پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

16:01:21 - دوشنبه 9 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
” سیه بنوئیه”روستای سر سبز و پلکانی در دامنه کوه
دهستانی در میان کوه ها محصور شده، در هفت کیلومتری شرق شهرستان رابر که از شرق به روستای شهید پرور و نمونه گنجان و از غرب به روستای ننیز علیا واز جنوب به روستای گلینوئیه و در شمال آن کوه لاله زار (کوه شاه) به نام ” سیه بنوئیه “واقع است .

به  گزارش “ صبح رابر” دهستانی در میان کوه ها محصور شده، در هفت کیلومتری شرق شهرستان رابر که از شرق به روستای شهید پرور و نمونه گنجان و از غرب به روستای ننیز علیا واز جنوب به روستای گلینوئیه و در شمال آن کوه لاله زار (کوه شاه) به نام ” سیه بنوئیه “واقع است .

در این روستای خوش آب و هوا، ۵۳۶ خانواده زندگی می کند، با خانه های پلکانی که زیبایی های این روستا را دوچندان کره است .

مردم این روستا عمدتا از دو بخش بومی و عشایر تشکیل می شود مردمانی با فرهنگ اصیل، متدین، انقلابی، ولایت مدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در تبلیغ شعائر دینی و برگزاری مراسم مختلف دینی دارد که از نشانه های اصلی نفوذ غنای اعتقادات دینی مردم روستا است .

مردمان این روستا در دفاع از آرمان های اصیل انقلاب و خط ولایت فقیه ۳۴ نفرشهید که از افتخارات این مرزو بوم است .

این دهستان از میان رودخانه ای می گذرد که علاوه بر زیبایی، مهمترین منبع آب کشاورزی دهستان سیه بنوئیه به حساب می آید. این رودخانه در فصل زمستان دارای آب فراوانی است ولی در اواخر بهار و فصل تابستان آب آن بسیار کم می شود.
در غرب دهستان کوهی نسبتا بلند قرار گرفته که در قله کوه از میان سنگ و کمر درختی بنه سبز شده است که همچون نگینی سبزرنگ به این دهستان زیبایی بخشیده و منظره بسیار دل نشینی دارد و از شگفتی های این درخت این است که از میان سنگ ها و بدون داشتن ذخیره ی آب هنوز سرسبز است.
درختان کهن سال گردو و چنار در این منطقه فراوان است که نشان آن درخت چنار بزرگی که در جوار گلزار شهدا قراردارد.

ازجاذبه های طبیعی این روستا می توان باغ های ، باب کهن ، بنه سبز ، چهرن ، اشکان ، قلعه دیلم ، تگرکوب ، غار محمود شاه وآبشار پسله وقله ی سنگ عشق وکوه دیمموییه نام برد این دهستان به عنوان یکی از روستاهای پلکانی کشور می باشد واز لحاظ سرسبزی و دارای آب هوای کوهستانی عالی می باشدواز دیگر مناطق دیدنی بندر سیه بنوئیه(دیزنگماه)میباشد که درآن غارمموشا وآبشارهای دیمموئیه وپسله ودرخت توت ۴۰۰ساله وقله ی دیمموئیه قرار دارد.

از قلمرو حیات وحش این روستا انواع پرندگان و جانوران وحشی مانند کبک، گرگ، شغال و روباه وجود دارند و در اراضی روستا و دامنه کوهستان‌های اطراف انواع گیاهان از جمله آویشن، پونه، تره کوهی و گون می‌رویند. طبیعت زیبا و بکر روستای سیه بنوئیه، مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت به‌شمار می‌آید.

گلهای محمدی با عصاره های بهشتی و عسل طبیعی به عنوان یکی از نمادهای هویتی این روستا شناخته می شود و این موهبت الهی را به عنوان منبعی برای در آمد اهالی این روستا قرار داده است. فرش دستبافت را نیز می توان یکی دیگر از مشاغل مهم روستائیان برای امرار معاش در نظر گرفت.

در این گزارش تصاویر کمتر دیده شده از دهستان سیه بنوئیه را مشاهده می کنید، که دیدن آن خالی از لطف نیست.

IMG_4344 IMG_4345 IMG_4346 IMG_4347 IMG_4348 IMG_4349 IMG_4350 IMG_4351 IMG_4352 IMG_4353 IMG_4357 IMG_4361 IMG_4362 IMG_8276 IMG_8278 SAM_0928 SAM_0947 SAM_0975 SAM_0979 SAM_0980 SAM_0981 SAM_0983 SAM_0984 SAM_0998 SAM_0999 SAM_1000 DSC02887

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب