پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

9:42:02 - دوشنبه 27 خرداد 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نوبت حماسه اقتصادی است
نوبت آن رسیده است که نه‌تنها دولت یازدهم بلکه تمامی مسئولان نظام همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند، زمینه خلق حماسه اقتصادی را فراهم آورند. به گزارش “صبح رابر”به نقل از تسنیم، نوبت آن رسیده است که نه‌تنها دولت یازدهم بلکه تمامی مسئولان نظام همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند، زمینه خلق حماسه اقتصادی را […]

نوبت آن رسیده است که نه‌تنها دولت یازدهم بلکه تمامی مسئولان نظام همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند، زمینه خلق حماسه اقتصادی را فراهم آورند.

به گزارش “صبح رابر”به نقل از تسنیم، نوبت آن رسیده است که نه‌تنها دولت یازدهم بلکه تمامی مسئولان نظام همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند، زمینه خلق حماسه اقتصادی را فراهم آورند.
نکته مهم اما این است که یک حماسه برای اینکه بروز و ظهور یابد به چه مقدمات و لوازمی نیاز دارد؟ تنها در صورت یافتن پاسخی روشن برای این پرسش است که می‌توان سهم و نقش بخشهای مختلف نهاد حاکمیت و جامعه را در تحقق حماسه اقتصادی به‌صورت شفاف تفکیک و تبیین کرد؛ به‌نظر می‌رسد برای این مهم لازم باشد از زمینه‌های خلق حماسه سیاسی بهره بگیریم.
همان‌گونه که طی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر شاهد بودیم، مسئولیت خلق حماسه به‌عهده مردم است یعنی این مردم یک کشور هستند که باید برای تعیین سرنوشت خود و انتخاب فرد و شیوه‌ای که در آینده کشورشان را اداره خواهد کرد، در مدنی‌ترین شیوه ممکن یعنی انتخابات، حضور پیدا کنند و به فرد و تفکر مورد نظرشان رأی دهند. در این میان مسئولیت حاکمیت نیز فراهم آوردن زمینه‌ها و بسترهای لازم برای برگزاری یک رقابت سالم و پرهیز از دخالت در روند انتخابات است یعنی حاکمیت باید در جایگاه داور تنها و تنها بر روند کار نظارت و سلامت آن را تضمین کند.
داستان خلق حماسه اقتصادی نیز چیزی چندان متفاوت با حماسه سیاسی نیست؛ در حماسه اقتصادی نیز نقش و وظیفه اصلی به‌عهده مردم است. این مردم هستند که در نقشهای مختلفی مانند سرمایه‌گذار، فعال اقتصادی، کارشناس و حتی خرده‌فروش و کارمند و کارگر باید به میدان بیایند و در حدی فراتر از اندیشیدن به سود فردی و بنگاهی، چرخ اقتصاد و تولید و صادرات را به حرکت دربیاورند.
در این میان مسئولیت نهاد حاکمیت اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه این است زمینه این نقش‌آفرینی را فراهم آورند یعنی بستر لازم را برای یک رقابت سالم میان فعالان مختلف در حوزه اقتصاد فراهم آورند تا در سایه سلامت و امنیت لازم بتوانند با یکدیگر و رقبای خارجی رقابت کنند و از رهگذر این رقابت، منافع کشور و مصرف کنندگان فراهم شود.
به بیان دیگر دولت و سایر نهادهای حاکمیت باید با پرهیز جدی از دخالت‌های بی‌مورد در قامت بازیگران این رقابت، داور رقابت در عرصه اقتصادی باشند و زمینه تسهیل کسب و کار را فراهم آورند. این شاید مهمترین انتظاری باشد که از دولت در فرایند خلق یک حماسه اقتصادی می‌توان داشت؛ انتظاری که در دولت‌های قبلی برآورده نشد و فعالان اقتصادی، در اغلب حوزه‌ها دولت را نه‌تنها یک داور بی‌طرف بلکه یکی از بازیگران اصلی میدان رقابت می‌دیدند که به‌شیوه‌های مختلف دنبال کسب سود برای خود بود.
در مواردی هم که شاهد حضور دولت نبودیم، اعمال سلیقه‌های شخصی، ناهماهنگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها آن‌چنان شرایط را متزلزل، غیرقابل پیش‌بینی و متغیر ساخته بود که امکان هرگونه سرمایه گذاری و برنامه ریزی از فعالان بخش خصوصی سلب شده بود.
حال اما با انتخاب رئیس جمهور جدید که با شعار تدبیر و اعتدال پا به میدان رقابت‌ها گذاشت و توانست رأی مردم را به‌سمت خود جلب کند این امید می‌رود که رویه نادرست پیشین متوقف و اصلاح شود تا مردم و فعالان اقتصادی بتوانند این بار هم به مسئولیت خود عمل کنند و حماسه اقتصادی را بیافرینند.
برنامه ریزی برای بهبود محیط کسب و کار، پرهیز از دخالت‌های غیرحاکمیتی در اقتصاد، پرهیز از ایجاد تنشهای بی‌مورد، پایبندی به قواعد و اصول علم اقتصاد و بهره گیری از کارشناسان و نظرات کارشناسی بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که از شخص رئیس جمهور منتخب و دولت وی برای ایجاد بستر مناسب خلق حماسه اقتصادی انتظار می‌رود.
در این میان اهالی رسانه نیز انتظار دارند رئیس جمهور منتخب، سعه صدر لازم را در برخورد با نقدهای دلسوزانه رسانه‌ها اعم از رسانه‌های موافق و منتقد دولت به خرج دهد و باور کند که آنچه قاطبه رسانه‌ها و روزنامه نگاران در نقد عملکرد دولت خواهند نوشت در راستای تصحیح اشتباهات احتمالی و با هدف بسترسازی‌های لازم برای خلق حماسه اقتصادی است نه از سر تضعیف دولت.

بر چسب ها:
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب