پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:54:00 - پنجشنبه 3 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
واکنش ها به نامه عجیب “جان” به “جواد”/از توهین مسئولان وزارت خارجه به ملت ایران تا آبنبات چوبی آمریکایی‌ها برای دور زدن برجام
مجلس نمایندگان آمریکا روز ۸ دسامبر (۱۷ آذر) طرحی را تصویب کرد که محدودیت‌های تازه‌ای را برای شهروندان ۳۸ کشور که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

به گزارش “صبح رابر”به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۸ دسامبر (۱۷ آذر) طرحی را تصویب کرد که محدودیت‌های تازه‌ای را برای شهروندان ۳۸ کشور که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا – که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده – اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند.

به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

هنوز زمان مشخصی برای اجرای قانون تازه تعیین نشده است.

تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا با موجی از انتقادات در داخل مبنی بر نقض برجام روبه رو شده بود.

علی لاریجانی ۲۵ آذر در همایش تجلیل از داوطلبان جمعیت هلال احمر قم درباره این مصوبه گفته بود: در برجام رفتارهایی در ارتباط با کشورهای دیگر سنجیده شده بود که این اقدام آمریکا خلاف آن است، اگر این اقدام دنبال شود، مسیر طی‌شده را با دستان خود خراب کرده و خلاف برجام است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز عنوان کرده بود که اگر مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره وضع محدودیت‌های تازه برای ورود به این کشور، مغایر برجام یا توافق جامع هسته‌ای باشد، ایران درباره آن اقدام خواهد کرد. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام، گفته بود که این مصوبه ابعاد مختلف حقوقی دارد و ایران در حال مشورت با کشورهای گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا درباره آن است.

البته این واکنش‌ها به ایران محدود نبود و سفرای کشورهای اروپایی در آمریکا – که کشورهایشان شامل برنامه معافیت از ویزای آمریکا می‌شود- از وضع سخت‌گیری‌های تازه انتقاد کرده بودند.

گفتنی است این قانون از لحاظ اقتصادی می تواند تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران داشته باشد. اغلب ۳۸ کشوری که توافقنامه لغو ویزا با آمریکا دارند کشورهای تاثیرگذار اروپایی هستند که تمایل دارند در دوره پساتحریم با ایران تعامل نزدیک اقتصادی داشته باشند که از این به بعد برای سفر به ایران دچار تردید می شوند چراکه اگر به ایران سفر کنند نمی توانند دیگر بدون ویزا به آمریکا بروند و این چالش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و اروپا و همچنین کشورهای مهم دیگری همچون ژاپن و استرالیا که در زمره آن ۳۸ کشور هستند ایجاد می کند. از سوی دیگر گردشگران خارجی برای سفر به ایران دچار تردید می شوند و این امر، صنعت گردشگری ایران را که از سال گذشته جزو ده مقصد پیشنهادی سفر قرار گرفته بود تهدید می کند.

در پی اعتراض گسترده به قانون جدید آمریکا، کری نامه ای به ظریف نوشت که متن این نامه به شرح ذیل است:

“آقای وزیر عزیز:

​از ملاقات سازنده دیروز تشکر می کنم. می خواستم با شما در پاسخ به سوالی که جنابعالی در مورد اصلاحیه «برنامه لغو روادید» ما داشتید مکاتبه کنم. ابتدا، می خواهم خطاب به جنابعالی تایید کنم که ما به رفع تحریم ها بر طبق برجام کاملا متعهد هستیم. ما به اجرای کامل تعهدات مان طبق توافقات پایبند می‌مانیم. تیم ما سخت کار می کند تا خود را بدین منظور آماده کند و به محض آن که به روز اجرایی شدن برسیم ما تحریم‌های مربوطه را برخواهیم داشت.

​اینجانب همچنین اطمینان دارم که تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما [این تغییرات را] به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد ننماید. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل [صدور] ویزاهای تجاری ده ساله چندبار ورود، برنامه هایی برای تسریع در [صدور] ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص باز هم صحبت کنم و توضیحات بیشتر ارائه نمایم.

ارادتمند – جان اف کری”

در پی نامه نگاری کری با ظریف و دفاع تیم مذاکره کننده از این نامه برخی مسئولان و کارشناسان واکنش های متفاوتی به این موضوع نشان دادند.

ایزدی: برای اولین بار وزارت خارجه به عنوان مترجم وزیر خارجه آمریکا عمل کرد/ نامه جان کری حکم گول زدن بچه با یک آبنبات را دارد

فوآد ایزادی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پاسخ به سخنان عراقچی مبنی بر اینکه نامه جان کری یک تعهد حقوقی است اظهار داشت: نامه‌ای که جان‌کری برای کشور ما نوشته هیچ ارزشی ندارد چرا که وقتی در کنگره آمریکا قانونی تصویب می‌شود و رئیس جمهور آن را امضا می‌کند، این امکان برای وزیر امور خارجه یا خود اوباما وجود ندارد که قانون را اجرا نکند.

وی افزود: وزارت امور خارجه برخی از عبارات را بد ترجمه کرده است چرا که بر اساس نامه جان‌کری دولت آمریکا اختیار توقف اجرای این قانون را ندارد بلکه به این معناست که دولت آمریکا می‌تواند در بعضی از موارد این قانون را اجرا نکند، که خود این حرف هم با قوانین آمریکا در تناقض است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: منظور از اجرا نشدن این قانون در بعضی از موارد، بدین معناست که آدماهایی که آمریکایی‌ها تشخیص می‌دهند رفت و آمدشان به ایران مشکلی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند از این قانون مستثنی می‌شوند و در مقابل کسانی که آمریکا تشخیص بدهد برای اقتصاد ایران مفید خواهند بود، با آن‌ها برخورد خواهند کرد و رفت و آمد آن‌ها به آمریکا سخت خواهد شد.

ایزدی گفت: جان‌کری حداکثر یکسال دیگر وزیر امور خارجه آمریکاست در صورتی که این قانون کنگره آمریکا طولانی مدت است و اگر پس از پایان دولت اوباما، دولت بعدی نخواهد در خصوص این قانون با ایران همکاری کند، کشور ما نمی‌تواند هیچ‌گونه اعتراضی به مجامع بین المللی داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه آمریکا بر خلاف دولت ما به تمام مصوبات کنگره آمریکا عمل کرده است خاطر نشان کرد: اتفاقات عجیبی در روزهای گذشته رخ داده است و برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی وزارت امور خارجه کشور ما به عنوان مترجم وزیر خارجه آمریکا عمل کرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اینکه نامه جان‌کری هیچ سودی برای ما ندارد و فقط هدف از آن یک عملیات روانی است افزود: به قول دولت مردان دولت یازدهم این نامه فقط استفاده داخلی برای کشور ما دارد و باید از مسئولان وزارت امور خارجه پرسید که چرا آن‌ها مترجم و انتشار دهنده عملیات روانی جان‌کری شده اند.

ایزدی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها بر موضوع عدم اعتماد به آمریکا تاکید داشته‌اند اظهار داشت: آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و عملکرد ۲ ماه گذشته آمریکا همین موضوع را ثابت کرده و مشکلاتی را که پیش از این در خصوص رابطه با آمریکا پیش‌بینی می‌شد و دولتی‌ آن‌ها می‌گفتند که اتفاق نمی‌افتد، در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به اینکه در نامه جان‌کری هیچ جزئیاتی وجود ندارد گفت: باید ببینیم که چه اتفاقی افتاده است که مسئولان وزارت امور خارجه به نامه جان‌کری اعتماد می‌کنند و قانون مصوب این کشور را قبول نمی‌کنند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه نامه جان‌کری فقط مصرف داخلی برای کشور ما دارد عنوان کرد: این نا‌مه حکم گول زدن بچه با یک آبنبات را دارد و مسئولان داخلی ما باید پاسخگوی نادیده گرفتن هشدارهای به قول خودشان دلواپسان باشند.

ایزدی با بیان اینکه وزارت امور خارجه بعد از گذشت چند هفته مصوبه کنگره آمریکا را نقض برجام خواند عنوان کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بر اساس بند دوم نامه رهبر معظم انقلاب اگر طرف مقابل برجام را نقض کند اجرای برجام توسط ایران باید متوقف شود.

وی افزود: پیشنهادی که ما برای مسئولان وزارت خارجه داریم این است به جای ترویج نامه‌جان کری به مصوبات مجلس عمل کنند و پیش از اجرای برجام و بتون‌ریزی به قلب راکتور اراک یقین حاصل کنند که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان پایبند خواهند بود و برجام را نقض نخواهند کرد.

کوثری: ملت ایران را مسخره کرده اند/ از یک طرف اوباما قانون محدودیت سفر به ایران را امضا می‌کند و از طرف دیگر جان کری می‌گوید نگران نباشید

همچنین اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تصویب قانون محدودیت سفر به ایران در کنگره آمریکا و امضای آن توسط اوباما اظهار داشت: همه افراد و کارشناسان معتقدند که این قانون از آنجایی که مانع از رفت و آمد های اقتصادی، فرهنگی و … می شود، در حقیقت نقض برجام است.

وی در ادامه گفت: اینکه آقای عراقچی یا ظریف ادعا می کنند نامه ای از سوی کری نوشته شده و قول داده شده است که برجام نقض نشود، مشخص نیست بر چه اساسی مطرح می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: از یک طرف قانون را مصوب می کنند و خود اوباما پای آن را امضا می زند و از طرف دیگر جان کری نامه نوشته و اعلام می کند که شما نگران نباشید؛ این اقدام آنها یعنی ملت ایران را مسخره کرده اند.

کوثری با بیان اینکه آمریکا و مقامات آمریکایی با این روند خودشان را مسخره کرده‌اند خاطرنشان کرد: آنها گمان می کنند مردم متوجه نیستند و یا نمی دانند که آمریکا چگونه در حال نقض برجام به صورت زیرکانه است.

وی افزود: جای تأسف است که آقای ظریف و عراقچی اظهاراتی داشته و با طرح نامه جان کری این اقدام را توجیه می کنند؛ اگر این قانون نقض برجام نبوده است، دیگر چرا نامه نوشته اند؟ و اگر نقض برجام است چرا اوباما آن را تأیید کرده است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: باید مسئولین وزارت خارجه پاسخگو باشند که مقامات آمریکایی بر چه اساسی این اقدام را انجام داده اند و خود آنها نیز بر اساس کدام سند ادعا می کنند که برجام نقض نشده است.

کوثری ادامه داد: در جلسه روز گذشته مجلس اگرچه آقای قشقاوی برای پاسخگویی به مسائل دیگری آمده بودند اما در این باره هم نمایندگان از وی سوال کردند؛ اما پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی ادامه داشته و قطعاً از مسئولین وزارت خارجه دعوت می‌شود تا به مجلس آمده و در این خصوص توضیحات لازم را بدهند.

وی در ادامه افزود: تصمیم کمیسیون امنیت ملی هم بر این است که بیانیه ای در این خصوص صادر شده و برخوردهای دوگانه ای که از سوی آمریکا در قبال ایران انجام می شود محکوم شده و به دستگاه دیپلماسی گوشزد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: این گونه مسائل باید به صورت قاطعانه از سوی دستگاه دیپلماسی پیگیری شود و جلوی اجرای تعهدات ایرات بایستی گرفته شود و اقدامی صورت نگیرد تا زمانی که این مسئله و مسائلی از این دست تعیین تکلیف شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض برخی از کشورها در خصوص این قانون آمریکا اظهار داشت: آش اینقدر شور است و مصوبه کنگره آمریکا آنقدر بی معناست که صدای رفقای آمریکا و شریک آنها هم در آمده و آنها هم نسبت به ان موضوع اعتراض دارند؛ به هر حال ما منتظر پاسخ محکم دستگاه دیپلماسی به این مصوبه هستیم.

کوچک‌زاده:اظهارت عراقچی در خصوص نامه جان‌کری توهین به مردم است

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس هم در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با اشاره به نامه اخیر جان‌کری اظهار داشت: اگر یک قانونی در کشور ما تصویب شود، یک وزیر می‌تواند با نامه آن قانون را بی‌اثر کند یا دور بزند؟! این یک اصل کلی در سراسر جهان است که یک وزیر نمی‌تواند با نامه، قانون مصوب مجلس آن کشور را بی‌اثر کند.

وی با اشاره به اینکه اظهار نظرهای عراقچی در خصوص نامه جان‌کری، توهین به مردم و یا گول زدن مردم است گفت: هرکسی که با حداقل موازین عقلی آشنا باشد می‌تواند این موضوع را درک کند که قانون را نمی‌توان با نامه از بین برد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه قانون را نمی‌توان با یک نامه بی‌اثر کرد، افزود: مسئولان وزارت امور خارجه در دوسال گذشته همواره سعی کرده‌اند که قانون اساسی را با تصمیمات فردی خودشان زیر پا بگذارند و شاید از این نظر فکر کرده‌اند که در آمریکا هم همین‌طورعمل می‌شود و جان‌کری می‌خواهد با نامه به ایران قانون مصوب این کشور را زیر پا بگذارد.

سعیدی: آمریکا باز هم سیاست چماق و هویج خود را علیه کشورمان در پیش گرفته است/نامه جان کری به هیچ وجه تعهد بین المللی ندارد

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگویی قانون محدودیت ورود به ایران را که از سوی مجلس و کنگره آمریکا تصویب شده، تحریم جدیدی علیه کشورمان دانست و اظهار داشت: یکی از مصادیق دشمنی کنگره و دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران تصویب این قانون میباشد.

وی با بیان اینکه این محدودیت جدید سولات زیادی در مورد نحوه ی اجرای برجام به وجود آورده است، ادامه داد: همانطور که مشخص میباشد، آمریکا به هر بهانه ای قصد محدودیت کشورمان را دارد و به هر بهانه ای نمیگذارد تا توافق اصلی اجرایی شود و این مورد نیز یکی از نگرانی های مهم ما میباشد.

این نماینده مجلس نهم در واکنش به پیام اینستاگرامی عباس عراقچی مبنی بر داشتن تعهد قانونی در نامه اخیر کری نیز گفت: این نامه به هیچ وجه تعهد بین المللی ندارد، موردی که مهم است قانون تصویب شده ی آمریکاست نه یک نامه.

وی با اشاره به اینکه آمریکا دوباره از سیاست چماق و هویچ علیه ایران استفاده میکند، تصریح کرد: از طرفی این مصوبه به عنوان چماق علیه کشور ما می باشد و از طرفی نامه ی کری به عنوان هویج به ما نشان داده میشود. این مصوبه کاملا خلاف برجام میباشد و ما دیروز بیانیه ای در محکومیت این مصوبه در صحن علنی مجلس صادر کردیم و به دولت این مسئله را تذکر دادیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شورای نظارت بر برجام نیز لحظه به لحظه تحرکات آمریکا و غرب را رصد میکنند، افزود: بنده شخصا به آقای قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه اعلام نگرانی جدی کرده ام و ایشان هم بیان داشتند که تدابیری جدی علیه این مصوبه داریم

مصری: درک بی ارزشی نامه وزارت خارجه آمریکا در مقابل قانون لازم الاجرای محدودیت صدور ویزا دشوار نیست

همچنین عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز اظهار داشت: امضای قانون اعمال محدودیت ویزای آمریکا برای مسافران به ایران از سوی کنگره آمریکا از نظر قانونی برای همه دستگاه های اجرایی در آمریکا لازم الاجرا است و این در حالی است که نامه جان کری هیچ گونه ضمانت اجرایی برای پارلمان یا دولت آمریکا به دنبال ندارد.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مذکور به طور صد درصدی مخالف برجام است و نباید به تصویب می رسید، گفت: ملت ایران از رویه آمریکا که همانا امتیاز گیری های متعدد در قبال اعطای امتیازات جزئی و به طور مجدد بازپس گیری امتیازات که داده است آگاه هستند.

مصری با تاکید بر اینکه آمریکا به دغل کاری و دبه کردن معروف است، خاطر نشان کرد: آنچه که در کنگره آمریکا تصویب شده برای آمریکایی ها قانون است و ریاست جمهور آمریکا اگر قصد اجرای این قانون را نداشت می توانست آن را وتو کند. وقتی که اوباما این کار نمی کند یعنی قانون را قبول دارد. بنابراین دولت و پارلمان به طور کامل با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند و نمی شود گول نامه جان کری را خورد.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران فریب آمریکایی ها را نمی خورند، افزود: مصداق این عمل آمریکا مشابه ضرب المثل «باور قسم حضرت عباس آمریکا یا دم خروس است». دیپلماتهای ما باید بدانند که شاید بتوان یک نامه ساده یا بخشنامه را با قانون جدید لغو کرد اما لغو قانون با چیزی شبیه نامه جان کری امکان پذیر نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از اکنون نیز مشخص است  و بعدها خواهید شنید که جان کری در آینده ای نزدیک می گوید که نامه او به وزارت خارجه ایران جعل بوده و ادعا خواهد کرد اصلا چنین نامه ای ننوشته است. اما آنچه مسلم است نقض شدن برجام با اجرای این قانون است.

آقاجری: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا غیر قابل اعتماد است

حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی هم  در خصوص ابلاغ قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران به سوریه، عراق، سودان و ایران توسط اوبامااظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند آمریکا غیر قابل اعتماد است و با این مصوبه غیر قابل اعتماد بودن خود را اثبات کرد.

وی با اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا گفت: دشمنی استکبار و در راس آن آمریکا، با اصل انقلاب اسلامی است به همین دلیل از همه توان خود برای براندازی این نظام مردمی استفاده می کند.

نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آمریکا این مسیر دشمنی را ادامه می دهد و انتظار تغییر رفتار از شیطان بزرگ ساده اندیشی است.

وی بیان کرد: قانون جدید آمریکا سفر اقشار مختلف علمی، گردشگری و سرمایه گذاران را محدود می کند که به معنی سنگ اندازی در جهت اجرای برجام است.

آقاجری تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا دشمنی اش را دوباره ثابت کرده، دولت باید با الزامات ۹ گانه مقام معظم رهبری عمل کند و محکم در برابر آمریکا بایستد.

علیلو: ملت ما برجام را با عزت پذیرفته نه با ذلت / اتخاذ این مواضع منفعلانه در شأن ملت ایران نیست

علی علیلو نمیانده مردم شبستر در واکنش به مصوبه اخیر کنگره آمریکا و عملکرد دستگاه دیپلماسی در برابر این مصوبه اظهار داشت: ملت ما برجام را با عت پذیرفته است نه با ذلت و این مواضع منفعلانه در شأن ملت ایران نیست.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر محدودیت های سفر به ایران برای اتباع خارجی که به تأیید اوباما هم رسیدپس از بسته شدن پرونده پی ام دی، شوکی به اجرای  برجام بود. این اقدام دولت آمریکا به  گفته عراقچی معاون وزیر امورخارجه مخالف برجام است هرچند که وی گفته نامه کری به ظریف اثرات این مصوبه برای برجام را از بین می برد.  در همین خصوص نظر علی علیلو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.

علی علیلو گفت: این مصوبه از دوجهت خلاف است. نخست آنکه مخالف روح اجرای برجام و دوما این مصوبه با پیمان جهانی گردشگری در تضاد است و عملا مانع حضور خارجی ها در دوران پسا برجام خواهد بود. ولی در هر صورت این اقدام شمشیر دولبه است و اگر برای ما ضرر داشته باشد برای خود آمریکایی ها ضررهای قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. با این مصوبه آمریکایی ها مانع حضور سرمایه داران دیگر کشورها  در ایران و هم در آمریکا خواهند شد، تا جایی که به دنبال تصویب این طرح،  مقامات اروپایی و کشورهای شرق آسیا اعتراض کرده اند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد و گفت: ملت اجرای برجام را زمانی قبول کردند که به عزت ملی خدشه وارد نشود و اگر هم مردم  خواستار اجرای برجام بودند این دستاورد را با عزت پذیرفته اند نه با حقارت؛ فلذا لازم است مسئولین کشور برای حفظ شأن این ملت مواضع جدی تر اتخاذ کنند.

وی افزود: بارها گفتیم و گفتند این آمریکا و اروپایی ها بودند که  واسطه فرستادند  تا این مذاکرات انجام شود چرا که از محل تحریم ها آنها بیشتر متضرر شده اند و حال به هر صورت نخواهند گذاشت که اجرای برجام متوقف شود چرا که در برابر انبوه امتیازاتی که ما داده ایم آنها تعهدات اندکی دارند پس لازم است مسئولان دستگاه دیپلماسی با اتخاذ مواضع محکم، از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنند، این نوع رفتار منفعلانه در شأن  ملت ایران نیست نه اینکه در پی باشند به هر نحوی برجام را اجرا کنند.

علیلو در تببین دلایل این اقدام آمریکا گفت:  این طبیعت خوی آمریکایی است که  هر کشوری که در مقابلش سر تعظیم فرود نیاورد به هر شکل دشمنی خود را نسبت به آنها نشان خواهد داد. رهبر معظم انقلاب در این زمینه خصوصا در همین پرونده برجام  بارها رفتار دوگانه آمریکایی را به مسئولین تذکر دادند و فرمودند که آمریکایی ها بدعهدند و اگر در این برجام نتوانند که دشمنی خود را نشان دهند به سراغ دیگر موضوعات همچون حقوق بشر و حقوق زنان خواهند رفت.

نماینده مردم شبستر تاکید کرد: اگر در این کشور زمانی آمریکایی ها از در دوستی وارد شده اند به دلیل باجهای کلانی بود که حکومت  پهلوی به آنها می دادند و در عوض نفت مفت ایران تسلیحات را به گرانترین قیمت به ما می فروختند.

وی در پایان  گفت: اگر این توافق صورت گرفت به دلیل این بود که آمریکایی ها به لابی صهیونیستی خود اطمینان دادند که در مقابل امتیازاتی که به ایران داده اند امتیازات فراوان گرفته اند و حال با همان فشار به دنبال از بین بردن اندک امتیازاتی که به ایران داده اند هستند.

انتهای پیام/گ

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب