پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:16:48 - دوشنبه 2 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد مقاومتی /نقش محصولات طبیعی رابر در اقتصاد
بیش از ۷۰ درصد محصولات طبیعی رابر تولیدی خود شهرستان می باشد . به گزارش” صبح رابر” موقعیت جغرافیایی  شهرستان رابرو  و واقع شدن شهرستان  بر پای کوه ها که دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند. یکی از مواردی که در اقتصاد […]

بیش از ۷۰ درصد محصولات طبیعی رابر تولیدی خود شهرستان می باشد .

به گزارش” صبح رابر” موقعیت جغرافیایی  شهرستان رابرو  و واقع شدن شهرستان  بر پای کوه ها که دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند.

یکی از مواردی که در اقتصاد شهرستان و جوامع مختلف، سهم عمده ای را دارا می باشد، منابع طبیعی آن شهرستان هاست. در حقیقت، منابع طبیعی از جمله فاکتورهای مهم و اساسی در عرصه اقتصاد جوامع است که نسبت به برخی مؤلفه های دیگر از قدمت بیش تری برخوردار است. صنعت امروزی، منابع طبیعی و محصولات به دست آمده از آن، حرف اول را در روند و پروسه اقتصادی جهان می زنند.

در این شهرستان  بسیاری محصولات طبیعی و ارگانیک عرضه شده که می تواند در ارتقای سلامت جامعه نیز مفید باشد.

اکثر مغازه های محصولات طبیعی شهرستان رابر بیش از ۳۰ مغازه از میدان آزادگان تا میدان معلم دایر ه که گفتگویی با هر کدام از آنها درباره رونق اقتصادی محصولات طبیعی و عشایری (از جمله محصولات: کشک ، روغن ، عسل ، ترف ، گل گاوزبان ، گل سرخ ، زیره کوهی ، آلاله ، آویشن ، میک تخم ،آویشن ، نخود ، لوبیا ، عدس ، خرما ، عسل ، گردو ، پشم ، سنجد ، بنه ، پشم و کورک و…است ) داشتیم ،که در ادامه می خوانید :

اسفندیار سلاجقه متولد۱۳۲۲ ،  اولین مغازه محصولات طبیعی را درشهرستان دایر کرده و۳۰ سال مشغول به این کار می باشد گفت : علاقه زیادی به این کار داشتم و تجربه زیادی در این کار دارم ، سرمایه اولیه در آن زمان زیاد نبود و شغل دیگری هم وجود نداشت  در حد ی که این کار را انجام بدهم سرمایه  داشتم ، صد در صد محصولات طبیعی به جزء رب انار تولیدی خود شهرستان می باشد و گل محمدی  از محصولات تولیدی  خودم  است .

 

 وی در باره توصیه جوانان جویای کار که می خواهند در این راه گام بردارند ابراز داشت : بستگی به علاقه  و اراده خودشان دارد ، و تنها تکیه شان به خودشان باشد .

  همچنین محمود مهدیپور در این خصوص گفت: ۵۰ سال شروع به این کار کردم و سرمایه اولیه ام ۵ میلیون بود و علاقه شخصی خودم بود که به این کار روی آوردم و بیشتر مردم  از شهرستانهای مختلفی از جمله سیرجان ،شهربابک ، بندر عباس ،کرمان ، زرند و یزد خریدار این  محصولات می باشند .

 وی درخصوص طرح یا ایده ی برای  توسعه رونق محصولات رابر  اذعان داشت : بازاریابی در رابر است  دولت از کشاورزان ، عشایر و دامداران حمایت کند و یک بازارچه و بلواری با نام محصولات در سطح شهرستان ایجاد شود، خوب است .

وی ادامه دارد استفاده از کارشناسان برای بسته بندی محصولات و مرغوبترین و با کیفیت ترین محصول بتوانیم ارائه دهیم .

مهدیپور بهترین خاطره اش را اینگونه بیان کرد :  با توجه به آب هوا و کوهها و طبیعت بکر وکوهستانی شهرستان ، گردشگران از سراسر کشور به رابر سفر می کنند، جنس مرغوب را از رابر تهیه کنند و با خاطره ی خوبی از رابر یاد کنند .

 

 محمد ارجمند که از سال ۱۳۸۰  وارد این حرفه شدند و قبلاً معلم بود م گفت : برای رونق این محصولات در سراسر کشور و حتی خارج از کشور جذب نیروی انسانی و راه اندازی و بهره برداری از صنایع مس درالو که  سومین معدن مس بزرگ کشوراست  و بندر هنزا شهرستان رابر و سد صفا رود چهرهٔ دیگری به شهرستان می‌دهد .

 بازارچه ای به نام محصولات طبیعی شهرستان  و بسته بندی محصولات که متاسفانه  ما صادر کننده این محصولات نیستیم ، در حالی که مرغوبترین و با کیفیت ترین محصولات در این شهرستان تولید می شود ولی هیچ دلسوزی ندارد و هیچ نهادی از جمله بهداشت، مالیات ، دارایی از  بازاریان این شهرستان حمایت نمی کند.

 وی ادامه داد : برای ۱۰ نفر اشتغالزایی کردم، و ۸۰ درصد محصولات  رااز  تولیدی خود شهرستان عنوان کرد  و بیشترین فروش این محصولات در این فصل  کشک ، روغن ، ترف ، زیره و پنیر دانست .

 در سخن پایانی خود گفت ، همکاری مسئولین  و مردم ، سرکشی از مغازه ها و ایجاد کارخانه گردو و کورک را خواستار شد .

سلاجقه که از سال ۱۳۶۰ شروع به این کار کرده وقبلاً هم معلم بود گفت کاسبی را از پدرم یاد گرفتم من هم عشایر  و زنبوردار هستم  و همسرم هم حدود ۵۰ تا مرغ پرورش می دهد .

 وی این شغل را به جوانان اصلاً توصیه نکرد و گفت جوانان بیشتر به کسب علم و دانش بپردازند

 در ادامه گفت :در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولات از تولیدی خود شهرستان و ۲۰ درصد  محصولات این مغازه  تولیدی محصولات  خود است.

 

 سلاجقه یکی از عوامل رونق این محصولات را اعتماد خریدار به فروشنده و فروشنده به خریدار دانست و افزود :    اعتماد،  اعتبار می آورد . بیشترین فروش در این ماه کشک ، روغن ، و محصولات عطاریجات عنوان کرد .

و  گفت : پرورش زنبور را ازحمایت جهاد کشاورزی و معرفی به وام  بانک کشاورزی  ایجاد کرد م  .

شمس الدینی که حدود ۱۵ سال به صورت سیار مشغول به این کار است گفت : سرمایه اولیه ام ۵۰۰ هزار تومان بود و چون دانشگاه قبول نشدم به این کار روی آوردم .

 وی بیان داشت حدود ۷۰ درصد محصولات از تولیدی خود شهرستان است ، و چون علاقه و دوست داشتم محصولات روستا خصوصا روستاهای محروم را مستقیم به دست مصرف کنندگان برسانند تا هم به اقتصاد تولیدی این مناطق محروم کمک کنم و هم کمکی در گرانیهای این روزها به اقتصاد خانواده کرده باشم .

ادامه داد : در این شهرستان  بسیاری محصولات طبیعی و ارگانیک عرضه شده که می تواند در ارتقای سلامت جامعه نیز مفید باشد.

 شمس الدینی  از مسئولین و مردم خواست : در راستای حمایت از تولید ملی، رونق کسب و کار روستایی عشایری ، جلوگیری از مهاجرت های شغلی و در نهایت پیشرفت مناطق محروم به دست خود روستاییان و عشایران  در امر خیر و توانمندسازی مناطق محروم، با حذف واسطه ها از کالایی اصیل، مرغوب و با قیمتی خیلی ارزان تر از کالاهای مشابه برخوردار و با خرید، سرمایه گذاری، معرفی کالا، توزیع محصولات، بازاریابی، تبلیغ و… تقویت کنند.

 وی بیشترین درآمد خود را در سالهای گذشته دانست، و دلیلش را اینگونه بیان کرد : در سالهای قبل دولت در کارخانه کورک بافت، کورک صادر می کردند    کسب درآمد   زیاد شده بود اما امسال کارخانه کورک بافت  صادر کننده نیست   .

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب