پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:04:29 - سه شنبه 13 آبان 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مروری بر اعمال روز عاشورا
شیعیان و عزاداران حسینی در روز عاشورا که روز مصیبت و حزن ائمه اطهار(ع) است، افزون بر ذکر مصیبت و نوحه خوانی برای سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای آن حضرت بر سفارش های دینی برای اعمال این روز تاکید دارند.

به گزارش” صبح رابر”به نقل از جهان، امروز با دهم محرم الحرام و عاشورای حسینی است؛ روزی که امام حسین(ع) به همراه ۷۲ تن از یاران خود در مقابل ظلم و ستم یزیدیان ایستادگی و برای برافراشته ماندن پرچم دین، بدن های خود را در مقابل تیر و نیزه دشمن سپر کردند و یادگاری از خود به جای گذاشتند که یادآوری رشادت های آنان؛ تا ابد خون هر انسان آزاده ای را به جوش می آورد.
در آموزه های دینی تاکید شده است که شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) باید در روز عاشورا، روزی متفاوت را تجربه کنند و در حزن و اندوه مصیبت های سیدالشهدا(ع)، غمناک و اندوهگین باشند.

متفاوت بودن این روز با روزهای دیگر در آن است که به کاری از کارهای دنیا مشغول نشویم، به کسب درآمد نپردازیم و هر چند روزه گرفتن در این روز مکروه است، ولی برای نزدیک شدن به حالت سیدالشهدا(ع) و یارانش که تشنه و گرسنه بودند؛ بدون آنکه قصد روزه کنیم؛ از خوردن و آشامیدن پرهیز کنیم.

در این روز تلاش کنیم تا از انجام هر کاری که نوعی خشنودی محسوب می شود، دوری کنیم و همچنین مشغول لهو و لعب نشویم.

در پایان روز عاشورا، یادی از خانواده امام حسین(ع)، دختران و کودکان آن حضرت کنیم که در این وقت در کربلا اسیر دشمنان و گریان و ناراحت بودند.

مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی سفارش می کند که اگر نتوانستیم در تمام دهه اول محرم اعمال وارد شده در مفاتیح را انجام دهیم، حداقل در روزهای تاسوعا و عاشورا و تا شب یازدهم نان خالی بخوریم و عصر روز عاشورا، مواردی همچون خوردن، آشامیدن و حتی دیدار با برادران دینی را رها کنیم و آن روز را روز گریه و اندوه خود قرار دهیم.

این استاد اخلاق همچنین توصیه می کند تا در آخر روز عاشورا زیارت تسلیت را بخوانیم و در توسل، پذیرش عزاداری را خواسته و از کوتاهی خود عذر بخواهیم.

حجت الاسلام سید ابوالقاسم مهاجر به خبرنگار معارف ایرنا گفت: اگرچه بهترین اعمال در دهه اول محرم به ویژه روز عاشورا به پا داشتن عزای حسینی بوده اما در این روز اعمال و عباداتی وارد شده که هر کدام دارای حکمتی است.

وی از عزاداران حسینی خواست تا ضمن احیای شب عاشورا که برابر با ۷۰ سال عبادت است؛ تلاش کنند تا عاشورایی متفاوت با سال های قبل داشته باشند.

این پژوهشگر مذهبی افزود: همه ما می توانیم از ایام الله تاسوعا و عاشورا استفاده کرده و سرمایه گذاری ویژه ای داشته و اگر دارای همت بلندی باشیم؛ نباید به عزاداری و برپایی مراسم نوحه خوانی و مقتل خوانی قناعت کنیم.

وی با بیان این روایت که «اگر کسی دو روزش مانند هم باشد؛ ضرر کرده است»؛ افزود: یک انسان مومن همیشه رو به پیشرفت بوده و در امور معنویتی و آخرتی که محلی برای «ربودن گوی سبقت از یکدیگر» است؛ هیچگاه قانع نیست.

مهاجر ادامه داد: ما باید در روز عاشورا علاوه بر اقامه عزای حسینی به کارهای عبادی این روز مانند تلاوت هزار مرتبه سوره توحید و خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام اهمیت بدهیم. چون این اعمال عبادی دارای حکمت هایی است که ممکن است ما از آن مطلع نباشیم.

به گفته وی، تکرار کردن سوره توحید در قلب و روح انسان بسیار تاثیرگذار است و خواندن زیارت عاشورا در این روز نیز با صد لعن و صد سلام وارد شده است. لذا نباید به یک بار خواندن اکتفا کنیم و مطمئن باشیم صد بار خواندن لعن و سلام در روح هر عزادار تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اعمال عبادی روز عاشورا به ویژه برای کسانی که نمی توانند در دسته ها و هیات های عزاداری شرکت کنند، بسیار مفید و تاثیرگذار خواهد بود.

در روایات وارد شده که روز عاشورا روز مصیبت و حزن ائمه اطهار (ع) و شیعیان است و شایسته است که شیعیان در این روز مشغول کاری از کارهای دنیا نشوند و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند و عزای امام حسین (ع) را اقامه کنند؛ به گونه ای که در ماتم فرزندان و نزدیکان خود ماتم به پا می کنند.

همچنین سفارش شده تا شیعیان در این روز به مقتل خوانی بپردازند و یکدیگر را بگریانند و برای تسلیت گفتن به یکدیگر بگویند «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام» یعنی خداوند پاداش ما را در سوگواری مان بر امام حسین (ع) بزرگ گرداند و ما را از خوانخواهانش به همراه حضرت ولی عصر(عج) قرار دهد. به امید آن روز.

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب