پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:24:01 - دوشنبه 15 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تنزل ۲ رتبه‌ای ایران در تولیدات علمی
رتبه ایران در تولید علم جهان از رتبه ۱۵ به ۱۷ تنزل پیدا کرده است که باید از سوی مقامات مسئول در آموزش عالی و تحقیقات علمی باید مورد بررسی قرار گیرد. به گزارش“صبح رابر” به نقل از  ” بوتیا “، پایگاه استنادی «اسکوپوس» دومین نظام استنادی معتبر جهان است که در شهر آمستردام هلند […]

رتبه ایران در تولید علم جهان از رتبه ۱۵ به ۱۷ تنزل پیدا کرده است که باید از سوی مقامات مسئول در آموزش عالی و تحقیقات علمی باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش“صبح رابر” به نقل از  ” بوتیا “،

پایگاه استنادی «اسکوپوس» دومین نظام استنادی معتبر جهان است که در شهر آمستردام هلند واقع است و به کمپانی بزرگ نشر جهان یعنی الزویر با ۴۰۰ سال سابقه نشر وابسته است.
در نظام استنادی اسکوپوس در حدود ۲۰ هزار از عنوان مجلات معتبر جهان نمایه‌سازی شده است.
بر اساس گزارش این پایگاه، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بیشترین تولیدات علمی را در این نظام استنادی ثبت کرده است.
ایران در سال ۱۳۹۰ برابر با سال ۲۰۱۱ میلادی ۳۸ هزار و ۷۴۶ مدرک که شامل ۱٫۵ درصد از کل تولیدات علمی جهان است تولید کرده و رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است.
در سال ۱۳۹۱ برابر با سال ۲۰۱۲ میلادی این رقم به ۴۰ هزار و ۱۰۴ مدرک افزایش یافته که در تاریخ سنجش تولیدات علمی کشور بی سابقه بوده است. این امر موجب شده است تا سهم ایران از کل تولید علم جهان ۱٫۶ درصد شود که در این وضعیت نیز ایران رتبه ۱۷ تولید علم جهان را در اختیار دارد.
این در حالی است که در بررسی میزان تولیدات علمی کشور در سال ۱۳۹۲ برابر با سال ۲۰۱۳ میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس نشان می‌دهد که کل تولیدات علمی ایران ۳۹ هزار و ۹۹ مدرک کاهش یافت. سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان ۱٫۵ درصد بوده که از نظر رتبه در جایگاه ۱۷ تولید علم نشسته است.
آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی که تنها چهار ماه از آن سپری شده است نشان می‌دهد که در این فاصله زمانی، ایران ۱۰ هزار و ۹۱۶ مدرک در مجلات معتبر بین المللی منتشر کرده و در اسکوپوس نمایه سازی شده است.
سال میزان تولیدات علمی درصد به کل تولیدات علمی جهان
۱۳۹۰/۲۰۱۱ ۳۸۷۴۶ ۱٫۵
۱۳۹۱/۲۰۱۲ ۴۰۱۰۴  ۱٫۶
۱۳۹۲/۲۰۱۳ ۳۹۰۹۹
 ۱۳۹۳/چهار ماه اول ۲۰۱۴ ۱۰۹۱۶ ۱٫۵
در سه سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ که آمار تولید علم ایران برگرفته از پایگاه استنادی اسکوپوس ارائه شد رتبه ایران در تولید علم جهان از رتبه ۱۵ به ۱۷ تنزل پیدا کرده است که باید از سوی مقامات مسئول در آموزش عالی و تحقیقات علمی باید مورد بررسی قرار گیرد.
بر اساس داده‌های این پایگاه در این ۳ سال کشورهای تایوان و فدراسیون روسیه از ایران پیشی گرفتند و رتبه‌های ۱۵ و ۱۶ تولیدات علم جهان را به خود اختصاص دادند.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب