پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:55:20 - پنجشنبه 14 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اهتمام بانک مرکزی به تغییر طرح اسکناس/ اقتصاد مقاومتی مهم تر است یا طرح روی اسکناس؟
در حالی بانک مرکزی از وظایف کلیدی خود در گردش اقتصاد سر باز میزند که به انجام اموری چون تغییر طرح اسکناس ۵۰۰۰ هزار تومانی را در دستورکار خود قرار می دهد و در اقدامی که فقط توجیه سیاسی دارد حدیث پیامبر اسلام (ص) و نماد انرژی هسته ای را از طرح اسکناس حذف می کند و سر در دانشگاه تهران را با رنگ بنفش جایگزین آن می کند!

به گزارش “ صبح رابر” به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا روز دوشنبه هفته‌ای که گذشت، طی مراسمی به مناسبت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران که رییس کل و قائم مقام بانک مرکزی و چند تن از وزراء از جمله طیب‌نیا- وزیر امور اقتصادی و دارایی- حضور داشتند، از طرح جدید اسکناس پنجاه هزار ریالی نیز رونمایی شد. در اسکناس جدید طرح پشت اسکناس ۵هزار تومانی به سر در دانشگاه تهران و بیت شعری از فردوسی منقش شد و قرار است از بهار سال آینده این اسکناس چاپ و عرضه شود.

بانک مرکزی به عنوان اصلی ترین نهاد پولی، وظایف مهمی را در سیستم اقتصادی کشور بر عهده دارد. به نحوی که کم کاری و اجرای ناقص هر یک از وظایف و مسئولیت های این نهاد عامل شکل گیری خلا و مشکلاتی کلیدی در کل نظام اقتصادی کشور به وجود خواهد آورد. این نکته زمانی مهمتر و حساسیت برانگیزتر می شود که سیستم اقتصادی کشور و حتی خود بانک مرکزی در حصار تحریم و فشارهای خارجی قرار گرفته باشد. به همین دلیل است که سران اروپایی ـ آمریکایی پس از اعمال تحریم بانک مرکزی ایران ، این تحریم ها را تحریم های هوشمند و فلج کننده نامگذاری کردند.

– حفظ ارزش داخلی و خارجی پول ملی کشور
ـ انتشار اسکناس و ضرب سکه های فلزی رایج کشور
ـ تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و ریالی
ـ  نظارت بر معاملات طلا و وضع مقررات مربوط به آن
ـ نظارت بر صدور و ورود ارز و پول رایج کشور
ـ تنظیم کننده نظام پولی و اعتباری کشور نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری تنظیم حجم اعتبارات بانکی و ایجاد هماهنگی، متناسب با نیازهای پولی کشور
ـ نگهداری از حساب های کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت
ـ نگهداری کلیه ذخایر ارزی و طلای کشور
ـ نمایندگی دولت در سازمان های مالی و بین المللی
ـ در اختیار داشتن تصدی تمام عملیات انتشار اوراق بهادار دولتی
ـ انعقاد موافقتنامه پرداخت و اجرای قراردادهای پولی، مالی، بازرگانی و ترانزیتی دولت و سایر کشورها

نمونه هایی از وظایف بانک مرکزی است به طوری که مرور اجمالی این بندها ضرورت عملکرد دقیق و صحیح بانک مرکزی را به نمایش می گذارد. بر مبنای همین اهمیت و اثرگذاری است که مقام معظم رهبری علاوه بر اشاره به مسئولیت های بانک مرکزی در سایر بندها، دو بند ( بند۹ و۱۹)  از بندهای ۲۴گانه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را صراحتاً به وظایف بانک مرکزی در عرصه جنگ اقتصاد مقاومتی اختصاص می دهند.

ـ اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی

ـ شفافیت سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و طمینه های فساد زا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و … .

این در حالی است که طی یک سال گذشته که از ابلاغ این سیاست ها می گذرد علی رغم اینکه بانک مرکزی شورای اقتصاد مقاومتی تشکیل داد و مصوباتی برای این شورا در نظر گرفت و همایش هاو سخنرانی ها و مصاحبه هایی و اقدامات نمایشی این چنینی بسیاری در این باب ارائه کردند اما کارنامه اجرا و عملیاتی بانک مرکزی در انجام به این وظایف، عملکرد  بسیارضعیف آن را به نمایش می گذارد.

ـ افزایش و ادامه دار بودن شکل گیری پرونده های فساد کلان بانکی

ـ عدم انجام اقدامات لازم جهت پیگیری بدهکاران بانکی و  افزایش معوقات بانک ها و افراد خاص به بانک مرکزی تا سقف۹۰ هزار میلیارد طبق جدیدترین آمار منتشر شده

ـ کاهش ۳۰ درصدی ارزش ریال طبق آخرین گزارش بانک جهانی و کسب رتبه دوم برای ایران در کاهش ارزش پول در سال۲۰۱۴

ـ انتشار آمارهای متناقض درباره شاخص های مهم اقتصادی چون تورم، رکود و…

ـ افزایش ۲۲ درصدی حجم نقدینگی نسبت به سال دی ماه سال گذشته  و رسیدن آن تا سقف۶۸۷ هزار میلیارد تومان  طبق آخرین گزارش بانک مرکزی

ـ عدم اهتمام در اجرای سیاست های دورزننده تحریم از قبیل پیمان های دوجانبه پولی، حذف دلار از مبادلات ارزی و…

ـ نداشتن تصمیم و سیاستی مشخص در حوزه نرخ ارز  با وجود رانت های کلان در اختلاف قیمت نرخ ارز آزاد و رسمی

ـ عدم نظارت و اعطای مجوز جهت خرج کردن میزان بالایی از ذخایر ارزی کشور در موارد غیر ضروری همچون واردات کالاهای لوکس در شرایط تحریمی

و چندین و چند وظیفه و مسئولیت دیگری که بانک مرکزی عهده دار انجام آن بوده است و از انجام آن شانه خالی کرده و یا آنرا ناقص انجام داده است. نکته مهم اینجاست  در حالی بانک مرکزی از وظایف کلیدی خود در گردش اقتصاد سرباز میزند که به انجام اموری چون تغییر طرح اسکناس ۵۰۰۰ هزار تومانی را در دستورکار خود قرار می دهد و در اقدامی که فقط توجیه سیاسی دارد حدیث پیامبر اسلام (ص) و نماد انرژی هسته ای را از طرح اسکناس حذف می کند و سر در دانشگاه تهران را با رنگ بنفش جایگزین آن می کند!

زمانی که رئیس جمهور کشور از سیاسی شدن اقتصاد گله می کند و راه رهایی اقتصاد را غیرسیاسی شدن آن می نامد این اقدامات چه معنی می تواند داشته باشد؟ یعنی امور متناسب با خواست و سیاست ایشان پیش نمی روند یا شاید سیاست زدایی از اقتصاد هم شعاری و سخن پرطمطراقی بیش نیست.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب