پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

10:04:25 - پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فرصتی برای انجام یک حج کوچک
اعتکاف، حج کوچکی در دل، عمره بزرگی در نفس و قربانگاه زیبایی در قلب است.

به گزارش ” صبح رابر”به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بوتیا ؛ وقتی که آب دل، از گل و لای گناه، کدر می شود و گوش های جان، از عفونت معصیت سنگین، زمانی که چشم دل، در دود و دم نافرمانی خدا کم سو می شود و عشق، تنگی نفس می گیرد و گلوی روح می سوزد، هنگامی که دل در غروب حقایق، سخت می گیرد و می گرید و تن عقل، از گزند میکرب هوس در امان نیست و در عصری که گلبول های موعظه، زیر چکمه های غفلت و تهاجم فرهنگی له می شوند و گنج خلوت از کُنج دل ها، تاراج برده می شود، طلوعِ خورشید معرفت در سرزمین اعتکاف، شاید بتواند خانه دل و روح را در مقابل بیماری ها ضد عفونی کند و با داروی شفا بخش ثقلین (قرآن و عترت)، ما را از درد پوچی نجات دهد. چرا که اعتکاف، سفر چند روزه به سرزمین صفا و صداقت و غوطه ور شدن در زلال معنی است.

مقدماتی تا شهرالله الحرام

ضیافت عشق، نزدیک است ، ضیافتی که این بار خود خدا میزبان توست و تو باید خود را آماده‌ی این عظیم‌ترین میهمانی کنی، گرچه می‌دانم گوی سبفت را ربوده‌ای و خود را آماده کرده‌ای ، هنوز وقت باقی است. هنوز مقدماتی دیگر تا شهرالله الحرام باقی مانده ، می‌شنوی؟ ندایی به گوش می‌رسد: لا تقنطوا من رحمه‌الله…؛ هان ای بندگان من! چرا ناامیدید؟
دعوت تو را پاسخ می‌گویم و فریاد برمی‌آورم تا دیگران نیز صدای مرا بشنوند و با من در این ضیافت سراسر نور و برکت همراه شوند تا سه روز از عمر بی‌برکت‌مان را فقط و فقط و فقط برای تو خالص کنیم. لبیک اللهم لبیک لبیک لا شریک لک لبیک…

خلوتی عاشقانه

کُنج کوچک این مسجد، چه وسعت فراخی در خویش نهفته دارد! اینک منم که تنها نشسته ام در گوشه ای که جز تو کسی را نمی بینم و جز تو نمی خواهم.

اینک منم! که یک سال عصیان و سرکشی و گناهِ خویش را به آب چشمه عبادتِ تو، از پیکرِ آلوده خویش فرو می ریزم.

من نیازمندم، به فرصتی دوباره برای نفس کشیدن و زنده بودن به فرصتی دوباره و به وسعتی بی کران تر برای پرواز، برای رسیدن و نزدیک تر شدن ، تمامِ غربت و بی کسی خود را از تک تک کوچه ها و خیابان های ظلم زده وحشی، به دوش گرفته ام، تا کُنجی بیابم و سفره دردهایم را در محضر تو بگشایم. این سنّتِ سالیانه همه آنانی است که چونان من، نیاز و رازِ خویش را جز به درگاه تو نخواهند که آشکار کنند.

باید حضورِ تو را پر رنگ تر به خویش بنمایانم. نخواهم گذاشت یادِ تو، در ازدحام این همه غیر تو، در ازدحام این همه ولوله ی در هم پیچیده ، که در هیچ کدام، نام تو را نمی توان شنید، از یاد ببرم. آری! نخواهم گذاشت.

قرآن-دعا

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بوتیا با بیان اینکه اعتکاف،در لغت ‏به معناى توقف در جایى است ، گفت: این اصطلاح در احکام عبارت از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند است.

ارکان اعتکاف

حجت الاسلام مهدی عرب پور به ارکان اعتکاف اشاره کرد و افزود: ارکان اعتکاف یعنی اجزایی که اگر عمداً یا سهواً ترک شوند، آن عبادت باطل می شود.

امام جمعه موقت کرمان خاطرنشان کرد: نیّت ، توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف(مسجد الحرام، مسجد النبی«ص»، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره) ، کمتر از سه روز نبودن اعتکاف و روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف از ارکان این عبادت معنوی است.

زمان اعتکاف

حجت الاسلام عرب پور بیان داشت: اعتکاف در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند صحیح است و بهترین زمان برای آن، ماه مبارک رمضان و به ویژه در دهه آخر آن ماه می باشد.

نیّت اعتکاف

وی یادآور شد: اعتکاف،همانند سایر عبادات،باید با نیّت و قصد قربت ‏باشد و هرگونه ریا ، خود نمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می‏کند.

حجت الاسلام عرب پور تصریح کرد: در نیّتِ اعتکاف،قصد وجه شرط نیست،یعنی لازم نیست فرد قصد کند که اعتکافش واجب ‏یا مستحب است.

زمان نیّت اعتکاف

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان زمان نیّت اعتکاف را وقت شروع اعتکاف اعلام کرد و گفت: شروع طلوع فجر زمان نیّت اعتکاف است که با استمرار نیّت اول شب هم مانعی ندارد.

حجت الاسلام عرب پور افزود: اعتکاف را می توان به سه صورت ، برای خود ،  به نیابت از مردگان و به نیابت از زنده گان به جای آورد.

امام جمعه موقت کرمان خاطرنشان کرد: اگر فرد اعتکاف را به نیابت از کسی که، از دنیا رفته به جای آورد، در این صورت آن را تنها به نیابت از یک نفر انجام داده است ولی اگر مقصود اهدای ثواب باشد ، می توان ثواب اعتکاف را به چند نفر، زنده یا مرده، هدیه کند.

حجت الاسلام عرب پور بیان داشت: در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد ، بسیاری از فقها در درستی چنین اعتکافی، تردید کرده اند ، در این صورت، هرگاه نایب، اعتکاف را به قصد رجا، یعنی امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتی حتمی انجام دهد، مانعی ندارد.

محرّمات اعتکاف

حجت الاسلام عرب پور ، پرداختن به امور جنسی به معنای وسیع آن( هر نوع بهره برداری شهوانی ) ، بوییدن عطر و هر نوع بوی خوش و گیاهان معطر به قصد لذت بردن ، مجادله و مناقشه(حرمت جدال مربوط به اموریست که معتکف بخواهد فضل و برتری خود را به دیگران نشان دهد) ، محرمات روزه وخرید و فروش را از محرمات اعتکاف برشمرد.

اعمال اعتکاف

امام جمعه موقت کرمان با اشاره به اینکه برای اعتکاف اعمال خاصی عنوان نشده افزود: برای شب سیزدهم که از شب های اعتکاف است اعمالی عنوان شده که اگر به درستی به جای آورده شود ، دارای ثواب و پاداش بزرگی است.

حجت الاسلام عرب پور ، اقامه ی ده رکعت نماز  را از جمله ی این اعمال عنوان و خاطرنشان کرد: در روایتی از پیامبر (ص) آمده است: « کسی که در شب سیزدهم ماه رجب ، ده رکعت نماز بخواند؛ بدین گونه که در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره عادیات هم یک مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه ، سوره تکاثر نیز یک مرتبه بخواند و بقیه رکعت ها را هم به همین نحو تمام کند، خداوند متعال گناهان او را می آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد ، خداوند سبحان از او راضی می شود و همچنین در قبر نکیر و منکر به او نزدیک نمی شوند و او را نمی ترسانند و بر پل صراط هم چون برق خاطف (سریع) عبور می کند و نامه اعمالش را به دست راستش می دهند و میزان اعمالش سنگینی می کند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا می شود.»

وی بیان داشت: روز سیزدهم هم روزه اش ثواب فراوان دارد و برای کسی که بخواهد “اعمال ام داوود” را به جای آورد، باید این روز و دو روز بعدش را روزه بگیرد.

نام نویسی بیش از ۲۴۰۰ معتکف تاکنون در کرمان

دبیر ستاد اعتکاف استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بوتیا با اشاره به اینکه نام نویسی برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف از ۵ اردیبهشت جاری ، در مساجد استان آغاز شده است ، گفت: این کار تا پایان روز ۹ اردیبهشت ادامه دارد.

حجت‌الاسلام هادی ترابی با اعلام اینکه امسال برای هر معتکف مبلغ ۳۴ هزارتومان در نظر گرفته شده است ، افزود: در برخی از مساجد کرمان که نام نویسی به صورت اینترنتی انجام می شود ، ظرفیت به اتمام رسیده است ولی هنوز برخی دیگر برای اینکار ظرفیت دارند که علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت اعتکاف استان کرمان نام نویسی کنند.

وی ظرفیت پذیرش معتکفین در مساجد شهر کرمان و حومه را حدود ۵هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در شهر کرمان نام نویسی کرده اند.

دبیر ستاد اعتکاف استان کرمان پیش بینی کرد تا پایان مهلت ثبت نام ، حدود ۳۳ هزار نفر در مساجد سراسر استان نام نویسی کنند.

حجت‌الاسلام ترابی تعداد مساجد در نظر گرفته شده برای مراسم اعتکاف در سراسر استان را ۱۷۴ مسجد  عنوان کرد و یادآور شد: از این تعداد ۱۷ مسجد مربوط به شهر کرمان است.

وی تلاوت قرآن ، قرائت ادعیه ، برگزاری جلسات حلقه های معرفت ، بحث های مشاوره ای ، اخلاق ، احکام و پرسش و پاسخ را از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای مراسم معنوی اعتکاف برشمرد و بیان داشت: برنامه ویژه “اعمال ام داوود” نیز در پایان مراسم اعتکاف برگزار می شود.

می دانم ، فرصتی می‌خواهی تا فارغ از هیاهوی پایان‌ناپذیر زندگی، چند روزی با خودت خلوت کنی ، فرصتی می‌خواهی تا بر سفره ی عشق میهمان شوی و جامه ی تعلّقات برکنی، با خدای خویش خلوت کنی و پا به پای ام داوود، زیارت رجبیّه بخوانی ، فرصتی می‌خواهی تا معتکف کوی عشق شوی و اکنون اعتکاف، فرصت خلوتی عاشقانه است ، التماس دعا!

گزارش از: مریم سادات  بهادر

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب