پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:49:23 - شنبه 19 آبان 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شبهه افکنی خبرنگار رسانه سلطنتی انگلیس درباره «۱۳ ساله»
بعد از فوت خبرنگار راوی حماسه شهید فهمیده خبرنگار بی بی سی فارسی سعی کرد این حماسه را مخدوش کند.

به گزارش“صبح رابر“؛ به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز ۱۷ آبانماه «حمید هوشنگی» از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و معاون پیشین خبر ایرنا از دنیا رفت. وی راوی حماسه «شهید فهمیده» بود. اما بعد از درگذشت وی از زبان فردی که دیگر از دنیا رفته است و نمی تواند خبری را تایید یا تکذیب کنند، موضوع حماسه شهید فهمیده زیر سئوال رفت.

اما با نگاهی به اینکه چه کسانی سعی کردند این حماسه را در نزد مردم دروغ جلوه دهند، به «نگین شیرآقایی» مجری شبکه بی بی سی فارسی می رسیم.

مجری بی بی سی با اعلام درگذشت این روزنامه نگار در توئیتی مدعی شد که «یکبار با مرحوم هوشنگی مصاحبه داشته است و وی در پشت صحنه حرف خیلی مهی زده که هیچ وقت از ترس جونش راضی نشد جلوی دوربین ضبطش کنه. واقعیت پشت داستان حسین فهمیده. امیدوارم جایی سندی از خودش به جای گذاشته باشد.»

یعنی خبرنگاری که مدعی است در یک رسانه حرفه ای مشغول است و بایستی اطلاعات را با سند ارائه کند، بدون ارائه سند متقن آرزو می کند که جایی سندی از ادعای خود پیدا شود.

اما برخی که عنادشان با موضوع دفاع مقدس و ارزشهای انقلاب اسلامی مشخص است بدون اینکه عنوان کنند که خبرنگار بی بی سی فارسی اصلا سندی برای این ادعای پوچ خود ارائه نکرده بیان کردند که خبرنگار بی بی سی چنین ادعایی کرده و سعی کردند آنرا سند گفته های خود قرار دهند. با این مبنای دروغ حتی حماسه شهید فهمیده هم «افسانه» خوانده و در فضای مجازی به آن پرو بال داده شد.

این موضوع در رسانه‌ها منتشر شد تا جایی که فرد شناخته شده ای مانند «حسین دهباشی» مشاور تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ که در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارد، در مطلبی نسبت به اتفاقاتی که درباره شهید فهمیده مطرح شده، با شک و تردید، نوشت: «دونکته: ۱در اصل جان‌فشانی و شهادت حسین فهمیده کمترین تردیدی نیست. چنانکه در حضور قهرمانانه و فداکاری ده‌ها هزار رزمنده دانش‌آموز و داوطلب دیگر۲نارنجک به تانک آسیب نمی‌زند. این بخش از روایت شهادت آن بزرگوار محل بحث بوده و احتمالا حاصل نیاز تبلیغاتی ایام جنگ است.»

این درحالی است که پیشتر همین موضوع به عنوان سئوالی مطرح شده بود و «مجید فهمیده»، برادر شهید حسین فهمیده درباره این موضوع توضیح داده بود.

به گفته فهمیده، حسین پس از شنیدن خاصیت این تانک‌ها از زبان فرمانده خود و این امر که ضعف این تانک‌ها در زنجیر آنهاست، اقدام به جمع‌آوری نارنجک‌ها می‌کند و خود را به سر دسته این تانک‌ها می‌رساند.

وی افزود: «حسین برای اینکه نارنجک‌ها را دقیقا به زنجیر تانک‌ها برساند باید خود نیز به زیر تانک می‌رفته است و این پاسخ سئوال خیلی‌هاست که می‌پرسند دلیل رفتن حسین به زیر تانک‌ چه بوده است چرا که در غیر این صورت تانک متوقف نمی‌شد.»

به هر جهت در ماجرای شبهه ایجاد کردن برای موضوعات مهم دفاع مقدس دو مسئله مهم مطرح است.

  1. شبهه سازی از سوی رسانه های ضد انقلاب همچون بی بی سی فارسی وجود دارد. خصوصا اینکه کارویژه این رسانه‌ها موضوع شبهه افکنی است. شبهه افکنی کار ساده ای است و پاسخ به آن تخصص و دانش عمیق می خواهد و از سوی دیگر مخاطبان نیز باید با سعه صدر و همچنین به دنبال واقعیت باشند تا شبهه اثرگذاری اش را از دست بدهد.
  2. نکته دیگر آنکه حرفه خبرنگاری ایجاب می کند که افراد سند واقعی ارائه دهند. اینکه پس از مرگ فردی ادعایی درباره او صورت بگیرد چندان محل اعتنا نیست تا اینکه سند متقنی درباره آن ارائه شود.
  3. سالهای دفاع مقدس پر است از رشادتهای شهدا و رزمندگان جنگ که این موارد در کتاب ها و فیلم های آن دوران ثبت و ضبط شده است. «روایت فتح» اثر شهید آوینی یکی از مهمترین این موارد است وحتی افرادی که در این زمینه عمیق شده اند و به کارشناس دفاع مقدس بدل شده‌اند از اسناد مختلفی برای ارائه ادعای خود استفاده می کنند که اسناد مختلف و در تداخل و پوشش دهنده هم هستند که حماسه شهید فهمیده یکی از این موارد است.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب