پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

8:10:23 - پنجشنبه 13 تیر 1392
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اشتباهات مرسی در امور اجرائی کشور و نفوذ تفکرات تکفیری در مصر
اختصاصی / واکاوی علل شکل گیری بحران در مصر خوش رقصی مرسی برای همتای آمریکائی خود مبنی بر قطع روابط با دمشق و بستن سفارت سوریه در مصر از نکات تأسف برانگیزی است که دولت به اصطلاح اسلام گرای مرسی آن رابه ارمغان آورد. به گزارش صبح رابر به نقل از بلاغ – مصر از جایگاه […]

اختصاصی / واکاوی علل شکل گیری بحران در مصر

خوش رقصی مرسی برای همتای آمریکائی خود مبنی بر قطع روابط با دمشق و بستن سفارت سوریه در مصر از نکات تأسف برانگیزی است که دولت به اصطلاح اسلام گرای مرسی آن رابه ارمغان آورد.

به گزارش صبح رابر به نقل از بلاغ – مصر از جایگاه استراتژیک در جهان عرب و اسلام برخوردار می باشد،لذا هرگونه تغییرات جدید در مصر، در نوع خود می تواند در بسیاری از حوادث منطقه مانند بحران فلسطین یا بحرن سوریه و دیگر بحران های منطقه ای موثر واقع شود.لذا شایسته است علت خروش مردمی بر علیه  دولت مرسی مورد کنکاش قرار گیرد.

اشتباهات مرسی در امور اجرائی کشور

در ابتدا باید اذعان نمود دولت مرسی با وعده های متعدد مبنی بر ترمیم مشکلات اقتصادی مصر به کرسی ریاست جمهوری دست یافت لیکن نتوانست در رفع مشکلات اقتصادی  به توفیق قابل توجهی دست یابد لذا بسیای از مردم مصر وضع کنونی اقتصاد را بدتر از دوران دیکتاتوری حسنی مبارک ارزیابی نمودند لذا با مشکلات اخیر اقتصادی در مصر بالأخص در بحث کمبود سوخت و انرژی خشم مرم از ضعف دولت مرسی فزونی یافت.

از سوی دیگر هنوز مرسی بر خلاف وعده خود مبنی بر مقابله با بازمانده های رژیم گذشته به این وعده خود عمل نکرده است،از دیگر موراد در باب اشتباهات مرسی در اداره اجرائی مصر باید به شکایت از روزنامه نگاران و رسانه ها و توقیف و تعطیلی موقت آنها، تحمیل نظرات و ایده های اخوان در بخش های فرهنگی، صدور احکام و دستورات متناقض و پس گرفتن آنها در یک یا دو روز بعد، تک روی در تدوین قانون اساسی، دخالت در کار قوه قضائیه و اعمال فشار برای انتصاب دادستان مورد تایید خود، عدم پذیرش احکام قوه قضائیه به ویژه در بخش دادگاه قانون اساسی، سوءاستفاده از اختیارات قانون گذاری خود برای حذف دستگاه های نظارتی بر کار رئیس جمهور، انتصاب افراد تندرو اخوان المسلمین در سمت های حساس مانند وزارت فرهنگ و تلاش این وزیران برای دیکته نگاه اخوان بر وزارت خانه های تحت امر خود،اشاره نمود.

در کنار این موارد ،استفاده بی حد و حصر از همفکران اخوانی خود در بدنۀ دولت مصر و بی اعتنائی کامل به بقیه جریانات موثر در انقلاب مصر خشم مردم را علیه مرسی برانگیخت که نشان دهندۀ ضعف مفرط محمد مرسی در ادارۀ کشور دارد ،لذاتعداد قابل توجهی از  از معترضان در خیابان ها کسانی هستند که پیگیر تحقق این خواسته ها و دیگر مطالبات انقلاب می باشند.

همسوئی دولت مرسی باآمریکا

از دیگر عوامل مهم در شکل گیری بحران مصر باید به هم نوائی دولت محمد مرسی با آمریکا اشاره نمود،حمایت از منافع آمریکا در منطقه و خوش رقصی محمد مرسی برای همتای آمریکائی خود مبنی بر قطع روابط با دمشق و بستن سفارت سوریه در مصر از نکات تأسف برانگیزی است که دولت به اصطلاح اسلام گرای مرسی آن رابه ارمغان آورد.

این امر درحالی صورت پذیرفت که سفارت رژیم صهیونیستی در مصر باز می باشد لذا مردم مصر با رصد نمودن این اعمال مرسی خشم خود را در کف خیابانها به او نشان دادندو تحقق مطالبات و آرمان ها ی انقلاب بعضا در بین مخالفان در میدان التحریر مطرح گردیده است.

نفوذ تفکرات تکفیری در مصر

مصر از قدیم الایام دارای جایگاه مهم تقریبی در جهان اسلام بوده است لذا دانشگاه الازهر نماد تقریب بین مذاهب اسلامی محسوب میگردد و هیچ گونه اختلاف و درگیری در مصر مشاهده نگردید لیکن در یک سال اخیر با روی کار آمدن محمد مرسی و تفاهم دولت مرسی با تکفیری ها و رشد این غده سرطانی در مصر ،و کشتار متعدد شیعیان توسط گروه های تکفیری ،خود یکی از مهمترین عوامل ایجاد بحران و درگیری در مصر می باشد.

لذا شاهد ارتباطات نزدیک محمد مرسی با چهره های نزدیک به گروه های افراطی تکفیری می باشیم که این امر باعث گردیده است بحرانها در مصر دو چندان گردد لذا لزوم تغییرات بنیادین در نحوۀ تعامل با مذاهب اسلامی و طرد گروه های افراطی تکفیری به صورت عادلانه احساس می گردد.

نقش آمریکا و اسرائیل در بحران اخیر

باید اذعان نمود با همۀ تفاسیر و ذکر اشتباهات مهلک محمد مرسی رییس جمهور مصر لیکن نباید از سیاست مزورانه آمریکا غافل باشیم،بعد از روی کار آمدن مرسی و اتخاذ مواضعی ضعیف علیه اسرائیل و نیز تعهد به قرار داد ننگین کمپ دیوید توسط جنبش اخوان المسلمین ،امریکا و غرب از ادامۀ کمک های مالی و نظامی به مصر حمایت نمودند.

در بحران اخیر گرچه رییس جمهور آمریکا بعد از تماس تلفنی با رییس جمهور مصر ،بر ضرورت راه حل سیاسی بحران در مصر تأکید نمودلیکن بسیاری از مخالفان مرسی جریانات سکولار و طرفدار غرب می باشند که قطعا برای منافع آمریکا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد لذا نباید از نقش اسراییل و آمریکا در شعله ور نمودن این بحران غافل بود به عنوان نمونه  نقش سفیر آمریکادر قاهره برای ایجاد بحران علیه دولت مرسی امری انکار ناپذیر می باشد.

پیروزی گفتمان مقاومت بر گفتمان سازش

در خاتمه باید یادآور شد که کشورهائی مانند قطر،ترکیه و مصر که با هم نوائی با آمریکا سعی در جایگزینی گفتمان سازش در برابر استکبار داشتند با شکست های متعدد گروه های تکفیری در سوریه و نیز بحران های شدید در کشور خود مواجه گردیده اند که پیام استقامت و مقاومت علیه دشمن واقعی اسلام یعنی اسرائیل به عنوان پیام راهبردی از سوی بسیاری از معتر ض به گوش سران این دولتها رسید.

لذا با تضعیف جریانات سلفی در کشورهائی مانند ترکیه با حزب توسعه و عدالت دارای گرایش های اخوانی و نیز تضعیف جریانات سلفی در مصر و قطر، دولت و ملت سوریه باید با استفادۀ بهینه از فرصت به دست آمده در دوجبهه میدانی و سیاسی موفق عمل نموده و  عرصه را بر اسرائیل و امریکا و متحدانش در منطقه محدود نماید تا انشاءالله شاهد پیروزی کامل گفتمان مقاومت علیه اسرائیل غاصب باشیم.انشاءالله

 

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب