پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:29:38 - یکشنبه 11 اسفند 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد مقاومتی در خانه تکانی نوروزی
به گزارش ” صبح رابر” با آغاز خریدهای نوروزی، کار و کسب فروشگاه‌ها  و بازار یان رونق خاصی گرفته است. یکی از مقدمات استقبال از بهار و سال نو،  خرید های  نوروزی  است ،مصرف کالاهای خارجی و توجه نکردن به تولیدات داخلی هم‌چون ویروسی در کشور در حال گسترش است و عوارض سوءِ آن در […]

به گزارش ” صبح رابر” با آغاز خریدهای نوروزی، کار و کسب فروشگاه‌ها  و بازار یان رونق خاصی گرفته است. یکی از مقدمات استقبال از بهار و سال نو،  خرید های  نوروزی  است ،مصرف کالاهای خارجی و توجه نکردن به تولیدات داخلی هم‌چون ویروسی در کشور در حال گسترش است و عوارض سوءِ آن در تمامی جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است.

اگر به گوشه گوشه‌ی منزلمان نگاه کنیم متوجه انواع کالاهای لوکس و غیر ضروری می‌شویم که در خانه‌هایمان جا خوش کرده‌اند در حالی که کالاهای داخلی در انبار کارخانه‌ها خاک می‌خورند و منتظر نگاه ما هستند تا شاید آن‌ها نیز در گوشه‌ای از خانه‌ی ما جای خود را پیدا کنند.

 بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور، علت توجه نکردن مصرف‌ کنندگان به خریداری کالاهای ایرانی را هجوم گسترده‌ی انواع کالاهای مصرفی بادوام و بی‌دوام خارجی که به صورت قانونی و غیرقانونی وارد مرزهای کشور می‌شوند، دانسته‌اند. اما آیا این تنها دلیل خریداری نشدن کالاهای داخلی توسط مصرف‌ کننده‌ی ایرانی است؟

سبک زندگی ایرانی اسلامی  در هیچ جای کشور نه نوشته شده و نه هیچ دانشگاهی به تدریس آن می پردازد. در جامعه امروز ما ، سبک زندگی ایرانی اسلامی که برگرفته از حیات طیبه اسلامی و مبتنی بر توجه به تولید و آسایش همراه با احسان به دیگران – از همسایه گرفته تا همنوع .

تعیین نسبت ایرانی بودن و اسلامی بودن ، مفهوم این سرفصل در یک جمله ایران آن است که تاریخ و تمدن ایرانی یک بستر مناسب است که ما با مبنای شریعت به شعار « نه شرقی ، نه غربی ؛ جمهوری اسلامی » ، جامه عمل بپوشانیم و حرفی نو بزنیم که البته فقط شعار نباشد و به گونه­ای عمل کنیم که در شرق و غرب بی ­نظیر باشد و البته عقلانی­تر .

 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت اقدام ، ابلاغ تا به فضل الهی شاهد حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران اسلامی باشیم .
با اشاره به اینکه نیمی از مسؤولیت اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی بر عهده دولت و نیمی بر عهده ملت است، ما باید با روی آوردن به تولید ملی، کالاهای خارجی را تحریم و زمینه تحقق «اقتصاد مقاومتی» را فراهم کنیم.

«اقتصاد مقاومتی» نیازمند توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های داخلی کشور بوده و رمز استقلال اقتصادی و پایداری کشور است. مقاومت و صرفه جویی و پرهیز از اسراف را تعابیر مختلف «اقتصاد مقاومتی» است که توسط امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازه‌های زمانی مختلف توصیه شده است.

استفاده بیش از اندازه از لباسها و مجسمه‌ها واسباب بازی در منازل و اتاق کودکان اتاق ها را شبیه فروشگاه و حتی بتکده کرده  است و این رفتار مطمئنا مصداق اسراف است.

اقتصاد مقاومتی بدان معناست که اقتصاد کشور در برابر دشمن آسیب پذیر نباشد. ما باید خود را برای مقابله با دشمن آماده کنیم، اقتصاد باید واکسینه شود و منابع را مدیریت و از ظرفیتها به تمام معنا استفاده کنیم.

اگر در گذشته به انتظارات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، توجه بیشتری شده بود اکنون اقتصاد ما آسیب پذیری کمتری داشت و تحریم دشمن تأثیری دراقتصاد کشور نداشت، مردم با خرید کالاهای ایرانی و دولت و مجلس نیز با فراهم کردن زمینه برای اجرایی شدن سیاستها می توانند از«اقتصاد مقاومتی» حمایت کنند.

یک وجه اقتصاد مقاومتی ناظر به قوانین و مقررات است. باید قوانین و مقررات صادرات و واردات به‌گونه‌ای شکل بگیرد که بتوانیم در برابر تهاجمات اقتصادی خارجی مقاومت کنیم. الان شرایط‌مان این‌گونه نیست. به همین دلیل وقتی تحریم می‌شویم، مقداری دچار مشکل می‌شویم. این نشان می‌دهد که چند جای کار را درست سیاست‌گذاری نکردیم و درست انجام ندادیم. ما باید سیاست‌هایی داشته باشیم که وقتی آن‌ها ما را تحریم کردند احساس کنند خودشان متضرر شدند.

مردم  ایران باید غرور ملی و هویت شان  تقویت شود تا نسبت به کالای ایرانی تعصب داشته باشند. در حالی که بخشی از مردم ما متأسفانه مشکلات هویتی دارند ، متأسفانه جوان ما افتخار می‌کند که مثلاً لباس خارجی دارد؛ یا تولیدکننده این‌قدر هویت ندارد که مارک خودش را بزند و بر روی کالایش مارک خارجی می‌زند.

 در همین بازار خودمان انواع مارک‌ها را برای استفاده بر روی لباس‌ها می‌فروشند. این‌ها در واقع مسائل هویتی است. اگر ایرانی بفهمد که من ایرانی باید از جنس ایرانی استفاده کنم، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. این یک امر فرهنگی است و اصلاح  این وضع در واقع وظیفه‌ی رسانه‌ها است، وظیفه‌ی نظام تعلیم و تربیت ماست تا شرایطی به وجود بیاید که ایرانی به ایرانی بودن خودش افتخار کند و غرور داشته باشد و تعصب داشته باشد و نسبت به استفاده از کالای خارجی حساسیت نشان دهد.

کالاهای غیر ایرانی با وجود حمایت‌های گسترده و متنوع خودشان از صنایع داخلی که هم‌چنان به دو شکل آشکار و پنهان به‌طور گسترده‌ جریان دارد با دیکته کردن شعاری در دل ادبیات اقتصاد توسط برخی افراد درس خوانده کم بینش از کشورهای در حال توسعه شعار رفع محدودیت‌های غیر تعرفه‌ای گمرکی، حمایت زدایی و رقابت زایی و مانند این‌ها را باب میل و روش خودشان بر سر زبان‌ها و محافل انداختند.

ثمره‌ی این بازار گشایی کالای خارجی ، بیکاری نیروهای انسانی کشورهای فقیر به خصوص مسلمان، نابودی صنایع و تولید آن‌ها، تخریب و وارونه شدن الگوی مصرف داخلی به‌خصوص درکشور ما و درنهایت وابستگی شدید به کشورهای استعمارگر شد. برای شکستن این سد نیز کار عمیق فرهنگی را نیز با کمک رسانه‌های صهیونیستی پشتوانه‌ی کار خود کرده بودند که متأسفانه هنوز هم ریشه‌ی این شبیخون فرهنگی ـ اقتصادی را در صحبت‌های برخی از غافلان مشاهده می‌کنیم که مرتب چشم بسته کالاهای داخلی ایرانی را تحقیر می‌کنند و ناخودآگاه یا خودآگاه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

 به همین دلیل نیز بنیان‌گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی بر خودکفایی و خوداتکایی تأکید داشته و دارند و به تازگی نیز مقام معظم رهبری(حفظه‌الله‌تعالی) در دیدار کارگران عزیز با درک این‌که در قبال حقیقتی چون لزوم مصرف کالاهای داخلی ممکن است این واکنش منطقی نیز ایجاد شود، بر ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی تأکید و از دیگر مسؤولیت‌های جامعه‌ی کارگری و کارآفرینان دانستند و فرمودند:

«باید کاری کنیم که کالای داخلی در نظر مصرف کننده‌ی ایرانی و غیرایرانی کالایی مطلوب، بادوام و زیبا باشد که البته دستگاه‌های دولتی باید پیش نیازهای تحقق این هدف از جمله آموزش مهارت‌های مختلف را تأمین کنند.» ایشان تلفیق «هنر و توانایی» ایرانی را زمینه ساز تقویت کیفیت تولیدات داخلی برشمردند و افزودند: «برخی محصولات داخلی دارای قدرت رقابت و برخی دیگر به مراتب بهتر از کالاهای مشابه خارجی‌اند که باید این ویژگی را به تمامی کالاها و مواد تولیدی خوراکی، پوشاکی و وسایل زندگی تعمیم داد.»

آیت الله خامنه ‏ای با اشاره به عده‌ای که مصرف کالای خارجی را نشانه‌ی نوعی «تشخص و برتری» می‏پندارند، افزودند: «دلبستگی به تولیدات بیگانه و بی‌اعتنایی به تلاش کارگر ایرانی، بیماری و عادت بدی است که پول و ثروت کشور را به جیب کارگر خارجی سرازیر می‌کند.» با توجه به مطالب بیان شده باید آحاد مردم توجه داشته باشند که امروزه مصرف کالای خارجی به منزله‌ی عدم مصرف کالای مشابه داخلی است. عدم مصرف کالای مشابه داخلی نیز به معنی تعطیلی صنایع داخلی، بیکاری جوانان و نیروی انسانی و وابستگی به خارج در جهت تأمین نیاز و تداوم مصرف ثروت ملی یعنی نفت و تشدید فزاینده‌ی وابستگی به بیگانه و به نفت و مرگ تدریجی اقتصاد و جامعه خواهد بود.

قوانین حمایت از صنایع داخلی باید:

اول، با فرهنگ سازی میل تقاضای مؤثر را از کالای خارجی به داخلی تبدیل کرد.

دوم، در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز باید توجه شود که «حمایت اقتصادی» یکی از وظایف تنظیم بازار دولت اسلامی است. حمایت معقول و زمینه ساز کسب قدرت رقابت باید پیاده شود.

خرید کالای داخلی، حمایت از سرمایه ملی،خرید کالای چینی دشمن اقتصاد ملی،حمایت از کشاورز داخلی – رشد ارزش پول ملی،بیکاری فرزندانمان نتیجه خرید کالای خارجی و چینی است.

یک کم تأمل در موارد زیر:

آیا کالای ایرانی مصرف می کنیم ؟

آیا می دانید هر یک از ما می توانیم در اقتصاد مقاومتی سهیم باشیم؟

ما ملت ایران چقدر از کالاهای ایرانی حمایت کردیم ؟

اختصاصی رابر/انتهای پیام

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب