پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:09:04 - یکشنبه 1 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
زمزمه ورود غول های خودروسازی به کشور
حریم های ناجوانمردانه در سال های گذشته موجب شد که ایران بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داده و همین امر موجب ورود بعضی کالاهای بی کیفیت با قیمت های بالا به بازار ایران شده است.

به گزارش ” صبح رابر” ،به نقل از” آرمان کرمان ؛ تحریم های ناجوانمردانه در سال های گذشته موجب شد که ایران بسیاری از بازارهای جهانی را از دست داده و همین امر موجب ورود بعضی کالاهای بی کیفیت با قیمت های بالا به بازار ایران شده است.

 در این میان گویا چینی ها بیشترین استفاده را از این اوضاع برده و در سال های گذشته کالاهای چینی با کیفیت های پایین و متوسط و البته در بعضی موارد کیفیت خوب وارد ایران شد.

صنعت خودروسازی ایران نیز از این قضیه مستثنی نبوده و ما در سال های گذشته شاهد ورود خودروهای چینی با کیفیت پایین و صد البته با قیمت هایی بالاتر از خودروهای داخلی به بازار خودروسازی کشور بودیم.

تحریم صنعت خودروسازی ایران در سال های گذشته باعث شد که چینی ها بازار ایران را یکی از بهترین و پر سودترین بازارهای جهانی برای ماشین های بی کیفیت خود دانسته و برای خود نیز رقیبی تصور نکنند.

پایان دوران طلایی حضور چشم بادامی ها در ایران

زمزمه های ورود ماشین های اروپایی به ایران همه رویاهای زیبا و افسانه ای چینی ها برای سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی ایران را نقش بر آب کرد.

هرچه به زمان انعقاد تفاهم دو خودرو ساز بزرگ ایرانی نزدیک می شویم بازار خودروهای چینی در ایران با تنش بیشتری مواجه شده و دگرگون می شود، شوکی که باعث شد طرف های چینی به هر ترفندی برای حفظ بازار خودروی ایران چنگ بزنند.

در این میان و طی ماه های گذشته قیمت خودروهای چینی در بازار ایران سقوط قابل توجهی داشته و در بعضی مواقع به بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تخفیف خورده اند.

اما در ماه های اخیر قیمت خودروهای چینی در بازار ایران سقوط قابل توجهی داشته است، زمزمه ورود ماشین های اروپایی با کیفیت بالاتر باعث شده است که خریداران برای خرید ماشین صبر کرده و عجله نکنند.

در این میان دو خودروساز بزرگ ایرانی نیز به صراحت اعلام کرده اند  که در آینده جای زیادی را به محصولات چینی در سبد تولیدات خود نخواهند داد و این در حالی است که چشم بادامی ها حدود ۵ درصدی سهم شراکت با ایران خودرو و ۱۰ درصدی شراکت با سایپا را در اختیار دارند.

دیوار امن خودروهای چینی ترک خورده است

پایین آمدن اقبال عمومی در ماه های اخیر برای خرید خوردوهای چینی در ایران باعث شده است که سرمایه گذاران خوردوی چینی در ایران احساس نگرانی کنند و به نظر می رسد دیوار محکمی که در سال های گذشته در بازار ایران برای خوردوهای بی کیفیت چینی وجود داشت امروز ترک خورده و در حال فرو ریختن است.

قطعا در صورت ورود خودروهای اروپایی به بازار ، چینی ها باید به دنبال بازار دیگری برای ماشین های خود بوده و یا برای حفظ بازار بزرگ ایران تمهیدات دیگری بیاندیشند.

چون انچه که قطعا مشخص می باشد این است که در صورت ورود خوردوهای اروپایی به ایران دیگر جایی برای اجناس و خودروهای چینی با این کیفیت و این قیمت وجود نخواهد داشت.

زمزمه‌های ورود غول‌های خودرو سازی به ایران

در بهمن ماه سال ۹۲ که زمزمه های توافق ژنو پیچید، مدیرعامل ایران خودرو از اخذ قرارداد با شرکت‌های فرانسوی خبر داد، هر چند از این شرکت‌ها نام نبرد اما کار‌شناسان در آن روز‌ها می‌گفتند، منظور وی پژو و رنو بوده است.
این در حالی است که در سال ۹۳ رسانه‌ها از عزم غول‌های صنعتی آمریکا از جمله کرایسلر، جنرال موتورز و بوئینگ برای ورود جدی به بازار ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها خبر ‌دادند .

اما نباید فراموش کرد که پس از انقلاب رابطه صنعت خودرو ایران و آمریکا هر روز تیره و تیره‌تر شده، تا جایی که پس از تسخیر سفارت آمریکا روابط کاملا قطع شد.

یادداشت: زهرا سالاری نژاد

انتهای پیام/

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب