پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:17:30 - جمعه 19 مرداد 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ازدواج آسمانى را الگویى براى جوانان قرار دهیم/نگذاریم غدیر به فراموشی سپرده شود
خطیب جمعه رابر بااشاره به اول ذى الحجه؛ سالروز ازدواج امام على(ع) و حضرت فاطمه‏ ى زهرا(س) و روز ازدواج‏ گفت: اگر معیار و الگوهای ازدواج فرزندانمان را الگوهای آسمانی قرار دهیم آمار ازدواج افزایش و طلاق کاهش پیدا میکند.

به  گزارش “صبح رابر”؛حجت الاسلام صادقی امام جمعه رابر در خطبه های عبادی و سیاسی این هفته؛ ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی گفت: انسان بر اساس متون اسلامی از همه توانایی هایشان اختیار آزادی و عملی برای شناخت فضیلت ها و رذیلتهای اخلاقی انتخاب فضیلت ها و دوری از رذیلت ها برخوردارندو از همین رو توانایی اخلاقی زیستن را دارد.

وی با اشاره به سه نظریه دانشمندان علم اخلاق که آیا صفتهای انسانی قابل تغییر است؟ افزود: عده ای معتقدند صفات انسانی تغییر پذیر نیستند، برخی دیگر صفتهای انسانی را قابل تغییر می‌دانند وبعضی نیز گفته اند برخی صفات تغییر پذیرند و برخی دیگر تغییر ناپذیرند.

حجت الاسلام صادقی گفت: کسانی که به تغییر ناپذیری اخلاق انسانی معتقدند می‌گویند: اخلاق تابع گوهر انسان است. کسانی که از سرشت پاک و نیک برخوردارند اخلاقشان نیکوست و آنانی که سرشت ناپاک دارند از صفتهای اخلاقی خوب بی‌بهره‌اند و از نظر آنها تغییرات به وجود در انسان موقتی و ناشی از عوامل خارجی همچون نصیحت وتنبیه میباشد که با رفتن آنها انسان به اخلاق اصلی خود باز خواهد گشت.

وی افزود: در مقابل کسانی که قائل به تغییر پذیری اخلاق هستند میگویند اخلاق انسان با سرشت و طینت انسانی ارتباط دارد اما بدان معنا نیست که هرگونه سرشت و آفرینش لزوماً به اخلاق و رفتار خاصی منجر شود بلکه هرگونه‌ای از طینت و آفرینش، آمادگی و استعداد بیشتری برای پذیرش گونه های خاصی از صفت های اخلاقی را داراست. با این همه انسان میتواند از بروز آنها جلوگیری کرده صفتهای دیگری را بوجود آورد.

امام جمعه رابر اضافه کرد: این نظریه با متون اسلامی نیز سازگار است اصولا فرستادن پیامبران و کتابهای آسمانی برای هدایت انسان، نشان دهنده تغییر پذیری اخلاق و رفتار انسانهاست در غیر این صورت ارسال رُسل و انزال کُتب امری بیهوده و لغو می‌بود.

وی با بیان اینکه انسانها قابل تغییر واینکه  رفتار انسان شخصی انسان را می سازد گفت: دیدی مثبت نسبت به افراد داشته باشیم چرا که سوءظن به افراد خیلی از انسانهای جامعه را از هستی ساقط می کند.

خطیب جمعه رابر بااشاره به اول ذى الحجه و گرامیداشت سالروز ازدواج امام على(ع) و حضرت فاطمه‏ ى زهرا(س) و روز ازدواج‏ گفت: اگر معیار و الگوهای ازدواج فرزندانمان را الگوهای آسمانی قرار دهیم آمار ازدواج افزایش و طلاق کاهش پیدا میکند.

وی عامل طلاق در جامعه را فاصله گرفتن از الگوهای آسمانی دانست وگفت : تشریفاتی شدن ازدواج ها کاملا غلط و بر اساس الگوهای آسمانی نیست وآمارتولید نسل مثل سابر کشورها آلمان واروپا کاهش می یابد .

خطیب جمعه رابر بااشاره به شیوه خواستگارى حضرت على(ع) از حضرت زهرا(س)گفت: پیامبر فرمود: «یا على ! پیش از تو کسانى از فاطمه خواستگارى کرده‏ اند و او در همه، اظهار کراهت کرده است. اما تو منتظر باش تا برگردم.» رسول ‏الله به اتاق حضرت زهرا رفت و فرمود: «فاطمه جان، على از تو خواستگارى مى‏کند. نظرت چیست.» فاطمه ساکت شد ولى روى برنگردانید و رسول خدا(ص) در چهره دختر خویش، نارضایتى احساس نکرد.

وی افزود: براى اجراى خطبه عقد، على(ع) به دستور پیامبر به مسجد رفت. هم‏چنین پیامبر(ص) به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گردآورد. پس از مدت کوتاهى همگى در مسجد جمع شدند. پیامبر بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوى اسلام را در مسجد مدینه جارى فرمود. سپس براى عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: «خداوند براى شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.» این دعاى پیامبر از همان ابتدا به زندگى و حتى مراسم ازدواج آنان برکتى آسمانى بخشید چنان‏که نقل است چهار هزار نفر از ولیمه عروسى دختر پیامبر(ص) اطعام شدند.

خطیب جمعه رابر گفت: بهترین الگوهاى رفتارى در خانواده حضرت على(ع) و حضرت زهرا(س)است.

وی افزود: در امر ازدواج دختران و پسرانتان سخت گیری نکنید با شناخت و ازدواج آسان؛ افزایش تولید نسل و کاهش گناه در جامعه این الگوهای آسمانی را در جامعه ترویج دهید.

خطیب جمعه رابر با اشاره به روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه برابر با ۳۰ ذى القعده؛ضمن تسلیت شهادت امام نهم حضرت جوادالائمه(ع) گفت: امام جواد (علیه السلام)جوانترین امام در سن بیست‏ وپنج‏ سالگى براثر زهرى که به دستور معتصم عباسى، توسط ام‏الفضل همسر آن حضرت(دختر مأمون) به او خورانده شد مظلومانه و غریبانه در بغداد به شهادت رسید لازم است هیئت امنای مساجد، تکایا و روحانیون دراین شب؛ اقامه عزا داشته باشند

وی با تبریک فرارسیدن عید غدیر، عید اکبر گفت: اگر عید غدیر را از ما بستانند روزگارمان سیاه شده؛ باید به نحو احسن عید غدیر برگزار شود اگر در جایی کاستی صورت بگیرد نسبت به غدیرظلم کردید.

حجت الاسلام صادقی با تأکید بر اینکه نگذاریم غدیر به فراموشی سپرده شود عنوان کرد: اگر در آن زمان افرادی مثل شما بعد از رحلت پیامبر(ص) نگذاشته بودند سقیفه تشکیل شود حال وضعیت جهان اسلام به این بدبختی نبود .

وی با تأکید بر باشکوهتر برگزار شدن جشن ولایت نسبت به سالهای گذشته گفت: امسال جشن ولایت به کوری چشم دشمنان اسلام خصوصا و وهابیت و سعودی ها و شبهه افکنان با شکوهترین  در روز غدیر در همین مکان حسینیه جامع برگزار خواهد شد.

وی بر ضرورت زنده نگه داشتن غدیرتأکیدکرد: ما باید با حرکتمان مشتی بر دهان یاوه گویان و شبه افکنان بزنیم وی به برخی برنامه های جشن از جمله مسابقه کتاب خوانی کتاب شهابی در شب که خلاصه شبهای پیشاور است مناظرات عالم توانای شیعه با جمعی ازبزرگان اهل تسنن که در آخر اثبات ولایت امیرالمومنین (علیه اسلام) است .

خطیب جمعه رابربا توصیه به اینکه این کتاب را برای اینکه چرا محب امیرالمومنین (علیه السلام) هستید بخوانیدو با اشاره به برخی دیگر از برنامه ها اگفت: جهت ثبت نام در مسابقات مختلف دهه کرامت و ثبت نام اسامی علی به دفتر امام جمعه شهرستان مراجعه نمایید.

وی همچنین با اشاره به لزوم توجه به اطعام در روز غدیر گفت: طعام دادن؛ یکی از اعمال مستحبی روز عید غدیر که می توانید شما هم شریک باشید هر کس به اندازه وسع خودش با کمک های نقدی و غیر نقدی این ستاد مردمی را یاری نماید.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب