پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

1:12:08 - چهارشنبه 19 دی 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ثبتِ حماسه قهرمانان سرزمینم را تکلیف انقلابی می‌دانم
محمد حسین‌خانی از فعالین فرهنگی است که سال‌ها در تهیه محتوی، ویژه‌نامه و انجام امورات فرهنگی یادواره‌ها،مراسمات شهدا… فعالیت و خدمت می‌کند. وی در عرصه نویسندگی هم تألیفاتی داشته که جهت آشنایی بیشتر با آثار ایشان پای صحبت این نویسنده خوش‌ذوق حوزه دفاع مقدس می‌نشینیم.

  • کتاب *بابا کی می‌آیی؟*(روایت دختران چشم به راه)

کتاب *بابا کی می‌آیی؟* در خصوص زندگینامه، خاطرات مبارزات انقلابی ، مفقودالاثری و روایت دختران چشم به راه جاویدالاثر محمود میرافضلی از شهدای اصنافمی‌باشد.

شهید محمود میرافضلی از فعالین مبارزات انقلابی شهر کرمان بوده  که در عملیات بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) ۱۳۶۱ مفقودالاثر و سی و شش سال است که بازماندگان دنبال نشانی از او هستند.

این کتاب احوالات و رنج خانواده شهدای مفقودالاثر را بیان و از دختری می‌گوید که در زمان مفقودالاثری پدر بیست‌ماهه و سی سال منتظر بابا ماند تا ذره ذره آب شد تا به او پیوست. از دختردیگری می‌گوید که هفت ماه بعد از شهادت پدر به دنیا آمده و سی و شش سال است که چشمش به در، منتظر بابا است. وی بیست سال بعد همسرش را هم تقدیم انقلاب نموده است.

روایت مادری است  که هر روز به امید آمدن خبری از فرزندش جلوی منزل خود را آب و جارو می‌کرد تا شاید قاصدی خبر خوش از فرزندش بیاورد.از همسری می‌گویدکه مأمور به رسالت زینبی می‌شود.

این کتاب به نقش کرمانی‌ها و در رأس آن‌ها سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در عملیات بیت‌المقدس پرداخته و به آداب و رسوم و حال و هوای روستای شاخص ایثارگری گنجان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

کتاب مذکور که شامل اسناد و عکسها و نامه‌های سراسر احساس دختران شهید می‌باشد توسط انتشارات گرا در ۲۴۸صفحه مصور عرضه گردیده و با توجه به تأثیرگذاری و جذابیت خاص خود در مدت کوتاهی به چاپ سوم رسیده است.

برشی از کتاب* بابا کی می‌آیی؟*

پدرعزیزم سلام: من فاطمه دختر بزرگ تو هستم، که در غم نداشتن پدری مهربان و دلسوز می‌سوزم. من زیاد تو را ندیده‌ام، چیزی هم از تو به یاد نمی‌آورم. باباجان؛ وقتی چشم‌هایم را باز کردم بچه بودم و چیزی نمی‌فهمیدم. اما در همان مراحلی که توانستم معنی محبت را بفهمم، خدای مهربان تو را از ما گرفت. من نتوانستم دارد که اسیر شده باشی و ما نمی‌دانیم که حرف کدام‌ یک را باور کنیم. باباجان: مامان چقدر انتظار بکشد و اشک بریزد؟ خواهرکوچکم سمیه نیز با آنکه تو را ندیده است، اما خیلی غصه می‌خورد. اوایل می‌گفت: چرا بابا نمی‌آید؟ می‌خواهم او را ببینم و یکسره بهانه تو را می‌گرفت. ولی دیگر با گذشت زمان کم‌کم فهمید که چرا بابا نمی‌آید. ولی از آن موقعی که تو رفتی عطر تو در خانه پیچیده است.  و ….            ((صفحه۱۶۵”نامه مرحومه فاطمه به پدر مفقودالاثرش”))

فعالیت‌های فرهنگی در راستای معرفی شهید میرافضلی و کتاب *بابا کی می‌آیی؟*

با توجه به اینکه شهید مفقودالاثر و گمنام بوده جهت معرفی خود شهید و کتاب بابا کی می‌آیی؟ تلاش‌های زیادی صورت گرفته  است. در فضای اجتماعی و شبکه ‌های موجود سعی شده تا در جهت معرفی شهید به صورت برنامه‌ریزی شده گام برداریم. در رسانه‌های جمعی و مطبوعات نسبت به معرفی شهید گام‌های خوبی برداشته شده است.

سه مراسم رونمایی باشکوه در سطح کشوری، استانی، شهرستانی برای معرفی کتاب و گرامی‌داشت یاد شهید برگزار شده که  رونمایی کشوری هم‌زمان با مجمع سراسری اصناف کشور در مشهد و جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع)  باحضور حضرت آیت‌الله احدی، دکتر بادامچیان، دکتر حسن‌پور و تعدادی مسئولین دیگر اصناف سراسر کشور برگزار گردید.در سطح استانی هم هم‌زمان با هفته کتاب سال جاری به همت اداره کل کتابخانه ‌ها و بنیادشهید استان کرمان برنامه باشکوهی با حضور هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده برجسته کشور و معاون کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون سیاسی استاندار و سایر مسئولین  و نمایندگان استان برگزار شد. در یادواره ۳۵۰ شهید شهرستان رابر، همزمان با اربعین حسینی  سال جاری با سخنرانی سردار ابوحمزه فرمانده محترم سپاه ثارالله کرمان و امام جمعه محترم و سایر مسئولین شهرستان مراسمی برگزار گردیده است. فعالیت‌های فرهنگی دیگری به مناسبت‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

  • کتاب*مرد لحظه‌ها *.(سردار شهید جعفر روح‌اللهی)

کتاب مرد لحظه‌ها در خصوص زندگینامه، سیره و مبارزات انقلابی سردار شهید جعفر روح‌اللهی از رزمندگان لشکر۴۱ ثارالله و مسئول حفاظت اطلاعات تیپ دوم صاحب‌الزمان(عج) است که به سفارش کنگره سرداران و شهدای ساحفاسا  در ۱۸۰ صفحه توسط انتشارات زمزم هدایت قم به چاپ رسیده است.

سردار شهید جعفر روح‌‍اللهی از مبارزین انقلابی شهر سیرجان بوده و با شروع جنگ تحمیلی به عنوان معلم بسیجی به جبهه اعزام و به واسطه احساس تکلیفی که جهت حضور مداوم در جبهه داشته از آموزش و پرورش به سپاه پاسداران منتقل شده است. او بارها مجروح و در عملیات کربلای پنج از شدت مجروحیت تاحیه سر و بیهوشی به گمان اینکه شهید شده به معراج شهدا منتقل که در معاینه پزشک مشخص میگردد که زنده است، لذا احیاء و به بیمارستان منتقل می‌گردد. در نهایت در سال۱۳۷۴ و مأموریت امنیت جنوبشرق کشور به آرزوی دیرینه خود می‌رسد.

ارادت قلبی شهید به حضرت امام خمینی(ره) به حدی بوده که نام خانوادگی خود را از نام قبلی به روح‌اللهی تغییر و همواره تأکید داشته))ما فرزندان روح‌الله را باید با نام روح‌اللهی بشناسند))

نام مرد لحظه ‌ها هم به این جهت برای این کتاب انتخاب شده که در عملیات‌های مختلف دوران دفاع مقدس و امنیت جنوبشرق هر جا که رزمندگان اسلام در شرایط سخت عملیاتی  قرار می‌گرفته‌اند این شهید والامقام با روحیه جنگ‌آوری، شجاعت، بی‌باکی، تدبیر و آشنایی با ادوات نظامی همواره گره‌گشا بوده است.

  • کتاب*گنجان در گذر زمان*(روستای شاخص ایثارگری کشور)

روستای گُنجان در شهرستان رابر(زادگاه سردار سرافراز سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی)استان کرمان واقع شده است. این روستا با جمعیّت حدود هزار نفری در زمان جنگ تعداد هفتاد شهید، چهار آزاده، هفت نفر جانباز با جانبازی هفتاد درصد، دو خانواده دو شهیدی و چهار جاویدالاثر تقدیم اسلام کرده است که از نظر تعداد شهیدان به عنوان دومین روستا در کشور و اوّلین روستا در استان کرمان شناخته می‌شود. یکی از معدود روستاهایی است که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده به طوری که حضرت آقا در فرمایشاتشان در سال۱۳۸۴ و در جمع ایثارگران استان کرمان فرمودند:«استان کرمان به واسطه وجود بخش‌ها و روستاهایی نظیر رابر و روستای گُنجان که بیشترین شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی نموده‌اند یک استان ممتاز است.»

یک تفاوت بزرگ بین این روستا با سایر روستاها وجود دارد این است که: در این روستا درِ هر منزلی را می‌زنید یک مادرشهید، پدرشهید، خواهر، برادر، همسر، فرزند شهید و یا جانباز ورزمنده به شما خوش‌آمد می‌گوید.با نواخته‌شدن شیپور جنگ کمتر مردی در این آبادی پیدا می‌شد که سودای حضور در جبهه برای مقابله با بعثی‌ها و دفاع از میهن اسلامی را در سر نمی‌پروراند.

به جهت پاسداشت همه دلاورمردی‌ها و ایثارگری‌های مردان و زنان این دیار لازم بود تا به تاریخ، طبیعت و حال و هوای دوران دفاع مقدس این روستا پرداخته شود تا الگو و نماد ایثار کشوری معرفی گردد.

 

 

 

تألیفات دیگر

بنده تا توان دارم سعی میکنم تا رشادت و جوانمردیهای مردان و ایثار زنان سرزمینم را روایت کنم و علاوه بر این سه کتاب ویژه‌نامه های متعدد چاپ و در حال حاضر هم روایت زندگینامه دو شهید والامقام دیگر را هم در دست اقدام دارم که به زودی یکی از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

سخن آخر

در فضای فرهنگی کنونی که دشمن تهاجم همه جانبه فرهنگی و اقتصادی و هجمه عظیمی را به سمت نظام مقدس جمهوری اسلامی گسیل نموده و با القائات و خوراک فرهنگی غربی سعی در کم‌رنگ کردن ارزش‌ها و اعتقادات خصوصآ نسل جوان را دارد .ما در لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب و به صورت آتش به اختیار می‌توانیم با قلم و تهیه محتویات مناسب و معرفی قهرمانان واقعی و الگوهای فراموش‌نشدنی خودمان ، سدی باشیم در برابر نفوذ فرهنگی دشمن. البته در این میان نقش نهادهای فرهنگی کشور و متولیان امر می‌تواند پررنگ‌تر باشد.

 

 

 

 

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب