دست سپاهیان امام على علیه السلام کشته شد.

حجت الاسلام صادقی گفت: تندروى دینى، در همه دوران ها، توسّط گروهى از مسلمانانِ دین ناشناس، امتداد داشته است و از کُنْدرَوى، به مراتبْ خطرناک تر است؛ زیرا چهره اسلام را در نزد همگان، تخریب مى کند. جمله «فَالرّاغِبُ عَنکُم مارِق» ، به جریان تندروىِ دینى اشاره دارد که با روى گردانى آگاهانه از تعالیم پیشوایان معصوم، از حقیقت دین، خارج شده و دین ساختگى و ناهمگون خود را به جاى اسلام ، معرّفى مى کنند .

وی خطاب به مردم تأکید کرد: امروز روز تولد امامیست که از دین جدّش محافظت کرده اما آقایان این امام را حمایت نکردند، نکند کربلایی پیش بیاید و  کسانی که  در دفاع هشت ساله، راهپیمایی هاودر خطابه گفتن ها پیش قدم بودند اکنون با وضع موجود نسبت به نظام مخصوصاً جایگاه ولایت فقیه  دیدشان کمرنگ شود اگر این گونه شدید یا تندرو و یا کندروید و این خطرناک است.

وی در رابطه خطیب جمعه رابربا تاکید بر شرکت مسئولین در نماز وحدت گفت: دیدار مردمی مسئولین ظهر سه شنبه ها در مسجدی که روز جمعه اعلام می شود مشکلات خود را در مسجد که مکان مقدسی است بازگو نمایند؛ این هفته نماز وحدت در مسجد ابوالفضل رابر برگزار می شود.

وی با تأکید بر فرمایش مقام معظم رهبری گفت:  درراستای حمایت از کالای ایرانی  امروز جمعه بازار در چهار راه فردوسی  گشایش یافت، این بازار را  باید شما مردم رونق دهید، عرضه مستقیم کالا از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر است.

خطیب جمعه رابر با تأکید برحمایت از کالای ایرانی طبق نظر مقام معظم رهبری اینکه  مصرف کالای خارجی که مشابه داخلی دارد یک کار ضد ارزش است گفت:  واردات کالاهایى که در داخل به قدر کافى تولید مى ‏شود، بایستى به‏ صورت یک حرام شرعى و قانونى شناخته شود؛ آنچه در داخل تولید مى ‏شود، از خارج وارد نشود.

وی با اشاره به بیشتر کشورهاى توسعه‏ یافته معاصر، مصرف کالاى داخلى را به‏ مثابه یک فرهنگ قابل افتخار در جوامع خود رواج داده و به آن عمل کرده ‏اندافزود: در هندوستان؛‏یکى از اصلى ‏ترین شعارها در انقلاب هندوستان تحریم اجناس خارجى و تبلیغ اجناس هندى است. تصویر گاندى در کنار چرخ نخ ریسى در آن دوران نمادى از این خواسته عمومى است. شعاع تأثیر مبارزه منفى گاندى تا آنجا پیش رفت که هندى‏ ها در بسیارى از شهرهاى بزرگ، جشن‏هاى بزرگ پارچه‏ سوزى ترتیب دادند که در آن هندیان و بازرگانان ثروتمند، از خانه‏ ها و انبارهایشان، تمام پارچه‏ هاى خارجى را بیرون آورده، به آتش انداختند. آنگونه که فقط در یک روز، در بمبئى ۱۵۰هزارطاقه پارچه را به شعله ‏هاى آتش سپردند!

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: در ژاپن؛‏ ژاپنى‏ ها نیز از گذشته در تعصب روى اجناس خود مشهور بوده ‏اند آن‏ها تا تأسیس و راه‏اندازى کارخانه کفش در کشورشان از کفش ‏هاى خارجى استفاده نکردند و به جاى آن از کفش‏هاى چوبى استفاده مى‏کردند.

وی اضافه کرد: در انگلیس‏؛ در سال ۱۶۰۷ انقلاب صنعتى انگلیس با بهره ‏ورى در کشاورزى شروع شد و در فاصله سال‏هاى ۱۶۷۰تا ۱۷۷۶ (حدود ۱۰۰ سال) انگلیس یک دوره درون گرایانه جدى را تجربه کرد به‏طورى که مرزهاى خود را به ورود هرگونه کالاى خارجى بست؛ به‏ عنوان مثال در یک بازه ۶ ماهه در اواخر قرن ۱۸ قیمت گندم در این کشور هفت برابر مى ‏شود و به بدنه کارگرى، به‏ دلیل ثابت ماندن دستمزد، فشار زیادى وارد مى‏شود ولى پارلمان اجازه نمى‏ دهد گندم وارد شود.

امام جمعه رابر گفت: به عقیده بیشتر صاحب‏نظران اقتصادى، یکى از ابعاد مشارکت عموم مردم براى پیشرفت اقتصادى کشورها «مصرف کالاى تولید داخل» است. ما باید اینگونه عمل کنیم با نخریدن کالای خارجی و حمایت از کالای ایرانی.

وی با بیان اینکه در حمایت از کالای ایرانی هم مردم و مسئولین تأثیر گذارند گفت: افزایش ثروت ملی، ایجاد کار و اشتغال، افزایش ابتکارات تولیدکنندگان، کاهش تورم کنترل نقدینگى، حرکت در مسیر رفاه عمومى، رشد و توسعه اقتصادى کشور، کاهش آسیب‏هاى اجتماعى، جلوگیرى از تهاجم فرهنگى را  ازمهم ترین  دلایلى که مردم باید به سمت مصرف کالاى داخلى بروند،خواند.

خطیب جمعه رابر اضافه کرد: مسئولین! جلوی  واردات را بگیرند با این کار می بینید چه اتفاق خوبی در طول سال  خواهد افتاد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به  حمله به سوریه و نگرانى آمریکا و غرب از استحکام جریان مقاومت در منطقه‏ یادآور شد:  دونالد ترامپ که روزگارى اوباما را به ‏خاطر تصمیمش مبنى بر حمله به سوریه، «احمق» خطاب کرده بود، خود به سوریه حمله کرد.

وی افزود: ماجراى حمله شیمیایى به دوماى سوریه، یک بار دیگر نیز در ۵ سال پیش یعنى سال ۱۳۹۲ تکرار شده بود، در آن سال نیز آمریکایى‏ ها همین ماجرا را پى گرفتند و دولت سوریه تمام تسلیحات و انبارهاى شیمیایى خود را تحت نظارت سازمان ملل امحا کرد.

خطیب جمعه رابر سه مثلث شوم انگلیس، آمریکا و فرانسه که با تهمت و دروغ کار خود را در سوریه پیش می برند گفت: مهم‏ترین محرک غرب براى حمله به سوریه، وضعیت با ثبات این کشور و قرار داشتن سوریه  در نوک محور مقاومت است. غرب شدیداً از پیوند مقاومت به سرزمین‏هاى اشغالى هراسان است و مى‏داند یک سوریه با ثبات خطری برای رژیم صهیونیستی است .

وی با قدردانی از «سیروس مقدم »کارگردان فیلم پایتخت ۵ و «حاتمی کیا»کارگردان فیلم«به وقت شام » افزود: این فیلم ها توانستند از  طریق فرهنگ، رسانه ملی و سینما به عوام مردم بفهمانند وضعیت داعشی که در سوریه لانه کرده بود؛ لانه اش موقت و هدفش ایران بود.

خطیب جمعه رابر با اشاره به حمایت نکردن برخی از  مسئولین متأسفانه در آن زمان ازمسئولین نظامی از جمله  حاج  قاسم سلیمانی خاطر نشان کرد:  این فیلم ها به  کسانی که تفکر زنبورهایی که  وزوز می کنند دارند نشان داد؛ داعشی ها چه حیوانات وحشی هستند

وی با گلایمندی از اینکه در بعضی از دانشگاه ها نگذاشتند این فیلم اکران شودگفت: خطر  این افراد در جامعه ایرانی ما از داعش ، سعودی ها، آمریکایی ها، انگلیسی ها و حتی صهیونیست ها بسی بالاتر است.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب