پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

6:07:37 - سه شنبه 23 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد شیرین رابر از نبود برند تلخ می شود
نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصول عسل سبب شده عسل رابر با برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور و حتی جهان صادر شود و حسرت زنبورداران رابربرای برند سازی این محصول ادامه داشته باشد.

به گزارش ” صبح رابر”شهرستان رابر به دلیل کوهستانی بودن ،شرایط آب و هوایی مطلوب به مکانی مناسب برای پرورش زنبور عسل تبدیل شده است عسل شهرستان رابر به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل استان کرمان در حالی بی نام و نشان به استانهای همجوار ارسال می شود که نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول سبب شده عسل رابر با برند سایر استانها به نقاط محتلف کشور و حتی جهان صادر شود و حسرت زنبورداران رابربرای برند سازی این محصول ادامه داشته باشد.

1

با تولید سالانه از ۴۵هزار کلونی تولید متوسط ۴۵۰تن برداشت عسل در رتبه اول تولید این محصول در استان کرمان و رتبه دوم در کشور ایستاده است و به تعبیر کارشناسان موقعیت کوهستانی و اقلیم متنوع آب و هوایی آن موجب شده عسل گیاهی تولید شده از کیفیت قابل توجه برخوردار شود.

asal94rabor 012_0001

asal94rabor 008_0001

asal94rabor 006_0001

32

31

18

گل های کارچی، کال ، آلاله ،آویشن و هزاران گونه گیاه دیگر کیفیت عسل این شهرستان را بی نظیر ساخته اما برای فروش مشکلات گسترده وجود دارد در حالی عسل رابربه نام های مختلف و تحت برندهای سایر استانها به فروش می رسد که خریداران از کیفیت آن شگفت زده هستند.

در عین حال که واردات عسل نداریم اما نه رقم صادرات مشخص است و نه رقم فروش در بازارهای داخلی مشخص شده است.

هر چند تولید کنندگان عسل ضرورت تشخیص نیاز بازار را مورد تائید می دانند اما در عین حال معتقد است به دلیل عدم حمایت بسیاری از تولید کنندگان اقدام به خام فروشی کنند و از همه مهمتر آغشته شدن بازار به عسل تقلبی که مانع از شکل گیری برند عسل شده است موجب شده شناخت های جزئی از بازار نیز به صادرات رسمی کمک نکند.

52

گلایه مندی های این تولید کننده در حالی است که طی سال های اخیر با وجود اینکه دستگاه های مختلف نسبت به جمع آوری عسل های تقلبی تاکید داشته اند اما عملا هیچ دستگاهی موفق نشده است عسل های نارنجی، قرمز، سبز و سیاه حاشیه جاده ها و حتی برخی بازاریان داخل شهر را جمع آوری کند و فرصت عرض اندام به تولیدات کیفی بدهد.

به عقیده برخی تولید کنندگان دلیل بروز و ظهور عسل های تقلبی که این روزها نقل هر محفل شده و مسئولان را به پشت تریبون می کشاند همین بی توجهی و بی کفایتی برنامه های ساماندهی یکی از گرانبها ترین تولیدات دامی استان است.

asal94rabor 001_0001

در واقع مشکل عسل های تقلبی که امروز برای حل آن تاکید می شود یکی از موانع برند سازی برای عسل رابر می باشد.

عسل های تقلبی را ترکیبی از رنگ عسل و‌ آب و شکر است در حالی که عسل رابر کام برندهای دیگر را شیرین می کند زنبورداران رابری اقدامات   ساماندهی را کافی نمی داند .

20

22

در حالی که تولیدات عسل رابر خریداران را متحیر ساخته و تولیدات هر کندو در این  شهرستان به مراتب بیش از سایر استان های تولید کننده است،حتی از این فرصت در بهینه سازی بازار فروش استفاده نشده است.

عسل رابردر دو فصل بهار وپاییز ۴۵۰تن عسل دررابر تولید می شودوبعلت تغذیه زنبورها از گیاهان دارویی ازجمله کال وگارچی عسل این شهرستان مصرف شکر زنبورداران و هزینه تولید را پایین وهمچنین کیفیت بسیار خوبی دارد.

5
شهرستان کوهستانی رابر با داشتن آب وهوای مساعد ،طبیعت بکر و رویش انواع گیاهان دارویی دومین تولید کننده عسل کشور است .

محمدی‌نژاد مدیر جهاد کشاورزی رابر آرمار کل بالغ بر ۴۵هزار کلونی ، است  و افزود: تولید متوسط ۴۵۰تن برداشت عسل در سال و متوسط تولید هر کلونی حدود ۱۰ کیلوگرم است .

وی ادامه داد: میزان اشتغال زایی حدود  ۴۳۰ نفر بهره بردار که به صورت مستقیم اشتغال به این حرفه دارند .

37

36

برداشت بهاره  عسل در شهرستان رابر از اوایل تیرماه آغاز شده و تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد .

یکی از زنبورداران می گوید:هزار کلونی زنبورعسل روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم برداشت عسل داریم ،که از هر کلونی ۱۵ الی ۲۰ کیلو گرم است .

وی ادامه داد:  کیفیت عسل منطقه رابر به علت وجود پوشش گیاهی گارچی ، کال ، آلاله ، آویشن منحصر به فرد می باشد زنبور روی این بوته های گیاهی که می نشیند عسلش هم خاصیت دارویی دارد و هم کیفیتش منحصر به فرد است .

34

رابُر که موقعیت طبیعی و جلوه های بی نظیر خدادادی آن در کنار آب و هوایی معتدل، خاک حاصلخیز و سرچشمه های فراوان و استعدادهای بی شمار و بالقوه در بخش کشاورزی، زراعت، دامداری، باغات و گیاهان دارویی دارد و پای افراد زیادی را برای دیدن این ظرفیت و پتانسیل به این شهر باز می کند بارها  استعداد و ظرفیت بی نظیر خود را در تولید عسل طبیعی بر همگان نشان داده است.

عسل رابر از سوغاتی های معروف استان کرمان و به ویژه شهرستان رابُر باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از شهرستان رابُر و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند را به خود جذب کند اما متأسفانه تا کنون بعلت اینکه برند معرفی برای آن مشخص نشده و از وجود صنعت بسته بندی محروم است ناشناخته مانده و عسل مرغوب رابُر به شهرستانها ی همجوار منتقل می شود تا توسط آنها از برند برخوردار و در قالب بسته بندی شیک به فروش برسد.

این در شرایطی است که شهرستان رابُر دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند اولین و مهم‌ترین قطب‌های تولید عسل مرغوب در سطح کشور و استان کرمان به شمار می‌رود.

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب