پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

17:33:23 - جمعه 10 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مناظره تلویزیونی / پاسخ هشت نامزد ریاست جمهوری به مسئله تولید ملی
سیاست > انتخابات – در ادامه مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوبت به محمد باقر قالیباف که پاسخ مجری برنامه را بدهد. به گزارش خبرگزاری “صبح رابر”، مرتضی حیدری از قالیباف پرسید: گام‌های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی چیست؟ او هم پاسخ گفت:‌ برای رونق کسب و کار، برنامه دوساله داریم. ولی […]

سیاست > انتخابات – در ادامه مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوبت به محمد باقر قالیباف که پاسخ مجری برنامه را بدهد.
به گزارش خبرگزاری “صبح رابر”، مرتضی حیدری از قالیباف پرسید: گام‌های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی چیست؟ او هم پاسخ گفت:‌ برای رونق کسب و کار، برنامه دوساله داریم. ولی در بحث مربوط به تولید، پرداخت سهم تولید از یارانهها را در اولویت اول قرار می دهیم. نقدینگی در جامعه رهاست. سفته بازی را از جامعه جمع می کنیم. به درآمدهای غیر تولیدی مالیات می دهیم. استقلال به بانک مرکزی می دهیم تا بانک مرکزی بتواند وظیفه خود را انجام بدهد. به سیاست‌ها ثبات می دهیم که رانت درست نکنیم برای کسانی که یک شبه میلیاردر بشوند! یک بازبینی در حوزه توزیع کالا و خدمات لحاظ می کنیم. کاهش فشار تحریم را در صنایع اولویتدار، مد نظر قرار می دهیم. به دهک های پایین جامعه، سیاست های جبرانی می دهیم. ما از عدالت حرف زدیم. نباید از مساوت پیروی کنیم. کیفیت را در کالاها بالا می بریم. نکته مهمتر این است که اگر بتوانیم شبکه توزیع خود را مخصوصا در کالاهای اساسی اواویت بدهیم. این در حالی است که مثلا در بحث کشاورزی ضمانت در کالاهای اساسی را رعایت نمی کنیم.
غلامعلی حدادعادل در فرصت خود درباره حمایت از تولید ملی گفت: ما برای رونق به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه باید یک آسیب شناسی از وضع موجود کنیم. آسیب های ساختاری داریم و سیاستگذاری اقتصادی ما هم آسیب رسان است. البته فشار خارجی و تحریم هم هست. باید با اصلاحات ساختاری و اصلاحات سیاستگذاری به تولید کمک کنیم. یک اقدامی که در مجلس هفتم انجام شد و آثار نیکوی آن در اقتصاد کشور جا افتاد، سهمیه بندی در مصرف بنزین بود. ما ۷۰ میلیون مصرف بنزین داشتیم. مجلس هفتم توانست این تهدید را به فرصت تبدیل کند.
سعید جلیلی نیز در این باره گفت: تولید ملی را باید مهم بدانیم. دولت های قبل می گفتند که اگر صرفه اقتصادی ندارد، تولید نکنیم. یعنی از کالاهای خارجی هم تبلیغ کنیم. عرض من این است که نه تنها نباید این نگاه باشد، بلکه تا جایی که ممکن است چیزی در داخل تولید بشود و باید از آن حمایت کنیم. باید به تولید کننده کمک کنیم.
محمدرضا عارف هم در ادامه عنوان کرد: مهمترین کار ثبات اقتصادی است. ثبات در تصمیمات و استفاده از کارشناسان زبده. متاسفانه سهم تولید از هدفمندی پرداخته نشده است. در بخش کشاورزی مهمترین کار، خرید تضمینی کالاهاست که در سالهای گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است. در سال ۸۳ ما در تولید گندم خودکفا شدیم. منتها در سال ۸۶ گندم وارد کرده ایم! مشکل کشاورزان به خصوص بیمه شان باید حل شود. کارگران نیز همینطور. کسب و کارهای خانگی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. ما ۱۸ میلیون زن خانه دار داریم. ما می توانیم تولید را در درون خانه ها داشته باشیم.
حسن روحانی هم در اینباره گفت: برای تقویت تولید ملی در قدم اول نگاه باید از مصرف محوری به تولید محوری بچرخد. در سال های اخیر مصرف محوری بوده است. خصوصی سازی باید به صورت واقعی صورت بگیرد. رقابت، رقابت واقعی باشد. انحصارات باید برداشته شود. قدرت هایی هستند که ثروت و قدرت سیاسی دارند و دیگران نمی توانند با آن رقابت کنند. امروز به امنیت اقتصادی لطمه خورده است. شرایطی است که امنیت روانی در جامعه وجود ندارد. افراد باید بتوانند قادر به برنامه ریزی باشند.
محسن رضایی درباره تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی نیز گفت: باید ساختار دولت را بر اساس تولید شکل بدهیم. باید کنار هر وزارتخانه یک وزارت تولید شکل بدهیم. اقتصاد شهر و روستا را باید برنامه ریزی کنیم. اقتصاد ما شبیه «حاجی دودی» است که خمپاره می زد به ارتفاعات؛ وقتی دود می کرد می گفت چه اتفاق خوبی افتاده است! تا اقتصاد را به دست صاحب نظران ندهیم به جایی نخواهیم رسید.
محمد غرضی هم تصریح کرد: تا وقتی که هزینه سرمایه بالاست، تولید شکل نمی گیرد. هیچ تولیدی در دنیا ۲۵ درصد سود نمی دهد. وقتی تورم ۲۵ درصد است هزینه سرمایه بالاست. بنابر این یک چرخه است. باید به شدت به تورم حمله کرد. باید بورس مصنوعی را از بین برد. باید شبه پول را از بین برد.
علی اکبر ولایتی پاسخ داد: تولید را باید در دو بخش دید. یکی صنعت و دیگری کشاورزی. در صنعت تا تولید مردمی نشود یعنی کارگاه ها و کارخانه ها به مردم واگذار نشود، درست نمی شود. آنجایی که صنایع دولتی مشکلی داشته باشد، از بانک های دولتی کمک می گیرد و این برای بخش خصوصی امکان پذیر نیست. در گذشته برای ۱۰ درصد جنسی که می خواستند وارد کنند، ال سی باز می کردند. الان برای ۱۲۰ درصد جنس، باید السی باز کنند! باید تولیدات کشاورزی را با قیمت تضمین شده بخریم.
مجمدباقر قالیباف در پایان، در پاسخ به مسایل مطرح شده از سوی سایر نامزدها گفت: ما اقتصادهای خوب دنیا را اگر نگاه کنیم ۷۰ درصد سهمشان در خدمات و ۳۰ درصد در کشاورزی و صنعت است. متاسفانه سهم خدمات ما ۳۵ درصد است. امنیت سرمایه گذار بسیار مهم است ولی امروز در کشور ما این امنیت وجود ندارد. ما نه درست با فساد مبارزه می کنیم و نه اجازه میدهیم امنیت سرمایه گذار مهیا باشد. الان نقطه سر به سر در همه مطالعات ارزی و اقتصادی به هم خورده است.
منبع :خبرآنلاین

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب