پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

20:12:21 - پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حال و هوای مراسم اعتکاف در رابر
امسال  سه مسجد شهر رابر از  دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر اقشار مردم در مسجد جامع خواهران ، مسجد صاحب الزمان برادران  و  مسجدالرضا معتکف شده‌اند تا در این فرصت سه روزه رنگ و بوی اخلاص و معرفت خدایی  بگیرند. به گزارش ” صبح رابر”در این ماه خودسازی و تمرین بندگی ، اعتکاف، فرصتی برای تفکر […]

امسال  سه مسجد شهر رابر از  دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر اقشار مردم در مسجد جامع خواهران ، مسجد صاحب الزمان برادران  و  مسجدالرضا معتکف شده‌اند تا در این فرصت سه روزه رنگ و بوی اخلاص و معرفت خدایی  بگیرند.

به گزارش ” صبح رابر”در این ماه خودسازی و تمرین بندگی ، اعتکاف، فرصتی برای تفکر . زندگی روزمره و اشتغال به آن، گاه فرد را دچار غفلت می کند و اعتکاف، فرصت خوبی برای تفکّر است تا اینکه انسان از حالت غفلت خارج شود و هوشیارانه به زندگی خود ادامه دهد، اعتکاف سنت حسنه ای است که فرد را از غفلت خارج می سازد و عزم او را در حیات اجتماعی جدی تر می نماید و شخص درصدد جبران گذشته براید. اعتکاف، فرصت خوبی برای اعتراف است. چنان که نظامی گنجه ای گفته است: زین دامگه، اعتکاف بگشای/ بر عجز خود اعتراف بنمای.

اعتکاف: فرصت خودسازی، محاسبه نفس، توبه، نیایش، نماز، تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از برکات این عمل بسیار زیباست

درعصر پنج شنبه  به مساجد محل اعتکاف رابر رفتیم تا از حال و هوای معتکفین در این مساجد گزارشی تهیه کنیم.

وقتی وارد حیاط مسجد شدیم حس غریبی به من دست داد فضای معنویی حاکم ، هرگز نمی توان ارزش همه زمانها را برابر دانست، چنان که نمی توان همه مکانها را برابر شمرد. برخی زمانها و مکانها ارزشی والا دارند.

در ادامه حضور در میان معتکفان با تعدادی از آنان به گفت‌وگو نشستیم:

خانم  ۴۲ ساله  که دو  سال تجربه اعتکاف و خلوت عاشقانه را در مسجد جامع دارد.

او درباره اینکه چی شد که معتکف شد، می گوید : یکی از عباداتی است که کمک می کند به خودسازی و نزدیک شدن با خدا در کنار بندگان خدا و فاصله گرفتن از مادیات و وابستگی ها  و نزدیک شدن به آن هدفی که انسان به آن آفریده شده  است .

وی درباره سوال  اینکه چه از خدا وند در این روزها خواستید  گفت : من کسی نیستم که از خداوند چیزی بخواهم  ولی اولین آرزوی همه بندگان خوب خدا  ، فرج ظهور امام زمان (عج)  هست با توجه به ظلمی که در همه جهان است و جایگزین شدن عدل به جای ظلم و شادی و سرور به جای غم و فراق ازامام زمان (عج) را بگیرد

این معتکف بزرگوار در مورد معتکف یعنی چه و وصف این سه روز در یک جمله بیان کرد : معتکف به کسی که در خانه خدا برای عبادت خدا و دوری از گناه اینکه سه روز به سر می برد با انجام آداب اعتکاف که معتکفین انجام می دهند ، دوستی با خدا و نزدیکی با خدا .

وی در مورد آخرین لحظه پایانی این مراسم  می گوید : لحظه ای جدای از همه خوبی ها و جدایی از مطلوب.

این معلم  گرامی در مورد تاثیرات این مراسم معنوی می‌گوید: آمال دنیایی انسان کم و معنویات زیادتر می شود ، جایگزین بعضی از تعلقات ، دوری از گناه و شیرینی حلاوت چشید و دوری از گناه برای آنها لذت بخش تر می شود .

وی ادامه داد : کوله پشتی این سه روز ، جدا از تعلقات مادی شدن برای معتکفین نزدیک تر شدن با خدا و فاصله عبد و معبود کوتاهتر می شود حلاوت عبادت را انسان می چشد و از گناه فاصله می گیرد .

 مسن ترین  معتکف مسجد جامع رابر که ۸۰ سال و دارای ۷ فرزند که،  ۴ پسر و ۳دختر است و ۷ بار تجربه اعتکاف و خلوت عاشقانه که  دو بار در مسجد جامع و ۵ بار در مسجد صاحب الزمان رادارد .

بزرگترین آرزویش از خداوند،  اینکه حج واجبش را به جا بیاورد و ظهور مهدی زهرا (عج) را نزدیک تر بگرداند و سلامتی رهبر ، شفای همه مریضی ها و حاجت روا شدن همه معتکفین .

 ریحانه جوانترین معتکف مسجد جامع رابر که ۱۲ سال دارد و تجربه دو سال اعتکاف و خلوت عاشقانه  را دارد ، او در مورد وصف این سه روز می گوید : عبادت برای خدا و شناخت خدا و بیشتر به خدا نزدیکتر می شود  .

جوان ۳۱ساله، تجربه چهار سال اعتکاف و خلوت عاشقانه  را دارد، می گوید :  بار اول که حاجات خود را گرفته و نذر کردم  هر دفعه که می توانم در اعتکاف ثبت نام کنم .

وی  گفت: یکسال  است که شروع به حفظ قرآن کردم و الان حافظ یازده جزء از قرآن هستم ، بزرگترین آرزویم اینکه یک حافظ واقعی قرآن شوم واقعاً قرآن را درک کنم و انس با قرآن داشته باشم .

او ادامه داد : برای دعای آخراین مراسم معنوی  لحظه شماری می کنم خیلی لحظه آخر را دوست دارم ، چون حس می کنم  بیشترین توجه خداوندبه بندگانش در این لحظه است. دوست دارم کارهای که در این سه روز انجام دادم در طول سال انجام دهم و به آنهاعمل کنم .

 نوجوان ۲۰ ساله گفت: برای دومین بار در این مراسم معنوی شرکت کردم ، از خدای متعال فرج امام زمان (عج) ، شفای مریض ها ، سلامتی همه مسلمانان و  حاجت روایشان  و مشکلات همه جوانان حل شود .

وی در مورد اعتکاف گفت : اعتکاف یعنی عزلت و گوشه نشینی وبهترین مکان برای خلوت کردن با خدای خود و  از همه چیز مادی فاصله گرفتن ودر این سه روز خیلی راحتتر می شود با خدا حرف زد وصف این سه روز نزدیکی با خدا را اصلاً نمی شود توصیف کرد، حس می کنم به ارزش آدم افزوده می شود و اثرات آن در زندگی بعداً مشخص می شود ،تصمیم گرفتم عبادتم را بیشتر از قبل انجام دهم و کوتاهی و غیبت نکنم  .

خانم ۳۷ سالهای که هشت بار  تجربه اعتکاف و خلوت عاشقانه را دارد .

او در مورد اعتکاف گفت : پناهگاه و جایگاهی برای  شناخت خدا و خود است . این سه روز شباهت زیادی با طواف خانه خدا دارد ، احساس می کنم مسئولیتم بیشتر از قبل شده ، هر سال که به اعتکاف می آیم سال پر بارتری دارم .در لحظه وداع  حس دلتنگی شدیدی دارم و مثل این که از خانه خدا می آیم .

در پایان دست نیاز مان را  به سوی خالق بی نیاز دراز میکنیم و دعا ی الهم العجل لولیک الفرج می خوانیم .

انتهای پیام / اختصاصی صبح رابر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب