پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:31:18 - چهارشنبه 13 تیر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پشت پرده عدم انتشار اسامی برخی واردکنندگان خودرو و دارو
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه شفاف سازی واردات به ضرر دولت تمام می شود در ادامه گفت: طبق اطلاعات موثق دلایل عدم انتشار کامل لیست واردکنندگان به خاطر این است که دست نزدیکان دولت و رئیس جمهور در واردات پیدا می شود.

به گزارش “صبح رابر”؛ عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و عدم انتشار اسامی واردکنندگان خودرو و دارو اظهار داشت: وقتی وارد کننده خودرو یکی از معاونان رییس جمهور بوده و دارو نیز توسط افرادی خاص وارد می شوند، مشخصا اسامی واردکنندگان این کالاها را منتشر نمی کنند چرا که در این صورت آبروی دولت خواهد رفت.

وی با بیان اینکه شفاف سازی واردات به ضرر دولت تمام می شود در ادامه گفت: طبق اطلاعات موثق دلایل عدم انتشار کامل لیست واردکنندگان به خاطر این است که دست نزدیکان دولت و رئیس جمهور در واردات پیدا می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص واردات کالاهای غیر ضروری و واردات برخی از اقلام توسط شرکت هایی که مجوز واردات این اقلام را نداشته اند تصریح کرد: واردات بی رویه یک روندی بود که در پنج سال گذاشته پایه گذاری شد و اکنون به جایی رسیده است که کمر اقتصاد در کشور ما شکسته شده است.

شیخی با بیان اینکه دولت کنترلی بر واردات نداشته است عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در این لیست آمده اند آقازاده ها، نزدیکان دستگاه دولتی و رانت خوارانی هستند که با دریافت ارز دولتی کالا وارد کشور کرده اند.

وی در ادامه افزود: همه ما به خوبی می دانیم واردکنندگان خودرو و دارو در کشور چه کسانی هستند و تا چه اندازه به دولت نزدیک بوده و امتیاز واردات خودرو و دارو که از پرسود ترین واردات در کشور هستند را دریافت کنند و باید قوه قضائیه به این مساله رسیدگی کرده و متخلفان را به همه مردم معرفی کند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در اقتصاد ما یک حباب روانی ایجاد شده است تصریح کرد: در تیزابی که به راه افتاده است و دولت توان تنظیم بازار ارز را نداشت عملاً ارز حبابی و دو نرخی شد و وقتی ارز دو نرخی می شود سوداگران هم منافع اجتماعی را فدای منافع شخصی خود می کنند.

شیخی در ادامه گفت: آسیب این رانت خواری برای واردات از به راه افتادن بازار سیاه به مراتب بیشتر خواهد بود چرا که هم مردم را به کشور بی اعتماد می کند و هم به بازار علامت و گرا می دهد.

وی همچنین تصریح کرد: وقتی با وجود این بحران اقتصادی دولت لیست واردکنندگان را منتشر نمی کند و یا به صورت گزینشی آنها را منتشر می کند یعنی دولت به لحاظ اقتصادی دچار مفسده شده و دولت سالمی نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تصریح کرد: واردات دارو هم انحصاری شده و محدود به تعدادی از افراد در وزارت بهداشت و برخی از سازمان ها شده است از همین رو اسامی وارد کنندگان دارو را هم منتشر نکردند.

شیخی ضمن انتقاد از بهانه های دولت برای عدم انتشار اسامی وارد کنندگان خودرو و دارو بیان داشت: تحریم شدن این افراد می تواند بهانه ای باشد اما دلیل قانع کننده ای نیست چرا که لیست وارد کنندگان دیگر منتشر شده و فقط همین موارد را منتشر نکرده اند از طرف دیگر برای کشوری مانند آمریکا کاری ندارد که لیست واردات ایران را شناسایی کنند و اطلاعات آنها در زمینه واردکنندگان کالا به ایران بسیار زیاد است.

انتهای پیام/ط

  1. سقف کاذب   تیر ۱۴, ۱۳۹۷  

    بسیار ممنون از اطلاع رسانی تون ممنون واقعا

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب