پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:35:41 - چهارشنبه 23 خرداد 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۴۸۳ روز از تصویب در خانه ملت گذشت؛ خبری از طرح مسکن اجتماعی نشد/ مقایسه آماری خانه دار شدن مردم در مسکن مهر و مسکن اجتماعی؛ ۲ میلیون خانوار در برابرهیچ!
با گذشت ۴۸۱ روز از تصویب این طرح هیات وزیران بر خلاف آیین نامه این طرح هیچ مسکن اجتماعی در کشور ساخته نشده است و دولت کمکی هم به اتمام پروژه های مسکن مهر نیز نمی کند؛ بعبارتی دولت یازدهم که از ابتدا با مسکن مهر مخالفت کرد و طرح مسکن اجتماعی را ارائه داد نه تنها کمکی به طرح قبل نکرد بلکه طرح جدیدی را که خود در این باره ارائه داده بود را نیز تا کنون به جایی نرسانده است.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از  خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح مسکن مهر در دولت های نهم و دهم برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری قطعه زمین رایگان سعی داشت مردم را به خانه سازی تشویق کند و عرضه را نیز به طبع این طرح در بازار مسکن افزایش و موجب خانه دار شدن بسیاری از افراد در طول مدت مدیریت دولت های نهم و دهم گردیده است.

 

این طرح بر اساس آمار رسمی اعلام شده در سایت ها بالغ بر ۲ میلیون خانوار را در کشور خانه دار کرده است ، این طرح با اما و اگر های فراوانی همراه بوده اما وقتی نظرات بسیاری از کارشناسان را در این باره ملاحظه می کنیم متوجه می شویم که اغلب کارشناسان در کلیت این طرح مشکلی نمی بینند اما اغلب آنها در خصوص نحوه اجرای این طرح نکاتی را داشتند ولی در خصوص اصل این طرح عمدتا اتفاق نظر دارند.

 

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم مسئولان این دولت با طرح مسکن مهر به کلی مخالفت کردند و این طرح را کان لم یکن دانسته و گفتند که این طرح برای خانه دار کردن افراد طرح مناسبی نیست و باید طرح دیگری را به دلیل مشکلاتی که این طرح دارد جایگزین آن کنیم، که بعد از جنجال های فراوان بر سر این موضوع طرح مسکن اجتماعی به تصویب دولت یازدهم رسید .

 

در تاریخ ۹۵/۱۱/۲۷  طرح مسکن اجتماعی به پیشنهاد شماره ۷۰۸۵۴۸ مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید، یکی از طرح هایی که برای تامین مسکن اقشار آسیب پذیر از ابتدای دولت یازدهم و در دولت دوازدهم در مورد آن تبلیغ شد، مسکن اجتماعی است که نهایتا پس از گمانه زنی های متعدد، وزارت راه و شهرسازی توانست این طرح را در ابتدای اسفند ماه سال ۹۵ در هیئت دولت به تصویب برساند.

 

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در اواخر اسفند ماه همان سال در تشریح جزئیات آنچه در هیئت دولت به تصویب رسیده به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: قرار است در این طرح که از ابتدای سال ۹۶ آغاز می شود، سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد در قالب های مختلف شامل مسکن استیجاری، اعطای وام ساخت مسکن ارزان قیمت به دارندگان زمین یا وام خرید مسکن به اقشار آسیب پذیر تدارک دیده شود که نهایتا پس از ۵ سال در پایان سال ۱۴۰۰، مجموعا به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی می رسد.

 

آخوندی: قرار نیست در مسکن اجتماعی برای مردم خانه بسازیم

اگرچه در تمام این مدت بارها زمزمه این اظهارات از سوی دولتی ها به گوش می رسید که مسکن اجتماعی طرحی در مقابل مسکن مهر دولت های نهم و دهم است، اما نهایتا هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت قرار نیست در این طرح مانند مسکن مهر برای مردم خانه بسازیم.

در خصوص دیگر جزئیات این طرح هم، مظاهریان اعلام کرد یکی از زیربرنامه های این طرح، اختصاص ۷ میلیون تومان کمک هزینه بلاعوض به خانوارهای مشمول این طرح برای تأمین مبلغ پیش نیاز تهیه مسکن مهر فاقد متقاضی است.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، همچنین در این طرح قرار است مسکن استیجاری در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر ساخته شود که منابع مورد نیاز آن از طریق تخصیص زمین دولتی به بنیاد مسکن و سپس ساخت و ساز آن از سوی سرمایه گذار است که وی برای تأمین هزینه های خود، بخشی از واحدهای ساخته شده را به عنوان مالک به فروش می رساند و بخشی دیگر را ـ به نسبت ۶۰ درصد به ۴۰ درصد ـ به بنیاد مسکن می دهد تا این نهاد به مدت مشخصی در اختیار خانواده های مشمول قرار دهد.

در سال ۹۶ چند واحد از ۱۰۰ هزار واحد ساخته شد؟

اگرچه در سال گذشته ۱۰۰ هزار واحد برای اقشار مستضعف احداث نشد، اما برخی نهادهای ذی ربط در این طرح شامل دستگاه های حمایتی از قبیل سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت رفاه، بنیاد مستضعفان، مجمع خیرین مسکن ساز و سازمان ملی زمین و مسکن (به عنوان تأمین کننده زمین دولتی) برخی اقدامات را انجام دادند. با این وجود تاکنون اعلام نشده که چند واحد از ۱۰۰ هزار واحدی که می بایست در سال ۹۶ احداث می شد، ساخته شده، و به نظر نمی رسد در سال جاری نیز موضوع تدارک دیدن ۱۰۰ هزار واحد دوم عملی شود.

بنیاد مسکن؛ مجری انحصاری مسکن اجتماعی

یکی دیگر از اتفاقات سال گذشته، ابلاغ دستورالعملی از سوی وزیر راه و شهرسازی به دستگاه های مجری طرح مسکن اجتماعی بود که بر اساس آن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان دستگاه مجری این طرح معرفی شد و به دستگاه های ذی ربط چه در بخش جذب منابع و چه در بخش تخصیص زمین تکلیف شد که با این نهاد همکاری کنند.

 

 

اما امروز با گذشت ۴۸۱ روز از تصویب این طرح هیات وزیران بر خلاف آیین نامه این طرح هیچ مسکن اجتماعی در کشور ساخته نشده است و دولت کمکی هم به اتمام پروژه های مسکن مهر نیز نمی کند؛ بعبارتی دولت یازدهم که از ابتدا با مسکن مهر مخالفت کرد و طرح مسکن اجتماعی را ارائه داد نه تنها کمکی به طرح قبل نکرد بلکه طرح جدیدی را که خود در این باره ارائه داده بود را نیز تا کنون به جایی نرسانده است.

 

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب