پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

18:44:11 - یکشنبه 9 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ارکان اقتصاد مقاومتی چیست؟
انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و فرهنگ سازی ونظریه پردازیدر عرصه های جدیداقتصادی،فرهنگی و سیاسی در برابر مسائل پیش رو است.یکی از مفاهیم اقتصادی که تاکنون در عرصه نظر عمل مشابه ومابه ازای نداشته«اقتصاد مقامتی»است چرا که تاکنون چنین دشمن ها تحریم هایی همه جانبه با نکی وتجاری ومبادلاتی واقتصادی-سیاسی علیه هیچ کشوری تا به […]

انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و فرهنگ سازی ونظریه پردازیدر عرصه های جدیداقتصادی،فرهنگی و سیاسی در برابر مسائل پیش رو است.یکی از مفاهیم اقتصادی که تاکنون در عرصه نظر عمل مشابه ومابه ازای نداشته«اقتصاد مقامتی»است

چرا که تاکنون چنین دشمن ها تحریم هایی همه جانبه با نکی وتجاری ومبادلاتی واقتصادی-سیاسی علیه هیچ کشوری تا به این اندازه وسیع و طولانی،منطقه ای و بین المللی  با بهانه های واهی سابقه نداشته است.

به هر حال به نظر می رسدبا اقتصادمقاومتی در شرایط کنونی باید کارهایی کرد که هم روند کلان رو به رشداقتصادی در کشور به مسیرخود ادامه دهد و هم آسیب پذیری اقتصادی کشور براثردشمنی های خارجی و مشکلات داخلی کاهش پیدا کند.

از دیدگاه مقام معظم رهبری که متبکر این ایده مهم می باشند.اقتصاد مقاومتی یعنی«اقتصادی که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهدکه حتی در شرایط فشار هم رشد وشکوفایی خودشان را داشته باشند»بنای اقتصاد مقاومت بر کشور مادر شرایط کنونی و چه بسا پس از عبور از پیچ تاریخی فعلی باید بررکن هایی نهاد، شودکه از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– تکیه برمردم و تاکید برسیاست های اصل با۴قانون اساسی

– توان بخشی بخش خصوصی از طریق قوانین و مقررات بانک ها

– استفاده از فکرصاحب نظران و سرمایه بخش خصوصی ومیدان دادن به مردم و تشویق سرمایه گذاری مردمی وفعال تر شدن واحدهای کوچک ومتوسط.

– مبارزه عملی با مفاسداقتصادی کلان

– حمایت از تولید ملی صنعت و کشاورزی

– مدیریت درست منابع ارزی کشور وعدم ابلاغ قوانین بدون پشتوانه وشبات تصمیم گیری

– حرکت بر ساس برنامه وجلوگیری از تصمیمهای خلق الساعه وتغییر بی مورد مقررات وسیاستهای اقتصادی

– اهتمام به مدیریت و اصلاح مصرف در کشور وفرهنگ سازی در مقابل اسراف وتبذیر تبلیغ فرهنگ صرفه جویی درملت ودولت

– استفاده حداکثری از امکانات و منابع

توجه به اقتصاددانش بنیان و کاهش وابستگی به نفت

در این صورت است که با هدایت خداوند همت مردم و استعدادهای برجسته و عاقلانه دولت شاهد عبور از فشارهای تحریمی و استحکام پایه های اقتصادی کشور خواهیم بود.

کارشناس سیاسی:منصور الهی

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب