پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

19:18:41 - یکشنبه 24 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از توافق ژنو تا تحریم های جدید/ ترس از پیشرفت ایران دلیل تحریمهای غرب است
به گزارش ” صبح رابر“قطار تحریم ها بر ریل حماقت و لجاجت آمریکایی ها همچنان در حرکت است !!؟ صد البته دشمن ، دشمن است ،نظام استکباری غرب به نابودی انقلاب اسلامی ایران همت گماشته است چرا که انقلاب اسلامی تهدید بزرگی در برابر منافع کشورهای استعماری خصوصاً آمریکا و اسرائیل است «باراک اوباما»، رئیس […]

به گزارش ” صبح رابر“قطار تحریم ها بر ریل حماقت و لجاجت آمریکایی ها همچنان در حرکت است !!؟

صد البته دشمن ، دشمن است ،نظام استکباری غرب به نابودی انقلاب اسلامی ایران همت گماشته است چرا که انقلاب اسلامی تهدید بزرگی در برابر منافع کشورهای استعماری خصوصاً آمریکا و اسرائیل است

«باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با بیان اینکه بحران در روابط تهران و واشنگتن «هنوز حل نشده است» وضعیت اضطرار ملی آمریکا در ارتباط با ایران بار دیگر تمدید کرد. این در حالیست که اوباما همچنان ادعای تلاش برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران را دارد . در مقابل ،  ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده  ۲۰ درصدی ایران هم که با خون دانشمندان شهید هسته ای مان جوش خورده در حال اکسید شدن است

این قضاوت چراغ راهی خواهد بود در کسب شناختی واقع‌بینانه از غرب و شیوه‌ی رفتارش در تعامل با سایر کشورها.

بر خلاف روح حاکم بر توافق نامه ،  قطار تحریم ها بر ریل حماقت و لجاجت آمریکایی ها همچنان در حرکت است !!؟

مقام معظم رهبری فرمودند:« این‏که ملاحظه می‏کنید بعد از پیروزی انقلاب تاکنون آمریکایی ها از دشمنی با ملت و کشور و نظام جمهوری اسلامی هرگز دست نکشیده‏اند و یک لحظه از دشمنی باز نایستاده‏اند علّت همین است این‏جا پایگاه سیاسی و اقتصادی امن و امان آمریکاییها بود، اما فکر اسلامی و ایمان اسلامی این ملت را بیدار کرد و آنها توانستند به برکت اسلام ، دست این سلطه‏ طلبِ زیاده خواهِ زورگوی چپاولگر را کوتاه کنند، در حقیقت اسلام در کشور ما بزرگترین ضربه را به استکبار آمریکایی زده است بنابراین آنها هم بزرگترین کینه را دارند و بی‏مهار اقداماتی می‏ کنند.»)  بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ‏در خطبه‏ های نماز جمعه‏ ی تهران‏ ۱/۹/۸۱ (

اسلام ناب محمدی

یکی از مهمترین عوامل دشمنی استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی،بلکه ریشه اصلی تمامی دشمنی ها ، اسلامی بودن انقلاب و شکل گیری آن بر پایه اسلام ناب محمدی است . انقلاب اسلامی که بر پایه فرهنگ غنی اسلام شکل گرفت ، فرهنگ غرب و مبانی آن را به چالش کشیده و زیر سوال برد .
مقام معظم رهبری در این باره فرمودند : «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است . آن ها با اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الله که آمریکا از ملت ایران از هیچ چیز شان به قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نیست او می خواهد شما از این پایبندی دست بردارید .»( روزنامه جمهوری اسلامی ، ۱۳/۲/۶۹)

پیشرفت علم

مقام معظم رهبری فرمودند: « آمریکایی ها می دانند که اگر ایران اسلامی و ملت ایران برقله رفیع این فناوری بایستد سخن حق او که دعوت به استقلال و عزت و سرافرازی است در افکار عمومی جهان به ویژه مسلمانان ، نفوذ بیشتری خواهد یافت و دشمنان ملت از همین مسأله ناراحت و نگرانند .

همچنین فرمودند:« این موضوع نشأت گرفته از ایستادگی و ثبات ملت ایران و نشانه های خوب پیشرفت در ایران اسلامی است. صورت عزت ملت، سربلندی سیاسی نظام اسلامی، پیشرفتها و نوآوریها در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی، و کوتاه نیامدن در مقابل قدرتهای زورگو، تداوم پیدا کرده و اکنون به الگویی برای ملتهای منطقه تبدیل شده است.( ، بیانات مقام معظم رهبری دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نظامی و انتظامی در تاریخ ۱۴/۱/۱۳۹۰ )

این عدم پیشرفت تا آنجا برای دشمان ما اهمیت داشت که، امریکایی ها حاضر بودند تا ۳۰۰ سال سوخت هسته ای را در اختیار ایران قرار دهند اما ایران در مساله غنی سازی وارد نشود.دانشمندان هسته ای ایران حتی یک روز در دانشگاه های امریکا تحصیل نکردند، سبک زندگی امریکایی و سبک مصرف گرایی از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای سایبری در جامعه ایران ترویج می شود.

استقلال

مقام معظم رهبری در این باره فرمودند : «دشمنی نظام مستکبر آمریکایی و هر مستکبر در دنیا با نظام اسلامی ، به خاطر پرچم برافراشته عدالت است ، به خاطر این است که می بیند با نام اسلام و با تعالیم والای اسلام کشوری دارد به سمت رشد و توسعه و پیشرفت علمی و عملی حرکت می کند می داند که این ، جلوی نفوذ آنها را خواهد گرفت . آنها با هر کشوری که خارج از قلمرو قدرت آنها به توسعه ، به سمت رقابت با آنها حرکت کند ، مخالفند .

استکبارستیزی

موجودیت نظام جمهوری اسلامی و حرکت با صلابت و مقتدرانه آن ، بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است.

مقام معظم رهبری فرمودند:« موضع انقلاب اسلامی موضع هجومی است ، هجوم علیه سیستم ظالمانه و ستمگرانه ای که امروز بر دنیای سیاست در سراسر عالم و بر زندگی واقعی مردم حاکم است ، یعنی هجوم بر نظام سلطه… انقلاب اسلامی ، فریاد و نهیبی است علیه چنین نظام های ظالمانه ای در دنیا . علت این هم که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی در چشم ها و کام های ملت ها شیرین بوده و همچنان هست ، همین است . این هم که می بینید در دنیا سیاست های گوناگون با شیوه های مختلف مرتب روی جمهوری اسلامی فشار می آورند تا در قضایای گوناگون مثلاً در قضیه فلسطین موضع نگیرد ، بعضی ساده لوح ها خیال می کنند که مشکل فقط این است که جمهوری اسلامی در فلان قضیه موضع تندی دارد ، لذا می گویند شما موضع تند نگیرید ، در صورتی که مسأله این نیست مسأله این است که مواضع اصولی جمهوری اسلامی ، اصل سیاست های سلطه را در دنیا تهدید و ملت ها را امیدوار می کند .»( بیانات معظم له در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان طرح ولایت ،۱۷/۵/۸۱)

حمایت از کشورهای مظلوم

یکی دیگر از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با جمهوری اسلامی ، دشمنی با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین ولبنان و… در دست یابی به حقوق از دست رفته آنان و خط مقاومت در منطقه است
‌ حضرت امام عمق کینه و دشمنی آمریکا با ملت ایران و نیز علت آن را این گونه تبیین فرمودند : «نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال وآزادی ما راقبول دارند ؟ به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی مان نمی شناسند به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی دارند مگر این که شما را از دین تان برگردانند …آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام را با دستهای خود ویران نماید ، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند ولی در همان حدی که آنها آقا باشند ما نوکر ، آنها ابر قدرت باشند ما ضعیف ، آنها ولی و قیم باشند ، ما جیره خوار و حافظ منافع آنها ، نه یک ایران با هویت ایران اسلامی . »( صحیفه نور ، ج ۲۰ ، ص ۲۳۷)

ولایتمداری

مهم­ترین شاخصه­ های ولایت­مداری عبارتند از: بصیرت، محبتی که از بصیرت و شناخت حاصل می­ شود، اطاعتی که نشانه محبت واقعی است و صبری که با بصیرت گره خورده است. آن دسته از افرادی که ادعای ولایت­پذیری، محبت­ورزی به ولایت، استقامت و پایمردی در همراهی با ولیّ­ خدا و در یک کلام ولایت­مداری دارند، باید بدانند تنها زمانی حق ولایت را تمام و کمال به جای آورده، از جفای خواسته یا ناخواسته به آن نجات می­یابند که در دوستی خود صادقانه رفتار کرده، گوش به فرمان باشند. تقویت بنیه دینی، پیروی از فرامین الهی و پرهیز از گناه و دنیاطلبی تقویت­کننده درجه محبت نسبت به ولایت است.

مقام معظم رهبری با این وجود که به بحث مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند و با این که براساس اصرار مسئولان به این مسئله ورود کرده اند و حتی تحقق پیشبینی های شان را مشاهده می کنند، لیکن همچنان از دولت به واسطه ی احترام به رأی مردم حمایت می کنند و به فرصتی که به دولت داده اند (البته یقیناً به شرط رعایت اصول و نقض نشدن توافق از سوی دشمن) پایبند هستند، باشد که این فرصت موجب شود تا چشم امید مسئولان از دوستی با دشمن برداشته و به حسن تدبیر در کشور دوخته شود.

همه می دانند که دشمنی آمریکا با اصل انقلاب اسلامی و اسلام است و این دشمنی، با مذاکرات پایان نخواهد یافت. تنها راه علاج این دشمنی تکیه بر اقتدار ملی و توان داخلی و مستحکم تر کردن ساخت درونی کشور است. راه حل مشکلات کشور، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تکیه به درون و چشم ندوختن به بیرون است. تا وقتی که چشم ما به دست دیگران یا به کاهش تحریم ها و یا اظهارات مقامات امریکایی دوخته شده باشد، به جایی نخواهیم رسید. من اصرار دارم که مسئولان به نیروی داخلی تکیه و به مردم اعتماد کنند تا این سرچشمه فیاض و تمام نشدنی در داخل، خروشان و فروزان و جوشان شود. اگر این کار انجام شود، قطعاً همه درهای بسته باز خواهد شد و باید در همین مسیر حرکت و عمل کرد.

سیر تاریخی تحمیل تحریم‌ها پس از توافق ژنو

گسترش تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا

در تاریخ ۸ آذر ۹۲، یعنی کم‌تر از یک هفته بعد از امضای توافق ژنو، اتحادیه‌ی اروپا، نام شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و ۱۶ شرکت کشتی‌رانی را به فهرست شرکت‌های ایرانی تحت تحریم این اتحادیه افزود ،سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ای در مصاحبه با خبرگزاری مهر، با این استدلال که اولاً توافق‌نامه هنوز اجرایی نشده است و ثانیاً چنین اقدامی در چارچوب اجرای تحریم‌های گذشته ارزیابی می‌شود و به معنای وضع تحریم جدید نیست، به انتقاد از این امر اکتفا نموده و آن را خلاف روحیه‌ی هم‌کاری و حسن نیت در شرایط به وجود آمده پس از توافق ژنو خواند.

گسترش تحریم‌های آمریکا

چند روز بعد در تاریخ ۲۱ آذر ۹۲ و در حالی که تیم کارشناسان ایرانی و تیم غربی در وین مشغول مذاکره و بررسی امور مربوط به اجرایی شدن توافق ژنو بودند، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نام شرکت‌ها و افرادی را به تحریم‌های خود افزود. در حالی که بسیاری از صاحب‌نظران پیش‌بینی می‌کردند این امر، واکنش شدیدی را از سوی مسئولین ایرانی در پی داشته باشد و حتی اجرایی شدن توافق را در معرض تهدید قرار دهد، مسئولین وزارت خارجه ترجیح دادند آن را به سردرگمی در دولت آمریکا و عملی بر خلاف روح توافق ژنو تعبیر نمایند و عراقچی با انتقاد از این اقدام دولت آمریکا بیان داشت «در حال ارزیابی شرایط هستیم و ان‌شاءالله عکس‌العمل مناسب را هم انتخاب خواهیم کرد.

گسترش تحریم‌های آمریکا برای بار دوم

با پایان یافتن بحث‌های کارشناسی برای تدارک ساز و کار اجرایی کردن توافق ژنو، اجرای این توافق‌نامه به صورت رسمی از ۳۰ دی ۹۲ آغاز شد. در شرایطی که کم‌تر از ۲۰ روز از آغاز اجرای توافق گذشته بود، مجدداً در تاریخ ۱۷ بهمن ۹۲، افراد و شرکت‌هایی به لیست تحریم‌های آمریکا افزوده شدند. مسئولین سیاست خارجه‌ی جمهوری اسلامی کوشش کردند با اتخاذ واکنشی ملایم از سوی مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت خارجه از کنار ماجرا عبور کنند. اما وزارت خارجه‌ی روسیه با صدور بیانیه‌ی شدیداللحنی، این اقدام را نقض مستقیم توافق‌نامه‌ی هسته‌ای ژنو و نقض قوانین بین‌المللی خواند. مجدداً در شامگاه ۲۰ بهمن ۹۲، عراقچی در گفت و گوی ویژه‌ی خبری، نقض شدن توافق ژنو به واسطه‌ی اقدام جدید آمریکا را نفی کرد و آن را تنها خلاف روحیه‌ی تفاهم و حسن نیت خواند و وعده داد اقداماتی که برای پاسخ به این امر تمهید شده است، انجام خواهد گرفت. احتمالاً احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران در روز ۲۱ بهمن ۹۲، همان پاسخ و اقدام متقابلی بود که از سوی مسئولین وزارت خارجه وعده داده شده بود .

پیش از این برخی از رسانه‌ها از قول یکی از مقامات وزارت خارجه‌ی آمریکا ادعا کرده بودند که در دیدار کری و ظریف در حاشیه‌ی نشست امنیتی مونیخ در ۱۳ بهمن ۹۲، کری به ظریف ابلاغ کرده بود که تحریم‌های موجود آمریکا علیه ایران ادامه خواهد یافت.در عین حال محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی ایران در ۲۶ بهمن ۹۲، تحریم‌ها را غیر قانونی و موجب نقض توافق خواندو البته به عنوان نفر اول مذاکرات از اتخاذ هر گونه روی‌کرد تقابلی در قبال این اقدامات غیر قانونی اجتناب کرد.

گسترش تحریم‌های آمریکا برای بار سوم

سومین دور از گسترش دامنه‌ی تحریم‌ها به شرکت‌ها و افرادی که با ایران مبادلات تجاری داشته‌اند، در روز ۹ اردیبهشت ۹۳ صورت و با اضافه شدن نام هشت شرکت چینی و دو شرکت در دوبی به لیست تحریم‌ها و توفیف اموال آن‌ها صورت پذیرفت. تصویب این تحریم‌ها در فضای رسانه‌ای ایران بازتاب بسیار کم‌رنگی یافت و هیچ واکنشی را از سوی مسئولین برنینگیخت.

اقدامات کنگره‌ی آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید

به موازات گسترش دامنه‌ی تحریم‌های موجود توسط دولت آمریکا، تصویب تحریم‌های جدید در کنگره‌ی این کشور دنبال می‌شد. از همان روزهای آغازین حصول توافق، برخی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا با اندک اعلام کردن امتیازات وسیع داده شده از سوی ایران در مقابل تعلیق‌های صورت گرفته در تحریم‌ها، در پی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران بودند. این اقدامات اگر چه در ظاهر القاگر شکافی بین دولت و کنگره‌ی آمریکا ست، اما آن چنان که در بخش بعدی مطرح خواهد شد، در واقع در هماهنگی با فعالیت‌های دولت ارزیابی می‌شود. دولت آمریکا در موضع‌گیری‌ها مرتب اظهار داشته است که در فضای به وجود آمده بعد از توافق ژنو، این تلاش‌ها را سودمند نمی‌داند و تلاش می‌کند با آن‌ها مقابله نماید و حتی در صورت تصویب چنین لایحه‌ای، آن را وتو خواهد کرد  و اوباما در بیانیه‌ای که در روز ۲۲ دی ۹۲ صادر کرد، با بیان این که «جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در طول یک دهه با اقدامات مشخصی برای توقف توسعه‌ی برنامه‌ی هسته‌ایش و به عقب برگرداندن برخی قسمت‌های کلیدی این برنامه موافقت کرد»، اظهار داشت: «تحریم‌های بی‌سابقه و اقدامات دیپلماتیک شدید باعث بازگشت ایران به میز مذاکرات شد. تحریم‌های مضاعف و تازه، تلاش‌های ما برای حل مسالمت‌آمیز مسئله‌ی هسته‌ای ایران را به مخاطره خواهد انداخت و من هر نوع مصوبه‌ی تحریم تازه توسط کنگره را در جریان مذاکرات وتو خواهم کرد»  (لازم به ذکر است طبق قوانین آمریکا، رئیس جمهور می‌تواند قانون مصوب کنگره را وتو نماید، اما اگر دو سوم یعنی ۶۶ نفر از نمایندگان سنا وتوی رئیس جمهور را وتو نمایند، رئیس جمهور موظف به اجرای قانون است). این اظهارات بعد از تلاش کنگره برای تصویب لایحه‌ای صورت می‌گیرد که به موجب آن در صورت شکست مذاکرات مربوط به توافق، دولت ملزم به اعمال تحریم‌های شدیدتری علیه ایران خواهد شد. هر چند این لایحه تا کنون به رأی‌گیری گذاشته نشده است، اما تلاش‌های برخی اعضای کنگره برای انجام اقداماتی جایگزین، مؤید توقف بررسی لایحه در کنگره است .

به موجب لایحه‌ی مجزای دیگری که در زمینه‌ی افزایش تحریم‌های ایران در کنگره مطرح شده است و علاوه بر مسئله‌ی هسته‌ای، مسائل مرتبط با حقوق بشر و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت را نیز در بر می‌گیرد، ایران از این که ذخایر خود در کشورهای مختلف را به ارزهای محلی تبدیل و آن‌ها را به درون کشور انتقال دهد باز داشته می‌شود. این لایحه در انتظار تصویب کنگره و رسیدن به امضای رئیس جمهور آمریکا است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با بیان اینکه بحران در روابط تهران و واشنگتن «هنوز حل نشده است» وضعیت اضطرار ملی آمریکا در ارتباط با ایران بار دیگر تمدید کرد.

وضعیت رسمی روابط تهران و واشنگتن از ۱۵ مارس سال ۱۹۹۵ در حالت اضطراری است. در آن هنگام، «بیل کلینتون»، با صدور فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷، متعاقب تصویب قانونی موسوم به «قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی» روابط ایران و آمریکا را در شرایط اضطرار اعلام کرد.

از لحاظ فنی، دو فرمان اجرایی (حکم ریاست جمهوری) در آمریکا، وضعیت رابطه با ایران را در حالت اضطراری اعلام کرده اند: «فرمان ۱۲۹۵۷» و «فرمان ۱۲۱۷۰»؛ حکم دوم را «جیمی کارتر»، یکی دیگر از روسای جمهور آمریکا صادر کرده است.

این دو حکم ریاست جمهوری روی هم رفته دارایی های ایران در آمریکا را مصادره و انجام برخی مبادلات مالی در بخش محصولات نفت ایران را ممنوع اعلام کرده اند.

آقای اوباما در نامه ای که خطاب به «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای تمدید این قانون نوشته به پایبندی ایران به تعهداتش در توافق موقت ژنو اذعان کرده است. رئیس جمهور آمریکا یادآور شده است: «این اولین بار در طول یک دهه است که ایران موافقت کرده که اقدامات معینی انجام دهد که پیشرفت برنامه هسته ای این کشور را متوقف می کنند و بخش های کلیدی آن را به عقب برمی گردانند.»

رئیس جمهور آمریکا به رغم این ادامه می دهد: «با این وجود، برخی از اقدامات و سیاست های دولت ایران با اهداف ایالات متحده در منطقه مغایرت دارند و تهدیدی غیرعادی و غیرمعمول برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می کنند.»

رئیس جمهور آمریکا در پایان خاطرنشان کرده: «به این دلایل من تصمیم گرفته ام که وضعیت اضطرار ملی اعلام شده ادامه یابد و تحریم های وضع شده علیه ایران برای مقابله با این تهدیدات کماکان اجرا شوند.»

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب