پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

15:34:12 - سه شنبه 31 اردیبهشت 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مروری به دو بیانیه انتخاباتی حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره)
حجت الاسلام علی بهجت فرزند حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) گفت: شورای نگهبان باید تنها صلاحیت کسانی را که کاندیداتوری آنان به صلاح دین و دنیای مردم می باشد را تائید کنند و در این راه از عصبانیت و ناراحت شدن افراد و جریانات خوف و باکی نداشته باشند. به گزارش“صبح رابر”حجت الاسلام و […]

حجت الاسلام علی بهجت فرزند حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) گفت: شورای نگهبان باید تنها صلاحیت کسانی را که کاندیداتوری آنان به صلاح دین و دنیای مردم می باشد را تائید کنند و در این راه از عصبانیت و ناراحت شدن افراد و جریانات خوف و باکی نداشته باشند.

به گزارش“صبح رابر”حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت فرزند صبح و در آخرین ساعات انتظار اعلام کاندیدای تائید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، ضمن دعوت همگان بویژه کاندیدای ریاست جمهوری به قانونمداری و رعایت موازین شرعی گفت: کسی که تایئد صلاحیت می کند باید اهل عمل به دستورات دینی باشد و زمانی که می خواهد تائید صلاحیت ها را بررسی کند، تنها باید خداوند متعال و مصالح دینی و دنیوی مردم را در نظر بگیرد و به هیچ وجه حب و بغض ها را در کارخود دخیل نکند.
وی در ادامه افزود: شورای نگهبان باید تنها صلاحیت کسانی را که کاندیداتوری آنان به صلاح دین و دنیای مردم می باشد را تائید کنند و در این راه از عصبانیت و ناراحت شدن افراد و جریانات خوف و باکی نداشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت همچنین اظهار داشت: به هر کسی نمی توان اعتماد کرد بلکه کسی را باید انتخاب کرد که امین دین و دنیای مردم شود و مردم هم نباید یان امانت را بدست هر کسی بسپارند.
فرزند مرحوم آیت الله العظمی بهجت افزود: مردم باید دقت داشته باشند که رای دادن به برخی افراد حرام است و عده ای نیز جائز. اما در بین کسانی که رای دادن به آنها جائز است، اینکه کجا و به کدام شخص رای دادن لازم و واجب است، خود احکامی دارد که مرحوم حضرت ایت الله بهجت طی بیانیه ای به آن تصریح کرده اند.
وی ابراز داشت: مرحوم حضرت آیت الله بهجت طی دو بیانیه درباره شرکت در انتخابات و نحوه انتخاب افراد مسائل دقیقی را مطرح کرده اند که رجوع به آنها به ویژه دقت در بیانیه اول را به همگان توصیه می کنم.
وی گفت: بیانیه مرحوم حضرت آیت الله بهجت درباره حضور در انتخابات و مسائل پیرامون آن، آنچنان دقیق و علمی و مبتنی بر شرعیت می باشد که برخی از علمای بسیار بزرگ و مجتهدین مسلم خودشان به بنده گفتند که ما به هیچ وجه توجه نداشتیم که شرکت در انتخابات اینهمه احکام دارد.
وی افزود: برخی بزرگان دینی فرمودند؛ ما چندین بار این بیانیه را خواندیم و هر باری که این بیانیه را می خواندیم به حکم جدیدی می رسیدیم و این نشان از دقت عمیق علمی مرحوم حضرت ایت الله بهجت می باشد.

برای سهولت کاربران محترم، در ادامه متن کامل دو بیانیه انتخاباتی مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت را تقدیم می کند.

بیانیِّه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سید الانبیاء محمد و آله الساده الاوصیاء الطاهرین.

و بعد، چنانکه مکرراً، از شرکت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان می شود:
این جانب، جهات سلبیه و اثباتیه را متعرض می شوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند، که کسانی حق انتخاب شدن و امین مردم با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که؛

– از رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنا عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛
– و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، ( لا یخافون فی الله لومه الائم. سوره مائده/۵۴ ) باشند؛
– و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند؛
– نظر نکنند که تا به حال چه بود، بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود؛
– و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بی اثر است، بلکه جایز هم نیست، مشکوک هم، متروک است.
– تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد.
– در حال رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیات همه بدانند.
کسانی هم که واجد خصوصیات مذکوره باشند- که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها- واجب می شود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقد بعض آنها، رأی خواهند گرفت، ملاحظه نمایید دول کفر را [که] چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند، و چه کسانی انتخاب می شوند، و از چه راه هایی انتخاب می شوند، و چه آرائی در مجلس های خودشان اظهار می کنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دین، حتی ادیان منسوخه آنها، انجام می دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است، [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسببات آنها، که مطابقت با هیچ دین اصل دار و هیچ قانون عقل پسند، ندارند.

عصمکم الله و ایانا من الزلات کلها بمحمد
و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

بیانیّه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و رب العالمین و الصلاه علی سید الانبیاء محمد و آله ساده الاوصیاء المطهرین.

در جواب سئوال مکرر مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر می شود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیین توصیفی- که اتمّ و اعمّ و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است- شده بود.
از « حُذَیفه» رضوان الله علیه مروی است، که فرمود:

– « کانوا یسألون رسول الله عن الخیر و کنت أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم « شرّ» چیست و « اهل شرّ» کیست تا فرار از آن نماییم، و « خیر» چیست و « اهل خیر » کیست تا به سوی آن فرار نماییم.
– باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کبریات در صغریات، و کلیات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند؛
– و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند؛
– و فحص از عقلای متدینین که اصلح باشند نمایند؛
– و در روشنی توقف ننمایند؛
– و در تاریکی حرکت ننمایند؛
– و از رشوه دادن و گرفتن ( شیوه دول کفر)، دور باشند؛
– با متدینین از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزگار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سر و کار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.
– از وطن فروشی و وطن فروشان که غایت محبت دول کفر است، دور باشید. عواقب وطن فروشان به دول کفر را، ملاحظه بنمائید! دیدیم و می بینیم که به محلل های خودشان، وفا نمی کنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند، و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبت سوء برای تابعین آنها نمی ماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.
غیر از معصومین(ع) کسی نمی تواند بگوید: « همه چیز را می دانم، با می بینم»
و نمی تواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمی دانم و همه جا تاریکم»، بلکه هر عامل عادی، چیزهایی را می داند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند؛ و چیزهایی را نمی داند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامت غیر مستدرک، مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سئوال ها، [ ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است، تا آنکه علی العمیاء، یا به مسامحه، خود و دیگران از مؤمنین را، در گمراهی وارد ننماید.
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می شود:
ملاحظه کنید:
– کدامیک از دو حزب، با ولایت علی(ع) موافق یا موافق تر است؛
– و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی(ع) را دارد یا متأکدتر است؛
– کدام، تغییری در امور دینیه، داده یا نمی دهد؛
– کدام، معتدل در فکر، یا متلوّن است در اعتقاد یا عمل؛
– کدام، ملکه تقوی و صدق و ائتمان دارد، یا قوی تر است؛
– کدام، در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛
– و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء « صلوات الله علیهم و عجل فرجهم » نزدیک تر است.
از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، می خواهیم.
والسلام علیکم و رحمه لله و برکاته
الأحقر محمدتقی البهجه
۱۱/ محرم الحرام/۱۴۱۸

منبع: سایت بی باک

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب