پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:34:48 - یکشنبه 11 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گزیده مطبوعات یازدهم اسفند
آزادسازی مرزبانان ایرانی و مشخص نبودن تکلیف آنها یکی از محورهای اصلی رسانه های امروز است. به گزارش ” صبح رابر”به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، آزادسازی مرزبانان ایرانی و مشخص نبودن تکلیف آنها یکی از محورهای اصلی رسانه های امروز است. حمایت است نه تضعیف روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری می […]

آزادسازی مرزبانان ایرانی و مشخص نبودن تکلیف آنها یکی از محورهای اصلی رسانه های امروز است.

به گزارش ” صبح رابر”به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، آزادسازی مرزبانان ایرانی و مشخص نبودن تکلیف آنها یکی از محورهای اصلی رسانه های امروز است.

حمایت است نه تضعیف

روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری می نویسد: نقد و بررسی توافقنامه، نه فقط تضعیف دولت محترم و تیم هسته‌ای کشورمان نیست، بلکه بهره‌گیری از «عقل جمعی» در حل‌و‌فصل موضوع مورد چالش نیز هست و به قول حضرت امیرعلیه‌السلام؛ کسی که با دیگران به مشورت می‌نشیند، از عقل و اندیشه آنان بهره‌‌گرفته است. برپایی جلسات نقد و بررسی توافقنامه در میدان دید عمومی این پیام قطعی را برای حریف در پی خواهد داشت که فعالیت هسته‌ای و تیم مذاکره‌کننده کشورمان از حمایت و پشتیبانی تمام قد مردم برخوردار است و مذاکره‌کنندگان در مقابل باج‌خواهی و زورگویی‌های آمریکا و متحدانش، تنها نیستند.

لزوم شناسایی مزیت های نسبی کشور های همسایه

روزنامه مردم سالاری: یاست خارجی ایران در سطح منطقه بر محور سیاست‌های رسمی بوده و بنابراین می‌توان از طریق ایجاد امکانات دیپلماسی عمومی مثل سفرهای دو طرفه، تسهیل و روان‌سازی ورود و خروج اتباع کشورهای منطقه، راه‌اندازی یا همکاری رسانه‌ای با کشورهای همسایه ، ایجاد کرسی‌های علمی در دانشگاه‌های ایران و دعوت از مقامات علمی کشورهای منطقه، تبادل دانشجو، توسعه مراکز آموزش عالی ایران در خارج از کشوراستفاده کرد.در واقع می‌توان با این راه‌ها به کمک دیپلماسی رسمی آمد تا ذهنیت مردم منطقه که در شرایط فعلی اسیر تبلیغات برخی رسانه‌های جهت‌دار هستند، اصلاح شود. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بهبود روابط ملت‌ها می‌تواند بر روی سیاست دولت‌ها هم تاثیرگذار باشد.NGO ها می‌توانند سیاست‌های رسمی دولت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و اکنون دیپلماسی عمومی این قدرت را دارد که نقش موثری بر دیپلماسی رسمی داشته باشد.

تکانه‌های اقتصادی و وظایف ما

روزنامه شرق: امیدی که از رهگذر سیاست اصل ۴۴ و سند چشم‌انداز ایجاد شده بود که کشور با سرعت شتابانی به سمت توسعه متوازن حرکت کند، از بین رفت و حتی حرکت‌های قهقرایی به خود گرفت که به‌دنبال آن بخش وسیعی از کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی یا تعطیل شدند یا با یک‌سوم ظرفیت خود کار می‌کنند.
دولت تدبیروامید از آغاز همت خود را بر ساماندهی اقتصاد کشور و توقف روندهای غیرقانونی مخرب گذاشت؛ به تعبیر من، این زلزله ویرانگری که در برخی از بخش‌های تولیدی و اقتصادی رخ داد، آواری از مشکلات را بر سر تولید و اقتصاد ملی فروریخت. بنابراین، ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همزمانی ابلاغ این سیاست‌ها با آغاز به‌کار دولت تدبیروامید را در این شرایط به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با توجه به رویکرد دولت بر موضوع قانونگرایی و پایبندی به سیاست‌های نظام و قوانین بالادستی، دولت بتواند با تمام قوا و توان بلافاصله به این اهداف عالیه که در سیاست اقتصاد مقاومتی آمده جامه عمل بپوشاند..

جنون مسلمان ستیزی دولتمردان آمریکایی

روزنامه جمهوری اسلامی: موضوع حقوق بشر، از ابتدا صرفاً به دستاویزی برای آمریکا تبدیل شده تا به وسیله آن، کشورهای مستقل و خارج از حوزه نفوذش را تحت فشار قرار داده و جنایات خود را در داخل و خارج در پشت این نقاب بپوشاند. شاید همزمانی صدور حکم قانونی شدن جاسوسی از مسلمانان و صدور بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره بررسی وضعیت حقوق بشر در جهان که همه کشورها، غیر از آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان و حامیان آنها در فهرست نقض کنندگان حقوق بشر قرار گرفته اند، سند دیگری از رسوایی‌های هیأت حاکمه آمریکا را در نزد افکار عمومی جهانیان برملا کند.

اوکراین؛ “دوئل حیثیت” یا “رولت روسی”

روزنامه خراسان: دوئل مسکو- واشنگتن برای اوکراینی ها چیزی جز یک “رولت روسی” نیست. رولت روسی نوعی بازی مرگ بار است که طی آن شرکت کنندگان یک گلوله در اسلحه رولور قرار می دهند و مابقی خشاب را خالی می گذارند. سپس خشاب چندین بار چرخانده می شود تا نتوان فهمید گلوله کجاست و آیا هم راستای خان اسلحه قرار گرفته یا چکاندن ماشه بی حاصل است. سپس لوله هفت تیر را بر روی شقیقه خود یا دیگری می گذارند و ماشه را می کشند. عبارت «رولت روسی» نخستین بار توسط نویسنده ای آمریکایی در ۱۹۳۷م. به کار رفت. در حالت کلاسیک پس از هر بار فشردن ماشه (و دادن هفت تیر به نفر بعد) خشاب دوباره چرخانده می شود.

دولت انصراف دهد!

روزنامه وطن امروز: اگر کمی به اظهارات وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت و حتی رئیس‌جمهور دقت کنید آنها مدام از مصوبه مجلس و تکلیف مجلس سخن می‌گویند و عباراتی مانند «طبق تصمیم مجلس»، «طبق مصوبه مجلس»، «طبق تکلیف مجلس» را به کار می‌برند اما نمی‌گویند لایحه بودجه را خود داده‌اند و مجلسی‌ها هم با کمترین تغییر همان تبصره هدفمندی دولت را تصویب کرده‌اند تا شائبه عدم‌همکاری با دولتمردان پیش نیاید. دولتی‌ها نمی‌گویند که خود لایحه و تبصره داده‌اند و درآمد هدفمندی را چند هزار میلیارد افزایش داده‌اند اما از تکلیف و تصمیم مجلس حرف می‌زنند. خب آقایان مسؤول! همین موجب می‌شود که مردم کمپین و نهضت انصراف را جدی نگیرند. اگر دولتی‌ها از پنهانکاری انصراف(!) دهند و راست و حسینی با ملت رفتار کنند و وضعیت اقتصاد را تشریح کنند و صادقانه بگویند که ملت کمک کنند بعد از مدتی تحمل سختی به رفاه خواهند رسید، مردم نیز راست و حسینی پای کار می‌آیند و از یارانه انصراف می‌دهند.کاش می‌شد که بشود.

مرز تشخیص

روزنامه دنیای اقتصاد: ولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ضمن تداوم کمک به اقشاری که از سوی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و… به عنوان اقشار آسیب‌پذیر تعیین شده‌اند. باید از خانوارها بخواهد شواهد مشهودی از واجد شرایط بودن برای دریافت کمک‌های دولتی اعلام کنند. این علائم واضح می‌تواند شامل معلولیت، داشتن امراض لاعلاج که توانایی کار را سلب می‌کنند، زنان خودسرپرست فاقد اشتغال پایدار، بیکاری در حداقل دوره‌ای معین و … باشد که اکنون طبق ادبیات موجود، مهم‌ترین معیارهای دریافت کمک‌های دولتی در کشورهای پیشرفته یا حتی در حال توسعه است. مطابق اصل فقهی و قانونی «البینه علی‌المدعی» افراد واجد شرایط باید اثبات کنند که واجد شرایط کمک‌های دولتی هستند و نه آنکه دولت اثبات کند که چه گروه‌هایی فاقد شرایط برای دریافت یارانه هستند. به عبارت دیگر هر طرح پیشنهادی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید بر وجه‌ ایجابی قضیه متمرکز شود و نه وجه سلبی‌ آن.

آمریکا پوتین را تحریک می‌کند

روزنامه سیاست روز: قطعنامه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه صادر کرد، از سوی روسیه «وتو» شد، روسیه به این امر واقف است که اقدام مستقیم نظامی در اوکراین بهانه خوبی به دست غرب خواهد داد تا با حمله نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه، انتقام حمایت‌های مسکو و تهران از دمشق گرفته شود.پوتین اکنون باید بیشتر سیاست‌های خود را به سوی سوریه معطوف کند تا این کشور از بحرانی که درگیر آن است، خلاصی یابد. اوکراین شاید اکنون از دست روسیه خارج شده باشد، اما بهترین کاری که مسکو می‌تواند انجام دهد، اقدام سیاسی و دیپلماسی و فعال کردن هر چه بیشتر طرفداران روسیه در خاک اوکراین است.  مسکو باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی اوکراین این کشور را از جنگ غرب بیرون بیاورد.  آمریکایی‌ها نگران آینده اوکراین نیستند. آنها از اقدام نظامی روسیه در اوکراین بیشترین بهره را خواهند برد. اوباما و غرب منتظر چنین واکنشی از سوی روسیه هستند. در واقع غرب، روسیه را به اقدام نظامی تحریک می‌کند تا به هدفش در سوریه دست یابد.

یک مملکت دو خزانه

روزنامه رسالت: ، اگر پولی، وجهی، اعتباری مازاد بر نیاز مصارف شرکت ملی نفت وجود دارد جایش در خزانه‌داری کل و طرف حسابش هم درآمد عمومی می‌باشد. دولت باید با تکیه به درآمد عمومی پاسخگوی نیاز ساخت مسجد و یا تامین اعتبار برای مترو و اتوبوس و تاکسی باشد نباید بخش عظیمی از درآمد عمومی کشور را تحت عنوان منابع در اختیار شرکت ملی نفت قرار دهد تا شرکت ملی نفت به مثابه خزانه دوم عمل کند. این رویکرد مغایر اصل ۵۲ و اصل ۵۳ قانون اساسی است. ضمن اینکه وصف مجرمانه مصرف اعتبار در غیرمورد معین را دارد. دریافت‌ها و پرداخت‌های خزانه را می‌شود با سه سازمان بزرگ نظارتی مثل دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور در قوای مقننه، مجریه و قضائیه رصد و کنترل کرد؛ اما خزانه دوم را نمی‌توان با ساز و کار قانون اساسی کنترل کرد چون قانون اساسی اساسا چنین خزانه‌ای را به رسمیت نمی‌شناسد.
تاریکخانه خزانه‌داری کل را می‌توان با نورافکن تفریغ بودجه و اصل ۵۵ روشن کرد. اما تاریکخانه خزانه دوم را چگونه باید روشن کرد؟ به همین دلیل پدیداری رویدادهای تلخی چون استات اویل و کرسنت که موضوعی صد در صد نفتی و گازی است که مورد اعتراض افکار عمومی است هیچ گاه به سمت شفاف‌سازی و روشنگری نمی‌رود.
قانون اساسی، یک مملکت را با دو خزانه امضا نمی‌کند. رئیس جمهور به عنوان حافظ قانون اساسی باید فکری برای این مهم بکند.

 سربازان ایرانی به مثابه یک موضوع فراجناحی

روزنامه ابتکار: اتفاقات هفته‌های گذشته درباره این سربازان نشان می‌دهد که اگر شرایطی فراهم شود تا همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی کشور با دیدی فراجناحی به مفاهیم و موضوعات ملی نگاه کنند، چقدر می‌تواند نیروی ملی پشت آن‌ها ذخیره کند و آنان را در چشم جهانیان قدرتمندتر نشان دهد؛ مثلاً اگر فضای سیاسی کشور به گونه‌ای بود که جناح قدرتمند اصول‌گرا در کنار جناح اصلاح و اعتدال به مثابه یک نیروی داخلی پشت مذاکرات هسته ای ایستاده بود، بدون تردید مذاکره‌کنندگان ایرانی با پشت‌گرمی بیشتری به مصاف حریفانی می‌رفتند که به مدد رسانه‌های فراگیر خود توانسته اند جهانی را با خود همراه کنند. اگر در فضای کنونی هم محمدرضا خاتمی پشت تیم مذاکره کننده ایستاده باشد و هم حمید رسایی، بدون تردید این موضوع حیاتی با اقتدار بیشتری همراه می‌شود. در مصاف با جهان خارج ( اگر قصد مقابله و امتیاز گیری باشد) هم‌مرزبانان مامور در استان سیستان و بلوچستان«سربازان ایران»هستند و هم مذاکره‌کنندگان هسته ای ایران در پایتخت‌های اروپایی. موضوع سربازان ایرانی – فارغ ازنتیجه به دست آمده – یک تمرین خوب و مفید برای پاسداری از منافع ملی است. منافع و سرمایه‌هایی که همزمان که خواستار آزادی آنان از قید دشمنان کشور هستیم، باید خواهان آزادی آنان از قید وبندهای حزبی و جناحی داخل کشور باشیم.

انتهای پیام

بر چسب ها: ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب