پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

21:53:37 - یکشنبه 25 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
غفلت گردشگران هر بار هکتارها جنگل شهرستان رابر را به خاکستر تبدیل می کند
بی توجهی و غفلت برخی افراد که به عنوان گردشگر به دامان طبیعت می روند موجب بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی شهرستان رابر شده به طوری که در سال جاری این نوع حریق ها هر بار هکتارها جنگل شهرستان رابر را به خاکستر تبدیل می کند.

به گزارش ” صبح رابر” طی دو روز گذشته بیش از ۵هکتار از جنگل منطقه گردشگری تنگل هونی در آتش‌سوزی از بین رفته است، آتش سوزی که به یک اتفاق تکراری در جنگل های ذخیره گاههای مهم جنگلی استان کرمان تبدیل شده است، اتفاقی که هر لحظه (مانند آتش سوزی امروز و دو روز گذشته و آتس سوزی در ۱۷ مردادماه ۹۳) امکان دارد در یکی از مناطق جنگلی شهرستان رابر اتفاق بیافتد.

درختان جنگلی شهرستان با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال ساعت ها اسیر بی توجهی و غفلت برخی افراد که به عنوان گردشگر به دامان طبیعت می روند موجب بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان شده به طوری که در سال جاری این نوع حریق ها به گفته مسوولان افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.به طوری علت اصلی آتش سوزی ها عوامل انسانی است که افراد گردشگر با رعایت نکردن برخی نکات زمینه آتش سوزی مراتع و جنگل ها را فراهم می کنند.

متاسفانه به گفته مردم محلی که در اطفا حریق حضور داشته اند ، ذخیره گاه اُروس گلوچار نادرترین ذخیره گاه های جنگلی کشور در شهرستان رابر بر اثر سهل انگاری گردشگران انواع درخت بزرگ شامل اروس، بنه، کهکم و ارچند، بوته مرتعی در این حریق سوختند، کمبود امکانات در این منطقه می تواند ضربه جبران ناپذیر به منطقه وارد کند.

یکی از اهالی منطقه گفت : نقش منابع طبیعی و بویژه جنگلها در حیات و بقاء موجودات زنده و بخصوص انسانها برکسی پوشیده نیست این مهم همگام با رشد و توسعه جمعیت و شهرنشینی از یکسو و توسعه و پیشرفت، صنعت و تکنولوژی از سوی دیگر اهمیت بسزایی دارد

او می گوید : در این فرایند جنگلها بعنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های ملی بیش از پیش در معرض خطرات و بلایا قرار گرفته است. همانگونه شاهد و ناظر هستیم آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی جنگلها در شهرستان و بخصوص این منطقه ، یکی از مهمترین عوامل نابودی این سرمایه ملی و انسانی است که با عدم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی مسئولان‌‌ تشدید شده است.
وی اضافه کرد :جای بسی تأسف است که باید بگوییم جنگلها و مراتع کشور بسوی نابودی پیش می‌روند و این را کمتر کسی درک می‌کند.

اکبر سلیمانی فرمانده پایگاه عشایری قنات ملک می گوید : آتش سوزی عصر امروز توسط گردشگران در منطقه گردشگری تنگل هونی واقع در روستای قنات ملک از توابع شهرستان رابر به وقوع پیوست .

وی ادامه داد: پس از آتش سوزی نیروهای بسیجی ، مردمی و گروه امداد از پایگاه مقاومت شهید احمد سلیمانی به منطقه اعزام و با وسایل اولیه از جمله بیل، خاک، ظرف‌های آب به خاموش کردن آتش اقدام کردند .

سلیمانی ادامه داد: وقتی شعله‌های آتش به جان درختان جنگلی این منطقه گردشگری می‌افتد و درختان را زغال می‌کند. این مردم محلی بودند که در کنار محیط ‌بانان و نیروهای حفاظت محیط‌ زیست و منابع طبیعی با پای پیاده و بیل بر روی دوش به مبارزه با آتش رفتند و تلاش می کنند تا آتش را خاموش کنند.

درست است هر از چند گاهی هم آتش نشانی هنزاء و رابر به علت بعد مسافت و طی کردن کارهای اداری خودشان را به محل می‌رساند اما این کمک هم هیچ گاه نتوانست مهر داغ بی‌امکاناتی را از پیشانی جنگل‌های شهرستان رابر پاک کند و اجازه ندهد آتش سوزی‌ها هر بار هکتارها جنگل را به خاکستر تبدیل کنند.

 image86819

اکبر سلیمانی گفت :رابر از جمله ذخیره گاههای مهم جنگلی استان کرمان محسوب می شود که از اهمیت بالای در خصوص وجود گونه های گیاهی مختلف برخوردار هستند.

وی افزود :حفظ این درختان نیز جدای از جنبه اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برای طبیعت شهرستان رابر برخوردار است.

یکی از مردم محلی که درمهار این آتش نقش داشت گفت : خاموش کردن یک آتش کوچک بسیار بهتر از آتش زدن به جنگلها و درختان است .

وی ادامه داد : با توجه به کمبود امکانات آتشنشانی در شهرستان رابر و عدم وجود راه درسترسی مناسب به منطقه آتس سوزی و نبود آب حدود ۲ ساعت این آتش‌سوزی طول کشید.

فرمانده حوزه قنات ملک نیز گفت : دریک هفته اخیر برای دومین‌بار است که به علت بی توجهی و غفلت گردشگران حدود ۵ هکتار از درختان و بوته های گیاهی منطقه گردشگری تنگل هونی شهرستان رابر در آتش سوخته است.

وی تصریح کرد: این آتش‌سوزی که در ساعت‌ ۲و سی دقیقه عصر  به وقوع پیوست و تا حدود۲ ساعت به طول انجامید، سبب خسارت جدی به این منطقه گردشگری شد.

محمدی سلیمانی با بیان اینکه گردشگران در این منطقه، خسارات جبران ناپذیر به اکوسیستم منطقه به وجود آورده است، گفت :تاخیر در آتش سوزیها نیز در اکثر موارد موجب می شود در نهایت روستائیان و مردم خود برای نجات محیط زیست دست به کار شوند.

وی ادامه داد: مردم و روستائیان و به خصوص بسیج منطقه و نیروی های منابع طبیعی و آتش نشانی در اطفا آتش سوزی نقش داشته اند و از سوی دیگر خوشبختانه یکی از روستاهای نزدیک به منطقه آتش سوزی دارای وسایل اطفا بوده است و ماشینهای آتش نشانی از هنزاء و رابر نیز به منطقه اعزام شده اند .

محمدی سلیمانی از مسئولان خواست در راستای تجهیز پایگاههای امداد و نجات به سیستمهای اطفا حریق تلاش کنند و اجازه ندهند این نعمت طبیعی دستخوش آتش سوزیهای متعدد شود

انتهای پیام /

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب