پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

22:27:13 - چهارشنبه 6 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بورس همچنان در رکود/آیا تالار شیشه‌ای معاملات در شش‌ماهه دوم سال رونق می‌گیرد؟
با اعلام تدریجی گزارش‌های عملکرد شش‌ماهه شرکت‌های بورسی، شمای نسبتا کاملی از صنایع پیشرو در ماه‌های منتهی به سال ۹۵ پدیدار شده است.

به گزارش” صبح رابر“؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، بورس اوراق بهادار تهران از دی‌ماه ۹۲ تا کنون دچار نوسانات زیادی شده که منجر به سقوط شاخص بورس از ۸۹ هزار به ۶۲ هزار  شده و  ضررهای مالی جبران ناپذیری به سهامداران وارد کرده است. طرح افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و بلاتکلیف ماندن آن، افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات بخش معادن، افزایش وام مسکن، عرضه اولیه‌ های غیر اصولی و ناتوانی وزارت اقتصاد در جلوگیری از سفته بازی در برخی از سهام‌ها موجب ایجاد بازار غیر شفاف شده و ریسک سرمایه گذاری در این بخش را افزایش داده است. اما اجرای برجام  مانع از بهانه تراشی دولت برای ایجاد رونق در در برخی از صنایع بورس می شود که پیش بینی می شود این صنایع با وجود سفته بازان و مشوش بودن اوضاع بورس، سود دهی خوبی خواهند داشت. گزارش‌های ششماهه این شرکت‌ها نشان دهنده پوشش خوب سود پیش بینی شده و امکان تعدیل مثبت در گزارش‌های نه ماهه و ۱۲ ماهه است. صنایعی که با وجود تحریم توانسته‌اند در گزارش‌های سه ماهه و ششماهه، عملکرد خوبی از خود نشان دهند و در صورت لغو همه تحریم‌ها عملکرد بهتری داشته و امکان تعدیل مثبت در آنها به وجود خواهد آمد.

بررسی گزارش های ۶ ماهه نشان می‌دهد که اکثر شرکت ها در بخش فروش عملکرد چندان مناسبی نداشته اند و دلیل این موضوع رکود در اقتصاد کشور است. در این شرایط توصیه می‌شود گزارشات به دقت بررسی شود. وضعیت فروش شرکت ها نسبت به دوره مشابه سال گذشته و ۳ ماه فصل قبل ، وضعیت بهای تمام شده و سود عملیاتی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و شرکت هایی که علیرغم وضعیت رکود، در قسمت های اشاره شده خصوصاً فروش، عملکرد بهتری داشته اند ، می‌توانند مسیر خود را از سایر شرکت ها جدا کرده و وضعیت رو به رشدی را تجربه نمایند. چراکه این دسته از شرکت ها قطعا در دوران رونق عملکرد بهتری خواهند داشت. گروه هایی همچون تجهیزات ، رایانه ، حمل و نقل ، غذایی و دارو از آن دسته صنایعی هستند که در آینده حرف های بیشتری برای گفتن خواهند داشت.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال شرکت های مربوط به صنعت حمل و نقل و بنادر نه تنها در وضعیت تحریم توانسته‌اند عملکرد خوبی از خود به جای گذارند بلکه سود تحقق یافته آنان نسبت به سال گذشته نیز افزایش قابل توجهی داشته است. اما نکته مهم در افزایش احتمالی سودآوری گروه حمل و نقل و بنادر، مشخص شدن نرخ خوراک پالایشگاه‌های گازی است. چنانچه نرخ خوراک در زیر قیمت ۱۳ سنت برای هر متر مکعب تثبیت شود، افزایش تولیدات و صادرات محصولات پتروشیمی به آسیا و اروپا محتمل خواهد بود که در اینصورت گروه حمل و نقل (اعم از حمل و نقل ریلی، بندری و کشتیرانی) از این مسئله منتفع خواهند شد و سود دهی آنان با رشد چشمگیر مواجه می‌شود.

در گروه رایانه و آی-تی هم گزارش شرکت‌ها در عملکرد ششماهه خوب بود و با وجود رکود و تحریم ها ، شرکت ها وضعیت سودآوری رو به جلو را تجربه می کنند. از همین روی در ماه ها و سال های آتی و با برداشته شدن تحریم ها و ایجاد رونق اقتصادی ، شاهد تحولات خوبی در این صنعت خواهیم بود.

در گروه بیمه گزارش‌های نسبتا خوبی منتشر شد. بحث رفع تحریم‌ های هسته ‌ای در بخش حمل و نقل و کشتیرانی که تاریخ دقیق اجرای آن ۷۰ روز دیگر می باشد از یک طرف و از سوی دیگر مشارکت خودروسازان خارجی در ساخت خودروهای جدید در کشور از سیگنال ‌هایی است که پیش ‌بینی می‌شود رونق صنعت بیمه را در بلند مدت به همراه داشته باشد. البته در کوتاه مدت ، پیچیده شدن شرایط خودروسازان می تواند کمی شرکت های این گروه را با چالش مواجه سازد. نکته مهم در این گروه گزارشات منتشر شده است که انصافا خوب بود و انتظار می رود در نیمه دوم سال معاملات جذاب تری در بیمه ای های بورس تهران داشته باشیم.

در گروه غذایی گزارشات نسبتا خوبی داشتیم و به نظر در هر صنعتی رکود داشته باشیم ، در گروه غذایی رکود نداشته باشیم. البته در این گروه هم باید مراقب بود و سراغ هر نمادی نرفت. چراکه برخی از نماد ها P/e بالایی دارند و برخی دیگر هم از نظر بنیادی شرایط خوبی ندارند.

در گروه تجهیزاتی و برقی بر خلاف اکثر صنایع شاهد گزارشات خوبی بودیم و این موضوع نشان می دهد که دولت برای این گروه اهمیت بالایی قائل می باشد. ضمن اینکه تجهیزاتی ها در بلند مدت اثرات مثبتی از برداشته شدن تحریم ها خواهند پذیرفت.

شاخص بورس تهران پس از گذشت ۷ ماه از سال ۹۴ در حال سپری کردن دوره رکود است. رکودی که تنها بخشی ازآن ناشی از تحریم‌ها بوده است. در واقع منشاء عمده رکود بورس و زیان سهامداران سوء مدیریت و نداشتن تدبیر مدیران اقتصادی دولت یازدهم است. با این حال گزارش‌های انتشار یافته دورنمای خوبی از رشد سودآوری برخی از صنایع را نشان می‌دهد به شرط آنکه با موانع داخلی از جمله سفته بازی و عرضه اولیه‌های غیر اصولی مواجه نشود.

موسی داداش‌زاده

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب