پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:08:06 - چهارشنبه 14 آذر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تحمل تحریم ها برای صنعتگر و معدنکار سخت است اما ما را از پای در نخواهد آورد
امیر نور مندی گفت : در خصوص مقابله با تحریم ها باید بگویم که تحمل تحریم ها برای صنعت و صنعت گران، سخت است اما ما را از پای در نخواهد آورد بی شک راهکارهای برون رفت از تحریم ها را خواهیم یافت و از این جنگ نا برابر رهایی خواهیم یافت.

به گزارش”صبح رابر”؛ به نقل از  ” راه آرمان “ امیر نورمندی پور رئیس هیات مدیره شرکت امیرسنگان پارسیان در گفتگو با ” کارگران کرمان ” این واحد تولیدی موفق را معرفی نمود .

در مورد فعالیت شرکت امیر سنگان پارسیان توضیحاتی را بیان بفرمایید ؟

گروه معادن امیرسنگان پارسیان از سال ۱۳۸۵ به منظور بهره برداری از سه محدوده سنگ آهن به نام های ققنوس یک، دو و سه به ثبت رسید.

زمینه فعالیت شرکت درانجام تمام تخصص های معدنی از قبیل اکتشاف، استخراج، بهره برداری، صادرات ، واردات ، خرید و فروش کلیه کالاهای مجاز بازرگانی بالاخص ، محصولات معدنی واحداث و راه اندازی کارخانجات صنعتی ، تولیدی و فرآوری مواد معدنی، تهیه و تولید ماشین آلات و لوازم مجاز می باشد .

واحدهای مختلف شرکت را نام ببرید؟

  • واحد اکتشاف
  •  واحد استخراج و پیش فرآوری
  • واحد فرآوری
  • واحد کنترل کیفی
  • واحد دفتر فنی

شما پیشرفت های صنعتی کشور را چگونه ارزیابی می کنید ؟
در طول تاریخ گذشته، ملت و کشور ما در جهان سرآمد علوم و فنون دنیا بوده اند لذا باید با همت و پشتکار هرچه بیشتر بتوانیم به قله های علم و دانش که زیبنده همه ایران است دست یابیم .

اگر چه در سال های گذشته تاکنون در صنعت کشور قدم هایی برداشته شده است اما هنوز بسار عقب هستیم و باید صنعتگران ما نکته های جدید را بدانند وبا منابع پیشرفته دنیا ارتباط داشته باشند .

ما دارای فرهنگ عقب مانده ای نبوده ایم که اکنون عقب بایستیم و نظاره گر باشیم بلکه باید دوباره خودمان را به دنیا برسانیم.

جایگاه صنعتگر ایرانی را در شرایط فعلی چگونه می بینید لذا در حال حاضر خواست اصلی صنعتگران و معدن کاران کشور بویژه از مدیران بازار سرمایه را توجه به چه مسایلی می دانید ؟

ابتدا باید جایگاهی که ایده ال صنعت گران و صاحبان سرمایه است را تعریف کنیم و ببینیم شرایط کنونی تا چه میزان با این جایگاه فاصله دارد.

یک صنعت گر که با کارایی قابل قبولی صنعت خود را پیش می برد و کالا و خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه می دهد انتظار دارد که به منابع مالی اعم از اینکه برای بلند مدت یا کوتاه مدت، براحتی و با قیمت منصفانه دسترسی داشته باشد.

بازار سرمایه نیز باید اصلی ترین محمل برای تامین مالی بلند مدت و بازار پول گزینه اصلی برای تامین مالی کوتاه مدت باشند.

این مهم در شرایط فعلی از جایگاه ایده آل خود فاصله قابل توجهی دارد و شرکت ها برای تامین مالی خود دچار مشکل اند و انتظار صنعتگران از بازار های سرمایه و پول که همانا تامین مالی منصفانه و آسان است، فراهم نیست.

نکته دیگر بحث ثبات رویه ها و قوانین است

صاحبان سرمایه با دید بلندمدت وارد صنعت می شوند و انتظارات خود از آینده را بر حسب ثبات قوانین و مقررات رقم می زنند.

حال اگر قرار باشد با تغییرات سریع مدیریتی که هم اکنون رخ می دهد، قوانین و رویه ها نیز تغییر نکند، صنعت ثبات خود را از دست می دهد و حقوق صنعتگران ضایع می شود.

همانگونه که امروز ما از چشم انداز ۱۴۰۴ برخوردار می باشیم و به قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ دست یافته ایم و اصل ۴۴ سابق قانون اساسی با ابلاغیه مقام معظم رهبری ۱۸۰ درجه تغییر جهت داده باید به اقتصاد بازار، دست یابیم و قوانین مترقی چون “شورای گفتگو” بنحو کاملا ” مسالمت آمیز” و نیز “قانون فضای کسب و کار” در محیط تفاهم صمیمانه با دولت اجراء گردد .

با اینگونه تعاملات مسالمت آمیز و کارساز، دولت به شایسته ترین صورت حاکمیت کند و بخش صنعت و معدن با بهره وری کامل به ایفای تمامی رسالت های خود از جمله خدمت به ارتقاء GDP (تولید ناخالص ملی ) بپردازد.

از نظر شما چرا چینی‌ها به پیشرفت چشمگیر دست یافته اند اما ایران نتوانسته است ؟
نژاد زرد کلا انسان های پرکاری هستند و جسمشان این گونه است اما فرهنگ کاری غنی دارند به طور مثال آنها (چینی ها )به سود‌های خیلی کم قانع هستند و واحد مالی به نام «ما» دارند که از «یوان» کم ارزشتر است.

آنها می‌‌گویند ما حتی اگر یک «ما» هم سود داشته باشیم باز هم کارمان را تعطیل نمی‌کنیم، این تفکر در ما ایرانی‌ها وجود ندارد. کارگر‌های چینی در روز یک وعده غذا می‌‌خورند، سیستم بدنشان را به یک وعده غذا در روز تطبیق داده‌اند و به کار فرما نیز احترام زیادی می‌‌گذارند و می‌‌گویند ما از دست این کارفرما پول می‌‌گیریم و زندگیمان را اداره می‌‌کنیم در صورتی که در ایران نگاه برعکس است.

کارفرما در چین البته بسیار ساده زیست و ساده پوش است و در ظاهر، بین کار فرما و کارگر تفاوتی نیست. این دو از نظر ظاهر قابل تشخیص نیستند اما در ایران در پاره ایی از مواقع کارفرما را مورد نکوهش و سرزنش قرار می‌‌دهند و می گویند این کارفرما چرا بنز سوار شده است گاها هم با کینه به او نگاه می‌‌کنند که این حق ما را خورده است گرچه تفاوت خیلی خوب دیده می شود اما این نگاه در چین وجود ندارد.
من بیش از ۳۰ بار به چین سفر کردم و شهر‌های زیادی را دیدم در یکی از این سفرها از یکی از کارخانه‌های ماشین آلات چینی دیدن می‌‌کردم، وقتی از بلندی به این شرکت نگاه می‌‌کردم هر چه نگاه می‌‌کردم شهرک تمام نمی‌شد وقتی آن را با ایران خودرو خودمان مقایسه کردم دیدم ایران خودرو ما مانند یک نقطه کوچک در مقابل این شرکت است.
من منتظر مدیر بازرگانی این شرکت بزرگ بودم و فکر می‌‌کردم باید یک مرد میانسال چهار شانه باشد اما ناگهان دیدم یک خانم جوان با یک متر و۵۵ سانتی متر قد و با لباس بسیار ساده و بدون هیچ زیور آلاتی به ما به عنوان مدیر بازرگانی معرفی شد و من بسیار تعجب کردم. این خانم وقتی قرار بود از کارخانه بازدید کنیم تمامی وسایل من را گرفت و خودش حمل می‌‌کرد و به قدری تواضع در رفتارش بود که من را متعجب می‌‌کرد.

حالا در تهران وارد یک شرکت معمولی سه نفره می‌‌شوید ، منشی این شرکت سه نفره چنان برخوردی می‌‌کند که انسان تعجب می کند لذا… در مجموع، چینی‌ها بسیار فروتن هستند که باید این فرهنگ در ایران نیز نهادینه شود .

از نظر شما در موفقیت‌های اخیر شرکت گروه معادن امیرسنگان پارسیان چه عواملی دخیل بوده‌اند؟

این موفقیت‌ها مرهون یک کار گروهی بوده و همه مدیران و پرسنل در این امر سهیم هستند؛ لذا موارد زیر را می‌توان به صورت خلاصه برشمرد:

*شفاف‌سازی و عدم ارائه آمارهای غیر واقعی

*پیگیری مستمر تا حصول نتیجه در همه امور

*ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان

*تغییر در روش‌های قدیمی و ارائه راهکارهای جدید

*توسعه و به روزرسانی زیرساخت‌ها

*افزایش بهره‌وری و راندمان تولید (تولید بالا- کاهش هزینه‌ها)

*جلب مشارکت عمومی کارکنان

*بازدید از معادن و تشکیل جلسه و گوش فرادادن به نظرات و پیشنهادات پرسنل

برای بخش ذوب آهنی کشور چه صحبتی دارید ؟
ذوب آهن مانند یک دانشگاه بزرگ است که همه ما دانش آموزان و دانش پژوهان آن هستیم و باید اندوخته های خود را در کارگاه ها عملیاتی نمائیم.
بنابراین باید همیشه مانند یک شاگرد زرنگ عمل کنیم و آنچه یاد می گیریم در عمل بکار بندیم .

مسئولین ذوب آهن نیز باید بدانند که این مجموعه بزرگ اقتصادی زندگی دوم آنهاست، ضمن رعایت احترام به کارکنان ، باید دانش و تجربه خود را به نحو مطلوب به جوانان جدید انتقال دهند .
مدیران این مجموعه ی بزرگ صنعتی لازم است در هر شرایطی بسترهای لازم را برای رشد و تعالی کارکنان و در نتیجه رساندن ذوب آهن به جایگاه واقعی خود فراهم نمایند .

ضمن ارزیابی خود از تأثیر تحریم های بین المللی و راهکار مقابله با آن، چه توصیه ای به دولت برای رشد جایگاه صنعت دارید ؟

در خصوص مقابله با تحریم ها باید بگویم که تحمل تحریم ها برای صنعت و صنعت گران، سخت است اما ما را از پای در نخواهد آورد. بنظرم موارد زیر می تواند بعنوان راهکارهای برون رفت از تحریم ها موثر باشد:

۱- مراجعه دوستانه به اتاق های بازرگانی و تشکل های کارفرمایی کشورهائی که ما را تحریم نموده اند و متقاعد کردن آنها در خصوص اینکه قطع مناسبات تجاری، متقابلا” به منافع اقتصادی هر دو کشور زیان وارد می کند و قطع این تعامل تجاری آنهم در شرایط بحران مالی جهانی با کشور نفت خیز و صاحب ذخایر عظیم گاز طبیعی چون ایران، زیان متقابل در بر دارد و بلحاظ مردم دوستی و اصول انسانی قابل توجیه و تأیید نیست.

۲- شاید مراجعه به دادگاه های ذیصلاح و بیطرف بین المللی، بتواند راه های برون رفت از این مشکل را بنفع بخشهای اقتصادی کشور که کارکنان کثیری در اختیار دارند، پیش پای ما قرار دهد.

شما برای نسل جدید و جوانان چه سخنی دارید ؟ 
جوانان ما نباید از علوم روز دنیا غافل شوند و با احترام به یکدیگر و کسب دانش توام با تجربه چرخ عظیم صنعت را به گردش درآوردند .
بنده در طول زندگی با همت و تلاش بسیار زیاد توانستم علاوه بر کسب دانش در عرصه های مختلف نیز کارهای اجرایی را دنبال نمایم و از همه می خواهم برای پیشرفت صنعت، نسل های جدید خصوصاً نوجوانان و جوانان را به نحو مطلوب برای و آینده کشور و فردای بهتر تربیت کنند و بسترهای لازم را در این زمینه فراهم نمایند

.

جوانان ما نیز نباید از علوم روز دنیا غافل شوند و با احترام به یکدیگر و کسب دانش توام با تجربه چرخ عظیم صنعت را به گردش درآوردند .

با توجه به استعدادهای موجود و رسیدن به بازده مناسب‌تر جهت تحقق اهداف شرکت و سرعت دادن به طرح‌های توسعه‌ای معادن ان‌شاء‌ا… بتوانیم با عنایات اهل‌بیت علیهم‌السلام و حمایت‌های بی‌دریغ مدیران محترم ستادی با اجرای طرح‌های جدید، بستر مناسبی را جهت رونق به توسعه معادن بهبود بخشیم.

تهیه و تنظیم : طهماسبی

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب