پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

7:53:04 - شنبه 12 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در فتنه ها باید به انگشت اشاره حکمت نگاه کنیم/ مطرح کردن «شورای رهبری» از سوی برخی از خواص هدفی غیر الهی است
مدیر گروه معارف صدا و سیمای استان کرمان گفت :عموم جامعه باید نگاه کنند و ببیند که آن فردی که بعنوان یک حکیم و یک رهبر جامعه آنها را از تنگناهای سخت و دشوار عبور داده و به سلامت رسانده است در فتنه چه اشاراتی دارد.

به  گزارش “صبح رابر“؛ حجت الاسلام و المسلمین غیاثی استاد حوزه و دانشگاه ومدیر گروه معارف صدا و سیمای استان کرمان در گفتو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ۷۲عارف کوهبنان به این موضوع اشاره کرد: که پیگیری مسائل سیاسی اعتقادی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است چنانچه حضرت رسول اکرم زمانی که امیر المومنین علی علیه السلام را برای تبلیغ به یمن اعزام می کردند فرمودند :« لَأن یَهدِی الله بِکَ رَجُلاً واحِدًا خَیرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمس » یعنی خداوند اگر به دست تو فقط یک نفر را هدایت کند این بهتر از همه چیزهایی است که خورشید بر آن می تابد .غیاثی

وی افزود: مسئله فتنه یک جریان است نه یک حرکت مقطعی منقطع ، این جریان همیشه وجود دارد اما در اشکال مختلف و کسانی که می خواهد دچار فتنه نشوند باید وجوه فتنه و چهره های واقعی فتنه گران را شناسایی کنند.

غیاثی ضمن پرداختن به این موضوع که ممکن است بسیاری از افراد از خودشان قدرت تشخیص جریان فتنه را نداشته باشند تصریح کرد : این اتفاق به این دلیل است که فتنه ها معمولا دارای لایه های پیچیده است و افراد اطلاعات و اخبار مربوط را به طور کامل نداشته باشند و به این بینش عمیق نرسند لذا باید به انگشت اشاره حکمت نگاه کنند.

وی گفت : این افراد که معمولاً عموم جامعه می باشند باید نگاه کنند و ببیند که آن فردی که بعنوان یک حکیم و یک رهبر جامعه آنها را از تنگناهای سخت و دشوار عبور داده و به سلامت رسانده است در فتنه چه اشاراتی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین غیاثی خاطرنشان کرد : گرچه باید هر فرد سطح اطلاعات خود را بالا ببرد تا در فتنه ها دچار لغزش نشود لیکن بدلیل شاخصه ی فتنه در داشتن لایه های پیچیده و نهفته در بسیاری از مواقع برای بر حذر بودن از خبط و خطا باید به افرادی امین و افرادی که مورد اعتماد هستند و به تقوای آنها و به علم و شجاعت و تدبرشان ایمان داریم رجوع کنیم و در این زمینه چه کسی از رهبر عزیزمان بهتر و والاتراست .

وی در پاسخ به این سئوال که چه چیزی باعث می شود بسیاری از افراد نتوانند بصیرت لازم را کسب کنند گفت : بسیاری از مواقع این موضوع ذاتی است یعنی برخی افراد این بصیرت برایشان حاصل نمی شود برای اینکه آنها کشش و توانایی لازم را ندارند و توقع و تکلیف بر اینها نیست و آنها همگونه که در مسائل دینی و شرعی به یک مرجع رجوع می کنند در امور سیاسی نیز باید به مرجع اصلح سیاسی رجوع کنند .

این کارشناس مذهبی ادامه داد : برخی از افراد ممکن است اسماً به عنوان خواص نام برده شوند حال آنکه در حقیقت جز خواص واقعی نباشند، و برخی ممکن است جز خواص باشند ولی در صورت دانستن حقیقت آن را به هر دلیلی کتمان می کنند بگونه ای که در زمان امیر المومنین علیه السلام بعد از واقعه غدیر حضرت نزد افرادی رفتند که برای آنها یاد آوری کردند که پیامبر مرا به عنوان جانشین خود معرفی کرد و شما این صحبت را شنیدید و با من بیعت کردید ، و بعد از کتمان از سوی آن افراد حضرت آنها را نفرین کردند و این نوع رفتار از برخی خواص نشآت گرفته از عواملی است که مهمترین این موارد را می توان دنیا طلبی و دنیا خواهی عنوان کرد.

وی تاکید کرد : معیار واقعی خواص این است که افرادی دارای آن فهم لازم از حقایق جامعه هستند امثال زبیر ها و افرادی که در تاریخ از خواص بوده اند و منحرف شده است یکی از عواملش این است که اشخاصی در کنار اینها قرار می گیرند و این اشخاص عامل انحراف خواص می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین غیاثی بیان کرد :مثال واضح ترین در این باره زبیر است که حضرت امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می گویند که زبیر از خانواده ما بود تا وقتی که پسر شومش بزرگ شد و قتی که پسر زبیر بزرگ شد پدر را از مسیر اصلی منحرف کرد.

وی ازعان کرد : در این بین برخی افراد نیز هستند که از بیرون وارد می شوند و باعث انحراف خواص می شوند گرچه اگر فرد خود نیز مشکلاتی از درون داشته باشد اما انگیزه ای برای بروز آن مشکل ندارد مثل داستان ابن ملجم که گر چه خود ابن ملجم دارای مشکلات زیادی در دروان خود بود اما آن انگیزه لازم برای شهادت امیر المومنین (ع) را نداشت و تا اینکه قطام پیدا می شود و او را به این سمت سوق می دهد و شاید اگر این انگیزه بیرونی وجود نداشته باشد این فرد اینقدر هم تمایلی به انحراف نداشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص فتنه پیش رو گفت : این فتنه کمی پیچیده تراست به این لحاظ که شاید مانند فتنه های پیشین جنگ رو در رو نباشد و با ظرافتی خاص پیش برود ، یعنی شکل عوض شده باشد بگونه ای که فتنه گران می خواهند همان اهداف را در قالب های جدید پیاده کنند.

وی مطرح کردن شورای رهبری از سوی برخی از خواص را هدفی غیر الهی خواند و افزود : برای اینکه مسئله رهبری مسئله ای است که جایگاه و اعتبار خود را در مصداق معین دارد و جامعه نیز اعتماد خود را نشان داده و طرح این مسئله هیچ ضرورتی ندارد.

مدیر گروه معارف صدا و سیمای استان کرمان عنوان کرد : در هر صورت فتنه به هر شکلی که در جامعه رخ بنماید حضور و ورود مردم بصیر جامعه در میدان می تواند خط بطلان تمامی فتنه های قبل و بعد باشد.

انتهای پیام/

تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب