پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:47:53 - چهارشنبه 24 مرداد 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تور رسانه ای کشور از مناطق اقتصاد مقاومتی کرمان بازدیدکردند
تور رسانه ای کشوربه همت بسیج رسانه استان کرمان از مناطق اقتصادی مقاومتی استان بازدید کردند.

به گزارش “صبح رابر”؛ به نقل از راه آرمان اولین و بزرگترین تور رسانه ای کشور به دعوت بسیج رسانه کرمان برای بازدید از مناطق پایلوت اقتصادی به جنوب کرمان سفر کردند.

قرار بود این سفر از جنوبی ترین منطقه استان کرمان شروع شود به همین لحاظ می بایست کلیه خبرنگاران رسانه های کشوری و کرمانی در بندرعباس به هم به پیوندند.

بنابراین ما خبرنگاران کرمانی ساعت ۱۰ صبح با اتوبوس به طرف بندرعباس راه افتادیم و نزدیک غروب به مقصد رسیدیم وقتی از اتوبوس پیاده شدیم هوا بسیار شرجی بود و مه همه جا را فرا گرفته بود، نفس کشیدن برایمان کمی سخت شده بود، به داخل مهمانسرا رفتیم و با خبرنگاران میهمان آشنا شدیم .

صبح زود روز بعد به طرف جنوبی ترین منطقه کرمان (منوجان، مینوی جهان کشور ایران) حرکت کردیم؛ ساعت ۹ به مقصد رسیدیم ، قلعه منوجان اولین محل بازدید خبرنگاران بود.

منوجان مینوی جهان

پله های پیچ در پیچ را پشت سر گذاشتیم تا به بالاترین نقطه رسیدیم از آنجا شهر منوجان زیباتر به نظر می رسید، قلعه منوجان قلعه ای تاریخی است که به سده چهارم هجری قمری می رسد .

متاسفانه به مرور زمان تخریب شده بود، گرچه هنوز تا ظهر ساعاتی باقی مانده بود ولی آفتاب داغ همچنان خودنمایی می کرد تیمور منصوری معاونت شرکت گهر زمین و مسئول معین اقتصادی شهر منوجان به جمع خبرنگاران پیوست و از بیوگرافی این قلعه باعظمت برای خبرنگاران بازگو کرد و همچنین بیان داشت که مرمت و احیاء این ابنیه تاریخی را شرکت گهر زمین عهده دار شده است.

وی بیان کرد: پروژه مرمت اجرا و ساماندهی و با اهداف خوانا سازی خطوط معماری برج و باروها و معماری استقرارهای داخلی حصار نزدیک به یک سال است که آغاز شده و این اقدامات شروعی بزرگ برای احیای این قلعه مهم تاریخی است.

تیموری خاطرنشان کرد: قلعه تاریخی منوجان یکی از قلعه های با اهمیت و با ارزش حوزه میراث فرهنگی جنوب استان کرمان است که بر پایه و به گمان پژوهش های صورت گرفته باستانشناسی، سابقه شکل گیری آن به سده چهارم هجری قمری می رسد.

وی ادامه داد: این قلعه مهم با ارزش تاریخی که در سده چهارم بنا شده است بنا به موقعیت جغرافیایی آن یعنی قرار داشتن در مسیر راه تجاری بندر هرمز به جیرفت در سده چهارم از موقعیت و جایگاه فوق العاده ای برخوردار بوده و در دوره‌هایی همچون دوره سلجوقی، سده هفتم، سده هشتم تا دوره صفویه همچنان پابرجا بوده و از قلعه های و خاص آن دوران بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مسئول معین اقتصادی منوجان در پایان خاطرنشان کرد : با احیای این قلعه مهم با اهمیت تاریخی، شهرستان منوجان که در مسیر جیرفت – هرمزگان قراردارد، به یکی از کانون های مهم گردشگری در منطقه تبدیل خواهد شد ، قطعا رشد چشم گیر اقتصاد گردشگری از فواید احیای این قلعه مهم و تاریخی خواهد بود، گردشگران داخلی و خارجی می توانند از میراث تاریخی جنوب کرمان خصوصا قلعه تاریخی منوجان بازدید کرده لذا این امر در رونق گردشگری و اقتصاد این منطقه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت که شرکت گهر زمین بر این امر تاکید دارد .

سپس برای بازدید از کارگاه قالی بافی راهی شدیم ، پس از طی مسافتی به این کارگاه رسیدیم ، معین اقتصادی ماجرای ایجاد کارگاه و استقبال مردم را چنین برایمان بازگو کرد:

متاسفانه در خسکسالی های اخیر صنعت دامپروری و کشاورزی دچار مشکلات عدیده ای شد ، قنوات و چاه ها در این شهرستان خشک شده بود و زیربناها از بین رفته بود لذا تنها کاری می توانستیم انجام دهیم این بود که از گسستگی خانواده ها جلوگیری کنیم و برای رشد دوباره این صنعت عملا دست ما بسته بود لذا به سمت اشتغال های خرد و خانگی رفتیم .
تیموری افزود : گرچه در اوایل طرح شکست خوردیم ولی با این همه دوباره از ابتدا شروع کردیم و مشاغل خانگی از جمله صنعت قالی بافی را راه اندازی کردیم اما باز هم در ابتدا قبول نمی کردند اما سماجت ما سبب پیروزی و موفقیت شد و توانستیم اولین کارگاه های قالی بافی را راه اندازی کنیم ،بهترین فرش در این منطقه بافته می شود لذا در سفارشات قالی و تابلو فرش هیچگونه مشکلی نداریم.

معین اقتصادی منوجان گفت : در این شهرستان شغل های خانگی راه اندازی شد با نگاه به تولیدات داخلی لذا در آغاز طرح آموزش گلیم بافی چرم دوزی ، پارچه بافی و شال بافی را آموزش دادیم ، بسیار موفقیت آمیز بود و اکنون در هر خانه یک دار قالی وجود دارد که این نشان از اقتصاد پویا در این منطقه است و جمعا ۷۳۰ نفر آموزش بافت فرش را گذرانده اند و به این عرصه وارد شدند .

وی تصریح کرد : بعد از طرح موفقت آمیز کارگاه قالی بافی ، طرح کارگاه های خیاطی را کلید زدیم تا خیاطی بومی که شامل سوزن دوزی و منجق دوزی بر روی پارچه بود را آغاز کردیم در حال حاضر ۶۵ کارگاه خیاطی داریم که اخیرا مردان هم در این صنعت مشغول به کار شدند ، لذا ۱۶۳ نفر نیز در صنعت خیاطی و سوزن دوزی مشغول هستند و عملا ۱۱۰ نفر وارد بازار تولید و کار شدند ، اکنون توانسته ایم در بحث شال بافی نیز ۳۷ خانوار را مشغول بکار کنیم و تولیدات خوبی را ارائه داده اند .
منصوری در خصوص انرژی های تجدید پذیر ، گفت : در انرژی مشکل داریم اما می توانیم تولید برق را به سمت انرژی های تجدید پذیر ببریم و از این انرژی برای آب چاه ها استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر به دنبال فرهنگ سازی هستیم تا به شکل مدرن از بیوگاز برای روستا ها استفاده کنیم .

وی در پایان به کارگاه های کوچک بسته بندی اشاره کرد و گفت : در ابتدای امر به علت فقر حاکم بر منطقه اقتصادی مقاومتی از ساز و کار خوبی برای این منطقه بر خوردار نبود لذا مردم استقبال نمی کردند ولی باپیگیری های فراوان این کار انجام شد و عمده فعالیت های اقتصادی را به سمت کارگاه های مشاغل خانگی سوق دادیم لذا در این شهرستان برای ۱۰۴۹ نفر شغل ایجاد خواهد شد که تا این لحظه از برنامه ها و طرح های قابل اجرا بسیار جلوتر هستیم.

متاسفانه باید گفت که مناطق جنوبی استان کرمان به علت فقر و محرومیت و همجواری با سیستان بلوچستان و اینکه در مسیر ترانزیتی حمل مواد مخدر توسط قاچاقچیان قرار دارد باعث شده که برخی زنان و مردان به طرف اعتیاد روی بیاورند به همین جهت شرکت گهر زمین معین اقتصادی شهر منوجان اقدام به احداث یک کمپ بازپروری برای زنان این منطقه نمود.

در کنار ترک اعتیاد به آنها صنایع دستی نیز آموخته می شد، مسئول کمپ پذیرش را ۳۰ نفر اعلام کرد و بیان داشت : همزمان با ترک اعتیاد به آنها صنایع دستی و مشاغل خانگی آموزش داده می شود تا بعد از اتمام دوره ترک و بازگشت به خانه همسر خانواده توانایی تامین هزینه های فرزندان را داشته باشد.

وی علت گرایش زنان به طرف اعتیاد را چنین مطرح کرد: به علت گرایش مردان خانواده به اعتیاد و اعتقاد بر اینکه مواد مخدر خود یک داروی مناسب برای هر دردی به شمار می رود زنان نیز به این امر گرایش پیدا می کنند.

قلعه گنح پایلوت اقتصادی استان کرمان مسیر بعدی تور رسانه ای بود، ظهر به آنجا رسیدیم برای صرف ناهار به هتل کپری بزرگترین و زیباترین هتل کپری دنیا رفتیم.

در جنوبی ترین منطقه ی استان کرمان و در دل طبیعت بکر ، همت بر آن شد ، تا بار دیگر به سنت ها اعتلا بخشیده شود.

اگرچه گرما در جنوب کرمان به شدت سوزان است ، و آسمان رحمتش را چندی است دریغ می کندولی دل مردمانش ، خاکش ، درختش ،قلعه ای از گنجها ست .پیشینیان خوب دریافته بودند که چگونه با طبیعت در صلح زندگی کنند و این ما بودیم که داشته هایمان را در گذر زمان به فراموشی سپردیم .

دﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺟﻨﻮﺏ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻫﺴﺘﺎﻥ ﺭﻣﺸﮏ ﺳﻔﺮ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺑﺎ ﻣﻨﻈﺮﻩ ﺍﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺭﻭ ﻣﯽ ﺷﺪﯾﺪ ، ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﻮﭖ ﮐﻪ ﺟﻠﻮﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺍﺷﺖ ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﻣﺴﮑﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ، ﺍﻧﺪﮎ ﺍﻧﺪﮎ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﻮﭖ ﻫﺎﯼ ﺭﻣﺸﮑﯽ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪ.

ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ۲۵ ﺳﺮﺷﺎﮎ ‏( ﭼﻮﺏ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ ‏) ﻭ ۱۰ ﭘﯽ ﻭُﺭ ‏( ﺷﺎﺧﻪ ﺩﺭﺧﺘﭽﻪ ﺩﺍﺯ ‏) ﭘَﭽﻮﮎ ﻭ ﭼﯽ ﻟﮏ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮﻣﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ .

ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺪﺍﺩ ۲ ﺗﺎ ۶ ﻣﺘﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و۱۰ ﻧﻔﺮ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﻣﺘﺨﺼﺺ از ساکنان رمشک ﺩﺭ ﻣﺪﺕ ۵ ﺭﻭﺯ این خانه را ﻣﯽ ﺳﺎﺯﻧﺪ.

ﻭﻗﺘﯽ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺭﺩ ﺻﺪﺍﯼ ﺷُﺮﺷُﺮ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺷﻨﯿﺪﻧﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺷﺒﻬﺎﯼ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺷﺐ ﯾﻠﺪﺍ ﺷﺎﻫﺪ ﻗﺼﻪ ﺳﺮﺍﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻔﺮﯾﺢ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﺩﻭﺭ ﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ .

این سازها بر خلاف ساختمان های مدرن هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارند و براساس صنعت گردشگری سبز و دوستدار محیط زیست هستند.

هتل پارسیان قلعه گنج توسط بنیاد مستضعفین در خرداد سال ۹۴ کلنگش زده شد و در تاریخ ۲۳ اسفند همان سال به اتمام رسید و آماده پذیرش میهمانان شد.

تمامی اتاق های هتل از همین توپ رمشکی الگو برداری شده ومصالح بومی نظیر توپ یا لهراز درخت نخل ودرختچه داز در آن استفاده شده است. بر اساس گفته مدیر هتل مساحت این هتل ۱۰هزارمتر مربع و اعتبار ساخت آن ۴میلیاردتومان است.

بز مورسیا

مقصد بعدی بازدید از دامپروری بز مورسیا بود، پرورش بزهای پر تولید به منظور تولید انبوه شیر تنها راه برون رفت از وضعیت بحران امنیت غذایی است.

بز مورسیا گراندا بومی جنوب شرقی اسپانیا بدلیل سهولت پرورش و مقاوم به آب و هوای گرم و خشک تحمل مناسب شرایط نامساعد، چند قلوزایی و تولید شیر عالی مورد توجه قرار گرفته است.

این بز قادر است روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی پنج و هفت دهم درصد و کیفیت بالا تولید کند.

قدرت تحرک و امکان راه پیمایی در فواصل طولانی امکان استفاده موثر از این گونه ها را برای افزایش توان تولیدی فراهم می کند.

سپس شب هنگام برای استراحت به کرمان آمدیم . در دومین روز از تور رسانه ایی که به همت سازمان بسیج رسانه کرمان برای خبرنگاران و اصحاب رسانه سراسر کشور برگزار شده است در اولین مقصد از کارخانه فولاد کرمان که رتبه برتر صادرات در بخش صنعت را طی سال جاری به خود اختصاص داده است ، بازدید شد .

کارخانه فولاد کرمان اولین تولید کننده شمش فولادی به روش قوس الکتریکی در جنوب شرق کشور

عباس صفرزاده معاونت فنی بهره برداری کارخانه فولاد کرمان عنوان کرد: این کارخانه در سال ۱۳۶۹ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۰ کارخانه نورد این مجتمع کار تولید خود را با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن آغاز نمود.

وی ادامه داد : این کارخانه توانایی تولید میلگرد سایز ۱۰ تا ۱۶ میلی را دارد و در سال ۹۴ با قرار سیستم ترمکس در مدار، تولید از ۱۵۰ هزار تن به ۲۲۰ هزار تن در سال ارتقا پیدا کرد.

معاونت فنی بهره برداری کارخانه فولاد بیان کرد : میلگرد سایز ۱۰ تا ۳۲ در هر گرید A2 و A3 داریم و میلگرد گرید A3 به دو صورت آلیاژی و ترمِکس قابل تولید است.

صفرزاده افزود: با توجه به توسعه بخش گرید تاپایان سال ظرفیت تولید به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید، از لحاظ تامین مواد اولیه در بحث الکترود در واحد فولادسازی خریدهایی از کشو رهای خارجی انجام شده است که بایداز گمرک ترخیص شوند.

وی تاکید کرد : کارخانه فولاد در سال ۲۲۰ هزار تن تولید دارد که به بازار داخلی و همچنین کشور پاکستان صادرات انجام می دهد و در مجموع ۷۵۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴۵ نفر خانم هستند.

با کمبود ظرفیت ذوب کنسانتره روبرو هستیم

بازدید از شرکت ملی مس سرچشمه ایران واقع در رفسنجان آخرین بازدید روز دوم خبرنگاران در فهرست برنامه ها بود، خنکای نسیم صورت هایمان نوازش می دهد و هوا در مقایسه با جنوب استان بسیار مطبوع و خنک است.

حبیب ضیاءالدینی معاونت بهره برداری مس سرچشمه ایران در جمع خبرنگااران از این شرکت معدنی و اقتصادی می گوید: در سال ۱۳۶۳ پالایشگاه با ظرفیت ۱۵۸هزار تن کاتد بوده که تا ۲۴۰هزار تن قابل افزایش است .

وی عنوان کرد: درسال ۱۳۸۰ طرح بررسی مجدد روی معدن انجام شد و میزان استخراج ماده معدنی ۲۸۳میلیون تن به ۸۰۰ میلیون تن با عیار ۰/۷۶ افزایش یافت .

ضیاءالدینی تصریح کرد: با راه اندازی کارخانه تغلیظ ۲فاز ۱ تولید ۱۵۰هزارتن کنستانتره درسال آغاز شد که همزمان تکنولوژی فلش جایگزین کوره های ریور شد.

وی گفت : درشرایط فعلی با اینکه حدود ۶۰۰میلیون تن سنگ سولفوری از معدن مس سرچشمه تاکنون استخراج شده است ذخیره باقیمانده سنگ معدن حدود ۸۲۰میلیون تن با ۰/۶ درصد مس است و در سال ۹۴ با افتتاح فاز ۲ کارخانه تغلیظ ۲ با ظرفیت ۱۵۰هزارتن درسال تولید کنستانتره در کارخانه تغلیظ ۲ به ۳۰۰هزار تن درسال رسید که با احتساب تولید کنستانتره درفاز قدیم تولید سالیانه به ظرفیت اسمی ۶۶۰هزار تن درسال رسید.

معاونت بهره برداری مس سرچشمه ایران با اشاره به اینکه کارخانه ذوب فلش همچنین آبان‌ماه سال گذشته راه اندازی شده است، گفت:ظرفیت پالایشگاه کارخانه درشرایط فعلی ۱۸۰هزارتن حاصل از کنستانتره است با ۱۱۰کنستانتره درساعت که البته تا ۲۸۰هزار تن درسال هم‌قابل افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خام فروشی نداریم تصریح کرد:ظرفیت ذوب کنسانتره در مس سرچشمه کرمان نداریم و با کمبود آن روبرو هستیم.

معاون بهره برداری شرکت ملی مس سرچشمه ایران با بیان اینکه کاتد به کشورهای آسیای شرقی، چین و مصر صادر می شود، عنوان کرد: کاتد در داخل کشور بر اساس نیاز بازار تامین و مازاد بر آن فروخته می شود.

هر خانه یک کارخانه

یکشنبه چهارمین روز و پایان تور رسانه ای ، مقصد شهرستان گلباف یکی دیگر از پایلوت های اقتصادی استان، در ۱۱۰ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد با آب و هوایی کوهستانی و سرد.

در بین مسیر به کوههای سربه فلک کشیده و متمایز بر می خوری کوه هایی که بر اثر بارندگی سالهای گذشته و همچنین فرسایش اشکال هندسی زیبایی را بوجود آورده که چشم هر رهگذر و گردشگری را به خود جلب می نماید.

وقتی وارد شهر می شویم باید از زیر بزرگترین دالان درختی عبور کنیم .

محمدحسین حسین زاده مدیرعامل بانک رسالت معین اقتصادی شهر گلباف را به عهده گرفته بود علت را که جویا شدیم چنین بیان کرد: به درخواست رزم حسینی و از آنجایی که بنده گلبافی بودم تصمیم گرفتم که به عنوان معین اقتصادی این منطقه شروع به فعالیت نمایم.

وی همچنین به مسئله بسیار مهمی اشاره کرد و گفت : مسئله کسب و کار صرفا با پنجره اقتصاد باز نمی شود و نیاز به کار فرهنگی دارد و برای فعالیت فرهنگی در کشور باید هزینه کرد.

وی عنوان کرد: مسئولین کشور اگر بخواهند آمار کارآفرینان را اعلام کنند آمار تزریقات و تسهیلات را اعلام می کنند.
حسین زاده بیان کرد: باید این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم که کار پول را می سازد نه پول کار را؛ بنابراین باید کار اجتماعی فرهنگی شود و یک عنصر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی شکل بگیرد.
مدیرعامل بانک رسالت خاطرنشان کرد: باید به بانک به عنوان یک ابزار نگاه شود نه یک محور؛در کشور ما به واسطه نفت محوری، شغل یعنی حقوق بگیر و کار یعنی در اداره یا کارخانه کار کردن است.
وی با اشاره به شعار ” هرخانه یک کارخانه” تصریح کرد: باید تولید را به شهرهای کوچک و ردستا برد زیرا در شهرهای بزرگ زیرساختها وجود دارد ولی در روستاها به خاطر بسیاری از مشکلات ۵۰ درصد خانه ها خالی از سکنه است.
حسین زاده عنوان کار کرد: شبکه توسعه اجتماعی رسالت راه اندازی یک جزء آن انجمن که وظیفه آن تسهیل گری است و دیگر اینکه شرکت پردازش کارش شناخت و اعتمادسازی گروه توسعه و کارآفرینی است.
وی بانک قرض الحسنه و دانشگاه را تا مرحله پژوهشگری در بخش آموزش را از دیگر عناصر شبکه توسعه اجتماعی رسالت برشمرد.

حسین زاده در پایان خاطر نشان کرد: گلباف پایلوت اقتصادی در استان کرمان است و این پایلوت در حال تکثیر در کل کشور می باشد.

بعد از نشست خبری حسین زاده از کانون پوشاک که کارش توزیع مواد اولیه بین خانه های ثبت نام شده بود و خانم ها و آقایانی که در لیست این کانون قرار داشتند بعد از دوخت پوشاک آن را برای بسته بندی و ارائه بازار به کانون تحویل می دهند.

کماچ سحن گلباف برندی است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می نماید، این شیرینی خاص این منطقه است و مواد اولیه آن کاملا گیاهی و ارکانیک است ، گندم را ابتدا شسته و در آب می گذارند تا کمی جوانه بزند ، سپس آن را در نور آفتاب خشک کرده و آسیاب می نمایند، برای خمیر کردن علاوه بر آرد سحن از آرد گندم نیز استفاده می کنند و در آن از انواع گیاهان دارویی برای خوش طمع شدن استفاده می نمایند، وقتی که خمیر ترش شد آن را کف سینی پهن می کنند و خرمای چرخ شده را روی آن پهن و باز لایه دیگری از خمیر روی آن را می پوشانند و کمی کنجد برای تزئین روی آن می پاشند و با کاردک به صورت لوز برش می دهند و در انتها برای پخت داخل فر یا تنور مخصوص گذاشته می شود ، پس از بیرون آوردن و خنک شدن آن را بسته بندی نموده و وارد بازار می کنند.

شهر گلباف را به خاطر ترخون معروفش در جهان می شناسند، تابستان در شهر گلباف موقع چیدن ترخون است که تا انتهای شهریور ادامه دارد، این ترخون با برند معروف وارد بازار جهانی می شود.

سمیه حسین زاده مسئول کارگاه فرآوری و بوجاری سبزی خشک حدود ۱۳ سال است که فعالیت خود را در شهر گلباف آغاز کرده و به طور مستقیم و غیر مستقیم یکصد نفر را به اشتغال گمارده است .

سبزیجات بعد از چیدن بوجاری شده و سپس بسته بندی و با برند ناژین گلباف برای عرضه به بازار داخلی و خارجی ارائه می شود.

خانم حسین زاده می گوید اگر حمایت مالی مسئولین را داشتم حتما کارگاهم را توسعه می دادم و افراد بیشتری نیز مشغول به کار می شدند.

آخرین بازدید از پرورش بز آلپلیای فرانسوی بود که این بز هم مقام در شرایط آب و هوایی و به خاطر تولید شیر زیاد در حال پرورش است.

بالاخره تور رسانه ای کشوری در عصر یکشنبه با بازدید از هلدینگ با برند الماس مال و اباصالح المهدی (عح) و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان ، حمام گنجعلیخان به اتمام رسید.

امید که با مساعدت و همراهی معین های اقتصادی در کشور بتوانیم کشوری پیشرفته و خودکفا داشته باشیم و بتوانیم به راحتی این بحران های تحریم را پشت سر بگذاریم.