پایگاه اطلاع رسانی صبح رابر

5:51:41 - یکشنبه 27 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تحریم های هسته ای علیه ایران رفع شد/ آمانو: ایران گام های مقدماتی لازم برای اجرای برجام را تکمیل کرده است+ بیانیه مشترک ظریف و موگرینی
ظریف و موگرینی در بیانیه‌ای مشترک برجام را توافقی تاریخی و منصفانه برشمرده و اعلام کردند: به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، ادامه خواهیم داد.

به گزارش “ صبح رابر“؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را برداشته است.

در بیانیه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس آمده است:

«امروز من طی گزارشی تائید کردم که ایران گام‌های مقدماتی لازم برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را تکمیل کرده است. این گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که بازرسان میدانی تائید کردند که ایران تمام اقدامات لازم ذیل برجام برای ممکن شدن وقوع روز اجرا را انجام داده است.

این امر راه را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هموار می‌کند تا راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل این توافق را، آنطور از سوی شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده و مجوز آن از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده بود،‌ آغاز کند.

روابط بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون وارد فاز تازه‌ای می‌شود. این روزی مهم برای جامعه بین‌الملل است. من به تمام کسانی که این واقعیت را محقق کردند، به خصوص گروه کشورهای موسوم به E3/EU+3، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبریک می‌گویم.

ایران همراستا با تعهداتش، اجرای موقت پروتکل الحاقی بر توافقنامه پادمانی‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز می‌کند. این امر، همراه با دیگر اقدامات مرتبط با هسته‌ای ذیل برجام،‌ توانایی آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

از زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی مسئله هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۰۳ اغاز کرد، ما مسیری طولانی را پیموده‌ایم. کارهای زیادی برای رسیدن به اینجا و اجرای این توافق، صورت گرفته است.»

اتحادیه اروپا تحریمها علیه ایران را لغو کرد

یک مقام اروپایی به خبرگزرای فرانسه گفت که اتحادیه اروپا تحریمها علیه ایران را لغو کرده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر شنبه به وقت وین گزارش خود درباره اجرای تعهدات ایران را منتشر کرد و گفت که تهران همه گامهای لازم برای اجرای برجام را برداشته است.

همزمان جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز از لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران خبر داد.

بیانیه مشترک ظریف و موگرینی

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران لحظاتی پیش در وی متن بیانیه مشترک برای اجرای برجام را قرائت کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است.

امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای ۱+۵، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.

تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) خاتمه می یابند.

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از ۱+۵ و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال ۱۳۸۲ هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم. این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد.

کری با صدور بیانیه‌ای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعلام کرد

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است.

در بیانیه کری با تاکید بر اینکه ایران تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک را اجرایی کرده، آمده است: «تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده که در بندهای ۱۷٫۱ تا ۱۷٫۵ ضمیمه ۵ برجام آمده‌اند، اکنون اجرایی هستند.»

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته اختیارات خود برای توقف اجرای تحریم‌های هسته‌ای کنگره علیه ایران را به کری تفویض کرده بود.

بر چسب ها: , ,
تابناك وب سجام تابناك وب تابناك وب تابناك وب تابناك وب