پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:55:16 - دوشنبه 11 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فراخوان معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان رابر
شهرستان رابر جاذبه های گردشگری شگفت انگیز و بی نظیری دارد که گوشه گوشه آن میزبان موهبات منحصر به فرد الهی است

به گزارش ” صبح رابر” شهرستان رابر  جاذبه های گردشگری شگفت انگیز و بی نظیری دارد که گوشه گوشه آن میزبان  موهبات  منحصر به فرد الهی است

شهرستان رابُر با مساحتی بالغ بر ۱۸۷/۱۶۶۷ کیلومتر مربع از خاک استان کرمان را میزبانی می نماید  شهرستانی که  به لحاظ تنوع تاریخی ، فرهنگی و طبیعی ،به عنوان رامسر جنوب معروف است که ناشناخته مانده است، دارای تفرجگاه های خوش آب و هوا و مناطقی است که در بهار ،پاییز، زمستان و تابستان، پنجره‌ای به بوستان بهار را به روی انسان می‌گشاید و خستگی را از تن او می‌زدایند و او را به ستایش و تسبیح خداوندی وا می‌دارند.

این منطقه کوهستانی ، سرشار از دیدنی های طبیعی ، باستانی ، تاریخی ، زیارتی و تفریحی این شهر از تنوع خاصی برخوردار بوده و با سلیقه‌های مختلف سازگار است به گونه‌ای که رضایت هر کس را با هرعلاقه‌ای‌ تامین می‌کند.

 داشته هایی چون هوای خنک و طبیعت بکر خود پذیرای مسافران نوروزی از سراسر کشور بوده است. امازاده سید مرتضی، بندر هنزا، لنگر، جنگل هونی، چشمه عروس، عشق آباد و سر تشتک از مناطق گردشگری است که بیشترین مسافر را جذب کرده‌اند.

منطقه ییلاقی رابر در دامنه کوه شاه واقع شده است و هوایی خنک و کوهستانی دارد. از مناطق دیدنی این شهر می‌توان به چشمه عروس ، غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله و روستای پلکانی سیه بنوئیه ، بندر سیه بنوئیه، قله ی دیمموئیه ودرختان زیبای گردو در دیزنگماه(دیزما) گردو درکار(قدیمی ترین گردوهای جهان)، روستای انجرک ، روستاهای زیبای اسکر (گلی اسکر), عشق اباد,دارنجان، تذرج, جواران, گنجان ،قدرودخانه و بنه سوخته ، و گرموئیه، عشق آباد اسکردر شمال غرب شهرستان  ، تخت سرتشتک،بندر هنزا،چق چق،چشمه عسلی،چهرن شمال رابر، امامزاده سید مرتضی (فرزند بزرگ امام موسی بن الجعفر) شرق شهرستان ،تخت شاهزاده کوشا، گردودره کار شمال غرب رابر ، تنگل هونی، تنگ کررو جنوب رابر، آبشارگرموئیه، آبسر، باغ رفعت الدوله،قلعه شهر،تپه باستانی تل کوشک، تاج آباد ، ده فیروز، آبدر اشکان تل کوشک : با پیشینه بیش از ۲۵۰۰ سال که در جنوب شهر رابر وجود دارد .

موارد مذکور در این یادداشت، تنها بخشی از پتانسیل‌های بی شمار شهرستان رابر است که در بخش‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران زمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

اماکن زیارتی وسیاحتی رابر

 امامزاده ها از جمله اماکن مقدس ومتبرکی هستند که همواره مورد توجه واحترام زائران بوده وهست. در شهرستان رابر وروستاهای اطراف ان نیز امامزاده های متعددی آرمیده اند ,که آرامگاه آنان آرام دل زائرانشان است .در اینجا به معرفی کوتاه چند زیارتگاه مشهور شهرستان رابر میپردازیم.

امامزاده  سید مرتضی :از زیارتگاههای مشهور شهرستان رابر است که در روستای سید مرتضی رابرقرار دارد مردم آن منطقه معتقدند سید مرتضی پسر موسی بن جعفر (ع)برادر امام رضا (ع)است که از عراق به ایران آمده دشمنان او را تا این منطقه تعقیب کرده و سپس به شهادت رسانده اند این زیارتگاه با شکوه است و اطراف ان را درخت های بزرگ بنه پوشانده است .

زیارت شاهزاده ابوالقاسم لنگر: اطرف آن زیارتگاه پوشیده از درختان بادام کوهی وباغهای بسیار باشکوه است که فضای آرامی را برای گردشگران فراهم ساخته است

زیارتگاه شصت سر: در روستای شصت فیچ است .روایت شده که شصت تن از امام زادگان به خراسان حرکت کرده اند وسپاه مامون انها را تعقیب کرده اند ودر منطقه ای که امروزه شصت فیچ نامیده میشود درگیر شده اند و سر همه انها را جدا کرده اند و در صندوق مخفی نمودند .وشبانه به منزل پیرزن عشایری رفتند برای خوردن غدا وپیرزن از سخنان انها متوجه جنایت انها میشود ودر غذای انها زهر ریخته وهمه انها کشته شدند .(الله اعلم). در منطقه ای چند سنگ روی هم چیده اند ومعتقدند درون قبر شصت سر دفن شده و انها را به شصت سر امام زاده نسبت داده اند .

زیارتگاه میر محمد ابو طالب نواده امام موسی کاظم در سرخوئیه هنزای رابر ,زیارت پیر یکه در گرینوئیه رابر ,زیارتگاه پیر زید در شهر بادام رابر ,زیارتگاه پیر عادل در مشک آبدان رابر ,زیارتگاه شاهزاده عبدالله در سرغشک رابر , پیر بابا شاهی در مرکز شهرستان رابر ,پیر چنار در مرکز شهر رابرو مقبره اقا سید قاسم ,مرشد(خانقاه) مشهور رابر به مجاورت ساختمان شهر داری رابر .

چشمه عروس

چشمه عروس که در ۳ کیلومتری  شمال غربی  رابر واقع شده است و در فصول بهار و تابستان میزبان هزاران گردشکر از سراسر کشور به خصوص استانهای هرمزگان و کرمان می باشد.

جذابیت و زیبایی چشمه عروس باعث شده است که در فصل های بهار و تابستان افراد زیادی از شهرهای دور و نزدیک روستاها  برای گشت وگذار به این منطقه می آیند.چشمه عروس نام رودی است در سه کیلومتری شهرستان رابر واقع  شده  است ، این رود به طول ۸۷ کیلومتر سومین رود بلند کرمان بعد از هلیل‌رود و رود ملنتی است. این رود پس از آبیاری مزرعه‌های رابر به هلیل رود می‌پیوندد و به سد جیرفت می‌ریزد. هلیل رود و چشمه عروس باهم به هامون جازموریان می‌ریزند.

و از جمله  مناطق  دیدنی و تفریحی  این شهرستان که دربر گیرنده باغ های میوه ، سپیدار، چنار و بسیار دیگری از درختان وحشی می باشد . جریان آب رودخانه و جوشش چشمه سارها بر زیبایی این منطقه افزوده است . همچنین چنار تاریخی و تنومند چشمه عروس نیز دیدنی و به یاد ماندنی است .

طبیعت زیبای عشق آباد

در شرق اسکر با گذشتن از چندین تپه طبیعتی سرسبز وپوشیده از درخت دیده می شود که دیدگان را محو تماشای خود می کند این مکان با صفا عشق آباد است که با جاذبه های طبیعی خود میتواند سالانه گردشگران زیادی رادر اغوش خود بپذیرددر بخش شمالی رابر و در دامنه های جنوب غربی رشته کوه لاله زار، دره ای با طراوت به نام عشق آباد با شیبی ملایم وجود دارد .پس از رسیدن به عشق آباد و ادامه دادن جاده ی خاکی به دره عشق آباد می رسیم این دره را به سمت شمال ادامه می دهیم و به یک آبشار کوچک اما بسیار زیبا می رسیم پس از عبور از این آبشار در ادامه مسیر به یک آبشار ۷ متری می رسیم که بسیار زیبا ودیدنی است بالا رفتن از این آبشار بسیار مشکل است اما پس از بالا رفتن از آبشار و ادامه مسیر که با گل های وحشی و عطر پونه در آمیخته شده است و با سقوط آب خنک و زلال قله های لاله زار بر دیواره های سنگی، چندین آبشار بسیار زیبا را به وجود آمده است. طراوت و صدای ریزش آب در انتهای این دره و رایحه مدهوش کننده گل ها وگیاهان وحشی، این فضا را سرشار از هدیه های ناب طبیعت نموده است.همچنین با نزدیک شدن به نوک قله انبوهی از برف ها خود نمایی می کنند که چندین متر بر روی هم انباشته شده اند . مسیر  آب این دره با سوراخ کردن برف ها راهی را برای خود پیدا  کرده که منظره ای بسیار جالب را بوجود آورده است.

منطقه ییلاقی چهرن

یکی از زیباترین مکانهای شهرستان است که در شمال رابر واقع ا ست  سرچشمه یکی از اصلیترین سر شاخه های هلیل رود است دارای چشمه وچمنزار زیبا باغهای وسیع گردو ومردمانی ساده ونجیب می باشد بهترین ایام برای گردش در این منطقه از نیمه دوم اردیبهشت تا پایان شهریور می باشد چشمه علی چهرن بی شک زبان زد خاص وعام می باشد گردوی نظر یادگاری از قرن های گذشته وهدیه ای به نسل های اینده است آبشار های متنوع وکشتزارهای وسیع آن روح انسان را جلا میدهد

آبشار چهرن

«چهرن» یکی از مناطق زیبا و بکر رابر می‌باشد که چون دیگر نقاط این منطقه پوشیده از درختان گردو، زردآلو، صنوبر و نیز چشمه و چمنزار و مسیر رودخانه است. روستایی است که ییلاق بخشی از جمعیت عشایر این شهر می‌باشد. در فاصله‌ای کم‌تر از دو کیلومتر و در بخش شمالی این روستا، مسیر رودخانه‌ای وجود دارد که آب آن از ارتفاعات لاله‌زار می‌آید. پس از حدود ۱۰۰۰ متر پیاده روی در سمت راست، تنگه‌ی کوچکی وجود دارد که صدا و تصویر آبشار چهرن را نمایان می‌سازد
آبشاری با حدود ۱۲ متر ارتفاع که فضای این تنگه را کاملا متفاوت ساخته است.
جریان آب این آبشار بر دیواره‌ی ۱۲ متری با شیب کامل ۹۰ درجه فرو می‌ریزد و در ادامه مسیر حرکت، پس از طی حدود ۲۰۰ متر در بستر رودخانه فرو می‌رود تا دوباره از چمشه‌ها و زهکش‌های چهرن سر برآورد و طبیعت این روستای پر جاذبه را جان بخشد.

آبشار زیبای آبسُر Absor

  آبشار آبسر در محدوده روستای سید مرتضی در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق رابر واقع شده است. این آبشار زیبا که ارتفاع آن به حدود ۳۰ متری می رسد؛ آبشار دل انگیز که صدای ریزش آب آن، شور و اشتیاق خاصی به فضا می بخشد؛ بر دیواره های تیره رنگ وسنگی جریان دارد و در بخش هایی از طول آبشار، برخورد جریان آب با تخته سنگ ها، علاوه بر شدت بخشیدن به صدا وخروش آب، حرکت در لا به لای گل سنگ ها، خزه ها و گیاهان مسیر، تصویر زیبایی را در این بخش از رابر و استان، رقم زده است. همچنین ادامه حرکت آب در بستر رودخانه از لابه لای تخته سنگ های بزرگ و کوچک و حاشیه سبز آن، بر جلوه های آبشار آبسر افزوده است. شباهت های تصویری زیادی بین آبشار  آبسر و آبشار راین وجود دارد

  آبشار آبسر در دره ای عمیق در شمالی ترین بخش ارتفاعات بحر آسمان واقع شده است. این دره در جنوب شرقی روستای سید مرتضی از توابع بخش هنزاء شهرستان رابر  واقع است. فاصله آبشار تا روستا در حدود ۷ کیلومتر است. دسترسی به آبشار از طریق جاده رابر-جیرفت، جاده فرعی امامزاده سید مرتضی، ۲ کیلومتر مانده به روستای سیدمرتضی، جاده خاکی آبشار امکانپذیر است.

بخش هنزا

بخش هنزاء در ۵۰ کیلومتری شرق شهر رابر قرار گرفته است. هنزاء از طرف شمال غربی به شهرستان رابر و از طرف شمال شرقی به شهر راین و از جنوب شرقی به شهرساردوییه محدود می‌شود. و در نقطه مرزی شهرستان رابر و جیرفت قرار دارد.
بخش هنزا از سطح دریا در حدود ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان، مطبوع و خنک و در زمستان‌ها سرد است.
رودخانه دائمی هنزا از میان روستا عبور می‌کند. ظاهراً در گذشته تعداد زیادی آسیاب آبی در این بخش وجود داشته است که در حال حاضر اثری از آن‌ها باقی نمانده است.
در زبان محلی، به خروجی آب آسیاب « هنزاب» می‌گویند؛ از این رو، این مکان به هنزا، مشهور شده است.
بنای قدیمی امام‌زاده میرمحمد ابوطالب نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

بخش هنزاء به دلیل استقرار در محدوده کوهستانی، آب و هوایی مطبوع و مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و دلپذیری دارد. دره‌های خوش آب و هوا، سرسبز و کوه‌های مرتفع، این بخش را دربرگرفته‌اند. گذر رودخانه هنزا از میان روستا، سبب شادابی و طراوت آن شده است. حواشی رودخانه از درختان بلند، گل‌های رنگارنگ و گیاهان طبیعی پوشیده شده است. دره کوهستانی بندر هنزا با درختان کهنسال گردو به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به تفرجگاهی زیبا تبدیل می‌شود. این روستای کوهستانی، با طبیعت بکر و زیبا، گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
از جاذبه های گردشگری دیگر این بخش می توان به امامزاده سید محمد رضا ابوطالب(ع) و همچنین آبشار سرخوییه،امامزاده سید مرتضی (ع) و آبشار آبسر در روستای سید مرتضی ،تخت سرتشتک در بندر هنزاءدره گلی هوک در سرمشک ،دره گلوگازر،جنگل های اورس گلوچار و گلوگازر اشاره کرد.
در فصل تابستان، عشایر منطقه در اطراف روستا اتراق می‌کنند و به رمه‌گردانی، فرآوری محصولات لبنی و تولید صنایع دستی مانند نخ‌ریسی و گلیم‌بافی می‌پردازند. دیدن زندگی پر جنب و جوش عشایر، بسیار جالب توجه و تأمل برانگیز است.
مهم‌ترین سوغات هنزاء و رابر:گردو و بادام وعسل و محصولات لبنی است.
دسترسی:بخش هنزاء از طریق محورهای کرمان-رابر-هنزاء و جیرفت -ساردوئیه -هنزاء و کرمان-راین -ساردوئیه- هنزاء با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

طبیعت ییلاق سرمشک

سرمشک روستایی مرتفع از توابع بخش هنزاء در نزدیکی روستای گلوچار (یکی از برزگ ترین ذخیره گاه های درخت اورس) و بندر هنزا، که دامنه های اطراف آن پوشیده از جنگل های زیبای سرو وحشی (اورس)، کهکم و ارچن می باشند. این روستا با توجه به اینکه در ارتفاع بلندی قرار دارد (۳۴۵۰ متر) همچون دیگر نقاط مرتفع منطقه، در بیشتر طول سال خالی از سکنه است و در فصل بهار یکی از زیباترین مناطق ییلاقی را به وجود می آورد. کوچ عشایر و زیبایی های زندگی آنها، جلوه ای خاص به این منطقه می بخشد. چشمه پر آب «بد ذات» که یکی از سرچشمه های هلیل رود محسوب می گردد، و درۀ زیبای گلی هوک در این منطقه قرار دارد.

تخت سرتشتک

سرزمینی هموار با پستی و بلندی های ملایم و پوشیده از چمن زار و برکه های کوچک و چشمه های روان در ارتفاع ۳۶۰۰متری از سطح دریا،که از مرتفع ترین نقاط استان کرمان محسوب می شود.تخت سرتشتک ازمناطق ییلاقی ویکی از جاذبه های طبیعی گردشگری هنزاء بر فراز کوههای سر به فلک کشیده است.جایی که پوشش گیاهی تمام می شود و هیچ درختی به خاطر ارتفاع زیاد نمی روید این منطقه معمولا در فصل تابستان که به دلیل ارتفاع بالا هوای خنک تری نسبت به مناطق پایین دست دارد مورد استفاده و بازدید گردشگران و علاقه مندان به طبیعت قرار میگیرد.این تخت که یکی از جلوه های خاص مناطق کوهستانی استان کرمان می باشد در نقطه مرزی شهرستان های رابر-جیرفت و کرمان قرار دارد و با قرار گرفتن در نقاط بلند آن می توان موقعیت قله های بلند استان از جمله لاله زار و کوه هزار را تشخیص داد،منطقه ای بکر که به واسطۀ ارتفاع زیاد و شرایط جوی ،بیشتر طول سال خالی از سکنه است. هر سال از اردیبهشت ماه به بعد این منطقه میزبان عشایری از شهرستان های جنوبی کرمان است که با حضور سیاه چادر های عشایر ،بوی آتش و زندگی عشایری و نیز جست و خیز و هیاهوی گوسفندان تا اواخر تابستان تخت سرطشتک را که در ۱۲ کیلومتری منتهی الیه جاده بندر هنزاء قرار دارد را به یکی از جالب ترین و دیدنی ترین نقاط شهرستان رابر  تبدیل کرده است.

گلی هوک

یکی دیگر از پدیده های منحصر به فرد استان در بخش شرقی رابر واقع شده است. جایی که جریان آب رودخانه «سرمشک» در باریکه ای شگفت انگیز با دیواره های سنگی سخت و بلند در حرکت است و تنگه ای زیبا را حاصل آورده. این پدیده منحصر به فرد و شگفت انگیز حدود۲ کیلومتر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در نقاطی به ۱۰۰ متر می رسد. پوشش دامنه را درختان اورس و کهکم به صورت پراکنده معطوف زیبایی های خود نموده اند. کف این تراشه طبیعی را که چون کوچه ای باریک و طولانی جلوه گر است، جریان آب با عمق های متفاوت در بر گرفته و از بال تصویر هراس انگیز و پرهیجانی را در ذهن هر بیننده ای حک می کند. در بخش بالایی، فاصله دیواره ها بیشتر است و در میانه، دیواره ها نزدیک و در نهایت دره ای باریک را به تصویر می کشند. در بخش پایین، آن قدر فاصله دیواره های باریک می شود که حرکت نمودن در آن احساس ترس را به همراه می آورد. سرچشمه آب این رودخانه «چشمه بد ذات» می باشد.

دره زیبای گلی هوک(سرمشک)

گلی هوک یکی دیگر از پدیده های منحصر به فرد بخش هنزاءاست که در منطقه سرمشک واقع شده است،جایی که جریان آب رودخانه سرمشک در باریکه ای شگفت انگیز با دیواره های سنگی و سخت و بلند

در حرکت است و تنگه ای زیبا را حاصل آورد.این پدیده طبیعی و منحصر به فرد حدود ۲ کیلو متر در شیب سنگی دامنه کوه ادامه دارد و عمق آن در بعضی نقاط به ۱۰۰ متر هم می رسد.پوشش دامنه را درختان اوورس و کهکم معطوف زیبایی خود نموده اند،کف این تراشه طبیعی را که چون کوچه ای باریک و طولانی جلوه گر کرده است جریان آب با اعماق متفاوت در برگرفته و برکه های طبیعی و شگفت انگیزی را به وجود آورده است.این مناظر دیدنی تصاویر هراس انگیز و پر هیجانی را در ذهن هر بیننده ای حک می کند در بخش بالایی فاصله دیواره ها بیشتر است و در میانه دیواره های سنگی به هم نزدیک و در نهایت دره ای باریک را به تصویر می کشد که حرکت نمودن در میان آن احساس ترس را به همراه دارد.سرچشمه آب این رودخانه (چشمه بد ذات) می باشد

روستایی مرتفع از توابع بخش هنزاء در نزدیکی روستای گلوچار (یکی از برزگ ترین ذخیره گاه های درخت اورس) و بندر هنزا، که دامنه

های اطراف آن پوشیده از جنگل های زیبای سرو وحشی (اورس)، کهکم و ارچن می باشند. این روستا با توجه به اینکه در ارتفاع بلندی قرار دارد (۳۴۵۰ متر)همچون دیگر نقاط مرتفع منطقه، در بیشتر طول سال خالی از سکنه است و در فصل بهار یکی از زیباترین مناطق ییلاقی را به وجود می آورد. کوچ عشایر و زیبایی های زندگی آنها، جلوه ای خاص به این منطقه می بخشد. چشمه پر آب «بد ذات» که یکی از سرچشمه های هلیل رود محسوب می گردد، و درۀ زیبای گلی هوک در این منطقه قرار دارد.

سیه بنوئیه

دهستان سیه بنوئیه در شرق شهرستان رابر قرار داردازجاذبه های طبیعی آن باغ های باقرآباد وغارمموشاوآبشار پسله وقله ی سنگ عشق وکوه دیمموییه می باشدروستای دیدنی سیه بنوئیه در ۵ کیلومتری این شهر به عنوان یکی از روستاهای پلکانی کشور می باشد واز لحاظ سرسبزی و دارای آب هوای کوهستانی عالی می باشدواز دیگر مناطق دیدنی بندر سیه بنوئیه(دیزنگماه)میباشد که درآن غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله وقله ی دیمموئیه قرار دارد.

دیزنگماه یکی از آبادی های بندر سیه بنوییه و در کنار آبدر واقع شده در واقع بندر سیه بنوییه از چندابادی تشکیل شده عبارت اند از دیزنگماه وابدرو دیمموییه . متاسفانه با این همه زیبایی که دارد ناشناخته مانده .از نظر موقعیت بین چهرن واشکان قرار دارد از شمال به لاله زار واز جنوب به سیه بنوییه محدود است. غار مموشا از غارهای مهم استان کرمان است که درکتاب جغرافیای استان به آن  اشاره شده است .ابشار پسله در بندر سیه بنوئیه است

گنجان

روستای گنجان بعد از گذشتن از روستاهای ننیز وسیه بنوئیه و عبور از جاده ای پر پیچ خم از بین باغ ها و درختان گردو .روستای پلکانی و زیبای گنجان چهره نمای می کند.این روستاکه در بین کوههای که بیشتر سال پوشیده ازبرفند حصار شده است.این روستا مردمانی خون گرمی دارد که با عشق از روستایشان میگویند.گنجان دارای اب و هوای سردی در زمستان و هوای معتدلی در تابستان است.که به خاطرهوای دلپذیرش در بهار و عید نوروز پذیرای جمع کثیری از  مهمانان نوروزی است.

مجموعه زیارتی سیاحتی یادمان شهدای گنجان:مرکز ایثار ومقاومت جنوب شرق کشور  گنجان عزیز ۷۰ لاله پرپر را جهت جاودانگی این مرز وبوم فدا نموده  وافتخارکریمان لقب گرفته است، یادمان شهدای این روستای سرافراز به صورت بسیار زیبا وبه شکل یادمان شهدای شلمچه بنا گردیده وبه زودی افتتاح می گردد.

 این مجموعه شامل حرم وگلدسته شهدا،سالن همایش،کمپین واستراحتگاه زائرین،سرویس های بهداشتی ،محوطه وفضای سبز زیبا  است، ان شاء الله از روزهای آغازین بهار ۹۳پذیرای زائرین وگردشگران وهموطنان عزیزمان می باشد .

مسیر گردشگری رودخانه گنجان وگلینوئیه:در ضلع شرقی روستای نمونه گنجان و۹ کیلومتری شهرستان رابر رودخانه فصلی گنجان قرار دارد که از رشته کوههای هزار ولاله زار سرچشمه می گیرد اطراف رودخانه را مزارع سرسبز کشاورزی و درختان تنومند گردو وصنوبر احاطه نموده است وترکیب رود،چشمه ها،مزارع کشاورزی وکوههای اطراف یک دره بسیار دیدنی را به وجود آورده که هوای خنک بهار وتابستان ،زلالی آب و آواز پرندگان این منطقه شما را بیشتر از یک بار به دیدن این تفریحگاه ترغیب می کند، در امتداد رودخانه در مسیر آب ۵۰۰ متر پیاده روی کنید به چشمه سار زیبای گلینوئیه ودر نهایت به آبشار گلینوئیه می رسید، در پایان طبیعت گردی از استخر پرورش ماهی که در جنب رودخانه گلینوئیه قرار دارد چند عدد ماهی قزل خریداری کرده ودر دل طبیعت  وفارغ از هیاهوی زندگی شهری با نم اهنگ آب رود وجیک جیک پرندگان نوش جان می نمائید، ازعمارت ها ودرختان قدیمی گلینوئیه نیز می توانید دیدن کنید

مناطق ییلاقی وعشایری روسکین ،گشکین وصغدین وآبدر: این مناطق زیبا را با خودروی سواری نمی توانید ببینید ولی با وانت میتوان رفت   زندگی بی آلایش عشایری،کاروانسرای قدیمی شیرزاد وهوای دلنشین وطبیعت بکر این مناطق ارزش دیدن را دارد به علاوه اگر طالب عسل خالص محلی،کشک،دوغ،ماست،کره وپنیر خوب وطبیعی گوسفندی هستید سفر به این منطقه را از دست ندهید این مناطق گردشگری در فاصله ۴ الی۱۰ کیلومتری شرق گنجان قرار دارند ودر مسیر آنها سیاه چادرهای ابل دیداری وکمی متمایل به چپ آبشار زیبای کندغان قرار دارد.

مسیر زیبای رودخانه کندر کرنگ،جاده رویایی گیدوا وباقرآباد،مسیر دلربای رودخانه صباباد،دشت حاصلخیز پشته سلیمان همگی در مرکز وغرب گنجان وکشتزار جوبنو درشمال گنجان نیز به سهم خود شما را از مواهب زیبای خداوند بی نصیب نمی کند

  گنجان بهشت جنوب شرق ایران را هی است میان بر وکوتاه برای کسانی که  در منطقه جنوب شرق طالب طبیعت شمال هستند

ننیز

روستای ننیز در شرق رابر واقع شده‌است. و با توجه به اسناد موجود قدمتی چند صدساله دارد و از سفالینه‌های بدست آمده مشخص است که در زمان مغولها به آتش کشیده شده‌است.

ننیز از دو قسمت ننیز علیا و ننیز سفلی تشکیل شده‌.ننیز روستایی سرسبز و دارای باغهای سیب، گردو، آلبالو، بادام، هلو و … و دارای چشمه سارهای فراوان می‌باشد. از جاذبه‌های گردشگری ننیز می‌توان به سد خاکی شهید حاج علی ژاله، باغات و چمنزارهای بکر و… اشاره کرد. دو طرف خیابان ننیز را درختان گردو مانند تونلی احاطه کرده‌اند. معمولا در منطقه ننیز را با نام محرم و عاشورا می‌شناسند یکی از باشکوهترین مراسم تعزیه خوانی در این روستا برگزار می‌شود. از شاعران ننیز می‌توان به سراینده دیوان گل سرخ زنده یاد مصطفی حسینخانی اشاره نمود.

زمین انجیر

وجه تسمیه این روستا: به علت وفور درختان انجیر در گذشته در این محل آبادی به زمین انجیر معروف شده است در حال حاضر درختان انجیر اکثرا از بین رفته است. روستای زیبا و گردشگری زمین انجیر در ۱۸۰ کیلومتری جنوب استان کرمان و در ۶ کیلومتری شرق شهرستان رابر قرار گرفته است موقعیت طبیعی دره ای بوده و رودخانه فصلی-تقریبا دائمی- رودبر (رودر) در مجاورت غرب این آبادی و در بین مزارع روستا جریان دارد و کوه ماران با ارتفاع ۳۴۰۰متر در ۹ کیلومتری شمال شرق ،کوه لاله زار با ارتفاع۴۰۴۰متر در ۱۶ کیلومتری شمال غرب و کوه باغ شاه با ارتفاع ۲۷۲۳ متر در ۷کیلومتری شرق این آبادی واقع شده اند و همچنین دره رودبر در مجاورت غرب این آبادی قرار دارد، زمین انجیر از سمت شمال به گنجان، از غرب به رابر ، از جنوب به رودبر، از شرق به دژدان و از شمال شرقی به جواران و باب گلوئیه منتهی می شود.

روستای زمین انجیر طبق کندکاوی که اهالی آن قبل از انقلاب انجام داده اند در آن ظروف سفالی خم و…دیده شده است که نشان دهنده ی این است که تمدن بسیار قدیمی داشته به خاطر در حریم رودخانه رودبر (رودر) از سرچشمه های هلیل رود جیرفت است که به گفته ی اهالی احتمالا روستای زمین انجیر روستایی بوده است(۲۰۰ الی ۳۰۰ سال پیش) که ویران گشته و آثاری از آن در زیر خاک نمایان می شود. و در آخرپوشش گیاهی این روستا شامل : خاکشیر گون کتیرا درمنه گل ختمی بید و… می شود.

جواران جواهری در جنوب ایران

روستای جواران یکی ازدهستان های حومه شهرستان رابر ودر فاصله ی ۱۲کیلومتری از شهر رابر ودر دامنه ی کوه ماران (یکی از رشته کوهای شرقی کوه شاه)قرار دارد همچنین رود خانه ای به همین نام باانشعاب از کوهای شمالی (سرشاخه های رود هلیل)وجود دارد که این رود باعث ابادانی ورونق کشاورزی شده است وجود قنات ها وچشمه های گوناگون باعث تعادل اب وهوا ومفرح بودن وپوشش گیاهی متفاوت شده است . آب وهوای جواران در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد تا معتدل است .
رودخانه های دائمی سید مرتضی ,هلیل رود ,رابر و گردون از ارتفاعات جنوب وجنوب شرق این دهستان سرچشمه میگیرند.
آبادی های این دهستان دارای ۲۵دهنه چشمه و ۷ حلقه چاه است.

این روستا ازشمال به روستای شیرینک بردسیر واز شرق به بخش هنزا وازجنوب به روستای کلدان واز غرب به شهرستان رابر وگنجان احاطه شده است. غار لاله شمع از جاذبه های گردشگری روستای جواران است .

رویش درختان اورس(سرو کوهی)در کوهستان های هنگر ،باب گلوئیه سرخو   از نکات بارز این  منطقه همراه با درختان کهکم ،ارچن،بنه(پسته ی کوهی)قنسک وبادام کوهی موقعیت ویژه ای به منطقه داده است وجود گیاهان داروئی وصنعتی مانند کتیرا وکال از دیگر مزیت های پوشش گیاهی این منطقه می باشد از تنوع جانوری منطقه که بیشتر شامل بز کوهی،گوزن،پلنگ،کبک و تیهو بوده است کاسته شود اما درسال های اخیر با فراهم امدن امکانات ونگهداری وحفظ محیط زیست وبا فرهنگ سازی بین مردم منطقه و کشاورزان ودامداران  این نقص تا حدودی برطرف و پوشش گیاهی وتنوع جانوری رو به افزایش است .

ازعمده محصولات روستا می توان به درخت گردو  اشاره نمود که شاید شناسنامه ی این درخت همراه روستا و وجود درختان کهنسال گردو در مرکز روستا ودر محل مظهر قنات مرجان شاهد این مدعاست که بعضی از این درختان قدمتی   بالای ۷۸۵سال دارند البته یکی از اقلام اصلی درامد مردم از کاشت ونگهداری درخت گردو می باشد

 روستای جواران از زمان های قدیم جزو اولین مناطقی بوده  که مراسم عزاداری  امام حسین (علیه السلام) در ان بر گذار می شده است وعده ی زیادی از دیگر شهرها برای دیدن شبیه خوانی  همه ساله در جواران جمع می شوند

بُندر هنزاء

بُندر هنزاء یکی از نقاط ییلاقی و دل انگیز شهرستان رابر در بخش هنزاء می باشد که در فاصله ۴۲ کیلومتری منتهی الیه شمال شرق رابر در ارتفال ۳۶۰ متری از خط دریا ودر ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه واقع شده است.جان و تن این منطقه را عظمت و شکوه درختان کهنسال گردو در برگرفته و باغ های وسیع و عبور رودخانه ای خروشان حاشیه زیبای بندر هنزاء را جلوهای کم نظیر بخشیده است.

درختانی که برخی به راحتی ۵۰۰ سال را طی نموده و حجم تنه و شاخه و برگ های آنها هر نگاهی را به تآمل وا می دارد.بُندر هنزاء یکی از ۱۱ منطقه هدف گردشگری در استان کرمان می باشد.وجه تسمیه بُندر :به دلیل قرار گیری خانه ها در بُن کوه (دامنه کوه) به آن بُن درِه گفته می شده که به مرور زمان به صورت کنونی یعنی بُندر تبدیل شده است.این منطقه یکی از ییلاقات مهم عشایر شهرستان رابر می باشد که در تابستان ها از شهر های کهنوج و جیرفت و عنبرآباد به این منطقه کوچ می کنند. و در واقع ییلاق عشایر علیدادی و سلیمانی می باشد. در این منطقه مرغوب ترین محصولات طبیعی از قبیل عسل، کشک،روغن،تلف و گردو توسط عشایر تولید و به مناطق مهم کشور از جمله شیراز ارسال می شود.عبور رودخانه از میان این روستا و وجود درختان کهنسال گردو در دو طرف رودخانه و وجود سیاه چادر های عشایر محیطی زیبا و دل انگیز را به وجود آورده به طوری که در ایام سال شاهد حضور گردشگرانی از تهران،بندرعباس،و شهرهای جنوبی کرمان در این منطقه هستیم. در سال های جاری با همت سازمان میراث گردشگری استان کمپ های برای اقامت مسافران ساخته شده است .شما می توانید پس از ورود به مرکز بخش هنزاء و طی مسیر ۵ کیلومتر این منطقه زیبا را در دره ای پر از درختان گردو که سرتاسر آن را کوه احاطه کرده است نظاره گر باشید.

ریزنگ مارء

منطقه ریزنگ مارء در ۱۵ کیلومتری شهرستان در دامنه کوههای لاله زار دارای آب هوای خنک  در مسیر جاده خاکی رابر به لاله زار قرار گرفته است ۱۶ کیلومتر تا لاله زار فاصله دارد دارای گردوهای کهنسال زیادی می باشد .

اشکان

در ۱۳ کیلومتری شهرستان رابر قرار گرفته در مسیر جاده رابر به لاله زار در شرق ریزنگ مارء دارای گردوههی کهنسال زیادی .و آب و هوای خوب و نشاط انگیزی می باشد و دارای قبرستان های قدیمی که تمام جد و طایفه لری در این مکان مدفون می باشند .

روستای گلوچار
بالای روستای گلوچار رابردره بسیار زیبا پوشیده از درختان ارس است که تماشایی و بی نظیربه نظر میرسد. در انجا درختان ارس بزرگی وجود دارد که عمر انها طولانی است و سرمایه ای بزرگ برای پوشش گیاهی شهرستان محسوب میشود دره محیطی ارام ودل نشین برای گردشگران است تا به تماشای جنگل سبز بنشینند.

گردو دره کار

در بالای ده دیوان رابر رشته کوه لاله زار چندین درخت گردوی کهنسال با تنه های بسیار قطور وجود داردکه ریشه های انها در هم تنیده شده ومکانی است بسیار زیبا که ارمیدن زیر سایه ان درختان بسیا رلذت بخش است.

دفینه های اشکان:

ده اشکان سیه بنوئیه رابر از زمان اشکانیان وجود داردکه بیشتر انها در زمان حکومت محمد رضا شاه به وسیله آمریکایی هابه غارت رفته است از جمله عقیق های درشت مخصوصا یک یاقوت سرخ که عکس آذر میندخت وپوران دخت به طول ۵سانتی متر در دو طرفش منقوش بوده ویک کفنی زربفت که متعلق به یکی از سلاطین اشکانی بوده است.

محوطه باستانی قره قطوئیه :

مرز مشترک رابر واسفندقه محوطه بزرگی است که اشیا باستانی زیادی در انجا پنهان است در چند نوبت مورد غارت قرار گرفته است.

تل کوشک:

این محوطه باستانی در رابر قرار دارد گروهی معتقدند قدمت ان به دوره ی ساسانیان بر میگردد که قسمتی از ان به دلیل گسترش زمینها وباغات پیرامون ان از بین رفته اند.

قلعه رابر :

در رابر محله ای که امروز ان را قلعه نامیده اند قرار داشته در سال ۱۲۰۷ ه ق/که فتحعلی خان به رابر قشون کشی کرده قلعه اباد بوده است ومردم انجا جمع شده اند وبا جهانبانی فتحعلی خان بنای مخالفت گذاشتنداما خان فاجار از حیث سلاح ومهمات کاملا مجهز بودرویارویی با ان سودی نداشت وبا وساطت ومیانجی گری بعداز یک ماه تسلیم شدند .هنوز اثاری از ان قلعه باقی مانده است.

قلعه های  دیگری نیز در رابر جود داشته ولی مهمترین انها همان قلعه رابر بوداین قلعه ها عبارتند از :قلعه دیلم در حومه سیه بنوئیه که میگویند متعلق به زمان دیلمیان است ودو قلعه در جوار ان یکی کنار ساختمان دژدان ودیگری کنار قنات جواهران, قلعه کلدان, قلعه پدم اباد, قلعه سنگ بندر هنزا وقلعه بید بست سرهنگر.

ساختمان عمارت:

ساختمانی که مشهور به عمارت ومتعلق به رستم خان اسفندیاری معروف به رفعت الدوله برادر عدل سلطان پسر مرتضی قلی خان فرزند محمد اسماعیل است .این عمارت در وسط باغ بزرگی در شمال رابر در کوچه رفعت واقع است ساخت این بنا دو سال طول کشید وآجر های ان را به وسیله قاطر از کرمان به رابر حمل کرده اند متاسفانه این ساختمان رو به ویرانی است و فقط ستون هایی از ان باقی مانده است.و…

مراتع شهرستان رابُر
وجود مراتع کوهستانی در حوضه های ذکر شده میزبان ییلاق نشینان بخشی از عشایر استان کرمان است. این مراتع درمنطقه رویشی ایران- تورانی قرار گرفته اند. فلور رابُر از غنای کم نظیری در استان کرمان برخوردار است. بطوریکه بیش از ۸۰ گونه ی گیاهی را از جنس های مختلف در خود جای داده است از این جهت بررسی های بوم شناسی و جامعه شناسانه گیاهی در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. عمده درختان جنگلی موجود در این مراتع شامل: بنه، بادام کوهی، ارژن، قوسک،کیکم، ارس و شیرخشت می باشند.از گونه های درختچه ای،  قیچ، تربیت، زرشک و پرند را می توان نام برد. همچنین اکثر گونه های بوته ای و علفی موجود در فلور ایران- تورانی در این مراتع  وجود دارد. از این تعداد گونه های گیاهی، اکثرشان جزو گیاهان دارویی – صنعتی و اقتصادی محسوب می شوند که جهت آگاهی از محاسن آنان نیازمند مطالعات بنیادی می باشند. عمده تیپ های مهم مرتعی موجود در منطقه مذکورشامل: درمنه گون، گون درمنه، درمنه گارچی، جامعه گیاهی بادام کوهی درمنه هستند که بسته به شرایط توپوگرافی تغییرات فراوانی به چشم می خورد. ذخیره گاه ژنتیکی ارس گلوچار از مهمترین مناطقی است که جزو مراتع مشجر شهرستان رابُر بحساب می آید. در مجموع تنوع گونه ای مراتع شهرستان رابُر ارزش منابع طبیعی این شهرستان را بخوبی نشان می دهد. محصولات فرعی مراتع در این شهرستان شامل زنبورداری ، پرورش ماهی قزل آلا و… است.

ارتفاعات
کوه های مهم شهرستان رابُر عبارتند از:
-کوه لاله زار( شاه) با ارتفاع ۴۰۴۰ متر در ۱۰کیلومتری شمال غرب
– کوه ماران از رشته کوه ایران مرکزی با ارتفاع ۳۴۰۰متر واقع در ۷ کیلومتری شرق رابُر
– کوه طلا و لق با ارتفاع ۲۷۸۰متر در ۱۱کیلومتری غرب
– کوه باغ شاه با ارتفاع ۲۷۲۳ متر در ۴ کیلومتری شمال شرق
– کوه کلوک گاو با ارتفاع ۲۳۸۰ متر در ۲۷ کیلومتری جنوب غرب
– کوه میخانه با ارتفاع ۲۳۶۲ متر در ۳ کیلومتری جنوب شرق
– کوه حاجی زاغیه با ارتفاع ۲۰۷۱ متر در ۲۴ کیلومتری جنوب غرب
– کوه بند کیواز با ارتفاع ۲۰۴۸ متر در ۲۸ کیلومتری جنوب
– کوه کنار با ارتفاع ۱۹۸۴ متر در ۲۸ کیلومتری جنوب
آبخیز شهرستان رابُر
شهرستان رابر زیر حوضه های آبخیز هلیل و نهایتاً حوضه بزرگ آبریز جازموریان را در خود جای داده است. از حوضه های مهمی که مطالعات آبخیزداری روی آنان انجام گرفته است می توان حوضه اسکر، لنگر، هنزاء را نام برد. منابع آبی موجود در این حوضه ها تأمین کننده آب شرب آبخیزنشینان را فراهم می آورد. ارتفاعات لاله زار موسوم به کوه شاه رابُر قسمتهای شمالی رابُر را پوشش می دهند که در فصل زمستان تا اواسط بهار پوشیده از برف هستند. بیشترین برف را در شمال رابُر، این ارتفاعات دارند و تمامی رودخانه های این بخش در منطقه ای بنام نهر بادام به هم پیوسته و سرچشمه قسمت مهمی از رودخانه بزرگ هلیل رود می گردند. همچنین پنج رودخانه فصلی در این منطقه جریان دارند که از برفهای ارتفاعات مذکور تغذیه می گردند. رود خانه های مهم شهرستان رابر عبارتند از:۱- رودخانه دائمی رودبر(رودر) که در حوضه آبریز جازموریان قرارگرفته و از ارتفاعات کوه های سنگ عشق و پر عشق( دامنه های جنوبی ارتفاعات لاله زار) سرچشمه گرفته و در جهت شمال- جنوب جریان دارد. بعد از ملحق شدن چند شاخه فرعی به این رودخانه و عبور آن از روستاهای گنجان، گُلینوئیه، زمین بر و رودبر و دریافت رودخانه جواران در ۲ کیلومتری جنوب شرق رابر به رودخانه رابُر متصل می گردد. رودخانه مذکور عمدتاً از مناطق بی کربناته و سیلیکاته می گذرد. ۲- رودخانه دائمی رابُر که از دامنه های جنوبی لاله زار سرچشمه می گیرد و پس از ورود به دشتهای دامنه ای دارنجان با جهت جنوب شرق ضمن عبور از روستاهای تذرج و موسی آباد وارد شهر رابُر می گردد و در طی مسیر خود پس از دریافت رود خانه رودبر با تغییر جهت به سمت جنوب ادامه مسیر داده و در مجاورت روستای نهربادام با اتصال به رود خانه سید مرتضی به رودخانه هلیل رود می ریزد. این رود خانه نیز عمدتاً از مناطق بی کربناته و در سازندهای سیلیکاته جریان دارد. از دیگر رودخانه های شهرستان رابُر می توان رودخانه های سرمشک، هنزاء، اسپارچ، دره پهن، شصت فیچ را نام برد.

پایگاه تحلیلی خبری صبح رابر ، در نظر دارد نسبت به جمع آوری  اطلاعات گردشگری این شهرستان و آداب رسوم مربوط به این دیار اقدام نماید

لذا از تمامی علاقمندان و دوستداران برای شناخته شدن این جاذبه های محبوب و گردشگری شهرستان رابر  با ارسال تصاویر و عکس های و اطلاعات مربوط به این جاذبه های گرشگری را به ایمیل  :sobherabor45@chmail.ir  ارسال  نمایند ، تا با نام خودشان منتشر شوند.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب