پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

11:29:51 - شنبه 11 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جهش علمی استان کرمان در ۳۷ سال
با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رشد چشمگیری در زمینه آموزش و پژوهش در سطح استان کرمان شاهد هستیم به طوریکه تعداد دانشجویان بیش از ۱۲۰۰ برابر، تعداد اعضای هیات علمی بیش از ۶۰ برابر و تعداد رشته ها ۶۴ برابر شده است.

به گزارش ” صبح رابر”  به نقل از “دانشجو آزاد” قبل از انقلاب اسلامی ایران، تنها دانشگاه استان کرمان، دانشگاه کرمان بود که به همت شادروان مهندس علیرضا افضلی و همسر بزرگوارش بانو فاخره صبا در سال ۱۳۵۳ در کرمان تاسیس شد. این دانشگاه در جنوب شرقی شهر کرمان بنا گردیده و فعالیت آموزشی خود را با پذیرش ۹۰ دانشجو در سال ۱۳۵۴ با ۳ دانشکده (ادبیات، علوم پایه، فنی و مهندسی) و ۴ رشته (زبان انگلیسی شیمی فیزیک برق و الکترونیک) با ۹۰ دانشجو ۲۷ عضو هیات علمی و ۶ نفر کارمند آغاز نمود.

دانشگاه کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام یکی از فرزندان انقلاب، شهید محمد جواد باهنر، دانشگاه شهید باهنر نامیده شد.

به دلیل فعالیت های آموزشی و پژوهشی چشمگیر دانشگاه در طول ۳۶ سال گذشته دانشگاه شهید باهنر را در زمره دانشگاههای برتر ایران می شناسند. فضای آموزشی و پژوهشی چشمگیر دانشگاه در ابتدای تاسیس ۲۵۰۰۰ مترمربع برای تعداد ۵۰۰۰ دانشجو درنظر گرفته شده بود اما در حال حاضر این فضا در مجموع به بیش از ۲۳۰۰۰۰ مترمربع و تعداد دانشجویان به بیش از ۱۴۰۰۰ دانشجو افزایش یافته است.

هم اکنون تعداد ۶۴۲ عضو هیات علمی ثابت، قریب به همین تعداد عضو هیات علمی مدعو و بیش از ۷۰۰ نفر کارشناس و کارمند در امور آموزشی و پژوهشی و اجرایی مشغول انجام وظیفه هستند. از تعداد ۶۴۲ نفر عضو هیات علمی ۶۲ نفر داری رتبه استادی ۱۱۲ نفر دانشیار ۳۴۷ نفر استادیار ۱۱۹ نفر مربی ۲۰ نفر مربی آموزشیار می باشند

دیگر دانشگاه مادر کرمان؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان است که در سال ۱۳۶۱ با تعداد سه رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی حرفه ای روستایی، کارشناسی ریاضی وشیمی کاربردی با ۱۵۰نفر دانشجو وسه کارمند فعالیت خود را در یک ساختمان استیجاری آغاز نمود. سپس در سال ۶۵ قسمتی از ساختمان آموزشی و کلاسها واز سال ۶۷ بطور کامل از آن محل به محل فعلی خود که وسعتی بالغ بر۶۴۰۰۰ متر مربع داشت منتقل گردید و محل قبلی آن تا سال ۷۱ که خوابگاه شماره یک واحد ساخته شد خوابگاه دانشجویی بود واز آن تاریخ به تدریج واحد کرمان بسط و گسترش پیدا کرد وهمچنان نیز این روند توسعه آن ادامه دارد.از سال ۷۷ احداث بناهای ساختمانی مدارس وآموزشکده سماء در خارج از واحد کرمان آغاز گردید. وهم اکنون این واحد دانشگاهی با ۹۵ رشته، مقطع و گرایش تحصیلی ۱۴۹۴۰ دانشجو ی در حال تحصیل ۳۴۰۰۰ فارغ التحصیل و۲۵۰ عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت ، ۳۵۷ کارمند وهمچنین این واحد دارای ۲۳ انجمن علمی ، ۵۲ آزمایشگاه و۲۳ کارگاه به عنوان بزرگترین واحد دانشگاهی در سطح منطقه هفت دانشگاه آزاد در کشور مطرح است.

قطب دیگر دانشگاهی کرمان، دانشگاه های پیام نور با بیش از ۳۰ مرکز در سطح استان است. در این دانشگاه حدود ۴۵ هزار دانشجو در حال تحصیل می باشند همچنین ۱۳۴ عضو هیات علمی در دانشگاههای پیام نور این استان مشغول آموزش و پژوهش هستند.

با گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رشد چشمگیری در زمینه آموزش و پژوهش در سطح استان کرمان شاهد هستیم به طوریکه تعداد دانشجویان بیش از ۱۲۰۰ برابر، تعداد اعضای هیات علمی بیش از ۶۰ برابر و تعداد رشته ها ۶۴ برابر شده است.

انتهای پیام

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب